Nytt moderkort & CPU men behålla DDR3 minnena?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Apr 2012

Nytt moderkort & CPU men behålla DDR3 minnena?

Som rubriken lyder. Lek med tanken att jag byter ut min Intel i5 2500k med moderkort som helt ärligt har ett par år på nacken nu.
Uppgraderade nyligen mina Ram-minnen till 4x8Gb Corsair vengeance DDR3.

Skulle jag hitta ett bra begagnad CPU med moderkort eller nytt från butik, vad ska jag göra med mina DDR3 minnen?

Fråga 1: Stödjer nyare moderkort DDR3 Ram-minnen om jag uppgraderar moderkort och CPU?
Oftast när jag letar uppgraderingspaket så är det nästan alltid DDR4 som gäller. (i7 eller nyare)

Fråga 2: Även om det finns nyare moderkort som tillåter DDR3, ska jag sälja dem ändå och köpa DDR4? Vad finns det för för/nackdelar med båda? Nackdelarna för min del är ju att jag behöver betala mer 😂 Men jag ska inte vara dumsnål om det är helt knäppt av mig att inte uppgradera.

Bortsätt från allt detta så sitter jag på en 1060 grafik och 600w powersupply.

Tack för svar. Bästa forumet för retards som jag 👌👍🏻

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2006

Köp DDR4

Jag har precis bytt upp mig från samma plattform som du. Finns ingen poäng i att spara gamla minnen. Sälj din befintliga dator eller behåll denn som en htpc eller server.

Intel 2600K@4.7GHz | LG 55EG920V | Silverstone Raven RV02 | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb 3-way SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer H5360 |

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Maj 2015
Skrivet av Robintrygg:

Fråga 1: Stödjer nyare moderkort DDR3 Ram-minnen om jag uppgraderar moderkort och CPU?
Oftast när jag letar uppgraderingspaket så är det nästan alltid DDR4 som gäller. (i7 eller nyare)

Nej. Vilket gör nästa fråga överflödig. Köp nytt RAM.

Skickades från m.sweclockers.com

ASUS Z97-A | Intel Core i7-4790K | Noctua NH-U14S | ASUS GeForce GTX 1070 Dual OC
2x8GB Corsair Vengeance Pro | Samsung 850 EVO 500GB | Cooler Master V750S
Fractal Design Meshify C | Cooler Master MK750 MX Silent Red | ASUS Strix Claw | Dell U2515H

Frågor eller funderingar? Skicka ett PM eller kontakta oss.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006

@Robintrygg: Om du tvunget vill spara minnet, så är det Z97 baserat moderkort + CPU 4790K du kan använda som bäst om du kan hitta det som begagnat.

Vill du ha modernare, sälj minne, CPU och moderkort, eller hela burken.

Möjligen kan man hitta nått nyare (har inte kollat) hybridmoderkort men brukar vara tveksamma saker, finns bara en sak att säga om dessa Undvik...

Acer Predator Helios 300

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Feb 2010

Ram minnen är rätta läget att köpa nu när priserna har gått ner och nya rykten om att det kan vara på väg att gå upp sen igen.

Ta chansen nu.

Lian Li Alpha 550X - MSI X99A GODLIKE Gaming - i7 6850K - 32GB@3000Mhz - Gigabyte RTX 2080 OC - 1TB Samsung 970 EVO M.2 - Samsung 860 1TB + Samsung 830 512GB - 12TB HD - EVGA SuperNOVA G2 750W

Playstation 4 Pro - Xbox One X

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2002

Jag har byggt 2 maskiner med följande moderkort just för att jag hade massa ddr3 ram hemma.
Biostar H110MHV3
Har slängt in en i5 7500 på båda brädorna efter en bios uppdatering och de har tuffat på i snart 2 år nu.

Så att säga att det inte finns är ju inte helt korrekt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av dealerovski:

Köp DDR4

Jag har precis bytt upp mig från samma plattform som du. Finns ingen poäng i att spara gamla minnen. Sälj din befintliga dator eller behåll denn som en htpc eller server.

Alright. Kanske kan få en liten slant för dem. Tack för tipset!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av Andreaz1:

Nej. Vilket gör nästa fråga överflödig. Köp nytt RAM.

Haha okej. Jo det blir nog så!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av ggustavsson:

@Robintrygg: Om du tvunget vill spara minnet, så är det Z97 baserat moderkort + CPU 4790K du kan använda som bäst om du kan hitta det som begagnat.

Vill du ha modernare, sälj minne, CPU och moderkort, eller hela burken.

Möjligen kan man hitta nått nyare (har inte kollat) hybridmoderkort men brukar vara tveksamma saker, finns bara en sak att säga om dessa Undvik...

Okej. Alla här verkar ju vara överens om att byta haha. Men jag såg också att DDR4 var billiga just nu. Slår väl till på allt 🌛

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av Sebastian V:

Ram minnen är rätta läget att köpa nu när priserna har gått ner och nya rykten om att det kan vara på väg att gå upp sen igen.

Ta chansen nu.

Lutar nog åt det. Får lätta på lädret helt enkelt Tack för tipset

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av Joakim_g:

Jag har byggt 2 maskiner med följande moderkort just för att jag hade massa ddr3 ram hemma.
Biostar H110MHV3
Har slängt in en i5 7500 på båda brädorna efter en bios uppdatering och de har tuffat på i snart 2 år nu.

Så att säga att det inte finns är ju inte helt korrekt.

Okej, intressant! Ska kika efter den kombon om jag ser något bra. Tack för info 🤝

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007

@Robintrygg: Intels processorer hade faktiskt stöd för DDR3 t.o.m. 7000-serien, så det är tekniskt möjligt att köra DDR3 med t.ex. en 7700K. Däremot så var det bara några H110- och något enstaka B150-moderkort som hade stöd för DDR3, d.v.s. de billigaste moderkorten med begränsade anslutningar och inget stöd för överklockning. Samtliga moderkort jag kan hitta med DDR3 har dock endast två minnessocklar (normalt för den klassen av moderkort), vilket gör att du ändå inte kan utnyttja allt ditt minne med ett sånt moderkort.

Så med andra ord: sälj dina DDR3-stickor och köp DDR4 istället

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kramfors
Registrerad
Okt 2014

@perost:

Köp DDR4, 2666Mhz är en bra standard kan man väl säga men helst skulle du sikta på 3000/3200 Mhz Allt över det är lite överflödigt om man kollar på prestanda/krona

Asus x470 F-Gaming || AMD Ryzen 7 2700X || 16Gb G.skill 3200 Mhz CL14
Asus 1080Ti Strix OC || Acer Predator XB271HU
Samsung 850 evo 500GB x2 || Samsung 860 QVO 1TB
Beyerdynamics DT770 Pro || Blue microphones Yeti

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av perost:

@Robintrygg: Intels processorer hade faktiskt stöd för DDR3 t.o.m. 7000-serien, så det är tekniskt möjligt att köra DDR3 med t.ex. en 7700K. Däremot så var det bara några H110- och något enstaka B150-moderkort som hade stöd för DDR3, d.v.s. de billigaste moderkorten med begränsade anslutningar och inget stöd för överklockning. Samtliga moderkort jag kan hitta med DDR3 har dock endast två minnessocklar (normalt för den klassen av moderkort), vilket gör att du ändå inte kan utnyttja allt ditt minne med ett sånt moderkort.

Så med andra ord: sälj dina DDR3-stickor och köp DDR4 istället

Exakt. Man kan ju kanske ha tur och hitta något billigt och få en lösning men det känns nog bättre att köpa nya DDR4 som sagt. Kan ju fortfarande få några slantar för DDR3 minnena. Tack för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av Wicker:

@perost:

Köp DDR4, 2666Mhz är en bra standard kan man väl säga men helst skulle du sikta på 3000/3200 Mhz Allt över det är lite överflödigt om man kollar på prestanda/krona

Okej. Jag ska börja kika på DDR4 samt uppgraderingspaket. Tack för info 😉