Värt att uppgradera ram-minne för min ASUS ROG G750JX?

Permalänk
Medlem

Värt att uppgradera ram-minne för min ASUS ROG G750JX?

Hej
Jag tänkte alltså utöka datorns ram-minne från 16GB till 32GB då datorn har blivit segare med tiden.
Frågan är då: är det värt att satsa på nya ram-minnen för att få lite mer krut för en dator som är från 2013?

Specifikationer kan ni se här: https://www.webhallen.com/se/product/180641-ASUS-ROG-G750JX-T...

Sedan undrar jag vilka ram-minnen som är bäst att ha? Har kollat på Webhallen och vet inte riktigt vilka jag borde välja

/Endrow

Permalänk
Medlem

@Endrow:
Generellt sagt nej det är inte värt det, men det är upp till var & en.
Vill du köpa nya så räkna med runt 1500-3500:- (beroende på hur många RAM slots datorn har) och när det kommer till vilka så är valet relativt lätt, då datorn använder sig av DDR3L 1600Mhz 1.35V, och utbudet av sådana är skralt.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@Belzader: Hej tack för svar.
Det stod DDR3 på beskrivningen inte någon L på slutet? Det kanske inte spelar så stor roll?
Datorn kan ha max 32GB ram.

/Endrow

Permalänk
Medlem

Beror på vad du gör med datorn, men sannolikt bortkastade pengar.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Endrow:

Hej
Jag tänkte alltså utöka datorns ram-minne från 16GB till 32GB då datorn har blivit segare med tiden.
Frågan är då: är det värt att satsa på nya ram-minnen för att få lite mer krut för en dator som är från 2013?

Specifikationer kan ni se här: https://www.webhallen.com/se/product/180641-ASUS-ROG-G750JX-T...

Sedan undrar jag vilka ram-minnen som är bäst att ha? Har kollat på Webhallen och vet inte riktigt vilka jag borde välja

/Endrow

Rensa datorn på skräp / Installera om windows. Att köpa mer RAM kommer inte göra någon skillnad, ja om du inte kör hårt på typ redigering vilket du bör ha nämnt isåfall.
Stäng av onödiga processer som Windows konstant kör i bakgrunden.

Permalänk
Medlem

Tar minnet slut nu då så den helt plötsligt plötsligt börjat jobbat mer mot din SSD? Om det hela tiden finns ledigt minne så hjälper det inte att sätta i mer för då blir det inte bättre av det. Troliga är väl att din SSD börjar bli lite ledsen av att varit använd i 9 år snarare så det är kanske dags att byta ut den i så fall. En dator blir inte snabbare av att ha 20 GB ledigt minne som inte används jämfört med att ha 4 GB ledigt minne som inte används.

Permalänk
Medlem

@ToddTheOdd:
Min SSD är nog ganska trött efter 6 års användning ja. Men jag tror att jag förstår av vad du försöker säga

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!
Jag har fått mitt svar nu och kommer strunta i att uppgradera datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Endrow:

Tack för alla svar!
Jag har fått mitt svar nu och kommer strunta i att uppgradera datorn.

Skulle själv bytt ut SSDn, chansen finns att den blir som ny igen.