Mekaniska brytare och 60% vilken djungel! (hjälp tack!)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2011

Mekaniska brytare och 60% vilken djungel! (hjälp tack!)

Hallå i stugan!
Känner det är dags att omfamna mörkret och kanske gå över till ett 60% tangetbord, i och med detta
så funderar jag även på valet av brytare och tangentbords tillverkare, Sitter i dagsläget med ett G910 Orion Spark
(Romer-G brytare om jag inte är helt ute i blåsväder, och tycker att det kan kännas lite "oresponsivt")

Men vilka brytare är "bäst" (även om det är väldigt personligt från fall till fall)
Dela gärna med er av era upplevelser, och vilket 60% tangentbord är eran favorit?

Mina preferenser:
* Gärna tysta, men prioriterar känsla och respons i första hand.
* Design, med det menar jag om det är ett 20kr-plast-kina eller ett rejält genomtänkt Aluminium chassi
* ÅF, vart kan man få tag i det? finns det på t.ex. inet/webhallen/netonnet osv osv, så man kan få känna på det, eller om
det är enbart beställbart online. (så man inte köper grisen i säcken)
* handledsstöd, gärna inkluderat eller om det är tillräckligt platt för att inte behövas.
budget: 1500-2000 är la smärtgränsen, rätt liten investering om man endå ska ha det ett par år...

Friskt kopplat, Hälften brunnet

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av Farthinder:

Hallå i stugan!
Känner det är dags att omfamna mörkret och kanske gå över till ett 60% tangetbord, i och med detta
så funderar jag även på valet av brytare och tangentbords tillverkare, Sitter i dagsläget med ett G910 Orion Spark
(Romer-G brytare om jag inte är helt ute i blåsväder, och tycker att det kan kännas lite "oresponsivt")

Men vilka brytare är "bäst" (även om det är väldigt personligt från fall till fall)
Dela gärna med er av era upplevelser, och vilket 60% tangentbord är eran favorit?

Mina preferenser:
* Design, med det menar jag om det är ett 20kr-plast-kina eller ett rejält genomtänkt Aluminium chassi
* ÅF, vart kan man få tag i det? finns det på t.ex. inet/webhallen/netonnet osv osv, så man kan få känna på det, eller om
* handledsstöd, gärna inkluderat eller om det är tillräckligt platt för att inte behövas.
budget: 1500-2000 är la smärtgränsen, rätt liten investering om man endå ska ha det ett par år...

https://www.maxgaming.se/gaming-tangentbord/one-2-mini-rgb-pu...

Vortex har aluminiumbotten. https://www.maxgaming.se/Shop/Product/List?q=Vortex

Jag skulle säga:

För enbart skrivande: Cherry MX Blå
För enbart spelande: MX Silver
För båda delarna: Röd eller Brun

Håll dig borta från gamingbrandat skräp.
Kolla efter vad som passar dig och köp något från Filco/Vermilo/Ducky/Vortex/Leopold så kommer du bli supernöjd skulle jag tro.

Något skräp

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
!= Fjollarp
Registrerad
Okt 2013

@Farthinder:

Ett sådant här har jag, köpte det i höstas: https://www.maxgaming.se/gaming-tangentbord/hv-kb390l-low-pro...

Det är mitt första mekaniska tangentbord, då det mig veterligen var omöjligt att få tag på ett TKL low-profile mekaniskt innan detta kom. Jag är mycket nöjd än så länge. Känslan i tangenterna är bra, och i.o.m. att det är low profile skriver man snabbare på det än vanliga mekaniska tgb och dessutom är det tystare. Alla lampor går att stänga av. Enda nackdelen jag upptäckt hittills är att det tyvärr saknas volym upp/ner-knappar då alla fn+F1 o.s.v. är bundna till att styra lampor. Konstruktionen tycker jag är stabil, det är ingen "flex" i bottnen. Köpte det för 890, 690 är ett fynd! Tror Maxgaming har hyfsat generösa öppet köp-villkor, men det får du kolla upp.

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430UNR: i7-8550U, MX150, 16 GiB LPDDR3, 1 TB 860 Evo SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2011

@Lodisen: tackar för input! jo men precis, allt krims krams med EXTREME GAMING brukar vara lite sådär plast n'paddic skit xD
( ignorera signaturen xD )
@MakeCoke Tackar ska kika på't!

G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012

@Farthinder:

jag hittade en guide ifrån PCgamer på mekaniska brytare https://www.pcgamer.com/best-mechanical-switches-for-gaming/

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/bench/kf0pzs/1
Radeon Vega64.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2013
Skrivet av Farthinder:

Hallå i stugan!

Mina preferenser:

Färdigbyggt 60% tangentbord så är det Vortex Poker 3 (Pok3r) eller Ducky Mini som gäller, men det går även att plocka ihop komponenter och bygga det själv. Finns fler och fler PCB:er som har stöd för hot-swap vilket innebär att man slipper löda något alls utan behöver bara skruva och klicka i switchar och keycaps, men kostnaden kan skena iväg.

I första hand bör du välja vilken typ av switchar du vill ha - linjära eller taktila (antar att du inte vill ha klickiga switchar då du vill ha det så tyst som möjligt). Det finns linjära switchar som är tysta också (t.ex. Cherry MX Silent Red/Black) men osäker på hur tillgången av färdigbyggda 60% tangentbord med dessa switchar ser ut.

Main || Intel Core i7 980X @ 4.12GHz || ASUS Rampage III Gene || Corsair Vengeance 6x4GB @ 1800MHz || EVGA GTX 780 Reference || Creative Sound Blaster ZxR || 2x Intel 530 240 GB || Western Digital Blue WD10EZEX 1000 GB || ASUS VG248QE (no G-sync) ||
Laptop || Lenovo Thinkpad X220 4291-37G ||
Project: Pentium Clockbox || Intel Pentium G3258 ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2019

@Farthinder: Hej!

Skulle rekommendera att du köper en Hotswap bräda t.ex https://www.maxgaming.se/gaming-tangentbord/gmmk-compact-meka... Med detta kan du då själv välja vilka brytare du vill använda dig utav. Några av de skönaste jag har använt är "Holy Pandas" (dock inte på mitt tangentbord). Annars finns det även brytare att köpa på Maxgaming.

På de 2 tangentbord jag har just nu, (Vortex Race3 och Varmilo VA198M Sakura har jag bruna brytare, på grund av att de har en "Tactile bump" samt är tysta bortsett från när de slår ner i backplate. Vilket kan åtgärdas någorlunda av att köpa O-ringar och sätta på. Dock har inte jag detta.

Ifall du är intresserad av att höra hur de låter har jag spelat in några Youtube videos. Klicka här för Varmilo tangentbordet och här för Vortex Race3..

Ifall du föredrar linjära brytare utan någon direkt tactility är det i så fall t.ex röda alternativt svarta brytare jag kan rekommendera. Ifall du föredrar att det låter klickigt från brytaren kan jag då rekommendera MX Cherry Blues även fast jag tycker att det är lite irriterande. Bara se till att du har en bordsmic långt ifrån så att du inte stör dina kamrater med detta.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2011

@Icte: Tackar för input! ska absolut kika på det

@Chillby: nu blev man bra sugen... men som sagt, kan fort bli dyrt där xD

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2015

Jag fick hem ett Leopold FC660C häromveckan och är otroligt nöjd.
66%, ANSI, Topre. Känns som att fingrarna bara dansar fram över tangenterna.

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Halland
Registrerad
Maj 2015
Skrivet av Farthinder:

Hallå i stugan!

Mina preferenser:

Mina (Serietillverkade) Preferenser:
Tysta: Leopold FC660C (Topre), Varmilo VA69M (m. MX Silent Black/Red), HHKB pro 2 Type-S (Topre), Realforce (Topre, Inga 60% modeller)
Design: VA69M (Alu-chassi)
ÅF: Candy Keys eller direkt från tillverkaren ger mest valfrihet vad gäller val av kulör på tangenter, kulör på tecken och chassi samt valmöjlighet av brytare.
Handledsstöd: Gör ditt eget för bästa resultat! Huttalas guide eller Laines guide. Annars brukar (brukade?) @Laine ha ute handledsstöd på marknaden (eller så PMar du laine direkt).

Varmilo VA69M är ett av de få serietillverkade tangentbord jag köpt som jag inte känt något direkt behov av att förbättra/modda direkt efter uppackning: det kom "färdigt"! Bra keycaps (för att vara standard), Bra chassi (för att vara standard), Tyst (med silent brytare). Och då har jag förhållandevis många tangentbord (såpass många att jag inte vet exakt hur många det är utan att kolla upp i registret), och jag har testat än fler.

Vill du ha serietillverkat så är VA69M (alt. Leopold FC660C och HHKB Type S) nog det bästa och tystaste du kan få, enligt min subjektiva åsikt.

Ang vilken brytare du ska ha så är det lite som att rekommendera storlek på underkläder: Vilken storlek på underkläder är "bäst"? Den storleken som passar dig; såklart!

P.S. Har inte Candy Keys eller Varmilo den brytare du vill ha "i lager"/valbar är det bara att maila dem direkt, de brukar vara väldigt hjälpsamma med att "skräddarsy" enl. dina preferenser. D.S.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2017

Jag har ett Varmilo TKL med MX red silent. Lite svampigt men låter inte alls mycket.

Har också ett WASD med blå brytare, får ont i öronen även med hörlurar på

Jag beställde mitt Varmilo via Candykeys, då kan man välja färg på både brytare och caps som man vill (osäker på om nya siten erbjuder samma tjänst dock).
Men de kan nog fixa det mesta!

Rent spontant så tycker jag att Varmilos chassi håller högre standard än WASD. Rejält och bra!

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2004

Vill också slå ett slag för topre iom du har budget för det. Bästa jag haft. Novatouch TLK sedan 2015 ca.