ARM lanserar ny displaykrets med VR-fokuserade förbättringar

Trädvy Permalänk
Dalek
Registrerad
Dec 1999

ARM lanserar ny displaykrets med VR-fokuserade förbättringar

Med siktet inställt på VR-fokuserade förbättringar lanserar ARM en ny displaykrets för mobila lösningar. Bland nyheterna ingår bland annat bättre batteritid och bilduppdatering på 120 FPS.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Datavetare
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2011

"återprojiceras (eng. re-projecting)" kan ses som en post-processing teknik där man förändrar perspektivet av scenen på ett beräkningsmässigt relativt billigt sätt (så man kan hålla hög FPS och låg latens från avläsning till resultat) baserat på hur huvudet position ändrats sedan tiden när scenen renderades.

Inte en trigonometrisk korrekt transform, men om huvudet inte rör sig allt för snabbt blir det "tillräckligt bra" (finns säker någon som har en annan åsikt ) och det tar då bort den eftersläpning som annars skulle finnas i när scenen renderades kontra när den faktiskt visas.

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingfors
Registrerad
Jun 2004

@Yoshman
Tror en poäng var också att man renderar i, säg, 60fps, men man återprojicerar samma renderade bild två gånger, så att man får lite av flytet från 120fps. Dvs man har bara 60 faktiska bilder per sekund, men huvudrörelsena kompenseras för i 120fps.

I teorin kan man väl också läsa av hastigheten av huvudrörelsen vid en viss tidpunkt, inte bara hur mycket man rört sig, och då även introducera en artificiell "rolling shutter" som kompenserar för att skärmen ritar upp bilden i en icke-oändlig hastighet. Så att varje pixel faktiskt är på rätt ställe när den faktiskt ritas upp på skärmen. Vet inte hur stor skillnad detta skulle göra dock.

Trädvy Permalänk
Datavetare
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av ajp_anton:

@Yoshman
Tror en poäng var också att man renderar i, säg, 60fps, men man återprojicerar samma renderade bild två gånger, så att man får lite av flytet från 120fps. Dvs man har bara 60 faktiska bilder per sekund, men huvudrörelsena kompenseras för i 120fps.

I teorin kan man väl också läsa av hastigheten av huvudrörelsen vid en viss tidpunkt, inte bara hur mycket man rört sig, och då även introducera en artificiell "rolling shutter" som kompenserar för att skärmen ritar upp bilden i en icke-oändlig hastighet. Så att varje pixel faktiskt är på rätt ställe när den faktiskt ritas upp på skärmen. Vet inte hur stor skillnad detta skulle göra dock.

Absolut!

Är precis därför en högre frekvens på återprojektion kan ge en positiv effekt även om det kanske inte möjligt att rendera hela scenen lika mycket snabbare.

Undrar hur mycket hjärnan luras av att geometri är väldigt följsam, t.ex. 120 Hz, med avseende på den position allt hade vid senaste scenrendering samtidigt som de dynamiska delarna av scenen bara uppdateras på, säg 60 Hz (eller kanske 40 Hz)?

Blir den upplevda känslan någonstans i mitten, närmare frekvensen för återprojicering eller närmare frekvensen för scenrendering? Gissar att det kommer "kännas" som ett klart lyft över frekvensen för scenrendering, men lär finnas en gräns för hur lång man kan dra detta innan känsla blir skum.

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer