Epic Games Store drar igång rea

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

Angående mitt påstående om att de flesta inte lyckas på steam så baserar jag det på detta
Om du har ett spel med potential så har du större chans att slå igenom på EGS, på grund utav att du blir sedd.

Som sagt; De flesta lyckas inte, punkt slut.
Och det jag sa som svar till dig var att EGS agerar som reklam - vilket är en del av det du säger.

Men jag tycker det finns falska antydningar om Steam i hävdandet att 'de flesta inte lyckas på Steam.'
Inte för att det är falskt, utan för att det är normaltillståndet.

Typ 'alla som dricker vatten, dör.' Det är inte falskt, men att säga det på det sättet antyder att det är vattnets fel.

Jag skulle gå längre än dig och säga att spel, oavsett potential, har större chans att slå igenom på EGS på grund av att de blir sedda, samt att avsaknaden av användarresensioner och diskussionsplattformer kombinerat med deras agerande som kurator kan leda till mer försäljning än vad ett dåligt spel hade fått om kunderna som köper hade mer information om spelet tillhanda vid köpstunden.

Detta är också bra för utvecklarna.

Skrivet av LinusNeuman:

Ja, vi vet inte om Metro: Exodus hade sålt mer på Steam, lika mycket, eller mindre. Så det kanske var ett dåligt exempel i och för sig.
För varje kopia såld så tog dock inte Steam 30 % av kakan, och då är vi väl egentligen tillbaka på ruta ett i diskussionen. Steams 30 % vs Epic 12 %. Förklarar inte detta varför de föredrog EGS?

Ja det gör det. Det är inte svårt att förstå varför företag kan vilja vara på EGS.
Sedan tar Discord 10%, vilket är nämnvärt i detta sammanhanget.

Skrivet av LinusNeuman:

Totalt sett så vet vi inte om fler lyckas eller ej tack vare EGS, som du påpekar. Men de spel som blir utvalda har bättre förutsättningar än om de hade gått till Steam.

Troligen så har spel bäst förutsättningar om de lanseras på både Steam och Epic.
Fler ögon, fler plånböcker.

Skrivet av LinusNeuman:

Angående EGS användartal så står det i denna artikeln så hade EGS 85 miljoner användare i mars medans Steam hade 90. Steam finns bl.a. i Kina, så totalt sett så hade de i mars i alla fall flest användare globalt. Marknadsandelar exkl. Kina däremot, kanske inte.
Enligt länken du postade så behöver den ledande parten ha över 40 % av marknaden däremot.
Vilket blir Steam sedan många år tillbaka?

Ja, det blir det. Men 'dominerande ställning' är inte i sig olagligt, utan det är dominans + beteenden.
Om de är 'dominerande' är någonting jag inte vet, jag resonerar bara kring det som sägs: Steam sägs vara dominerande, och du verkar hävda att EGS har någon form av liknande skala jämfört med Steam. Jag antar det du säger är sant och går därifrån.
Men som sagt, jag vet inte om man kan kalla EGS för 'dominerande.'

Som du kan se på konkurrensverket så tar de en del andra saker i åtanke;

Skrivet av Konkurrensverket:

En marknadsandel över 40 procent är ett tecken på dominans. Ju högre marknadsandel ett företag har därutöver, desto större är sannolikheten att företaget är dominerande. Andra omständigheter som är relevanta för bedömningen är t.ex. konkurrenternas marknadsandelar, företagets finansiella styrka och om det finns betydande inträdeshinder på marknaden.

Om EGS går med förlust på sin rea kan man enkelt räkna ut;
Enligt EGS så är utvecklarna opåverkade av rean, och för att det ska fungera måste de få samma pengar som innan.

Om ett spel kostar 20, så är 12% av det 2.4, vilket betyder 17.6 till utvecklaren.
Nu drar EGS en rea av 10 på allt över 15.

Så ett spel som kostar 20 säljs för 10 under rean, varav 17.6 går till utvecklaren, vilket ger -7.6 per såld enhet.

För att veta vad som krävs för att EGS ska få in pengar under rean så kan man dra 10 / 12, vilket ger 0.833~
Med andra ord behöver någonting kosta mer än 83.33~ för att EGS ska få in pengar per såld enhet.

Som sagt så är jag fundersam på det hela, tyckte det var värt att ta upp som en frågeställning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

Det stämmer bara inte, ett spel säljer i genomsnitt två tusen kopior på Steam. Om du har ett spel med kvalitet så är det svårare att bli sedd bland havet av spel, och steam tar 30% av kakan.
Om ditt spel säljs på EGS så blir du inte bara sedd pga att du syns i butiken, utan även för att så många fler människor använder EGS - och då finns inte ens det i kina än.

De flesta lyckas inte över huvud taget på Steam, vi pratar nu främst om att ens bli sedd.
Metro Exodus sålde t.ex. mer på EGS än förra spelet, så det går absolut.
Och chansen att slå igenom på EGS skulle jag säga är högre, det är fler som använder launchern, och det finns ett urval av spel med hög kvalitet. Man drunknar inte av tusen och åter tusentals rpg generator spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Men vad har genomsnittet med något att göra? Min diskussion handlar om hur de stora AAA spelen säljer, de som helt enkelt har en marknadsföringsbudget vilket gör att dessa spel dels syns överallt i media och antagligen ligger på framsidan hos Steam.

Ett ögonblick nu, skrev du precis att "så många fler människor använder EGS"? Hur vet du det? Var står det? Det vi säkert vet är att Steam har 90 miljoner månatliga användare och 47 miljoner aktiva användare varje dag. Och bara för att många miljoner användare spelar Fortnite betyder inte automatiskt att de är potentiella köpare till andra PC spel.

Det där med att Metro Exodus sålde bättre än föregångaren på Steam säger heller ingenting. Metro Exodus hade bra mycket mer marknadsföring än föregångarna som var relativt okända spel. Dessutom kickade PR maskinen igång med att spelet blev exklusivt alltså vet ingen hur många fler som hade köpt det på Steam än på EGS. Sen måste det också nämnas att många fler spelar PC spel idag än 2013.

Känns som att du vrider och vänder på saker för att få det att låta bättre än det är. Jag har egentligen inget emot EGS men tycker de har gått helt fel väg här. Återigen borde de lockat med en bättre launcher än Steams samt de gratisspel de släppt och några bra erbjudanden. Det hade genererat bra PR istället för dålig PR.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

@LinusNeuman: Nej, jag förutsätter att om ett spel är bra så vill man visa upp det genom alla möjliga sätt som existerar i nuläget, Youtube, Twitch, Twitter, Facebook eller gamla hederliga forum. Men tyvärr är det sällan utvecklare utnyttjar dessa verktyg och istället gömmer sig och sedan förväntar sig att när spelet släpps så ska tydligen alla vet om det. Om Steams algoritm inte hjälper er, GÖR NÅGOT SJÄLV. Gör som Motion Twin gjorde och använd Twitch.

"Most people are going to try and get the biggest streamers they can, and that includes spending money on them. So we did the opposite." https://www.gamesindustry.biz/articles/2018-09-06-breathing-l...

För att det inte är synd om utvecklare som du länkade, deras spel ser mediokert ut. Jag ser inget unikt med spelet som gör att det står ut från alla andra tur baserade spel, dessutom kostar det 24,99€. FZ skriver att det saknas saker att göra, ranked var inte ens släppt fast det är ett online baserat spel och att det känns som ett early-access spel. Detta låter inte bra för ett spel som kostar 24,99€.

Vill man att sitt indie spel ska bli upptäckt så gör man något unikt med det, man förlitar sig inte att andra eller algoritmer ska göra det åt en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

Det har jag inte sagt. Jag ställde en fråga, jag är inte insatt i det Tim twittrade om och frågade vad saken gällde.
Jag frågade om du inte tycker att det är skillnad på att en producent av en vara väljer vilken butik de säljer sin produkt i och att en tredje part försämrar kvaliteten på din upplevelse om du inte betalar pengar. Var det inte det tweeten handlade om?

Det är omöjligt för mig på förhand att veta precis vilket av Sweeneys många tweets du syftar på.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar folk att testa Satisfactory är på rean med, helt amazing game.

Kudos till Epic med, köpte spelet ett par dagar innan rean men får de 10 extra dollarna på nästa spel jag köper trots de inte gjordes under rea/kampanj perioden.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Rekommenderar folk att testa Satisfactory är på rean med, helt amazing game.

Kudos till Epic med, köpte spelet ett par dagar innan rean men får de 10 extra dollarna på nästa spel jag köper trots de inte gjordes under rea/kampanj perioden.

Exakt likadant som på steam då alltså. Bra att Epic kanske börjar komma ikapp funktionsmässigt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem

@Vinolik:

Har aldrig fått en refund från steam när jag köpt ett spel utanför rea som sedan kommit på rea. Defintivt inte automatiskt.

Köpte spelet 3 dagar innan rean, spelet kommer på rea. Blev refundad mellanskillnaden, det har inte steam. Såvida det inte kom nyligen

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

@Vinolik:

Har aldrig fått en refund från steam när jag köpt ett spel utanför rea som sedan kommit på rea. Defintivt inte automatiskt.

Köpte spelet 3 dagar innan rean, spelet kommer på rea. Blev refundad mellanskillnaden, det har inte steam. Såvida det inte kom nyligen

Tror inte Steam har gjort det... vad jag vet i alla fall... med tanke på att det är då Valve som måste står för mellanskillnaden. Går väl alltid använda refund, om man inte kört spelet 😁

Blev lite överraskad då jag fick tillbaka på "Close to the Sun", som jag köpte den 5 Maj. Så det var ju nice av dom.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@zoulnix:

Jojo man kan refunda spel med mindre än 2 timmar eller vad det är, hade väl hunnit dra in kanske 15-16 timmar och fick 10 euro tillbaka som de hade sänkt spelet med. Så jag blev precis som du överraskad att man fick tillbaka!

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

@Vinolik:

Har aldrig fått en refund från steam när jag köpt ett spel utanför rea som sedan kommit på rea. Defintivt inte automatiskt.

Köpte spelet 3 dagar innan rean, spelet kommer på rea. Blev refundad mellanskillnaden, det har inte steam. Såvida det inte kom nyligen

Det har man kunnat göra på Steam sedan refunds kom, men du måste göra det manuellt. Så enda skillnaden mot EGS är att det inte sker automagiskt

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem

@Vinolik:

Epic är bättre på denna punkten, står först på Steam

"I bought a game right before it went on sale. Can I get a refund and repurchase it at the sale price?
Yes.

If you have not already requested a refund, make sure the purchase is eligible and submit a request here.

Please note that approved refunds may take up to 7 days to process."

"The Steam refund offer, within two weeks of purchase and with less than two hours of playtime."

Så deras vanliga refund är det som gäller, jag hade spelat 16 timmar och hade därför inte kunnat göra refunden där. Ingeting behövdes göras, det gjordes automatiskt. Så det jag kan läsa så är det inte alls samma. Steam får du göra en refund och köpa igen, epic ger dig tillbaka det du betalade mer än rea priset.

I detta fallet är epic smidigare och bättre

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

I detta fallet är epic smidigare och bättre

Vad bra

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Permalänk

Varför kan man inte testa spel, någon form av demomode av spelet innan man köper med en experation tid, säg typ 2-4h speltid sen måste man köpa spelet för att fortsätta lira?

Bara en mer generell tänke

Skickades från m.sweclockers.com