Full HD main-skärm och 4K som andraskärm

Permalänk

Full HD main-skärm och 4K som andraskärm

Hej,

Som rubriken lyder så undrar jag om datorns prestanda (i spel) påverkas av att andraskärmen är i 4K.

Förtydligande, ett eventuellt spel skulle i så fall körts på skärmen med Full HD medan andra applikationer som t.ex. Spotify skulle körts på 4K-skärmen.

Jag har möjlighet att komma över en 28" 4K skärm till ett vettigt pris och sitter idag på en Full HD 27" där hemma.

Kör ett GTX 1060 6GB och har därmed inte prestandan i dagsläget till att köra spel och dylikt i 4K.

Spelar mest Total War: Warhammer som mitt nuvarande grafikkort precis klarar av att köra på höga inställningar med en FPS som är bra nog.

Tacksam för era svar.

Visa signatur

Intel Core i7-12700F | NH-U12S chromax.black | MSI GeForce RTX 2070 ARMOR | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 16GB RED | ASUS Prime H670-PLUS D4 | LG 27GL83A-B

Permalänk
Medlem

Kort svar nej, det är upplösningen på spelet som är det viktiga.

Långa svaret får gärna någon annan ta, får för mig att fler skärmar minskar prestandan minimalt, men det får någon mer kunnig uttala sig om

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Avstängd

Du kan ju alltid köra med 4k skärmen som main men spela spelen i 1080p. Trevligare att surfa osv, men fortf. behålla prestandan du vill ha i spelen med lägre upplösning. Jag hade inte heller kört spelen i 4k res med ett 1060. Jag använder en extra skärm så sällan att den försvann från min setup, jag kan styra spotify bra nog med alt-tab, mediaknappar eller t om telefonen.
Men i vanlig användning kör man så hög upplösning som möjligt, gick själv från 24" 1080 till 27" 1440 och bara det steget var otroligt skönt.

Permalänk
Rekordmedlem

Prestandan minskar lite för man förbrukar lite cpu/gpu kraft och minne för varje pixel som ska visas men jag tror däremot inte det ger nån märkbar skillnad vid normal användning och det är väl det som är det intressanta.
Du kan ju kolla vad skrivbordet drar i prestanda idag så ser du hur mycket extra det drar när du kopplar in 2 skärmar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av cider123:

Du kan ju alltid köra med 4k skärmen som main men spela spelen i 1080p. Trevligare att surfa osv, men fortf. behålla prestandan du vill ha i spelen med lägre upplösning. Jag hade inte heller kört spelen i 4k res med ett 1060. Jag använder en extra skärm så sällan att den försvann från min setup, jag kan styra spotify bra nog med alt-tab, mediaknappar eller t om telefonen.
Men i vanlig användning kör man så hög upplösning som möjligt, gick själv från 24" 1080 till 27" 1440 och bara det steget var otroligt skönt.

Tack för ditt svar, det låter vettigt!

Aldrig haft en andra skärm hemma men kör dubbla skärmar på jobb och trivs väldigt bra med det.

Jag testar!

Visa signatur

Intel Core i7-12700F | NH-U12S chromax.black | MSI GeForce RTX 2070 ARMOR | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 16GB RED | ASUS Prime H670-PLUS D4 | LG 27GL83A-B

Permalänk

@mrqaffe: Tack för ditt svar!

Visa signatur

Intel Core i7-12700F | NH-U12S chromax.black | MSI GeForce RTX 2070 ARMOR | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 16GB RED | ASUS Prime H670-PLUS D4 | LG 27GL83A-B

Permalänk
Skrivet av MaxieTheHatter:

Kort svar nej, det är upplösningen på spelet som är det viktiga.

Långa svaret får gärna någon annan ta, får för mig att fler skärmar minskar prestandan minimalt, men det får någon mer kunnig uttala sig om

Tack för ditt svar!

Visa signatur

Intel Core i7-12700F | NH-U12S chromax.black | MSI GeForce RTX 2070 ARMOR | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 16GB RED | ASUS Prime H670-PLUS D4 | LG 27GL83A-B