Nybyggd dator får krascher/bluescreens i spel

Permalänk
Medlem

Nybyggd dator får krascher/bluescreens i spel

Hej alla!

Jag byggde ihop en dator i början av 2019 och har nyligen stött på en hel del krascher i spel, såpass mycket så att det inte går att spela alls.

Det hela började för ca 2 månader sedan när jag började spela Sekiro. Spelet kraschade mellan allt från 2min till 1,5h där spelet/datorn fryser helt men ljudet fortsätter i bakgrunden, under denna period så kan jag inte göra någonting, om jag väntar i ca 5min så slutar det hela med en bluescreen som ger errorn dpc watchdog violation. Sen denna vecka då jag har börjat spela Rage 2 så inträffar krascherna mycket mer frekvent (kan max spela i 15min innan krasch) och jag får samma error.

Jag har tidigare kunnat spela spel som BFV, Hellblade - Senuas Sacrifice och Dishonored 2

Errorn i eventlog ger följande error:
"Händelse 41, Kernel-Power - Datorn har startats om utan att ha stängts av ordentligt först. Detta fel kan inträffa om systemet slutar svara, om det kraschar eller om strömförsörjningen oväntat bryts."

SPECS:
- ASUS ROG Strix B360-F Gaming, S-1151
- MSI GeForce RTX 2070 GAMING Z
- Kingston A1000 240GB M.2 SSD
- Corsair CX650M, 650W PSU
- Ballistix Sport LT DDR4 16GB
- Intel i5-8600K 3.6 GHz
- Windows 10

Felsökning:
- Uppdatering av drivrutiner (även BIOS)
- Uppdatering av Windows + ominstallerat det
- Gjort virusgenomsökning
- Stängt av "Fast startup" i BIOS
- Övervakat temperaturer av komponenter (ingenting som sticker ut)
- Scannat hårddisken och RAM-minnen
- Gjort i princip alla tänkbara fixes som är spelspecifika så är väldigt övertygad om att felet är från datorns sida
- Tyvärr har jag inga extra komponenter att byta ut/testa med så det är därför jag gjort det ännu

Min egna gissning är att antingen hårddisken eller PSU:n knasar.

Finns det någon/några kunniga och vänliga själar som har någon aning om vad det är som spökar så uppskattar jag all hjälp jag kan få då jag för tillfället kört in i en betongvägg efter 4 dagar med bara strul och ilska.

Permalänk

Fasen va tråkigt, aldrig kul när man köpt nya prylar som strular.

Har du provat att installera windows på en gammal hdd o köra utan ssdn?

/J

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kör du GeForce experience? prova ta bort det och bara tanka ner drivrutinen från nvidias hemsida... polarens burk fick samma skumma fel, provade ta bort GeForce experience ( jävla skit program om du frågar mig xD ) och bara tankade ner drivrutinen separat. sen dess har det gått felfritt.

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

CX serien från Corsair är så ökänd för att orsaka typiska budget PSU fel att man behöver låna ett annat innan börjar felsöka. Ännu bättre om du dumpar den och köper ett annat.

Tex kan andra delar ge fel pga problem med strömmen från budget och skräp PSU. Funkade ofta i många månader innan det blev problem.