Ryzen 2700X uppe i 85 grader med Handbrake

Permalänk
Medlem

Ryzen 2700X uppe i 85 grader med Handbrake

Tack vare att jag använder programmet Core Temp och alltid har CPU-temperatur synlig i systemfältet, så upptäckte jag detta. Jag körde Handbrake och märkte då att tempen var uppe i 85 grader, vilket chockade mig lite. I idle brukar tempen ligga på runt 30 grader och i krävande spel som BFV ligger den inte högre än 65-70.

Googlade lite om hur man ska kunna sänka tempen så jag kanske kan få den att stanna vid runt 70-75 grader när jag använder Handbrake och ville kolla upp med er hur jag ska använda dom tips jag hittade, om dom stämmer och ifall ni har nåt mer tips.

De råd jag hittade på diverse forum var sammanfattat:
- Sätta fläktprofilen till Turbo i BIOS.
- Aktivera XFR Enhancement och ställa in minusvolt på mellan -0,1V till -0,125V
- Inaktivera Global C-States, CBP och C6.

Låter detta som sunda råd för att uppnå lägre temp på processorn och framförallt för att maxa processorkylaren vid tryck?

Visa signatur

MSI B450 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 3700X + Noctua NH-U12S | Gigabyte RTX 2080 Windforce OC 8GB | 32GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Seasonic Focus GX 750W | WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraGear 32GP850

Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Green SN350 2TB

Permalänk
Medlem

Vad vill du åstadkomma med lägre temp?

Handbrake använder väl antagligen alla kärnor fullt ut till skillnad från spel, därav blir den varmare.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

exakt att koda video är betydligt mer tungdrivet än att dra runt ett spel.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Vilket chassi och vilken cpu-kylare använder du?
Handbrake använder som tidigare skrivet processorn hårdare än spelen.

Visa signatur

Laptop Lenovo Legion 5 - AMD Ryzen 7 5800H, Nvidia GeForce RTX 3070, 1TB SSD, 16 GB DDR4 RAM
Playstation 5 plain Disc edition

Permalänk

Handbrake pressar din CPU till max och 85c är inget att oroa sig över.

Permalänk
Medlem

Om du inte kör med manuell överklockning så är det rekommenderat att använda en negativ offset på Vcore och köra med XFR/PBO2. Hur mycket du kan minska beror på CPUn men mellan -50mV och -125mV är väl där det brukar landa. Detta låter CPUn gå lite svalare och om man har tillräckligt låg temp - lite högre klockning.

Du bör kanske investera i bättre kylning om du tycker den går för varmt, vad har du för kylare nu?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Apex FPS Boost Configs | Killing Floor 2 Configs
CPU: R7 5800X Cooler: H110i Mobo: X570 Aorus Master RAM: 4x8Gb 3600mhz CL14-14-14-28 Videocard: RTX2080S Strix AD PSU: HX1000i Case: Evolv Flow Edition Monitor: Acer XB270HU 165hz Gsync TN-panel