Någon mer med Hemtjänst erfarenhet

Permalänk
Medlem

Någon mer med Hemtjänst erfarenhet

Goddagens,
Jag har skrivit om detta i #Random på Discord men hoppas nå ut till lite fler här och kanske få höra lite historier och tankar. Jag har jobbat inom LSS på gruppbostäder med korridorslägenheter, och på ett ställe med SoL klienter som har egna lägenheter. Nu har jag gått och fått en tjänst på DAL (Demensarbetslaget) som faller inom Äldreomsorgen.

Det är hemtjänst för vårdtagare med Demens eller Demensliknande problematik som fortfarande klarar att bo hemma. Antingen själva med stöd av hemtjänsten, eller som bor tillsammans med maka/make och hemtjänsten fungerar som en avlastningsinsats.

Jag är lite nyfiken på om det finns någon mer här som jobbat inom DAL / Hemtjänst och vad era erfarenheter är? Jag har inte så mycket att bidra med om hemtjänst då jag inte börjar förrän i Augusti.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Jag har jobbat många år inom hemtjänsten och älskade mycket av det. De flesta äldre är bara gamla i kroppen. Jag har haft oräkneliga roliga samtal med hundratals genom åren. Men redan som barn gillade jag att sitta och snacka med mormors väninnor och äldre släktingar, så det kändes naturligt för mig.

Men dementa är svårare. Har haft hand om en hel del. Allt från lättare demens med mest lite dåligt närminne till svår alzheimers. Det blir väldigt repetitivt och svårare att skapa kontakt.

Att jag sökte mig bort från hemtjänsten berodde på att jag ville få högre lön och mer flexibla arbetstider.

Lycka till!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag har jobbat många år inom hemtjänsten och älskade mycket av det. De flesta äldre är bara gamla i kroppen. Jag har haft oräkneliga roliga samtal med hundratals genom åren. Men redan som barn gillade jag att sitta och snacka med mormors väninnor och äldre släktingar, så det kändes naturligt för mig.

Men dementa är svårare. Har haft hand om en hel del. Allt från lättare demens med mest lite dåligt närminne till svår alzheimers. Det blir väldigt repetitivt och svårare att skapa kontakt.

Att jag sökte mig bort från hemtjänsten berodde på att jag ville få högre lön och mer flexibla arbetstider.

Lycka till!

Ja demens är utan tvekan ett eget område, då allt såsmåningom försvinner. Har haft vårdtagare med det förut inom LSS där man fick följa det från diagnos till avslut. Blev därför lite intresserad av det, men som du säger blir det svårt med kontakten.

Och tack

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk

Inget vettigt hjälp att komma med om det du frågar, då jag skälv aldrig arbetat med att ta hand om andra, som behöver hjälp.
Men ville bara passa på att nämna att ni gör en fantastisk insats egentligen, som inte alltid får den uppskattning ni skulle ha, och absolut inte får den ersättning ni borde ha för det arbete ni utför.

Men ni behövs mer och mer, och jag hoppas att ni som verkligen kan och framförallt vill och orkar arbeta med det, stannar kvar och inte blir tvungna att söka er till annat, bara för att ni inte kan vara kvar av ekonomiska själ.

Den dagen, om och när jag själv behöver er hjälp, hoppas jag att jag får någon som vill vara där och inte bara är ditsatt för att fylla en plats ingen annan vill ha.

Lycka till..

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem

Har sommarjobbat inom äldrevården för ett antal år sedan, så jag vet inte hur relevant det är idag, men var aktiv inom både hemtjänst och inne på boende (var kombinerad tjänst) och båda har sina fördelar.
Har inte så stor erfarenhet av ren demensvård, men den jag har så vet jag blir jag i alla fall väldigt trött i huvudet av att hålla på för många arbetsdagar i sträck.
Inne på hemmet är bekvämt med både material samt annan personal på plats när man behöver det, men det kan bli stirrigt och gå i samma korridorer hela dagen.
Ute hemtjänsten är det ju friare och man får träffa mer människor, och i mitt fall "friskare" vilket gör det mycket roligare (lättare att prata med, etc.). Däremot kan det vara väldigt stressigt och man blir mer beroende av att kunna tänka och agera själv. Samt att flexibilitet krävs.
Annars har jag bara positiva erfarenheter av att jobba i hemtjänsten, det är ju inget man kan kalla för enformigt i alla fall.

Skrivet av Blacksheep:

Men ville bara passa på att nämna att ni gör en fantastisk insats egentligen, som inte alltid får den uppskattning ni skulle ha, och absolut inte får den ersättning ni borde ha för det arbete ni utför.

Absolut!! Håller med till 100%, det finns riktiga stjärnor som gör ett fantastiskt jobb!!
Dock finns det vissa som man önskade skulle gjort något annat istället. Har träffat på personal som inte har någon aning vad omvårdnad är överhuvudtaget och utgör en större risk för vårdtagarna (hatar ordet brukare) än omsorgen de ger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Absolut!! Håller med till 100%, det finns riktiga stjärnor som gör ett fantastiskt jobb!!
Dock finns det vissa som man önskade skulle gjort något annat istället. Har träffat på personal som inte har någon aning vad omvårdnad är överhuvudtaget och utgör en större risk för vårdtagarna (hatar ordet brukare) än omsorgen de ger.

Det här. Har också haft kollegor som av olika anledningar inte platsar inom omsorg. En del tycker att dom skojar med dom boende, och drar det alldeles för långt. En del är helt omöjliga att arbeta med och skulle platsa som en pappersschyfflare i en städskrubb någonstans. Sedan läser man en del saker i tidningarna, men som tur är så har man aldrig varit med om det själv.

Vi har några vikarier utan utbildning som är extremt duktiga, och några med utbildning som man blir vansinnigt fundersam över hur dom fick jobb inom omsorg öht.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Jag har jobbat inom hemtjänst och kan väl inte säga att jag varken gillade eller ogillade det. Det kan vara tungt och slitigt, stressigt och det är ännu värre nu än när jag jobbade där nu när de flesta kommuner har någon form av "instämplingssystem" för besöken där det är uträknat vad varje insats ska ta i tid. Många kommuner har fortfarande kvar systemet där hemtjänstpersonal städar, vilket i mitt tycke är rent absurt. Andra kommuner har särskild personal alt. inhyrda företag för det.

Men visst kan det vara givande och roligt, man får ofta träffa samma personer under lång tid vilket kan vara både en fördel och en nackdel. För mig var det en nackdel, jag tycker inte om rutiner och den inrutade vardagen som hemtjänst och personal på boende ofta arbetar i (även om särskilt hemtjänsten varierar mycket ibland). För andra passar det utmärkt.

Istället jobbar jag nu på sjukhus (som sjuksköterska dock) på en akutavdelning där ingen dag är den andra lik på något sätt, patienterna är där från ett dygn till ett par veckor (de flesta omkring 2-4 dygn). Jag varierar mellan ett par olika avdelningar på olika platser i landet som bemanningssjuksköterska och trivs mycket bra.

När det gäller orden vårdtagare, brukare, kunder och klienter så avskyr jag allihop. Tack och lov så är alla patienter för mig som sjuksköterska så det är väldigt enkelt.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Avstängd

Har inte jobbat där själv (Däremot hos kommunen i en administrationsavdelning när jag var yngre så vet hur systemet fungerar där om det inte ändrats mycket på senare tid, men det tror jag inte, mer troligen att datorer används till fler uppgifter men del flesta pappar hanteras manuellt om man kommer i kontakt med detta), men många av mina vänner gjorde det och jag har ju själv jobbat ganska nära när man var yngre och behövde pengar, som sagts vissa avdelningar kan vara ganska enformiga sett till vad man gör, ganska mycket skitgöra som ingen annan vill göra (vet inte om det är annorlunda nu, men förr var det mycket sekreterarjobb och annat (typ manuell digitalisering av arkivpapper, mm) som ingen annan hade lust med om det blev utfyllnadstid) nu kanske det är ärre där så att arbetsuppgifterna blir mer riktade tror jag, lönen är naturligtvis inte särskilt hög, åtminstone inte hos de mindre kommunerna då många redan dras med dålig ekonomi så du får nog räkna med på sin höjd medioker lön om du vill stanna kvar och avancera inom något område där. Kombinationen tråkiga arbetsuppgifter och skitlön är ofta det som får folk att sluta när man får bättre erbjudande, alternativt att man hittar någon nisch man trivs att jobba inom och går över till etablerad anställning när man avancerat på meritlistan, sedan brukar det stanna ungefär där att man gör det man förväntas i typ 50 år sedan får man låtsas att man fick en guldklocka... Men, visst, trivs man och är ok med lönen så är det ju knappast sämre än något annat jobb, om man trivs med folket där så gillar ju många faktiskt just att ha en stabil arbetsrutin, träffa folk på orten, osv.

Är nog helt enkelt så att du får känna in om detta är rätt för dig eller inte, känns det rätt nu så kör på så länge du har lust är mitt råd, baserat på egna erfarenheter.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Har själv jobbat på hemtjänsten i över 4 år... börja egentligen bara med att jag behövde ett sommarjobb och lön istället för csn.
Hade lite svårt o lära sig mycket i början men kom ändå snabbt in i både bemötande, mediciner och rutiner.
Jobbet i sig, dvs när man är ute i sin bil och glider runt bland alla "gamlingar" är ju helt underbart, ibland drar man med någon ut i solen o käkar glass eller tjötar lite extra på en kopp kaffe, det ger mycket tillbaka när man har chans och tid att ge "lite extra".
Men har bara haft en jobb innan som försäljare så har inte så mycket o jämföra med, men har aldrig varit med om så värdelöst system, cheferna som inte kan ett skit (utan överdrift), otacksamt från högre upp.
har under mina 4 år haft 9 olika chefer, o den ena är mer frånvarande än den andra...
Sen blev jag ruggigt besviken när dom sluta helt med demensvården i kommunen jag jobbar, dvs alla går till alla, innan fanns liten grupp av personal som jobba endast med dom vårdtagare som hade kraftig demens, detta gjorde att personal som aldrig sett en dosett innan vårdade extremt dementa personer, detta har visat sig väldigt mycket med hur hälsan har utvecklats hos dom här vårdtagarna då kunskap saknas helt.
Sen anställs många kollegor som varken kan koka kaffe, ägg eller säga mer än 3 ord på svenska... detta känns som något grunläggande krav ändå för att få jobba i äldre människors hem som ofta har svårt att göra sig försåda...?
Sen något år tillbaka så har även äldre behövt dö ensamma med minimal vård pga ekonomi... o där kan jag inte säga mer än, man dör 1 gång... gör det värdigt?! man får ingen andra chans att få en värdig död, och det är pinsamt att detta inte ens går att ordna??

men men, bara lite av mina åsikter... jobbet är riktigt gött och aldrig haft ett jobb som ger så mycket från "kunderna" men ledning och chefer har jag aldrig skådat så inkompitenta...
Men jaa, jag ska snart börja nytt jobb med både glädje och sorg man lämnar arbetsplatsen.

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

En släkting har haft hemtjänst något år och den kontakten jag har haft med personalen är bra.men 1 av dom som kommer hem till honom har erbjudit att sälja smuggelgods till släktingen till överpris.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

En släkting har haft hemtjänst något år och den kontakten jag har haft med personalen är bra.men 1 av dom som kommer hem till honom har erbjudit att sälja smuggelgods till släktingen till överpris.

Men what?! Meddela verksamhetschefen!

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Jag har inte jobbat inom hemtjänsten men däremot på diverse äldreboenden i några år. Det var ömsomt fantastiskt ömsomt en mardröm, så man får vara stark i både sinne och kött för att klara av det arbetet år efter år.