förre ägaren drog nätverk på fyllan

Permalänk
Medlem

förre ägaren drog nätverk på fyllan

http://www.bilddump.se/bilder/20190519105414-87.101.95.57.jpg

Bor i ett normalt hus. Fiber in i källaren - converter - asusrouter-
Vi swich kablat upp tre jack på övervåningen. Där finns litebtrådbundet och en AP.

Men varför ser bredbandskollen ut som den gör. Finns ingen logik i det mer än att han kopplat förgerna fel i uttagen eller vad tror ni?

Permalänk
Moderator
Forumledare

@hamlonab: Vad får du för resultat om du kör trådat på samma ställe?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Du mäter ju via trådlöst, så då är det inte så värst konstigt. Vissa enheter fungerar ju inte bättre än så tyvärr. Mät via kabel istället.

Hade det varit dåligt dragen och kontakterad tråd så finns det tre olika lägen.
1. Upp mot 1Gbit/s, alla paren fungerar (och beroende på vad du mäter mot så klart)
2. Max 100 Mbit/s, hälften av paren fungerar
3. Ingen kontakt, fler än hälften är skadade.

Permalänk
Medlem

Använder du en VPN? Det ser ut som en publik ip address i filnamnet på bilden du laddade upp och det får mig att undra om du har en VPN som går via USA.. i såna fall är det inte så konstigt.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niclas:

Använder du en VPN? Det ser ut som en publik ip address i filnamnet på bilden du laddade upp och det får mig att undra om du har en VPN som går via USA.. i såna fall är det inte så konstigt.

Att man inte kan gilla inlägget längre.

211 ms i svarstid, VPN låter högt troligt. Svårt att tänka mig att en felkoppling kan lägga till så hög svarstid annars.
Även att IPn som du nämnde är från USA https://whatismyipaddress.com/ip/87.101.95.57

Permalänk
Medlem

Är det förre husägarens Asus router? Gör en fabriksåterställning på den i så fall.
Du sitter i alla fall uppkopplad med VPN, därför är dina svarstider usla. Wifi gör även att det går ännu långsammare.

Men övrig relevant information som du kan ge är vilken internetleverantör och hastighet du har?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mät med kabel vi varje kopplingpunkt. Är det nått som inte fungerar som det ska eller kablaget dit så hittar du var det fallerar.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

LÖST

Testade med avstängd VPN.

Och fick 60 mbit ner och 80 upp
Trådar från router till statior dator blir det 480 ner och 550 upp.

Samma tendens alltså, lite snabbare uppströms.
Frågan om hadtigheten alltså löst med att vpn drog ner farten så enormt. I alla fall på wifi.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@hamlonab: Vad kör du för VPN som sänker datorn så kraftigt? (Varning för andra!)
Jag tappar ca 2% med krypterad VPN trafik. (Upp hastighet 96Mbit utan. 94Mbit med VPN.)

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

CyberG

Skickades från m.sweclockers.com