Har jag blivit lurad av inet med RAM minnen?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2012

Har jag blivit lurad av inet med RAM minnen?

Hej till saken, i december 2018 fick jag för mig att skaffa nya ram minnen, alltså https://www.inet.se/produkt/5316293/hyperx-16gb-2x8gb-ddr3-cl... från inet som jag betalade 1 546:- för. Enligt inet så ska dom minnen vara X.M.P kompatibla men idag 5 månader senare upptäckte att något stämmer inte, jag fick för mig att kolla lite på ramen via biosen för jag fick för mig att köra en overclock.. Men vad ser jag? Inga XMP profiler... Så jag googlade runt på serienumret som är HX318C10FBK2/16 och fick fram att den inte har X.M.P .. Betyder det att inet har lurat mig? Dom påstår ju på sin hemsida att den ska vara X.M.P. Tror ni att jag har någon chans att kräva tillbaka pengarna?

Vill inte smutskasta företaget för jag har varit nöjd hittills, men jag anser att dom har gjort ett fel , ett stort fel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2015

Slå dom en signal, det kanske är den mänskliga faktorn med ett snabbt copy and paste jobb som gör att det står fel.
Tror inte Inet smutsar ner sig för några hundralappar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jan 2011

Vad har du för moderkort? Har du kollat att dessa minne är med på moderkorterts QVL (Qualidfied vendor list). Jag är 99.86% säker på dessa minne stödjer XMP och att det är något du gör fel eller så är inte minnena kompatbila för XMP på ditt mobo.

|| 8700k @ 5.3GHz || Asus Maximus X Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + EK Coolstream RAD SE 360 || EK Supremacy EVO || EK XRES 140 D5 RGB || Phanteks Glacier GPU Block || MSI GTX 1080 Gaming X || 32GB G.skill Trident-Z RGB CL16 @ 4000MHz || 2 X 250GB NVME Samsung 960 EVO (Raid 0) || NZXT H700i || Corsair RM850X || Asus PG27VQ ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2012
Skrivet av reverend benny:

Slå dom en signal, det kanske är den mänskliga faktorn med ett snabbt copy and paste jobb som gör att det står fel.

Det är troligen så, har ju aldrig varit problem med dom..

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2012
Skrivet av gaspari:

Vad har du för moderkort? Har du kollat att dessa minne är med på moderkorterts QVL (Qualidfied vendor list). Jag är 99.86% säker på dessa minne stödjer XMP och att det är något du gör fel eller så är inte minnena kompatbila för XMP på ditt mobo.

Nej dom är inte X.M.P kompatibla, det är PnP har kollat på tillverkarens hemsida och på forum.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborgsområdet
Registrerad
Okt 2003

Varför inte fråga dem direkt istället?
Visst har de lovat att de skall ha XMP så kan de ju kompensera dig eftersom de inte har det. Tror inte du får alla pengar tillbaka om du nu inte gör ett helt återköp då.
Men det är ju inget vi kan bestämma om här på forumet, utan det är Inets och din sak att komma överens om.

Sen ser i alla fall inte jag någonting i specifikationerna att de är XMP kompatibla, men de kan ju ha ändrat sidan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av redmike:

Nej dom är inte X.M.P kompatibla, det är PnP har kollat på tillverkarens hemsida och på forum.

Såg det nu också.

Till TS: kan du inte prova att ställa in timings manuellt? CL10-11-10 @ 1.5V för 1866 Mhz

|| 8700k @ 5.3GHz || Asus Maximus X Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + EK Coolstream RAD SE 360 || EK Supremacy EVO || EK XRES 140 D5 RGB || Phanteks Glacier GPU Block || MSI GTX 1080 Gaming X || 32GB G.skill Trident-Z RGB CL16 @ 4000MHz || 2 X 250GB NVME Samsung 960 EVO (Raid 0) || NZXT H700i || Corsair RM850X || Asus PG27VQ ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av loefet:

Sen ser i alla fall inte jag någonting i specifikationerna att de är XMP kompatibla, men de kan ju ha ändrat sidan.

Det står i rubriken för minnena

HyperX 16GB (2x8GB) DDR3 CL10 1866Mhz XMP Fury Black

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborgsområdet
Registrerad
Okt 2003

@gaspari: Kanske det, men det kan ju lika gärna vara en felskrivning.
Hade det dock stått under specifikationerna så hade jag ju lagt mer vikt på det.
Såg på Kingstons hemsida att det är Savage minnena som är XMP kompatibla, men de är och andra sidan P'n'P som de du har är, utan man måste välja XMP profil för att de skall fungera.

Men kolla med dem är väl det enda du kan göra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av reverend benny:

Det är väl därför dom tar ut en felsökningsavgift på några hundra för att påbörja ”garanti ärende” vid reklamation.

Skickades från m.sweclockers.com

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 128gb / Timecapsule 3TB / Ipad Air 2 / Apple Watch 42mm

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2015
Skrivet av redmike:

Hej till saken, i december 2018 fick jag för mig att skaffa nya ram minnen, alltså https://www.inet.se/produkt/5316293/hyperx-16gb-2x8gb-ddr3-cl... från inet som jag betalade 1 546:- för. Enligt inet så ska dom minnen vara X.M.P kompatibla men idag 5 månader senare upptäckte att något stämmer inte, jag fick för mig att kolla lite på ramen via biosen för jag fick för mig att köra en overclock.. Men vad ser jag? Inga XMP profiler... Så jag googlade runt på serienumret som är HX318C10FBK2/16 och fick fram att den inte har X.M.P .. Betyder det att inet har lurat mig? Dom påstår ju på sin hemsida att den ska vara X.M.P. Tror ni att jag har någon chans att kräva tillbaka pengarna?

Vill inte smutskasta företaget för jag har varit nöjd hittills, men jag anser att dom har gjort ett fel , ett stort fel.

Ännu bättre, hastigheten ligger i en JDEC-profil så du behöver inte ens överklocka för att välja den.
https://www.kingston.com/datasheets/hx318c10fbk2_16.pdf

Minnena ska gå att köra i utsatt hastighet, gör de inte det ja då kan du reklamera men bara om de finns med på ditt moderkorts QVL.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Feb 2013

Har du kontaktat Inet? De har bra support.

Apex FPS Boost configs
CPU: R7 1800X Cooler: H110i Mobo: X470 Gaming 7 (Bios F40) RAM: 16Gb 3200mhz CL14 + Videocard: RTX2080 Strix OC PSU: HX1000i Case: Evolv Flow Edition Monitor: Acer XB270HU 165hz Gsync TN-panel Datorn

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av Playboy_1338:

Det är väl därför dom tar ut en felsökningsavgift på några hundra för att påbörja ”garanti ärende” vid reklamation.

Jag har fått lämna in på garantiärende men inte behövt betala någon avgift överhuvudtaget.

Apex FPS Boost configs
CPU: R7 1800X Cooler: H110i Mobo: X470 Gaming 7 (Bios F40) RAM: 16Gb 3200mhz CL14 + Videocard: RTX2080 Strix OC PSU: HX1000i Case: Evolv Flow Edition Monitor: Acer XB270HU 165hz Gsync TN-panel Datorn

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2006

Eller så struntar du i xmp och klockar manuellt istället.

Är även en 2år gammal kommentar på produkten som påpekar han inte kan använda xmp.

=)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2015

Men det är ju inget fel på produkten! Att minneshastigheten ligger i JDEC istället för XMP är ju bara en fördel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011

@Fastie: Okej, jag fick betala 300kr i felsökningsavgift senast jag lämnade in på garanti hos Inet på Ringön/Göteborg. Efter det slutade jag handla ifrån Inet.

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 128gb / Timecapsule 3TB / Ipad Air 2 / Apple Watch 42mm

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2014

pingar @inet

förmodligen har det bara blivit en liten miss, och att detta är något inet är villiga att rätta till.

🌐 Cisco CCNA, Aruba ACSA

Pågående CWNP CWNA

Trädvy Permalänk
Inet
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2007
Skrivet av redmike:

Hej redmike,

Tack för upplysningen, vi hade felaktigt skrivit med XMP i titeln för minnena vilket vi nu har uppdaterat.

Som @Mordekai säger så har minnena däremot en JEDEC standard som har timings upp till 1866MHz där du ska kunna ställa in minnena så länge de är kompatibla med ditt moderkort.
För att kunna komma fram till om det är möjligt eller ej skulle vi däremot behöva veta vilket moderkort det är du använder.

Du får mer än gärna kontakta oss över PM, telefon eller mail så kan vi hjälpa dig vidare med att hitta rätt inställningar för minnena.

Ber om ursäkt för besväret.

Vänligen
Inet Kundservice

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Twitter

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av redmike:

Har sådana på ett äldre AMD-system och den sätter full hastighet minnet utan att göra någonting.

Vilken hastighet är det på dem nu?

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2002

Förundras lite över att folk väljer att skapa trådar istället för att först kontakta ÅF för att se om det går att lösa. Enligt min erfarenhet så går det att lösa i 99/100, framför allt om det som i det här fallet är ett misstag från ÅFs sida. Nöjda kunder och gott rykte är värt så mycket mer än att tjafsa om småpengar, så även om felet ibland kanske kan belastas kunden är det inte ovanligt att de hjälper till ändå.

Ok, de kanske torskar en tusenlapp eller liknande men kunden kommer troligtvis tillbaka igen och handlar samt rekommenderar vänner. Har man fått bra support så är det ofta mer avgörande än om konkurrenten säljer samma komponent för 200-300 spänn mer.

..:: trickeh2k ::.. https://youtube.com/c/trickeh2k Windows 10 Pro - i7 8700k (delid) @ 5Ghz - ASUS Prime Z370-A - 16GB G.Skill Trident Z DDR4 CL14 3000Mhz - Corsair AX860i - EVGA GTX 1080Ti FTW3 Hydrocopper - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/SteelSeries Sensei RAW Rubberized - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, 3TB Seagate Barracuda - ASUS Xonar DX - ASUS Strix 7.1 Gaming Headset - Corsair 750D - Custom water loop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Cyberspace
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av trickeh2k:

Förundras lite över att folk väljer att skapa trådar istället för att först kontakta ÅF för att se om det går att lösa.

Tycker det är helt förståeligt att man försöker få lite mer "kött på benen" INNAN man kontaktar säljare. Är kraven orimliga så får OP veta detta och slipper göra bort sig. Är det å andra sidan rimliga krav får OP (förhoppningsvis) de argument som behövs för att driva sin sak mer framgångsrikt - något som jag tycker ligger mer i linje med ett forums funktion än att döma folk utan egentlig anledning.

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net