Hjälp med laga/ersätta cpu fläkten på gammal dell dimension pc

Permalänk

Hjälp med laga/ersätta cpu fläkten på gammal dell dimension pc

Jag har en 12 år gammal dell dimension e520 stationär dator inköpt 2007 som jag har många härliga barndomsminnen ifrån när jag hade Windows xp och jag brukade spela spel som Röj och Spindelharpan.

Jag brukade också spela många flashspel i webbläsaren på sidor som Newgrounds och Spelo.se .

Nyligen bestämde jag för att damma ur den därför att innan dess hade den aldrig blivit städad på insidan sedan den köptes.

Jag använde en burk tryckluft och fick bort majoriteten av det värsta damnet med undantag för området runt processorn och processorfläkten som omges av en svart kloss med skruvar jag inte har rätt skruvmejsel för.

När jag satte ihop pcn igen och när jag startade upp datorn fick jag ett felmedelande som sa ungefär så här"Alert cpu fan failure! press f1 to continue" .

Jag såg att fläkten på framsidan inte snurrade och jag har kollat kabeln till den så att den sitter rätt därför funderar jag på att köpa en ny cpu fläkt alternativt reparera den
jag hittar dock inte någon utanför usa som säljer det.

Jag vill helst inte ge upp på den och köpa en ny därför att den betyder mycket för mig på grund av många barndomsminnen förknippade med denna maskin
samt att jag upptäckte och lärde mig internet på den som barn.

Jag har också planer på att uppgradera den med nyare delar t.ex en ny SSD hårddisk mer minne och kanske ett nytt grafikkort dock inte för att spela dom senaste spelen.

Jag tänkte att jag kanske kunde omvandla den till en server av något slag med antingen någon variant av linux eller kanske unix t.ex OpenBSD eller Freebsd.

jag har siktat in mig på OpenBSD därför att det är kanske det säkraste operativsystemet som finns samt att det inte är ansträngande på resurserna.

Edit:hittade en sida från Storbrittanien som säljer hårddiskar och jag hittade en SSD hårddisk för min modell. https://www.mrmemory.co.uk/ssd-upgrades/dell/dimension/e520-d...

Permalänk
Medlem

@Gammelboy: Sitter inte fläkten fast i den svarta klossen på denna datorn? Jag killgissar att den gör det och att klossen sitter fast med klämmor och inte skruvar. Ta en bild och visa oss.

Jag killgissar med att det är en 80mm fläkt som du kan byta ut samt att det funkar med alla ssd.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

@Gammelboy: Sitter inte fläkten fast i den svarta klossen på denna datorn? Jag killgissar att den gör det och att klossen sitter fast med klämmor och inte skruvar. Ta en bild och visa oss.

Jag killgissar med att det är en 80mm fläkt som du kan byta ut samt att det funkar med alla ssd.

Här är en bild jag tog med min mobilkamera
du kan kanske inte ser det på bilden men längst in sitter det skruvar en på överdelen inuti en rörliknande del och en på underdelen som ser likadan ut
https://postimg.cc/cKwNK3ph/7341fcda

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Gammelboy: Nej, det var då inte mycket som syntes på den bilden.
Mer ljus och håll kameran stilla så blir det bättre.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

@Gammelboy: Nej, det var då inte mycket som syntes på den bilden.
Mer ljus och håll kameran stilla så blir det bättre.

Så här ser skruvarna och skruvhålet ut
https://ibb.co/LtKF1Fc

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Angående vilken typ av server jag bestämt mig för så är det en mediaserver av något slag
*Edit* jag lyckades få igång den igår genom att damma ur den genom att sticka in fingret i fläkten genom boxen och genom att blåsa på den
Skickades från m.sweclockers.com