Intel och Qualcomm följer Google – stoppar handel med Huawei

Permalänk
Medlem
Skrivet av IuZ:

Om ni tvivlar, jag arbetar inom området informationssäkerhet. Det pågår mycket som inte når dagens ljus. Vi har tyvärr varit ganska naiva under en lång tid.

Så vi ska bara tro på dig när du säger det? Sa inte Nixon samma sak?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ducedo:

Jag förstår inte riktigt din fråga. Jag syftar på problemen med att använda kinesisk utrustning.

https://www.nyteknik.se/popularteknik/sverige-overvager-att-f...

Men det finns såklart inga risker för utländska bolag att förlita sig på och använda Telia/Ericsson? Because we're the good guys?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@mfm: Fick mig att skratta högt. 10/10 kommentar.

Visa signatur

// En dator // Tillbehör till datorn// En Telefon//

Permalänk
Avstängd
Skrivet av smerkele:

Jag hoppas innerligt att kina hämnas på något sätt på usa, kanske genom stenhård strafftullar på iphones som ändå tillverkas i kina.

Aja jag fortsätter mitt "bojkotta usa så mycket det bara går".

Ja Kina kan sälja sina statsobligationer och sluta köpa nya. Men det finns ett stort intresse att skuldsätta USA ännu mer för då kan de fortsätta sälja sina plastprodukter till ett rikt land och maximera sin vinst.

USA straffar sig själva och de som tänkt rösta på Trump kommer bli förbannade om en plastslev kostar 25% mer eller vad det nu kan vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Hur exakt skiljer sig detta från USA? Ja grattis, de byter ut ansiktet utåt lite då och då. Det är fortfarande NSA, CIA, FBI, samt den amerikanska militära komplexet som styr allt. Definitivt med järnhand. Eller ska du säga att krigen i Afghanistan, Irak, Libyen, Syrien, Jemen och de två kommande krigen mot Venezuela och Iran inte är med järnhand?

Ironin om att snacka om att invånarna knappt vet om det själv när den amerikanska befolkningen är bland de mest hjärntvättade i världen.

Jag stöttar inte Kina eller deras diktatur men jag tycker det är samtidigt sjukt löjligt att gnälla om dem när vi har bevis på att USA gör allt de gör och mycket mer.

Lugna ner dig två snäpp kanske. När har jag någonsin påstått att USA skulle vara en felfri 100% demokratisk nation? Oj nej det hade jag inte. Det är rentutav att jag påstår exakt tvärtom som man kunde se i min kommentar två snäpp under den du svarade på.

USA är långt ifrån felfri, det finns en miljard saker som är rent förjävligt hur det går till där. Men oavsett hur jävliga USA är så kan jag lova dig att Kina är värre. Dom har interneringsläger för oliktänkande personer som inte anses vara i linje med Kinesiska staten, bara det säger rätt mycket.

Men detta är ingen e-peen mätning i vilket land som är jävligast, så vart du vill komma har jag ingen aning om.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Finns det något som helst konkret bevis på att Huawei gjort något fel? En massa sncak har det ju varit, men jag har inte sett något konkret själv utan bara vad som visat sig vara tomt prat.

Skrivet av Ninjaflipp:

Foliehatten på nu...
Är inte särskilt upplyst, så det är en helt ärlig fråga nu: finns det några konkreta bevis för att Huawei och/eller Xiaomi ens samlar in ens data och skickar den vidare till kinesiska staten?

Varför ska jag inte tro att detta helt enkelt handlar om amerikansk propaganda för att förhindra Kinas ekonomiska framfart?

https://www.cnet.com/news/the-huawei-controversy-everything-y...

De har även i norden är vi skeptiska till Huawei på nationell nivå:

https://www.nyteknik.se/popularteknik/sverige-overvager-att-f...

Och i Polen med pågrund av spionage:

https://www.reuters.com/article/us-poland-security/poland-set...

Ingen rök undan eld som man säger och det är skogsbrandsvolymer av rök här från stora delar av västvärlden. Då det handlar om spionage mot länder kommer vi aldrig få hela bilden, aldrig få hårda bevis eftersom bevisen skulle innebära att exponera säkerhetsbrister i vårt och andras länder vad gäller våra allt mer känsliga kommunikationsnät. Vi vet också att Kina (och Ryssland) älskar att "provhacka" el-nät och andra känsliga delar av länders infrastruktur:

https://www.svd.se/mustchef-it-hotet-mot-sverige-ar-allvarlig...
https://en.wikipedia.org/wiki/Cyberwarfare_by_China
https://www.telegraph.co.uk/technology/2018/10/09/china-ahead...

Jag är inget fan av USA, det är bara att kolla min historik här på Sweclockers för att se det. Men att inte sätta emot när Huawei blir tagna med fingrarna i kakburken vore otänkbart. Ska de bara tillåtas spionera fritt och ska man verkligen använda deras produkter när man bygger något så känsligt som kommunikationsnät när man vet hur tight kopplade Huawei och kinesiska staten är? Därmed inte sagt att USA:as prylar är bättre på den fronten, vi minns väl alla Snowden och Cisco / HP (var det väl?) skandalen med bakdörrar som uppdagades? Men om jag fick välja mellan att ha USA eller Kina spionerandes väljer jag nog USA, de är åtminstone inte riktigt lika på hugget med att kontrollera och utrota som Kina är (om än att de blir värre år för år så det kanske ändras...).

Permalänk
Medlem

@takeoninja: Grejen är att det inte finns några bevis. Bara ekonomiskt motiverade "farhågor" om det man själv sysslat med i större skala än Stasi/KGB i decennier, där man konspirerat mot folken å storbolagens vägnar. "Utrota som Kina"? : Påståendena i övrigt är grundlösa och som bäst spekulativa.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av IlyaZ:

@takeoninja: Grejen är att det inte finns några bevis. Bara ekonomiskt motiverade "farhågor" om det man själv sysslat med i större skala än Stasi/KGB i decennier, där man konspirerat mot folken å storbolagens vägnar. "Utrota som Kina"? : Påståendena i övrigt är grundlösa och som bäst spekulativa.

Behövs inga bevis, risken räcker, gäller bilbälten, brandvarnare, försäkringar flytvästar och en massa annat.

"All civil teknikutveckling ska kunna nyttjas av Folkets befrielsearmé vid behov", det skrevs in i det kinesiska kommunistpartiets stadgar 2017.
https://www.expressen.se/ledare/sverige-ar-farligt-naivt-info...

"Huawei-grundaren Ren Zhengfei är före detta yrkesofficer i Folkets befrielsearmé."
"Enligt kinesisk lag måste alla – företag såväl som enskilda personer – hjälpa underrättelsetjänsten om den ber dem. Att, som Tyskland, be Huawei om säkerhetsgarantier är i detta läge meningslöst."
https://www.expressen.se/ledare/sag-nej-till-huawei/

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:
Skrivet av Herr Kantarell:

Huawei HAR ju redan sina egna chip och är inte alls beroende av intel och Qualcom.
Om däremot ARM skulle sluta sälja sina licenser då skulle de ha problem.

De är britter så dem går inte under amerikansk lagstiftning eller dylikt. Men det blir ju ändå ett tryck då de gillar USA.

ARM ägs av Softbank och är Japanskt,
det skulle förstås vara ett bakslag för Huawei om de inte fick använda dom,
men de har nog kompetensen att bygga en telefon på t.ex MIPS om de vill det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Lugna ner dig två snäpp kanske. När har jag någonsin påstått att USA skulle vara en felfri 100% demokratisk nation? Oj nej det hade jag inte. Det är rentutav att jag påstår exakt tvärtom som man kunde se i min kommentar två snäpp under den du svarade på.

USA är långt ifrån felfri, det finns en miljard saker som är rent förjävligt hur det går till där. Men oavsett hur jävliga USA är så kan jag lova dig att Kina är värre. Dom har interneringsläger för oliktänkande personer som inte anses vara i linje med Kinesiska staten, bara det säger rätt mycket.

Men detta är ingen e-peen mätning i vilket land som är jävligast, så vart du vill komma har jag ingen aning om.

Skickades från m.sweclockers.com

Och USA har dödat oskyldiga civila i hundratusentals och fångat det på film där dom skrattar åt det och tycker att det riktiga brottet är den som släppte den videon För att inte tala om Gitmo där de håller fångar helt utan bevis.

Jag vill komma till att hela din rant om att "Kina är så otroligt hemsk diktatur och folket är så hjärntvättade", den ringer väldigt ihåligt när Kina till syvende och sist faktiskt bara till största delen håller sig till sig själv, medan USA har en hand i exakt allt som händer i världspolitiken och ligger bakom de största humanitära katastroferna de senaste 50 åren. Kinas handligar drabbar deras eget folk, USA's handlingar drabbar hela världen. USA's handlingar påverkar oss i Sverige nästintill direkt i allt de gör, emedan Kinas handlingar för det mesta är begränsade till dem själva. Att sedan gnälla över Kina i en tråd som handlar just om att USA's protektionism och maktgalenskap kommer att påverka hela världen på ytterligare ett negativt sätt gör det bara ännu konstigare, eftersom det då ser ut som en ursäkt och ett försvar av USA's handlingar.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Behövs inga bevis, risken räcker, gäller bilbälten, brandvarnare, försäkringar flytvästar och en massa annat.

Fast vad du jämför med här är metoder att mitigera risker, inte raka förbud. Är ju knappast så att en domstol skulle döma en person för mord, misshandel, pedofili, terrorism osv. utan någon form av bevis bara för att personen ifråga ser ut som en bråkstake.

Skrivet av Ratatosk:

"Enligt kinesisk lag måste alla – företag såväl som enskilda personer – hjälpa underrättelsetjänsten om den ber dem. Att, som Tyskland, be Huawei om säkerhetsgarantier är i detta läge meningslöst."

Kan tillägga att en snarlik lagstiftning existerar i USA, där Amerikanska företag är tvungna att samarbeta med och ge ut relevant information till den Amerikanska underrättelsetjänsten om de ombeds göra så.

Visserligen litar de flesta mer på Amerikanarna än Kineser men det kan vara värt att veta att den formen av lagar även finns där.

Permalänk
Medlem

Handelskriget har börjat på riktigt nu!

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Och USA har dödat oskyldiga civila i hundratusentals och fångat det på film där dom skrattar åt det och tycker att det riktiga brottet är den som släppte den videon För att inte tala om Gitmo där de håller fångar helt utan bevis.

Jag vill komma till att hela din rant om att "Kina är så otroligt hemsk diktatur och folket är så hjärntvättade", den ringer väldigt ihåligt när Kina till syvende och sist faktiskt bara till största delen håller sig till sig själv, medan USA har en hand i exakt allt som händer i världspolitiken och ligger bakom de största humanitära katastroferna de senaste 50 åren. Kinas handligar drabbar deras eget folk, USA's handlingar drabbar hela världen. USA's handlingar påverkar oss i Sverige nästintill direkt i allt de gör, emedan Kinas handlingar för det mesta är begränsade till dem själva. Att sedan gnälla över Kina i en tråd som handlar just om att USA's protektionism och maktgalenskap kommer att påverka hela världen på ytterligare ett negativt sätt gör det bara ännu konstigare, eftersom det då ser ut som en ursäkt och ett försvar av USA's handlingar.

Du skulle hellre leva under en diktatur, där du blir mördad för att vara regimkritisk. Ne, Kina är betydligt sjukare än Amerika. Att du får leva i en demokrati, där mänskliga rättigheter värderas högt och att du kan säga/skriva i stort sett vad du vill är i slutändan till stor del med USA’s hjälp.

Att USA krigar och allmänt beter sig svinigt går väll inte att säga emot. Dock ska vi nog vara glada att det inte var Kina som blev supermakt före USA.
Har varit lite hippt att vara pro Kina ett längre tag nu, får se hur många år till det håller i sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Jag vill komma till att hela din rant om att "Kina är så otroligt hemsk diktatur och folket är så hjärntvättade"...

Kina är en diktatur. Att jag gnäller på Kina är nog något du för försöka acceptera i en tråd som handlar om Kinesiska företags svartlistning.

Citat:

Jag vill komma till att hela din rant om att "Kina är så otroligt hemsk diktatur och folket är så hjärntvättade", den ringer väldigt ihåligt när Kina till syvende och sist faktiskt bara till största delen håller sig till sig själv, medan USA har en hand i exakt allt som händer i världspolitiken och ligger bakom de största humanitära katastroferna de senaste 50 åren. Kinas handligar drabbar deras eget folk, USA's handlingar drabbar hela världen. USA's handlingar påverkar oss i Sverige nästintill direkt i allt de gör, emedan Kinas handlingar för det mesta är begränsade till dem själva.

Mer eller mindre allt du konsumerar eller delar av dom har passerat den kinesiska gränsen oftast mer än en gång. Vad Kina gör och bestämmer sig för påverkar dig i allra högsta grad vare sig du tycker det eller inte. Ditt påstående om att det "drabbar deras eget folk" och "största delen håller sig till sig själv" är alltså ett direkt felaktigt påstående.

Och i detta fallet så handlar det om att ungefär varenda nation i västvärlden har oro för att Kinesiska staten installerar bakdörrar i hela framtida telenätet. Alltså knappast något som är isolerat till vad USA tycker.

Citat:

Att sedan gnälla över Kina i en tråd som handlar just om att USA's protektionism och maktgalenskap kommer att påverka hela världen på ytterligare ett negativt sätt gör det bara ännu konstigare, eftersom det då ser ut som en ursäkt och ett försvar av USA's handlingar.

Att du tycker det tolkas som att det "ser ut som en ursäkt och ett försvar av USA's handlingar" får ju stå för dig själv. Adjöken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Kinas handligar drabbar deras eget folk, USA's handlingar drabbar hela världen.

Kinas handlingar påverkar resten av världen något otroligt. Jag märker att du inte läst mycket om kinas tentakler.

Läs lite här t.ex: https://www.industryweek.com/trade/it-time-stand-china

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Alltså ni som gnäller på Kina. Förstår inte grejen. Visst landet är långt ifrån perfekt men dom åker inte till andra länder och frågar vad dom pysslar med? För er som missat, USA har nu skickat krigsfartyg till södra Kinas hav. Dom hotar att de ska förgöra Iran (Trumps Tweet) samt skicka 120 000 trupper Mellanöstern för det 'iranska hotet'. Sen har vi ju Venezuela också. Personligen är jag mer orolig för spioneri från ett sånt krigsgalet land.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimeCommando:

Alltså ni som gnäller på Kina. Förstår inte grejen. Visst landet är långt ifrån perfekt men dom åker inte till andra länder och frågar vad dom pysslar med? För er som missat, USA har nu skickat krigsfartyg till södra Kinas hav. Dom hotar att de ska förgöra Iran (Trumps Tweet) samt skicka 120 000 trupper Mellanöstern för det 'iranska hotet'. Sen har vi ju Venezuela också. Personligen är jag mer orolig för spioneri från ett sånt krigsgalet land.

Kina är en maktfaktor som lägger sig i andra länder hela tiden.
Konflikter med Indien, Japan, Tibet etc etc

Fan, dom har ju hotet Sverige i flera månader över deras gråtande turister och SVT humor program.

Kina är en översittare. Det är bra att USA klämmer tillbaka.

Permalänk
Skrivet av TimeCommando:

Alltså ni som gnäller på Kina. Förstår inte grejen. Visst landet är långt ifrån perfekt men dom åker inte till andra länder och frågar vad dom pysslar med? För er som missat, USA har nu skickat krigsfartyg till södra Kinas hav. Dom hotar att de ska förgöra Iran (Trumps Tweet) samt skicka 120 000 trupper Mellanöstern för det 'iranska hotet'. Sen har vi ju Venezuela också. Personligen är jag mer orolig för spioneri från ett sånt krigsgalet land.

Ja verkligen hemskt hur USA kränker Kinas territorium.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LordKlonk:

Ja? Hade ett ryskt hangarfartyg åkt omkring utanför Sveriges kust så hade du nog tyckt annorlunda. Tycker dubbelmoral är så jävla IQ-befriat

Permalänk
Medlem
Skrivet av nubbe:

Kina är en maktfaktor som lägger sig i andra länder hela tiden.
Konflikter med Indien, Japan, Tibet etc etc

Fan, dom har ju hotet Sverige i flera månader över deras gråtande turister och SVT humor program.

Kina är en översittare. Det är bra att USA klämmer tillbaka.

Så USA är ingen översittare? Det enda landet som har använt kärnvapen och som vill bestämma vilka som ska ha det och inte ha det? Konflikterna med Japan, Tibet etc är inte lika stora som Afghanistan, Irak, Libyen, Syrien m.m. Plus att dom stöttar Israel som dödar oskyldiga stackars palestinier varje dag. Vissa lever ju verkligen under en sten.

Permalänk
Skrivet av TimeCommando:

Ja? Hade ett ryskt hangarfartyg åkt omkring utanför Sveriges kust så hade du nog tyckt annorlunda. Tycker dubbelmoral är så jävla IQ-befriat

Nu seglar USA inte inne på Kinesiskt vatten. Det är enbart det kinesiska kommunistpartiet som hävder det då de anser att praktiskt taget allt vatten i det sydkinesiska havet tillhör dem. ALLA andra länder runt sydkinesiska havet är tacksamma för att USA bedriver "freedom of navigation" övningar i erkänt internationellt vatten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimeCommando:

Så USA är ingen översittare? Det enda landet som har använt kärnvapen och som vill bestämma vilka som ska ha det och inte ha det? Konflikterna med Japan, Tibet etc är inte lika stora som Afghanistan, Irak, Libyen, Syrien m.m. Plus att dom stöttar Israel som dödar oskyldiga stackars palestinier varje dag. Vissa lever ju verkligen under en sten.

Japan attackerade USA och startade ett krig.
Afghanistan huserade Al Qaida som styrde mycket av land under brutal sharia lagar och attackerade USA.
Irak var ett orätt krig, men avsatte en brutal diktator.
Libyen startade ett uppror mot sin brutala diktator Gaddafi och fick hjälp av FN ledda insatser.
Syrien startade ett uppror mot sin brutala diktator Assad, USA hjälpte rebellerna med vapen och militär träning.

Så USA är hemska för att dom försvara sig när dom blir anfallna och hjälper rebeller som vill ha demokrati?
ok grabben, LULZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimeCommando:

Ja? Hade ett ryskt hangarfartyg åkt omkring utanför Sveriges kust så hade du nog tyckt annorlunda. Tycker dubbelmoral är så jävla IQ-befriat

De åker ju inte precis utanför Kinas kust. Mer som att Sverige skulle sura över fartyg i södra delarna av Nordsjön... Titta på kartan i inlägget ovan och läs på om Spratlyöarna. De är inte kinesiska...

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Det första man måste lära sig är att Kina har resurser och kompetens. Den elektronik som köps från USA är inte oersättlig. Denna blockad innebär att kineserna kommer att öka takten i utvecklingsarbetet och bygga upp en inhemsk produktion som är tillräcklig. Då sitter de amerikanska bolagen med chips som ingen vill ha. Det är smart uttänkt av Trump.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nubbe:

Japan attackerade USA och startade ett krig.
Afghanistan huserade Al Qaida som styrde mycket av land under brutal sharia lagar och attackerade USA.
Irak var ett orätt krig, men avsatte en brutal diktator.
Libyen startade ett uppror mot sin brutala diktator Gaddafi och fick hjälp av FN ledda insatser.
Syrien startade ett uppror mot sin brutala diktator Assad, USA hjälpte rebellerna med vapen och militär träning.

Så USA är hemska för att dom försvara sig när dom blir anfallna och hjälper rebeller som vill ha demokrati?
ok grabben, LULZ

Hahahaha. Afghanistan var endast för att dom ville åt deras opium, inget annat.
Gaddafi var ingen brutal diktator. Han ville ena Afrika med en gemensam valuta och avsätta dollarn.
Assad är inte heller en brutal diktator. Skitsnack alltihopa. Du undrar inte varför du inte har någon aning om vem
Gaddafi är men efter ett par dagar så tycker du det är bra att han dog? Det kallas propaganda.
Vilka tror du sponsrade Isis?

Ja, dom är hemska. Att vissa människor så som dig själv går på alltihopa är synd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimeCommando:

Assad är inte heller en brutal diktator. Skitsnack alltihopa.

Känner personligen en syrisk familj som påstår att under Assads styre kunde du "försvinna" mystiskt om du öppet och offentligt ifrågasatte regimen då dom bevittnat det själva. Tror jag satsar mina mynt på deras historia dom som bott där hela deras liv istället för nån slumpmässig upprörd svensk människa på internet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av TimeCommando:

Alltså ni som gnäller på Kina. Förstår inte grejen. Visst landet är långt ifrån perfekt men dom åker inte till andra länder och frågar vad dom pysslar med? För er som missat, USA har nu skickat krigsfartyg till södra Kinas hav. Dom hotar att de ska förgöra Iran (Trumps Tweet) samt skicka 120 000 trupper Mellanöstern för det 'iranska hotet'. Sen har vi ju Venezuela också. Personligen är jag mer orolig för spioneri från ett sånt krigsgalet land.

Sydkinesiska sjön?
Bra illustration över en del av Kinas svinerier.

edit @LordKlonk hann före.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Känner personligen en syrisk familj som påstår att under Assads styre kunde du "försvinna" mystiskt om du öppet och offentligt ifrågasatte regimen då dom bevittnat det själva. Tror jag satsar mina mynt på deras historia dom som bott där hela deras liv istället för nån slumpmässig upprörd svensk människa på internet.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag känner också en syrisk man (via jobbet) som levde där under Assads styre och han talar om hur fint det var innan.
Fanns inget förtryck från regimen. Allt handlar om pengar. Ta en titt på hur det såg ut där innan. Kolla sedan på:

Visst ser det fint ut med demokrati?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimeCommando:

Assad är inte heller en brutal diktator. Skitsnack alltihopa.

Så varför införde han inte demokratiska val i samband med "den arabiska våren"? Varför är hans regim ökänd för att föra bort regimkritiska människor för att tortera och sedan avrätta dem? Läs exempelvis här.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Det är givetvis tråkigt för konsumenter att detta händer.

Samtidigt så är världens största land, Kina, en ren och skär diktatur. Detta beslut från USA är säkerligen ett krig mot Kina snarare än Huawei. Jag är knappast övertygad om att detta är rätt sätt att kämpa bort diktaturen i Kina, men inte heller kan jag komma på något bra sätt alls egentligen. Ett land på 1.4 miljarder som styrs med järnhand och invånarna vet knappt om det själv. Ingen enkel nöt att knäcka.

Skickades från m.sweclockers.com

Västvärlden gör affärer med diktaturer hela tiden. Detta handlar om att Huawei är ett statsfinansierat spionverktyg, och att alla seriösa IT-företag drar i handbromsen drygt en månad efter att CIA gick ut med att de hade bevis för det. Produkter från Intel, Qualcomm och Google finns i många amerikanska företag och myndigheter som CIA har i uppgift att skydda. Så mest troligt har CIA delat med sig av uppgifter till utsatta företag. Situationen kring spionage förvärrades för något år sen då du som kinesisk medborgare blev skyldig enligt lag att spionera på uppdrag av staten om de så kräver det.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi