Microsoft Azure och övervakning (eller liknande)

Permalänk
Medlem

Microsoft Azure och övervakning (eller liknande)

Kör just nu med Observium och det fungerar rätt så bra och var lätt att sätta upp.
Har försökt tidigare med andra men de var mer svårare att komma igång men är endå sugen att prova något nytt som är gratis.

Tanken är att den ska övervaka mina två vmware som kör mest Linux distro så man enkelt kan se om det ser ok ut eller ej.

Dock har jag inte riktigt fått Observium att fungera så bra med vmware, den ger mig info men inte så mycket som jag hoppas och inte så lättöverskådligt.

Hade då för mig att jag provade på Microsoft Azure och fick det hyffad att fungera men testade inte så mycket då jag inte hade så mycket tid.

Nu försöker jag igen att titta på azure men det är en djungel att hitta vad man ska börja.

Hade för mig att de hade en gratis version som var begränsad på antal uppdateringar per dygn men hittar inget om det heller eller hur man ska gå till väga för att övervaka sina system och även vmware.

Någon här som kör det systemet eller kanske liknande gratis för privatpersoner?

Permalänk
Medlem

@TheCazz: Det du letar efter i Azure är nog Log Analytics tidigare kallat OMS. Tillsammans med detta kan du köra Azure Monitor.

https://azure.microsoft.com/is-is/pricing/details/monitor/

// Anthon

Visa signatur

[Intel Core i5 2500k] [Asus P8Z68-V Pro] [2x ATI 6950 1gb] [Fractal Design XL] [Corsair HX 750W] [Corsair 16Gb 1600MHz] [OCZ SSD Vertex3 120GB]

Permalänk
Medlem

Japp det var det men de verkar inte ha det generösa erbjudande längre.