HP Enterprise köper superdatorföretaget Cray för 13,5 miljarder kronor

Permalänk
Melding Plague

HP Enterprise köper superdatorföretaget Cray för 13,5 miljarder kronor

Hewlett Packard Enterprise förvärvar nu superdatorföretaget Cray Computers, som ett steg i jakten på beräkningskraft på så kallad exaskala.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppas att de fortsätter samarbeta med AMD så de får inte lite mer försäljning.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Funderade ett tag när jag såg bilden, varför har dom en Cray I en vitvarubutik som säljer spisar?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Fler datorer borde ha inbyggd möbelfunktionalitet. På Linköpings universitet så står en Cray X-MP i C-huset där just den funktionen används, om någon är intresserad av att kunna skryta med att ha suttit på en superdator

Tillägg: Hoppsan, de har visst flyttat den till B-huset nu.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@perost: Haha, den testade jag att sitta på när jag pluggade där (anno 2002-2007), superdatorsystem med specialutformade kommunikationslänkar var ohemult häftigt för en (då) ung tekniknörd

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Skulle ladda ner och installera min samsung skrivare i morse och märkte att HP har tagit över deras samsung printers division också (?) och hamnade på hp:s hemsida.
Verkar hända mycket på HP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

Skulle ladda ner och installera min samsung skrivare i morse och märkte att HP har tagit över deras samsung printers division också (?) och hamnade på hp:s hemsida.
Verkar hända mycket på HP.

Ja, det var ju bara ungefär två år sedan

Permalänk
Medlem

Navi ska användas i en superdator står det i artikeln. Ryktet säger att Navi kommer hålla sig till mellanklassen, likt polaris. Fråga: brukar superdatorer använda gpuer i mellanklassen?

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem

Ah.. minns när jag drömde om Cray 2 som barn. Och sen en dag blev min laptop snabbare! Vi lever i framtiden

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av murak:

Navi ska användas i en superdator står det i artikeln. Ryktet säger att Navi kommer hålla sig till mellanklassen, likt polaris. Fråga: brukar superdatorer använda gpuer i mellanklassen?

Hm, vet inte, det beror nog på styrkan datorn skall ha, men annars brukar man väl se nVidia Quadro och liknande i superdatorer.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av murak:

Navi ska användas i en superdator står det i artikeln. Ryktet säger att Navi kommer hålla sig till mellanklassen, likt polaris. Fråga: brukar superdatorer använda gpuer i mellanklassen?

De brukar använda det som är mest lämpat för ändamålet utifrån flera parametrar, jag har iofs svårt att tro att navi på något sätt är begränsat till mellanklass men det handlar nog framförallt om effektförbrukning, säg att du ska in med 100 000 kanske 200 000 gpuer då börjar det bli väldigt svårt att lösa det praktiska med kylningen.
Vi får väl se hur mycket hårdvara som behövs men 20 miljoner kärnor är nog inte orimligt i de planerade maskinerna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murak:

Navi ska användas i en superdator står det i artikeln. Ryktet säger att Navi kommer hålla sig till mellanklassen, likt polaris. Fråga: brukar superdatorer använda gpuer i mellanklassen?

AMDs GPUer har generellt (mycket?) högre beräkningskapacitet än Nvidias dito.
Tex har Vega 64 har 12 665 GFLOPS som ofta jämförs med Nvidias 2070 som har 7 465 GFLOPS.
Nvidias 2080Ti ligger högre, på 13 448 GFLOPS, men du får 2,5 V64 för priset av ett 2080Ti.

Det verkar som att GCN-arkitekturen satsade mer på beräkningskraft än grafiskprestanda.
Lite lustigt dock att AMD helt verkat ignorera att ta fram mjukvara för den, jämför Nvidias familj av mjukvaror kring CUDA.
Kanske det kommer att ändras nu?

Permalänk
Medlem

HP är stället där all bra teknik går och dör. Det här bådar inte gott för Cray och de produkter de tillverkar.

Alpha processorn om någon minns den, VMS, Tru64, Tandems Nonstop servrar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keso_32:

HP är stället där all bra teknik går och dör. Det här bådar inte gott för Cray och de produkter de tillverkar.

Alpha processorn om någon minns den, VMS, Tru64, Tandems Nonstop servrar

Det säger väl iof inget om ifall de skulle dött ändå, kanske tom snabbare.