Permalänk
Medlem

Köpråd 55 tums tv

Hej hej.

Går i tankarna att byta ut min 10 år gamla finlux tv. Jag tycker att den egentligen duger helt okej, men vill gärna lite skarpare bild och med detaljer vid film och seroetittande via viaplay. Vill absolut ha e. Tv som klarar panoreringar bra samt samt andra snabba rörelser bra utan att det hackar i bilden, om ni förstår mig. Tänkte lägga någonstans mellan 7-8000 kr ungefär. Har tittat på följande, philips pus8303 eller liknande. Samsung nu80** serien, lg sk8*** serien. Hur är dessa? Några specifika tips annars om bra tv apparater?

Mvh m

Permalänk
Medlem

OLED, punkt slut.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av JD:

OLED, punkt slut.

Ryms inte i budgeten, vet inte heller om jag har övrig utrustning för att dra nytta av det. Viaplay har inte 4k, har första gen chromecast, har xbox360, ser på dvd, ja jag är i te så uppdaterad direk

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om du nöjd dig med en gammal Finlux så är denna många steg upp:
https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/tv/55-60tum/philips...
Väldigt prisvärd just nu var dock noga med att uppdatera till senaste firmware i tv:n direkt när du får den.

Sitter själv med 6523 serien som är i stort sett samma tv fast utan ambilight och att min är storlek 43 min har dock VA panel.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4719689
Osäker på vad 55pus6703 har för panel https://www.displayspecifications.com/en/model/f1c410c2

Aningen svårinställd bildmässigt Kontrast reglerar ljusstyrkan och bakgrundsbelysning svartnivån och under avancerat videokontrast vit/grått men trixar man så får man till det ganska bra efter en stund sett till priset.
Är man perfektionist och måste ha det kalibrerat jättebra så skall man kolla på något annat.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Sony XF9005 om du kan hitta en för runt 8000kr är ruggigt bra.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Ska du köpa en TV i det lägre prissegmentet och inte planerar att uppgradera under den närmsta tiden skulle jag rekommendera LG:s instegsmodeller. LG tillverkar överlägset de bästa bildpanelerna i både prestanda och hållbarhet, därför nästan alla TV-apparater som är på sportbarer osv är LG-TV då LG:s är de enda som klarar av att stå på under längre perioder utan att ta skada. Skulle de vilja ha motsvarande kvalité hos övriga tillverkare skulle de behöva köpa motsvarande modell fast riktat mot företag och då brukar priset dubblas för samma prestanda. Kör själv en instegsmodell i sovrummet som är LG och jämfört med motsvarande modeller från Samsung och Phillips är det natt och dag. Har jobbat inom hemelektronikbranschen i många år också och sålt en hel del TV och i lägre prissegmentet så får du mest valuta för pengarna hos LG.

Edit:
När du kollar på TV-modeller så kolla på inledande siffran i modellen, ex UK7200 där 7-an står för vilket steg i serien det är där 6 är generellt sett instegsmodell, 7 mellanklass, 8 högre klass och 9 är premium-modell. Detta gäller för LG, Samsung, Philips och Sony. Dock ska du passa dig för Samsung då de har följt ovan stege i många år men inför i år så har de valt att "bumpa upp" alla serier så vad som egentligen är deras 6-serie i år har de döpt till 7-serien. Så ser du en Samsung NU7xxx så ska du jämföra det med 6xxx-serie från LG, Philips och Sony.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magjoh:

Ryms inte i budgeten, vet inte heller om jag har övrig utrustning för att dra nytta av det. Viaplay har inte 4k, har första gen chromecast, har xbox360, ser på dvd, ja jag är i te så uppdaterad direk

Skickades från m.sweclockers.com

Att det inte ryms i budgeten köper jag (höhö). Men 4k lär du ju få oavsett idag och det är ju inte upplösningen som är själva charmen med OLED, snarare svärta och kontrast...

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

Sony XF9005 om du kan hitta en för runt 8000kr är ruggigt bra.

Har tittat på en Sony xf85***** på webhallen men den kanske inte är jämförbar??

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack för svar och tips. Har kollat på så många modeller som jag blir snurrig. Tittat på LGs modeller sk8000, sk79000, samt UK6***, kollat på philips pus7***, samt pus8***., samt Samsung nu7*** och nu8***. Alla ser ju i princip lika dana ut i butiken. Fråga här som kanske kan göra det enklare, klarar alla klasser idag av sport och panoreringar bra? Tänker fotboll och hockey samt film/serier med kamera panoreringar?

Tips på film/filmscen/serie som man kan använda sig av vid testtittande i butik? Hur test tittar ni andra i butik på vettigt sätt?

Om jag har 3,5-4 m mellan soffa och tv, och ca 3 m bred soffa att sitta i när vi tittat, behöver jag då oroa mig för dålig betraktningsvinkel som VA paneler har?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av magjoh:

Har tittat på en Sony xf85***** på webhallen men den kanske inte är jämförbar??

Skickades från m.sweclockers.com

Den är absolut prisvärd, du för mycket bild för pengarna!

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av magjoh:

klarar alla klasser idag av sport och panoreringar bra? Tänker fotboll och hockey samt film/serier med kamera panoreringar?

Ja. Och nej.

Ämnet är mer komplext än vad man tror för det är många kombinationer som samverkar och framför allt påverkar godtyckliga funktioner som interpolering. När många jämför så jämför man sällan samma situation på TV-apparaterna. Eller så är man inte helt medveten om situationerna som finns.

"Bäst" eller lämpligast är de TV-apparater som gör både och. De som gör rätt och adderar önskad godtycklighet med kontroll över hur mycket godtycklighet man får. Rätt hantering av bildfrekvenser är att 24 bilder i sekunden ska återges med jämna multiplar av 24, alltså 48, 72, 96, 120 Hz etc. 25 bilder i sekunden i 50, 75 och 100 etc. och så vidare. Sedan kan man addera interpolering om man önskar och då bör man få en stor finjusteringsmöjlighet över hur interpoleringen går till.

"Värst" är de apparater som inte gör rätt med bildfrekvenser, till exempel forcerar allt till 60 Hz med ryck och hack. För att sedan erbjuda interpolering som går direkt på allt som är mindre lyckat med interpolering, artefakter, auror, hoppryck eller direkta fel i bilden. Då är allt man få det sämsta av båda världar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ja. Och nej.

Ämnet är mer komplext än vad man tror för det är många kombinationer som samverkar och framför allt påverkar godtyckliga funktioner som interpolering. När många jämför så jämför man sällan samma situation på TV-apparaterna. Eller så är man inte helt medveten om situationerna som finns.

"Bäst" eller lämpligast är de TV-apparater som gör både och. De som gör rätt och adderar önskad godtycklighet med kontroll över hur mycket godtycklighet man får. Rätt hantering av bildfrekvenser är att 24 bilder i sekunden ska återges med jämna multiplar av 24, alltså 48, 72, 96, 120 Hz etc. 25 bilder i sekunden i 50, 75 och 100 etc. och så vidare. Sedan kan man addera interpolering om man önskar och då bör man få en stor finjusteringsmöjlighet över hur interpoleringen går till.

"Värst" är de apparater som inte gör rätt med bildfrekvenser, till exempel forcerar allt till 60 Hz med ryck och hack. För att sedan erbjuda interpolering som går direkt på allt som är mindre lyckat med interpolering, artefakter, auror, hoppryck eller direkta fel i bilden. Då är allt man få det sämsta av båda världar.

För hög nivå för min del.... Men tack ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Någon som har input på min fråga om VA panel med min soffa o h rmtv avstånd?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av magjoh:

Har tittat på en Sony xf85***** på webhallen men den kanske inte är jämförbar??

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, den är inte direkt jämförbar.

Den är kantbelyst medans XF9005 har FALD (Full Array Local Dimming) och kan bli betydligt ljusstarkare både i SDR och HDR.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av magjoh:

Någon som har input på min fråga om VA panel med min soffa o h rmtv avstånd?

Skickades från m.sweclockers.com

Du ska inte behöva oroa dig för det. Skriv vilka storlekar du tycker är OK och vad du helst vill lägga, ta även med absoluta maxbudget utifall att det finns någon TV som är väldigt mycket bättre och kan vara värd lite extra så kan jag återkomma med 3 förslag.
Har du något ljudsystem idag eller något du eventuellt tänkt bygga ut med i framtiden eller kommer du köra med TV:ns inbyggda ljud?

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrippe7:

Du ska inte behöva oroa dig för det. Skriv vilka storlekar du tycker är OK och vad du helst vill lägga, ta även med absoluta maxbudget utifall att det finns någon TV som är väldigt mycket bättre och kan vara värd lite extra så kan jag återkomma med 3 förslag.
Har du något ljudsystem idag eller något du eventuellt tänkt bygga ut med i framtiden eller kommer du köra med TV:ns inbyggda ljud?

55 tum, budget mellan 7-9000 kr, har idag soundbase Canton dm75, (men vill nog byta detta till något mindre och som inte är lika klumpigt).

Tittat på desssa: (tittat på många)

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_lg-55sk8000plb-4k-led-5...

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_philips-55pus8602-12-55...

https://www.netonnet.se/art/fyndvaror/ljud-och-bild/tv/55-60t...

https://www.webhallen.com/se/product/283906-Sony-55-55XF8505-...

https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/QE55Q6FNATXXC/sa...

https://www.webhallen.com/se/product/296028-Philips-55-LED-TV...

https://www.webhallen.com/se/product/286550-Philips-55-LED-TV...

Dessa har jag ju kollat på men om man hittar någon som är billigare än dessa men som ändå presenterar bra så är tips välkomna. T. Ex, Samsung, kanske inte skiljer så mycket på en nu8*** mot en nu7*** modell i bildkvalitet så det är värt typ 2000 kr extra??

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av magjoh:

Har tittat på en Sony xf85***** på webhallen men den kanske inte är jämförbar??

Skickades från m.sweclockers.com

Mycket bättre än det du har men XF9005 är klart bättre. Den ligger å andra sidan på 10500 så den är utanför budget. Kan du sträcka sig dit får du en grym 4k-tv som hanterar sämre material på ett mycket bra sätt.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av magjoh:

55 tum, budget mellan 7-9000 kr, har idag soundbase Canton dm75, (men vill nog byta detta till något mindre och som inte är lika klumpigt).

Tittat på desssa: (tittat på många)

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_lg-55sk8000plb-4k-led-5...

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_philips-55pus8602-12-55...

https://www.netonnet.se/art/fyndvaror/ljud-och-bild/tv/55-60t...

https://www.webhallen.com/se/product/283906-Sony-55-55XF8505-...

https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/QE55Q6FNATXXC/sa...

https://www.webhallen.com/se/product/296028-Philips-55-LED-TV...

https://www.webhallen.com/se/product/286550-Philips-55-LED-TV...

Dessa har jag ju kollat på men om man hittar någon som är billigare än dessa men som ändå presenterar bra så är tips välkomna. T. Ex, Samsung, kanske inte skiljer så mycket på en nu8*** mot en nu7*** modell i bildkvalitet så det är värt typ 2000 kr extra??

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för infon. Jag återkommer med några förslag senare i eftermiddag

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrippe7:

Tack för infon. Jag återkommer med några förslag senare i eftermiddag

Tack för hjälp och vettiga synpunkter och input

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ingen som har något att kommentera om de som jag länkat till ovan..?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag köpte mig en LG 55UK6750PLD på Black Friday förra året och är otroligt nöjd. Bra bild, 4k och stöd för de vanligaste apparna såsom netflix, prime, svt play, cast... Och framförallt är den rätt snabb i menyerna.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem

Jag valde själv att köpa en bättre modell i 50 tum storlek än ett sämre i 55 tum.
I 50 tum storlek kan du få en LG SK85 eller en Sony XF-9005 för strax under 9000kr.

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2724DM- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem
Skrivet av alatan:

Jag köpte mig en LG 55UK6750PLD på Black Friday förra året och är otroligt nöjd. Bra bild, 4k och stöd för de vanligaste apparna såsom netflix, prime, svt play, cast... Och framförallt är den rätt snabb i menyerna.

Inga problem med laggig bild vid sport eller panoreringar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinceAkStyle:

Jag valde själv att köpa en bättre modell i 50 tum storlek än ett sämre i 55 tum.
I 50 tum storlek kan du få en LG SK85 eller en Sony XF-9005 för strax under 9000kr.

Är ju en bra tanke

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av magjoh:

Är ju en bra tanke

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har haft Philips 8000 serie, en 49 tum 8303 som vi hittade till starkt reducerat pris. Jag var nöjd med IPS för betraktningsvinklarna, särkilt när man tittar på en film eller fotboll med vänner och att inte alla sitter just framför TV'n. Jag var också nöjd med färgerna generellt, riktigt trovärdigt. Men jag var inte så nöjd med svärta som var betydligt sämre en vad jag hade på min gamla Philips TV, en VA TV. Också, den saknade lite krut, "nits" för HDR innehåll med en peak på 450 nits. Jag har haft en garanti ärende och till slut hävde Philips köpet. Vi valde och köpte den LG SK85 modellen och blev nöjda. Den har samma fina färger som Philips TV'n, om inte bättre, och samma betraktningsvinklar men den har FALD istället för Edge lit vilket innebär mycket bättre svärta, inte så långt ifrån de bästa VA LED TV. Den har bättre menyer, med mer kontroll över inställningarna samt lättare att navigera, att förstå sig på. Den har också mindre reflektioner på dagtid och mer krut till HDR med en peak på 1000 nits. Den har också stöd för Dolby Vision och Dolby Atmos, vilket är extra trevligt om man har Netflix Premium. Värt att nämna är att den har lägre input lag för spel om man skulle koppla en Playstation eller datorn, vilket jag har inte testat än men borde vara en trevlig plus.
Sony TV'n, den XF-9005, är en VA TV, så sämre betraktningsvinklar, lite högre input lag men samtidigt bättre kontrast. Den har sett bara i affären och kan därför inte rekommendera den men alla tester säger samma sak, att den är grym bra.
Skulle du välja någon av dem, LG eller Philips, skulle du säkert bli nöjd i många år. Deras billigare modeller är förmodligen inte lika bra då dem saknar vissa viktiga funktioner såsom FALD.

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2724DM- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem

Om jag var dig så skulle jag åka och titta på TV i en butik. Jämför betraktningsvinklar, svärta osv. be att få låna handkontrollen och kolla inställningar osv.

För oss som tittade på LG och Sony så vann Sony XF9005 på klart bättre kontrast över betraktningsvinklarna som var lite sämre än LGn som är IPS, men det gör inget hemma hos oss som inte har jättebred soffa.

Men det är viktigt vad just DU/NI behöver. Ska du ha både kontrast och betraktningsvinklar så är det OLED som gäller, eller Sonys absolut värsta LED-TV Z9F (tror jag denheter) Som har bra vinklar för att vara VA-panel. Men då är vi långt över din prisklass tyvärr.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Inom den budgeten du kollar skulle jag nog slänga ett extra öga på Samsung Q6FN, fin tv med schysst HDR sett till priset, kantbelyst VA-panel som ändå återger okej svärta.

Philips PUS8303 tycker jag är en väldigt trevlig TV också men gör sig tyvärr inget bra i mörka rum pga svärtan, eller i väldigt ljusa rum då ljusstyrkan kan vara lite sådär. Upplever rörelse och färgåtergivning som klockrena på TV:n dock! Kollar du mycket TV t.ex. på kvällen med några få lampor tända kan den vara ett mycket bra val.

Om du kan sträcka dig till 10,000:
Samsung 55Q7FN, ruskigt bra reflektionsfilter, högre ljusstyrka och extremt smidig kabelhantering med deras oneconnect-box.
LG 55SK8500, IPS med FALD, bra betraktningsvinklar och stöd för Dolby Vision. Fald med IPS kan upplevas lite sådär i mörka rum, så det kan sluta med att du ändå stänger av det direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bofink:

Inom den budgeten du kollar skulle jag nog slänga ett extra öga på Samsung Q6FN, fin tv med schysst HDR sett till priset, kantbelyst VA-panel som ändå återger okej svärta.

Philips PUS8303 tycker jag är en väldigt trevlig TV också men gör sig tyvärr inget bra i mörka rum pga svärtan, eller i väldigt ljusa rum då ljusstyrkan kan vara lite sådär. Upplever rörelse och färgåtergivning som klockrena på TV:n dock! Kollar du mycket TV t.ex. på kvällen med några få lampor tända kan den vara ett mycket bra val.

Om du kan sträcka dig till 10,000:
Samsung 55Q7FN, ruskigt bra reflektionsfilter, högre ljusstyrka och extremt smidig kabelhantering med deras oneconnect-box.
LG 55SK8500, IPS med FALD, bra betraktningsvinklar och stöd för Dolby Vision. Fald med IPS kan upplevas lite sådär i mörka rum, så det kan sluta med att du ändå stänger av det direkt.

Tack för svar. Har ju aldrig nersläckt när vi tittar på tv, lampa över bordet tänd samt fönsterlampor. Såg att elgiganten nu hade philips 8303 för 7990 i helgen, blir att kolla på den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av magjoh:

Tack för svar. Har ju aldrig nersläckt när vi tittar på tv, lampa över bordet tänd samt fönsterlampor. Såg att elgiganten nu hade philips 8303 för 7990 i helgen, blir att kolla på den.

Skickades från m.sweclockers.com

Tjena,

Sorry för sen återkoppling men har haft fullt upp med skola senaste dagarna. Har tagit fram några modeller just nu som jag skulle säga är värt att kika på.

Den TV som jag skulle säga är den mest prisvärda idag efter att ha kikat runt på prisjakt är följande:
https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/tv/55-60tum/lg-55sk...

LG:s bildpaneler är de bästa på marknaden och Magic Remote är nog den bästa fjärrkontrollen av alla tillverkares. Bra TV allround utan tvekan där enda nackdelen skulle kunna vara app-utbudet, endast Netflix och Viaplay finns inbyggda i TV:n av de stora streamingtjänsterna. Men det är denna TV jag skulle välja om jag skulle köpa TV idag hands down. (NetOnNet säljer även 49" för 6490:- om du inte behöver 55").

https://www.webhallen.com/se/product/286550-Philips-55-LED-TV...
Lite sämre TV bildmässigt än ovan men betydligt vassare inbyggt ljud samt inbyggd Chromecast och Android TV. Däremot rätt plastig kontroll och Android-TV kan vara lite rörigt. Dock + på att den har Ambilight!

Som en "gubben i lådan" skulle jag vilja skicka in denna från TCL:
https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/55DC760/tcl-55-4...

Jag har inte sett denna TV live, men vet att TCL:s tidigare TV:s har varit bra för pengarna och inbyggda ljuset utklassar konkurrenterna om man bryr sig om det. Även här Android TV = inbyggd Chromecast.

Hoppas ovan var till hjälp