Forumdelen sponsras av

Comhem, underhåll numera är jag i norge

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Feb 2006

Comhem, underhåll numera är jag i norge

Hej, jag har comhem och den 15 så hade dom ett underhåll så jag tappade internet i 10 minuter. Viaplay var på i bakgrunden under det hela (självklart inte då internet var nere) men när det kom tillbaka så sa viaplay att tjänsten inte funkar där jag är (något åt det hållet). Wikipedia och steam tror också att jag är i Norge och tjänster som baserar sig på ens ip och vart man är säger att jag är i Norge. Någon som vet vad detta kan bero på?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ulricehamn
Registrerad
Jun 2013

Du bor inte heller nära gränsen?

Ens signatur blir aldrig riktigt bra hur man än gör.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
0:0:0:0:0:0:7f00:1
Registrerad
Aug 2005

Inte så att du fått ett nytt IP på köpet?
Kan ju väl vara så att adresspannet ursprungligen varit registrerat i Norge och en ändring har inte gjorts att det tagits över av svensk aktör.
Hade samma problem med ett kontor i London som fick adresser sol tidigare var reggade i USA, det ställde till hinkvis av problem.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Feb 2006

Bor i Skövde. Detta hände under underhållet, snarare efter. Kalasis, det är fullt möjligt. Jag körde en chat med comhems support och först sa dom att jag skulle kontakta viaplays support. sen sa dom att det är ett generellt problem som dom inte har kontroll över. Jag ska kontakta viaplay så det får större spridning. Jag är konfunderad

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Feb 2006

Hej, vill bara ge en uppdatering. Numera är jag tillbaka i Sverige, viaplay och tjänster som berättar vart man är baserat på ip säger att jag är tillbaka i Sverige. Dom må säga att jag är i Stockholm men nu kan jag iallafall kolla på viaplay och steam behöver inte tro att jag är i Norge. Jag vill också tacka er för all hjälp

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2013

@Ymerio: Det är nog dags att olika firmor slutar att använda IP-adressen som positionsbestämning. Det är väl ett resultat av bristen på IPv4-adresser.
Det är bättre att inte ha ett system än att ha ett som ger fel svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2011

Det är för GEO blocking som IP adressen används.
Tele2 är ju verksam i flera i länder och det tid att flytta en IP-Range från ett land till ett annat.
Det borde ju se till att göra flytten i god tid innan de börjar dela ut adresser till kunder.

Det som skall uppdateras är DNS records och dessa har en timeout (TTL) som kan vara ganska lång.
Så för att ändra dessa så får man först sänka TTL tiden ett bra tag innan man gör ändringen.

Klient: Intel I7 3820 | ASUS P9X79 Pro | 64GB 1600MHz | Corsair HX 850W | Gigabyte 1080TI | HAF 922 | Crucial 525G | Seagate XT 4TB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Feb 2006

Tack, uppskattar alla svar. Prelatur du har garanterat rätt. Synd att dom gör sådant så väldigt segt