Lättanvänd NAS för lagring och åtkomst på jobbet.

Permalänk

Lättanvänd NAS för lagring och åtkomst på jobbet.

Halloj!

Tänkte få lite hjälp att hitta en vettig enhet att utöka med på jobbet. Jag känner att jag har alldeles för dålig koll på vad alla funktioner innebär.
Vi har i dagsläget en gammal WD My Cloud som fyllt sin funktion alldeles utmärkt.
Nu har jag sett att den nyare varianten av My Cloud endast tillåter åtkomst via internet och alltså inte fungerar att använda som en nätverksenhet. Det kommer inte att fungera då vi skall lagra nc-filer till styrda maskiner på den.

Det vi behöver är alltså en lösning som ger direkt åtkomst i nätverket, enkelt och smidigt.

Några idéer?

Med vänlig hälsning
Daniel

Permalänk
Vila i frid

Vilken modell som helst av Synology och QNAP är beprövade koncept där man tar sin produkter och användare på hyffsat allvar - och inte gör som WD, dröjer med säkerhetsuppdateringar löjeväckande länge.

Permalänk
Medlem

Köp en DS218j och ploppa i ett par diskar i den. Enkelt att komma igång med men finns mycket funktionalitet för den som vill.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Synology definitivt

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Vilken modell som helst av Synology och QNAP är beprövade koncept där man tar sin produkter och användare på hyffsat allvar - och inte gör som WD, dröjer med säkerhetsuppdateringar löjeväckande länge.

Skrivet av Arzei:

Köp en DS218j och ploppa i ett par diskar i den. Enkelt att komma igång med men finns mycket funktionalitet för den som vill.

Skrivet av Nima2001:

Synology definitivt

Tackar för svar!
Då tänkte jag beställa en följande: https://www.dustin.se/product/5011053134/ds118
Vad stoppar man lämpligen för disk i den? Lagringsutrymmet behöver eg inte vara enormt men den WD My Cloud vi har idag är på 3tb och chefen tyckte absolut att vi skulle ha minst lika mycket i den här.

Permalänk
Medlem

Jag kör två gånger 4TB Western Digital Red-diskar i min (modell WD40EFRX) och de har fungerat bra i ett gäng år nu, så de kan jag rekommendera. Får man inte ett måndagsexemplar så ska dock de flesta moderna diskmodellerna hålla rätt länge.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Först, köp 4 diskplatser NAS, inte 2 diskplatser - även om du inte tänker fylla NAS:en nu så kommer du vara glad över de lediga platserna senare.

Glöm inte att kika på asustor - så länge du kör GUI-webbränsnittet så är det ok - men vill du köra i SSH och rota runt på skriptnivå för att köra rsync, lägga upp saker i cron etc. så är miljön extremt spartanskt, rent av ogästvänligt - Den Asustor på jobbet är snart typ 5 år gammal och det rullas ut uppdateringar hela tiden trots att den börja bli gammal.

En köpeNAS livslängd hänger ganska mycket på hur länge den supportas med programuppdateringar och säkerhetsfixar.

När det gäller diskar skulle jag nog tippa i ett par Toshiba-diskar eller Seagate dito för Nasbruk då WD-RED verkar ha tappat stinget senare år om man läser runt lite - att de var bra för +5 år sedan är inte samma sak att de är bra det som går att köpa i affären just nu. HD undergår evolution konstant även om de heter lika under åren.

Har en Asustor på jobbet och de diskar jag fått byta/åtgärda är just WD-RED och av den orsaken blev att varje RAID1-par nu är en WD-RED och en Seagate-NAS disk i par för att inte få samma typ av fel på båda samtidigt i RAID-paret. 3 byten/åtgärder på WD-RED, 0 byten/åtgärd på Seagate vid nu ungefär 37000 timmars drifttid.

en liten tips av erfarenheter ovan - WD-RED gillar inte plötsliga strömavbrott och gör saker på ställen på disken som normalt aldrig skall skrivas eller ändras och gör saker som att den tvärhänger sig när vissa sektorer läses som tex. början av partitioner...

Att ha en UPS till sin NAS är rekommendabelt...

Permalänk
Skrivet av Arzei:

Jag kör två gånger 4TB Western Digital Red-diskar i min (modell WD40EFRX) och de har fungerat bra i ett gäng år nu, så de kan jag rekommendera. Får man inte ett måndagsexemplar så ska dock de flesta moderna diskmodellerna hålla rätt länge.

Skrivet av xxargs:

Först, köp 4 diskplatser NAS, inte 2 diskplatser - även om du inte tänker fylla NAS:en nu så kommer du vara glad över de lediga platserna senare.

Glöm inte att kika på asustor - så länge du kör GUI-webbränsnittet så är det ok - men vill du köra i SSH och rota runt på skriptnivå för att köra rsync, lägga upp saker i cron etc. så är miljön extremt spartanskt, rent av ogästvänligt - Den Asustor på jobbet är snart typ 5 år gammal och det rullas ut uppdateringar hela tiden trots att den börja bli gammal.

En köpeNAS livslängd hänger ganska mycket på hur länge den supportas med programuppdateringar och säkerhetsfixar.

När det gäller diskar skulle jag nog tippa i ett par Toshiba-diskar eller Seagate dito för Nasbruk då WD-RED verkar ha tappat stinget senare år om man läser runt lite - att de var bra för +5 år sedan är inte samma sak att de är bra det som går att köpa i affären just nu. HD undergår evolution konstant även om de heter lika under åren.

Har en Asustor på jobbet och de diskar jag fått byta/åtgärda är just WD-RED och av den orsaken blev att varje RAID1-par nu är en WD-RED och en Seagate-NAS disk i par för att inte få samma typ av fel på båda samtidigt i RAID-paret. 3 byten/åtgärder på WD-RED, 0 byten/åtgärd på Seagate vid nu ungefär 37000 timmars drifttid.

en liten tips av erfarenheter ovan - WD-RED gillar inte plötsliga strömavbrott och gör saker på ställen på disken som normalt aldrig skall skrivas eller ändras och gör saker som att den tvärhänger sig när vissa sektorer läses som tex. början av partitioner...

Att ha en UPS till sin NAS är rekommendabelt...

Som sagt, det kommer inte att krävas något extra ordinärt av den här enheten utan den är mest till för att lagra nc-filer till styrda maskiner, filer som inte det behövs någon backup på. Jag kommer även att använda den till backup då utrymmet ändå finns men samma backup finns på ett flertal andra ställen.

Om jag nu ska speca några krav så är det att den ska vara stabil i uppkopplingen då det kommer bli driftstörningar om inte maskinerna kan komma åt filerna oavbrutet. Något som nuvarande wd har börjat göra efter ca 5 år.

Jag själv anser att om den nya håller lika länge utan större krångel så är det fullt godkännt och då kan vi isf köpa en ny igen när den dagen kommer. Inte för att låta arrogant på något vis utan det är bara lättsammast så för oss.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Nu har jag fått hem grejerna som slutligen blev en DS118 med en Toshiba N300 i. Verkar fungera skitbra det lilla jag prövat hittills så tack för hjälpen!

Jag har även kikat en del på funktionen "Hyper backup" för att förhoppningsvis kunna molnsynca vid behov. Dock är det något som blir knas när jag försöker peka mot något av de vanligare molntjänsterna som google drive och dropbox.

Jag får upp följande felmeddelande oavsett vilken browser jag använder:

"The browser you're using does not support website redirect or the website domain is not under trusted website. Please add the website into the trusted sites for verification. Below are the steps of adding trusted site.
1. Click on Start.
2. Type inetcpl.cpl, and then press Enter.
3. Internet Properties window will open. Select Security tab.
4. Under Trusted Sites, click on Sites button.
5. In the Add this website to the zone box, type in the website that your browser just opened when verifying the account and then click Add.
6. Click on Close button.
After the trusted site is successfully added, close Microsoft Edge and reopen the browser. You may back up your data to cloud service now.
If you still encounter any issues, please contact Synology support for assistance"

Har prövat att lägga till platsen som betrodd men det hjälper inte eller så gör jag något galet.

Idéer?