Sapphire: "AMD lanserar Radeon Navi den 7 juli – går upp mot Geforce RTX 2070"

Permalänk
Medlem

Ett grafikkort som i runda slängar har har samma prestanda som ett Rtx 2070 fast utan raytracing!?
Stämmer detta så är det väl bara att säga; Grattis Amd ni har gjort ett GTX 1080 med samma pris som det hade när det kom år 2016... Pinsamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilio0o:

Ett grafikkort som i runda slängar har har samma prestanda som ett Rtx 2070 fast utan raytracing!?
Stämmer detta så är det väl bara att säga; Grattis Amd ni har gjort ett GTX 1080 med samma pris som det hade när det kom år 2016... Pinsamt.

Vem har sagt detta?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ClintBeastwood:

Usch vad girigt det låter!

Skickades från m.sweclockers.com

Visst gör det?
Så många av oss som hade hoppats på välgörenhet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av ToddTheOdd:

@Swedish Berserk: Och varför förknippas Ryzen med något positivt då? Ja inte är det då för att de lagts sig på samma pris för samma prestanda som Intel ivf. Så fundera på det du.

Jag anser att många har orimliga förväntningar på AMD. Det är ganska allmänt vid detta laget att AMD inte kommer att försöka prissätta aggressivt mot Nvidia. Räcker att du tittar på Radeon VII. Ändå blir folk förvånade..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Visst gör det?
Så många av oss som hade hoppats på välgörenhet.

Att kunna få sälja något är väl inte välgörenhet?
De enda som köper AMD är de som är prismedvetna. Att lansera något som ingen kommer köpa in på är skottlossning mot sina egna fötter.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilio0o:

Ett grafikkort som i runda slängar har har samma prestanda som ett Rtx 2070 fast utan raytracing!?
Stämmer detta så är det väl bara att säga; Grattis Amd ni har gjort ett GTX 1080 med samma pris som det hade när det kom år 2016... Pinsamt.

Sa du samma sak när Nvidia gav ut 2080 som i många fall är sämre än ett 1080ti?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Chris_Kadaver:

Att kunna få sälja något är väl inte välgörenhet?
De enda som köper AMD är de som är prismedvetna. Att lansera något som ingen kommer köpa in på är skottlossning mot sina egna fötter.

Klart att de kommer sätta priset så att de kan sälja bra, men något priskrig mot Nvidia lär vi inte få se.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Trodde 2070-tävlaren skulle hamna på $399. Undra om de förväntar sig ett begränsat antal enheter. Ingen mening med att ta för lite betalt om man har måttligt att sälja, så att säga.

Total hål i huvudet av den Sapphire person som uttala sig...borde inte få ha kvar jobbet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Min dröm, inom realistiska gränser, har hela tiden varit ett kort som presterar 5% sämre än ett 2070 men till 25-30% lägre pris. Men priset ser ju ut att bli högre än så tyvärr. Men man kan inte få allt man drömmer om. Att AMD inte jagar 2080ti har jag inga problem med i nuläget eftersom de allra flesta trots allt inte köper ett 2080ti. Om radeon techologies har ett kort i varje segment som är prisvärt om 5 år så är det bra. Rom byggdes inte på en dag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem

De kanske har ställt in siktet på effekt denna gång och i så fall kan det bli intressant.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Rykteskvarnen har ju sedan tidigare malt fram att ingenjörerna på AMD fuckade up med Navi - de trodde att de hade något riktigt bra på gång, men sedan upptäcktes kritiska fel och allt blev till suck och stön. Navi borde haft ett stort försprång tack vare 7nm, Navi borde ha lanserats för ett ganska bra tag sedan, men som sagt ryktet säger att något gått snett och att AMD nu bara vill få ut Navi genom dörren så att de kan lägga det bakom sig och ta nya friska tag med Arcturus istället.

Ett riktigt tråkigt slag mot AMD då nVidia kommer få chansen att komma ikapp till 7nm. Nu missar AMD den goda chansen att ta marknadsandelar.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Raytracing LUL. Synd att det inte är på nivå med 2080, hade gärna bytt ut mitt 1080 TI om så vore fallet.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Du kan inte förvänta dig att få typ det bästa 2080 säger vi för 4k då det bästa kortet för 5 år sen kostade runt 4k. Allt går upp här i livet likaså lönerna så 7500kr för ett 2080 är inte mycket. En prisökning på ca 3-4k på 5 år. Visst runt 6500kr hade varit mer humant men allt går upp.

Skickades från m.sweclockers.com

Vi köpte en pentium 120 MHz med tillhörande skärm - 95 för 18800 kr. Det var typ 2 månadslöner för min pappa som han la ut för det. Vad har hänt med priserna sedan dess? Jo dom har mer eller mindre stått stilla i 20 fram till 2013 typ när grafikkorten fick börja kosta pengar och det verkar som att ENDAST grafikkortet får kosta då resten av datorn fortfarande kostar samma pris även om inflationen borde höjt priserna på de delarna också.

Med det sagt så håller jag inte riktigt med. Visst, de borde gå upp lite grann, men vad vi pratar om här är när det inte finns tillräckligt med konkurrens. Se bara vad som hänt med skärmarna. Dom dumpas ju i pris som bara den. Knep en 32 tums 144 Hz skärm för nån månad sen från elgiganten för under 3500 spänn som för 1-2 år sen troligen kostade +10 000 kr och enligt Sweclockers artikel handlade detta om en överproduktion av skärmar i Asien.

Nä, att Intel ger sej in i branschen kan bara vara bra för oss konsumenter 🙂

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Skrivet av Nikodemous:

Vi köpte en pentium 120 MHz med tillhörande skärm - 95 för 18800 kr. Det var typ 2 månadslöner för min pappa som han la ut för det. Vad har hänt med priserna sedan dess? Jo dom har mer eller mindre stått stilla i 20 fram till 2013 typ när grafikkorten fick börja kosta pengar och det verkar som att ENDAST grafikkortet får kosta då resten av datorn fortfarande kostar samma pris även om inflationen borde höjt priserna på de delarna också.

Med det sagt så håller jag inte riktigt med. Visst, de borde gå upp lite grann, men vad vi pratar om här är när det inte finns tillräckligt med konkurrens. Se bara vad som hänt med skärmarna. Dom dumpas ju i pris som bara den. Knep en 32 tums 144 Hz skärm för nån månad sen från elgiganten för under 3500 spänn som för 1-2 år sen troligen kostade +10 000 kr och enligt Sweclockers artikel handlade detta om en överproduktion av skärmar i Asien.

Nä, att Intel ger sej in i branschen kan bara vara bra för oss konsumenter 🙂

Köpte min föregående dator med sapphire 290x tri-x och intel 4790K och allt annat för 12-14K
Nu med 9900K och ett 2080 så hamnar man runt 8K mer.
Jag personligen tycker inte att det är så farligt med tanke på att datorn säkerligen kommer att hålla måttet i 5 år till.
Så att ge ca 4K för något man tillbringar mycket tid om året tycker jag inte är så farligt plus att man säkert kommer att kunna sälja den efter 5 år för kanske 8K. Så då blir det 2.5K om året osv osv.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

@Swedish Berserk: Radeon VII är ju ett 20k kort som de "bantat" ner så det är ju något helt annat. Är ju som redan påtalats rejält dyra minnesmoduler som sitter på det kortet bland annat så det går inte pressa ner det kortet i pris. Trodde folk hade lite bättre kolla än så men uppenbarligen inte. Går inte sälja ett kort för 5k när enbart minnesmodulerna som sitter på kortet går på 3k t.ex Bara som ett litet exempel. Där har du anledningen till att just Radeon VII är rejält dyrt. Så nej. men kan inte använda det för att få sig en uppfattning om vilket pris de nya korten ska hamna på.

Permalänk
Skrivet av ToddTheOdd:

@Swedish Berserk: Radeon VII är ju ett 20k kort som de "bantat" ner så det är ju något helt annat. Är ju som redan påtalats rejält dyra minnesmoduler som sitter på det kortet bland annat så det går inte pressa ner det kortet i pris. Trodde folk hade lite bättre kolla än så men uppenbarligen inte. Går inte sälja ett kort för 5k när enbart minnesmodulerna som sitter på kortet går på 3k t.ex Bara som ett litet exempel. Där har du anledningen till att just Radeon VII är rejält dyrt. Så nej. men kan inte använda det för att få sig en uppfattning om vilket pris de nya korten ska hamna på.

Vad ska man gå på då? Det är knappast så att polaris korten var mycket lägre prissatta än motsvarande pascal kort.

Anledningen till att Ryzen är bra prissatt har nog minst lika mycket om inte mer att göra med hur bra den nya arkitekturen är jämfört med en traditionell CPU design. Det är snarare det som möjliggör mer kärnor och trådar till samma pris som tidigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilio0o:

Ett grafikkort som i runda slängar har har samma prestanda som ett Rtx 2070 fast utan raytracing!?

Nej, ett kort som har minst dubbel prestanda som ett RTX 2070 MED raytracing igång.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Smakar det så kostar det . folk som sagt 2070 prestanda för 3000-3500 vilket hade varit en bra affär för dom själva men inte för företaget som byggt dom. Att dom går ut med 399dollar mot ett 2060 som kostar 349 dollar tyder på att kortet är snabbare än ett 2060 mycket snabbare

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Vi köpte en pentium 120 MHz med tillhörande skärm - 95 för 18800 kr. Det var typ 2 månadslöner för min pappa som han la ut för det. Vad har hänt med priserna sedan dess? Jo dom har mer eller mindre stått stilla i 20 fram till 2013 typ när grafikkorten fick börja kosta pengar och det verkar som att ENDAST grafikkortet får kosta då resten av datorn fortfarande kostar samma pris även om inflationen borde höjt priserna på de delarna också.

Med det sagt så håller jag inte riktigt med. Visst, de borde gå upp lite grann, men vad vi pratar om här är när det inte finns tillräckligt med konkurrens. Se bara vad som hänt med skärmarna. Dom dumpas ju i pris som bara den. Knep en 32 tums 144 Hz skärm för nån månad sen från elgiganten för under 3500 spänn som för 1-2 år sen troligen kostade +10 000 kr och enligt Sweclockers artikel handlade detta om en överproduktion av skärmar i Asien.

Nä, att Intel ger sej in i branschen kan bara vara bra för oss konsumenter 🙂

Ny teknik kostar pengar, cpu ocg grafikkort är inte "ny" teknik 2019 även om prestandan är bättre på kommande generationer. 1967 köpte man vitlök på apotek, nu kan man köpa det på supermarket. Som sagt, saker och ting ändras, men jag kommer aldrig betala 100% mer i pris på 2.5 år för 30% bättre prestanda (1080ti vs 2080ti).

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Köpte min föregående dator med sapphire 290x tri-x och intel 4790K och allt annat för 12-14K
Nu med 9900K och ett 2080 så hamnar man runt 8K mer.
Jag personligen tycker inte att det är så farligt med tanke på att datorn säkerligen kommer att hålla måttet i 5 år till.
Så att ge ca 4K för något man tillbringar mycket tid om året tycker jag inte är så farligt plus att man säkert kommer att kunna sälja den efter 5 år för kanske 8K. Så då blir det 2.5K om året osv osv.

Om 5 år kommer du inte få 8000 för en dator med 9900k och 2080. Ett 2080 räcker knappast nuförtiden för 1440p med hög fps och detaljer på high, ett 2080 presterar som ett 1080ti dvs. ett 2,5 år gammal kort. Om 5 år presterar ett 2080 som ett 7,5 år gammalt toppkort om prestandan skalar samma mellan generationerna som med 1080ti och 2080. Hur mycket tror du att ett 7,5 år gammal toppkort presterar idag?

Skulle du köpa ett system idag med en i7 920 och ett gtx 590 för 8000 kr? Eftersom om 5 år kommer ett system med en 9900k och en 2080 motsvara exakt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Smakar det så kostar det . folk som sagt 2070 prestanda för 3000-3500 vilket hade varit en bra affär för dom själva men inte för företaget som byggt dom. Att dom går ut med 399dollar mot ett 2060 som kostar 349 dollar tyder på att kortet är snabbare än ett 2060 mycket snabbare

Har man en marknadsandel som närmar sig noll och saknar vissa funktioner som konkurrenten har så är frågan om de har något val. Samtidigt så släppte de Ryzen som presterade som dubbelt så dyra CPUer I vissa applikationer.
Känns som Navi är ett minst lika stort misslyckande som Vega-serien som av ren tur räddades av miners.
AMD körde ner sin GPU-avdelning i avgrunden och nu hade de chansen med 7nm och att nästa gen konsoler kommer att köra på en liknande arkitektur.
AMD GPU-avdelning har inte överraskat med något positivt sen 2013 och 200-serien.

Permalänk
Skrivet av VideoyGTX:

Om 5 år kommer du inte få 8000 för en dator med 9900k och 2080. Ett 2080 räcker knappast nuförtiden för 1440p med hög fps och detaljer på high, ett 2080 presterar som ett 1080ti dvs. ett 2,5 år gammal kort. Om 5 år presterar ett 2080 som ett 7,5 år gammalt toppkort om prestandan skalar samma mellan generationerna som med 1080ti och 2080. Hur mycket tror du att ett 7,5 år gammal toppkort presterar idag?

Skulle du köpa ett system idag med en i7 920 och ett gtx 590 för 8000 kr? Eftersom om 5 år kommer ett system med en 9900k och en 2080 motsvara exakt det.

???
Vad pratar du om?
Ett 1080 ti går för minst 5.5K efter 2.5 år om 5 år går det för 3K så om 5 år kan man säga att 2080 går för 3k 9900K 3k plus resten av datorn lätt 8K efter 5 år.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

???
Vad pratar du om?
Ett 1080 ti går för minst 5.5K efter 2.5 år om 5 år går det för 3K så om 5 år kan man säga att 2080 går för 3k 9900K 3k plus resten av datorn lätt 8K efter 5 år.

1080ti är endast värd 5k eftersom 2080 presterar så mediokert och kostar 8k ny. Förra året la 1080ti på omkring 3500 kr begagnade.

Permalänk
Skrivet av VideoyGTX:

1080ti är endast värd 5k eftersom 2080 presterar så mediokert och kostar 8k ny. Förra året la 1080ti på omkring 3500 kr begagnade.

Sapphire Radeon TRI-X R9 290 4GB "OC"
Intel Core i7 4790K 4,0GHz Socket 1150
Asus Z97-A
NZXT Phantom Special Edition
Corsair Vengeance Pro Red DDR3 2400MHz 2x8GB
Noctua NH-D15
EVGA SuperNOVA G2 750W
Samsung EVO Basic 840-Series 250GB
Seagate Desktop 1TB 7200rpm 64MB
1 DVD läsare
Denna dator (min) kostade för 5 år sedan ca 12-13K efter 5 år så såldes den för nästan 6K.
Så en dator med 9900K och 2080 kommer lätt att kosta 8K efter 5 år.
Och den datorn lirade på finfint på alla speltitlar då jag körde det senaste året med mitt nuvarande 1080TI.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

Hade du betalat 8000 kr idag för ett system med en i7 920 och en geforce gtx 590?

Permalänk
Skrivet av VideoyGTX:

Hade du betalat 8000 kr idag för ett system med en i7 920 och en geforce gtx 590?

Nej men nu pratar jag om high end produkter.
Min gamla dator för 5 år sen 4790K 290x.
Och high end idag är 9900K och 2080.
Datorn kostnad då 13K
tappat värde på 5år 60%
Datorbygge idag 20K
efter 5 år 60% 8K.

Dom delarna du pratar om var inte high end för 5 år sen utan 10 år sen.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Jo, mindre funktioner.. Ingen hårdvaruaccelererad RT är brist på stöd. RT via mjukvaran är mer en ploj än något användbart för kort i denna klassen, så jo det är en del av problemet.

Dessutom har AMD ännu bristande videoavkodare de inte uppdaterat på en evighet, likaså där finns hybrid "stöd". via mjukvara enbart.

RT är idagsläget bara en ploj generellt och kostar mer än det smakar. Samma gäller DLSS.

Skrivet av emilio0o:

Ett grafikkort som i runda slängar har har samma prestanda som ett Rtx 2070 fast utan raytracing!?
Stämmer detta så är det väl bara att säga; Grattis Amd ni har gjort ett GTX 1080 med samma pris som det hade när det kom år 2016... Pinsamt.

Här osar det cherrypicking. Inte för att försvara AMD men Nvidia har gjort exakt samma sak med RTX-serien som du klankar ned på AMD för. Ville bara påpeka ironin i ditt uttalande.

Skrivet av Swedish Berserk:

Jag anser att många har orimliga förväntningar på AMD. Det är ganska allmänt vid detta laget att AMD inte kommer att försöka prissätta aggressivt mot Nvidia. Räcker att du tittar på Radeon VII. Ändå blir folk förvånade..

Skickades från m.sweclockers.com

Orsaken till detta är inte så komplicerad egentligen. Dyra minnen och en krets som ursprungligen inte ens är till för samma marknad som RTX2000-serien är orsaken till priset. Radeon VII är snarare ett kort som enkom existerar för att vara först på 7nm. Det är inte till för massförsäljning eller ens gå upp emot Nvidia.

Skrivet av Swedish Berserk:

Vad ska man gå på då? Det är knappast så att polaris korten var mycket lägre prissatta än motsvarande pascal kort.

Anledningen till att Ryzen är bra prissatt har nog minst lika mycket om inte mer att göra med hur bra den nya arkitekturen är jämfört med en traditionell CPU design. Det är snarare det som möjliggör mer kärnor och trådar till samma pris som tidigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Tycker det är lite ironiskt att du nämner just orsaken till varför Radeon VII kostar som det gör i din jämförelse med Ryzen. Dyra minnen + stor krets = Big $$$ att producera. Därav priset. AMD går antagligen med förlust för att få iväg kortet.

Skrivet av ramlösa:

Har man en marknadsandel som närmar sig noll och saknar vissa funktioner som konkurrenten har så är frågan om de har något val. Samtidigt så släppte de Ryzen som presterade som dubbelt så dyra CPUer I vissa applikationer.
Känns som Navi är ett minst lika stort misslyckande som Vega-serien som av ren tur räddades av miners.
AMD körde ner sin GPU-avdelning i avgrunden och nu hade de chansen med 7nm och att nästa gen konsoler kommer att köra på en liknande arkitektur.
AMD GPU-avdelning har inte överraskat med något positivt sen 2013 och 200-serien.

Tyvärr är det så. Navi och Vega är två serier som ryktats ha varit fiaskon hos AMD.

Skrivet av _F1GHT3R_:

???
Vad pratar du om?
Ett 1080 ti går för minst 5.5K efter 2.5 år om 5 år går det för 3K så om 5 år kan man säga att 2080 går för 3k 9900K 3k plus resten av datorn lätt 8K efter 5 år.

Nej det gör det inte. Eftersom RTX serien existerar så kommer 1080Ti inte existera i nytt skick och vara hyfsat värdelöst på den begagnade marknaden. Exempel är ju att kolla på vad GTX 900-serien föll när GTX 1000-serien kom. Vi snackar mer än halverat värde inom någon månad.

Skrivet av _F1GHT3R_:

Sapphire Radeon TRI-X R9 290 4GB "OC"
Intel Core i7 4790K 4,0GHz Socket 1150
Asus Z97-A
NZXT Phantom Special Edition
Corsair Vengeance Pro Red DDR3 2400MHz 2x8GB
Noctua NH-D15
EVGA SuperNOVA G2 750W
Samsung EVO Basic 840-Series 250GB
Seagate Desktop 1TB 7200rpm 64MB
1 DVD läsare
Denna dator (min) kostade för 5 år sedan ca 12-13K efter 5 år så såldes den för nästan 6K.
Så en dator med 9900K och 2080 kommer lätt att kosta 8K efter 5 år.
Och den datorn lirade på finfint på alla speltitlar då jag körde det senaste året med mitt nuvarande 1080TI.

En sak är dock säker. Hade inte betalat 6K för den datorn. Oberoende så kan du inte sitta och ta upp ditt egna exempel som norm eftersom chansen för att den som köpte den hade noll kunskap om värdet på datorn är skyhög. En dator med en 9900K och GTX 1080 TI (som du ursprungligen menade) kommer inte att gå för 8K om fem år. Iallafall inte på en marknad som har högre kompetens än den genomsnittliga blocketannonsen.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

Ny teknik kostar pengar, cpu ocg grafikkort är inte "ny" teknik 2019 även om prestandan är bättre på kommande generationer. 1967 köpte man vitlök på apotek, nu kan man köpa det på supermarket. Som sagt, saker och ting ändras, men jag kommer aldrig betala 100% mer i pris på 2.5 år för 30% bättre prestanda (1080ti vs 2080ti).

Varför datorkomponenter blivit billigare har troligen med utbudet att göra plus att idag så löder man inte dit komponenterna för hand då det görs av en robot som inte kräver nån lön. Därför kostar inte en dator +40 000kr som den borde kostat om priserna hade följt inflationen från 90-talet.

Men som all ny teknik så är det svindyrt precis vid början men så sjunker priset då fler aktörer etablerar sej. I detta fallet så finns det ingen konkurrens bland highend korten då nvidia är ohotade vilket är sorgligt för oss konsumenter. Vem vet vilka priser och prestanda vi haft annars? Kolla bara vad som hänt på cpu sidan sedan amds återtåg. Visserligen kostar prollarna lika mycket fortfarande men börjar nu få se att vi kommer får högre prestanda för samma peng. Det är då marknadsekonomi fungerar som den ska.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Här osar det cherrypicking. Inte för att försvara AMD men Nvidia har gjort exakt samma sak med RTX-serien som du klankar ned på AMD för. Ville bara påpeka ironin i ditt uttalande.

Är RTX samma sak som "samma prestanda fast utan raytracing" eller vad menar du?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jaha vad ska man nu ha för grafikkort, är verkligen i behov av nytt men alla släpp har varit fruktansvärt tråkiga.