Intel Sapphire Rapids ger stöd för DDR5 och PCI Express 5.0 år 2021

Permalänk
Melding Plague

Intel Sapphire Rapids ger stöd för DDR5 och PCI Express 5.0 år 2021

Med Epyc "Rome" tar AMD klivet upp till 64 kärnor på serversidan. Samtidigt arbetar Intel på flera nyheter de närmsta åren, där de redan år 2021 tar klivet över till DDR5 och PCI Express 5.0.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

2021 säger de nu, ja.

Jag känner mig måttligt intresserad. Inte ens PCIE 3.0 är ju någon flaskhals för de flesta konsumenter jag nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

2021 säger de nu, ja.

Jag känner mig måttligt intresserad. Inte ens PCIE 3.0 är ju någon flaskhals för de flesta konsumenter jag nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast artikeln syftar ju till vad som kommer på serversidan. Då är det väl inte så väsentligt vad konsumenterna ser som flaskhals?

Visa signatur

Medgrundare av https://www.prisjakt.nu Driver idag sajten https://www.car.info

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Franz:

Fast artikeln syftar ju till vad som kommer på serversidan. Då är det väl inte så väsentligt vad konsumenterna ser som flaskhals?

Har inte tittat så noga på det. Jag ser det ut mitt eget perspektiv och då är det inget jag själv är intresserad av. Kommer det till serversidan då lär det komma till konsumenterna ganska snabbt efteråt är min gissning.

Dock intressant att DDR4 och PCIE 4 verkar bli så kortlivat jämfört med DDR3 och PCIE 3.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam

Strategisk manöver av Intel att skippa PCIe4 så att den blir endast AMD och därmed få mindre fokus när de inte hunnit med?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Dock intressant att DDR4 och PCIE 4 verkar bli så kortlivat jämfört med DDR3 och PCIE 3.

PCIe 4 ja, men DDR3 kom 2007 och DDR4 2014. Om DDR5 kommer 2021 så har både DDR3 och DDR4 haft en "livstid" på ca. 7 år.

Permalänk
Inaktiv

Det går spekulationer att PCI Express 5.0 CXL kommer att stödjas av Intels kommande grafikkort i konsumetsegmentet.

CLX tydligen ska vara den slutliga lösningen på SLI och CrossFire.

https://wccftech.com/intel-xe-coherent-multi-gpu-cxl/

Om det är sant kan det mycket väl vara en game changer för Intel som gör att de snabbt kommer in på gaming marknaden.

Permalänk
Medlem

Lite kul att intel för första gången någonsin går ner i antalet kärnor. Undra om det är för att dom gör liknande som amd och gör kärnorna separat från själva styrdelen i processorn som ska tillvärkas på 14nm om nyheterna stämmer =p

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Avstängd

Ser framemot PCI-E 5.0 det innebär att SAS5 borde komma ut och då kan man bygga ett större lagringsutrymme.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Det går spekulationer att PCI Express 5.0 CXL kommer att stödjas av Intels kommande grafikkort i konsumetsegmentet.

CLX ska vara den slutliga lösningen på vad SLI och CrossFire drog igång.

https://wccftech.com/intel-xe-coherent-multi-gpu-cxl/

Om det är sant kan det mycket väl vara en game changer för Intel som gör att de snabbt kommer in på gaming marknaden.

Beror väll vad som krävs för att funka i spel. Både Crossfire, SLI och DirectX12 har ju visat att bara för att möjligheten finns så är de tinte många som lägger ner tid på det.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Det går spekulationer att PCI Express 5.0 CXL kommer att stödjas av Intels kommande grafikkort i konsumetsegmentet.

CLX tydligen ska vara den slutliga lösningen på SLI och CrossFire.

https://wccftech.com/intel-xe-coherent-multi-gpu-cxl/

Om det är sant kan det mycket väl vara en game changer för Intel som gör att de snabbt kommer in på gaming marknaden.

CXL kommer absolut inte vara någon "Game changer" för Intel, eftersom ytterst få sitter med mer än ett kort i sin dator samt att multigpu stödet i spel är mer eller mindre dött, utan det som bestämmer om de lyckas eller inte är prestanda samt prestanda per krona.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Strategisk manöver av Intel att skippa PCIe4 så att den blir endast AMD och därmed få mindre fokus när de inte hunnit med?

PCIe 4 har varit färdigt länge, (och kan aktiveras med en BIOS-fix på många moderkort), men innan de PCIe anslutna SSDerna slog igenom var efterfrågan liten och motiven för att konstruera moderkorten så att PCIe 4 fungerade klockrent på alla kortplatserna måttligt. Under tiden har PCIe 5 kommit så långt att det börjar bli oklart hur länge PCIe 4 kommer att finnas på marknaden.
Som hårdvaruintresserad skulle man gärna se stt man gick direkt till PCIe 5 om det inte innebär att PCIe 3 biter sig kvar ännu längre. Det är mycket som kopplar till de få kanaler som inte tas i anspråk av grafik.

Permalänk
Medlem

Så givet Intels problem med tillverkningsteknik, ska vi gissa på 2025?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

CXL kommer absolut inte vara någon "Game changer" för Intel, eftersom ytterst få sitter med mer än ett kort i sin dator samt att multigpu stödet i spel är mer eller mindre dött, utan det som bestämmer om de lyckas eller inte är prestanda samt prestanda per krona.

Jag förstår det som står i länken som att det kommer uppfattas som en GPU även om man har två? 1) jag kan missuppfattat och 2) det är wccftech, men om "it just works" så blir det riktigt intressant med två kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon162230:

Det går spekulationer att PCI Express 5.0 CXL kommer att stödjas av Intels kommande grafikkort i konsumetsegmentet.

CLX tydligen ska vara den slutliga lösningen på SLI och CrossFire.

https://wccftech.com/intel-xe-coherent-multi-gpu-cxl/

Om det är sant kan det mycket väl vara en game changer för Intel som gör att de snabbt kommer in på gaming marknaden.

PCIe 5.0 är av allt att döma rätt mycket en bieffekt av CXL. Den stora nyheten med CXL är att det introducerar en standard för "interconnect" mellan alla möjliga kretsar. SLI/CF är nog mest något WCCFtech nämner för de har inte koll på något att, är knappast det som är huvudnumret.

AnandTechs artikel ger mer kött på benen här.

Den officiella sidan sammanfattar det hela rätt bra

"The CXL Specification 1.0 enables a high-speed, efficient interconnect between the CPU and platform enhancements and workload accelerators, such as GPUs, FPGAs and other purpose-built accelerator solutions. The technology is built upon the well-established PCI Express® (PCIe®) infrastructure, leveraging the PCIe 5.0 physical and electrical interface to provide advanced protocol in three key areas:

* I/O Protocol
* Memory Protocol, initially allowing a host to share memory with an accelerator
* Coherency Interface

"

PCIe 5.0 är egentligen bara den infrastruktur man väljer att köra CLX ovanpå. Finns en direkt parallell i hur AMD kör sitt InfinityFabric ovanpå PCIe 3.0 i dagens multi-socket Epyc (de lär göra samma sak över PCIe 4.0 i Rome).

Det viktiga är att CLX gör det möjligt att koppla ihop CPU med alla möjliga former av externa "acceleratorer" på ett cache-koherent sätt. Det sista betyder primärt: mycket enklare för oss programmerare att utnyttja dessa acceleratorer jämfört med fallet utan cache-koherens.

Intel, AMD, ARM, Xilinx m.fl. har idag proprietära lösningar för att göra ovan. CLX erbjuder samma funktioner över en gemensam standard.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

I mitt tycke, som stabilitets- och prestanda-nörd:

Epyc Rome med 64 HyperThreading-kärnor + ECC-minnen + kommande top-notch AMD-GFX eller Nvidias RTX... + NVME SSD's i RAID-5 när möjligt...

Då j*klar! 😍

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag förstår det som står i länken som att det kommer uppfattas som en GPU även om man har två? 1) jag kan missuppfattat och 2) det är wccftech, men om "it just works" så blir det riktigt intressant med två kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Det verkar stämma MEN fortfarande.. även när det var populärt med SLI/CF så var det ytterst få som satt med det. När dessutom DX12 lagt all form av stöd för multigpu hos tillverkarna så känns just denna teknik ganska förlegad.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |