Microsoft Windows 10 Maj 2019-uppdatering tillgänglig för nedladdning

Permalänk
Medlem

Någon som fått igång Windows Sandbox? Funkar inte för mig på svenska utgåvan av Windows 10 Pro x64. Kan lägga till det i Program och funktioner men när jag startar sandbox så får jag ett felmeddelande om att "filen saknas" eller något i den stilen. Funkar dock för mig på en annan dator med engelska utgåvan av Windows 10 installerat. Kan det vara någon språkrelaterad bugg?

Permalänk
Medlem

Har någon sett någon bra guide till vad man kan/"bör" ta bort efter denna uppdatering, nu när vi har lite mer frihet?

Till det, vilken registry cleaner rekommenderas idag? CC Cleaner?
Jag har OC Freeze vid boot buggen och den kanske går att få bort på något sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Installerade 1903 på mitt Ryzen-system (den enda i hemmet som kör Pro-licens i dagsläget, övriga kör bara Home) och så här långt fungerar det fint! Första jag provade var förstås sandbox och den kommer nog komma att användas rätt flitigt framöver. Betydligt smidigare än att starta upp en virtualiserad dator.

Om man ska vara lite petig så är det väl egentligen snarare "betydligt smidigare sätt att starta upp en (tillfällig) virtualiserad dator"?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av mgsrex:

Någon som fått igång Windows Sandbox? Funkar inte för mig på svenska utgåvan av Windows 10 Pro x64. Kan lägga till det i Program och funktioner men när jag startar sandbox så får jag ett felmeddelande om att "filen saknas" eller något i den stilen. Funkar dock för mig på en annan dator med engelska utgåvan av Windows 10 installerat. Kan det vara någon språkrelaterad bugg?

Kanske redan hittat lösningen, men kolla om du har kb449793 installerad. Verkar vara ett problem om man har bytt systemspråk.

https://techworld.idg.se/2.2524/1.719567/problem-sandlada-win...

Permalänk
Medlem

tog också bort battleye. Fungerar att installera nu.

Permalänk
Inaktiv

Det har ju varit lite snack om prestandaökning i v1903 för Ryzen, någon som kör Ryzen & har uppdaterat som kan dementera/bekräfta om där är något att vinna? Oavsett så har M$ gjort en Kernel optimering, vilket är ganska ovanligt så trevligt.

Verkar inte så förutom i syntetiska benchprogram som 3DMark där det ger en 3000 poängs boost.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon285333:

Det har ju varit lite snack om prestandaökning i v1903 för Ryzen, ...

Prestandaökning för Ryzen 3000-serien efter att man också installerat ny chipset-drivare från AMD.

Videon du länkat till visar bara att de som tyckt sig få en ökning efter att bara uppdaterat operativsystemet nog är lite överoptimistiska.

Permalänk
Medlem

Installerade genom windowsassistenten, datorn gick inte igång efteråt utan fastnade på boot.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk

Efter uppdateringen slutade de analoga utgångarna fungera på mitt ljudkort Sound Blaster X-fi Fatal1ty. Datorn känner bara igen S/PDIF. Skandal då det inte ens är 14 år gammalt! Jag får köra på moderkortets inbyggda ljud tills vidare.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 4x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Sound Blaster X-fi Fatal1ty, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, QX2710LED 2560x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Kanske redan hittat lösningen, men kolla om du har kb449793 installerad. Verkar vara ett problem om man har bytt systemspråk.

https://techworld.idg.se/2.2524/1.719567/problem-sandlada-win...

Det är inte enbart ett ändrat systemspråk som bråkar. Jag har 1903 på Svenska från början, men vill ändå inte. Någon manad kanske vill pröva att köra med Engelska som systemspråk och se om det hjälper något.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Jag har tydligen V. 1803 fortfarande...verkar ju läskigt att uppdatera

Visa signatur

ASUS ROG Strix B450-F Gaming | AMD Ryzen 7 3700X
ASUS GeForce RTX 2070 SUPER ROG Strix AD
32GB DDR4 Corsair Vengeance 3200mhz
LG 27'' UltraGear 27GL850 QHD Nano IPS 144 Hz
AOC 27" 27G2U IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem

M$ tycks ha pajat något med att ha en anpassad gamma-ramp, för mitt program att justera färgtemperatur och ljusstyrka med har slutat fungera. Lagom kul att bli bländad hela kvällen...

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikazu:

Jag har tydligen V. 1803 fortfarande...verkar ju läskigt att uppdatera

Jag kör 1709 och tänker inte uppgradera fören jag verkligen behöver ^^

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Har fortfarande inte fått uppdateringen än via Windows Update. Och ja, jag vet att det finns alternativa sätt men ville se om den faktiskt skulle komma genom Windows själv för en gång skull. Än så länge har jag alltid laddat ner det med uppdaterings assistenten då jag inte ville vänta och för att den aldrig kommer genom Windows Update för mig. Får vänta en stund till antar jag.

Visa signatur

| Asus Prime Z390-A | Intel Core i5 9600K | Corsair Vengeance RGB Pro 32GB | MSI GeForce RTX 2070 Gaming Z |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doskii:

Har fortfarande inte fått uppdateringen än via Windows Update. Och ja, jag vet att det finns alternativa sätt men ville se om den faktiskt skulle komma genom Windows själv för en gång skull. Än så länge har jag alltid laddat ner det med uppdaterings assistenten då jag inte ville vänta och för att den aldrig kommer genom Windows Update för mig. Får vänta en stund till antar jag.

Om du inte själv valt att fördröja installation av featureuppdateringar (i de avancerade uppdateringsinställningarna) så skulle jag vid det här laget misstänka att det är för att din dator/windowsinstallation inte uppfyller kompatibilitetskraven.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon285333:

Det har ju varit lite snack om prestandaökning i v1903 för Ryzen, någon som kör Ryzen & har uppdaterat som kan dementera/bekräfta om där är något att vinna? Oavsett så har M$ gjort en Kernel optimering, vilket är ganska ovanligt så trevligt.

https://youtu.be/5XMWS0_9gNo

Verkar inte så förutom i syntetiska benchprogram som 3DMark där det ger en 3000 poängs boost.

Ja, Microsoft har gjort en hel del för att förbättra prestandan.
B.la. Thread Grouping, CPPC2

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Om du inte själv valt att fördröja installation av featureuppdateringar (i de avancerade uppdateringsinställningarna) så skulle jag vid det här laget misstänka att det är för att din dator/windowsinstallation inte uppfyller kompatibilitetskraven.

Jag har inte ändrat några fördröjningsinställningar (får dubbel kolla när jag kommer hem). Sen har jag en ny dator sedan december och har inte hört nåt om att t.ex. Intel cpu:er eller liknande har problem och har blivit undantaget från uppdateringen (som hände vid nått tidigare uppdatering om jag minns rätt). Vilka kompatibilitets problem kan det annars vara tro? Finns det nåt sätt att kolla? 🤔 Jag kör Windows 10 Pro på en dator som står i signaturen.

Visa signatur

| Asus Prime Z390-A | Intel Core i5 9600K | Corsair Vengeance RGB Pro 32GB | MSI GeForce RTX 2070 Gaming Z |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doskii:

Jag har inte ändrat några fördröjningsinställningar (får dubbel kolla när jag kommer hem). Sen har jag en ny dator sedan december och har inte hört nåt om att t.ex. Intel cpu:er eller liknande har problem och har blivit undantaget från uppdateringen (som hände vid nått tidigare uppdatering om jag minns rätt). Vilka kompatibilitets problem kan det annars vara tro? Finns det nåt sätt att kolla? 🤔 Jag kör Windows 10 Pro på en dator som står i signaturen.

Ett ganska lömskt exempel som jag själv stötte på (ej helt säker på att det gör att uppdateringen inte ens visas, men skulle tro det. om man försöker tvinga installationen så vet jag att den avbryter):

Om man har en gammal version av BattlEye (anticheat som en del spel, bland annat PUBG, installerar i det tysta) så är den med i 1903s lista över saker som är inkompatibla (förmodligen helt korrekt, kanske blåskärmar eller något, vem vet).
I teorin har BattlEye lagats och uppdateringen levereras genom uppdateringar av spelen som drar med sig BattlEye-servicen i första läget, men om man t.ex. avinstallerat eller aldrig uppdaterar spelen så är det ju lite kört att bli uppdaterad och Windows är verkligen hopplöst dåligt på att berätta varför det inte vill uppgradera (är väl bara ett av många exempel på trenden att det inte anses användarvänligt att berätta vad som är fel, vilket innebär att man lämnar användaren helt hjälplös istället).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Bara jag som inte kan uppdatera till 1903 uppdateringen? Den gör hela processen sen står det bara att den "ångrar ändringarna som gjorts på din dator" felkoden 0xc19001e1 kommer upp i historiken

Visa signatur

Desktop: i7-12700K | Asus Prime Z690-P D4 WIFI | EVGA RTX 3070 FTW3
Kingston Fury 32GB 3600MHz | ASUS ROG Strix 1000W | WD Black SN750 2TB
Fractal Design Meshify 2 Compact | Monitor: LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

@sp1k3n: Hmm, den där sidan har jag inte fått fram på google. Mycket loggar som ska kollas igenom. Vet att min BIOS inte är senaste versionen, men den brukar man ju inte uppdatera heller om det inte behövs. Värt ett försök kanske, ska tyda lite loggar först

Visa signatur

Desktop: i7-12700K | Asus Prime Z690-P D4 WIFI | EVGA RTX 3070 FTW3
Kingston Fury 32GB 3600MHz | ASUS ROG Strix 1000W | WD Black SN750 2TB
Fractal Design Meshify 2 Compact | Monitor: LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Min dator fick för sig att uppdatera sig till 1803, jag har tydligen slarvat med att ställa in i tid att den inte skulle det.
Nåja, tänkte att ska jag uppgradera från 1709 till 1803 så kan jag lika bra köra hela vägen och körde på med uppdatetool så jag fick in 1903. Efter det installerade jag senaste drivrutinerna från Nvidia, det hade jag inte sett någon mening med innan.
Än har jag inga problem tacksamt nog. Varken i eller utanför spel.
Så än så länge är jag nöjd.

Jag lärde mig från från den förra gången jag körde in en stor uppdatering och stängde av alla hårddiskar i Bios utom C tills det var helt klart.
Sist så förstördes en hårddisk med massa bilder och annat jag väldigt gärna haft kvar. Creators Update tror jag det var.
Nu håller jag tummarna för att det inte dyker upp en dum bug.

En sak jag kom att tänka på nu är att jag inte längre behöver avinstallera KB4023057.
Den orsakade blåskärm för mig innan. Nu är datorn stabil igen även med den installerad.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Kör 1809 och har inte fått någon flagga om att uppgradera. Kommer den automatiskt? Jag orkar inte manuellt trixa och hålla på.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Har använt Sandboxie sedan 2004 tror jag. Förstår verkligen inte varför detta tagit sådant tid att bygga in i Windows. Tänker inte ens försöka använda Microsofts variant ännu

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk