Hur arkivera massor av email för offline användning och framtiden?

Permalänk
Medlem

Hur arkivera massor av email för offline användning och framtiden?

En närstående har gått bort, och nu har man en mindre kulturell skatt i ens egna e-mail brevlåda. Något som man vill spara. Lika värdefullt för familjehistoriken som handskrivna brev var förr. Det finns många andra skäl till att man behöver spara en omfattande mängd e-mail - juridiska skäl, eller företagsbokföring t.ex.

Men hur sparar och arkiverar man e-mail på ett organiserat sätt så det kan läsas - och gärna läsas kronologiskt - utan tillgång till själva e-mailen eller dom detaljerna som e-poistprogrammet i sig använde? Finns det kommersiella färdiga lösningar?
Jag kör inte Outlook, så PST-systemet är inget jag tänker använda. Det torde finnas såna här lösningar åtminstone för företag, eller kanske mindre kända programmerare har hittat lösningar för sånt här?

Tacksam för tips och tankar
/D

Permalänk
Medlem

@Dooley:
Thunderbird till skillnad mot Outlook använder sig inte av en stor databas fil, utan varje e-post adress har sin egen mapp där e-post från bara den adressen finns, det är dock fortfarande databas filer, så om man vill läsa e-post måste det göras från programet.

Thunderbird är också i princip portabelt, så man kan kopiera program mappen till en helt annan plats, har man också ställt in att mappen där e-post sparas ligger i samma mapp, så finns all e-post kvar om man startar det från den mappen.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dooley:

En närstående har gått bort, och nu har man en mindre kulturell skatt i ens egna e-mail brevlåda. Något som man vill spara. Lika värdefullt för familjehistoriken som handskrivna brev var förr. Det finns många andra skäl till att man behöver spara en omfattande mängd e-mail - juridiska skäl, eller företagsbokföring t.ex.

Men hur sparar och arkiverar man e-mail på ett organiserat sätt så det kan läsas - och gärna läsas kronologiskt - utan tillgång till själva e-mailen eller dom detaljerna som e-poistprogrammet i sig använde? Finns det kommersiella färdiga lösningar?
Jag kör inte Outlook, så PST-systemet är inget jag tänker använda. Det torde finnas såna här lösningar åtminstone för företag, eller kanske mindre kända programmerare har hittat lösningar för sånt här?

Tacksam för tips och tankar
/D

Använder du Alpine och mbox format så är varje "databas" en textfil där meddelandena ligger i den ordning de kom in. Man kan alltså söka i o läsa mailen med en vanlig texteditor om man så vill. Alpine är dessutom öppen källkod och finns till flera OS så lämpligt att arkivera den tillsammans med mailen,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Thunderbird till skillnad mot Outlook använder sig inte av en stor databas fil, utan varje e-post adress har sin egen mapp där e-post från bara den adressen finns, det är dock fortfarande databas filer, så om man vill läsa e-post måste det göras från programet.

Det är Thunderbird jag kör. Vet du om det finns något databasprogram som kan läsa Thunderbirds inbox-format annat än just Thunderbird? Företrädesvis ett program som kan exportera ut till text-format eller dylikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dooley:

Det är Thunderbird jag kör. Vet du om det finns något databasprogram som kan läsa Thunderbirds inbox-format annat än just Thunderbird? Företrädesvis ett program som kan exportera ut till text-format eller dylikt.

Om du markerar ett (eller flera) e-post meddelande och går till "File -> Save as" så kan du exportera som .eml-fil, dessa filer bör de flesta progam som kan läsa e-post kunna öppna (jag provade dock bara med SeaMonkey).
Det går visserligen att öppna eml-filer med en text-editor, men är det mer än bara text i e-post meddelandet så blir det ganska garbled.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Om du markerar ett (eller flera) e-post meddelande och går till "File -> Save as" så kan du exportera som .eml-fil, dessa filer bör de flesta progam som kan läsa e-post kunna öppna (jag provade dock bara med SeaMonkey).
Det går visserligen att öppna eml-filer med en text-editor, men är det mer än bara text i e-post meddelandet så blir det ganska garbled.

Ja precis. Det nog precis just det som jag söker en bättre lösning på.
Om man har två olika konversationer med samma mottagare, vid två olika dagar, och dom två konversationerna skiljs åt med hjälp av ämnesraden, där ena samtalsämnet består av 8 mail fram- o tillbaka, medan det andra samtalsämnet bara är två mail fram-o tillbaka, då vore det önskvärt att få ut det som typ en PDF-fil där varje meddelande i konversationen listas kronologiskt, och bara visar typ datum, klockslag, ämne, sändare/mottagare osv.

Tänkte kanske att .. eftersom i princip alla e-mail meddelanden ser likadana ut, funktionellt, så borde man kunna skilja ut mailets innehåll ifrån den inkluderade meta-datan, och då bara skriva ut det önskvärda, eller ställa in vad som ska inkluderas i batch-utskrifter. Inbillade mig att det måste ju finnas företag som behöver det här, så det är säkert nån begåvad kodknackare som hackat ihop något.

Men det kanske inte är så. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dooley:

då vore det önskvärt att få ut det som typ en PDF-fil där varje meddelande i konversationen listas kronologiskt, och bara visar typ datum, klockslag, ämne, sändare/mottagare osv.

Jag använder både Outlook och Adobe Acrobat och jag kan exportera direkt till en pdf-fil och då ser det ut som på bilden. Nackdelen här är att Inkorgen får exporteras för sig och Skickat för sig så det kan bli svårt att följa en längre mejlväxling. Jag kan även exportera dom mejl jag markerar.

Här hittar du mer info: https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&channel=crow...

Är det riktigt värdefullt hade jag personligen övervägt att köpa en billig prenumeration till Office 365 så har du Outlook och kan enkelt importera din .pst-fil för att välja vad du vill göra. Prenumerationerna går att köpa vid reor, black friday, mm hos alla återförsäljare, typ Komplett/Webbhallen, etc och kostar då ofta halva priset. Det kan det vara värt.

EDIT:
Eller hitta en version av Office 2016 på tex eBay så blir den en engångskostnad.

Permalänk
Medlem

@Dooley:
Detta add-on kanske kan göra det du önskar.
ImportExportTools

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Detta add-on kanske kan göra det du önskar.
ImportExportTools

Närmast pinsamt att jag missat en addon med sånt namn :S
Det där var inte dumt. Man blir förstås låst till vad än addon tillverkaren har satt programmet till. T.ex. man kan inte göra 1 enda långt dokument utav en 8 mail lång konversation. Men det är långt bättre än inget. Det kan även göra MBOX-filer. Man får tacka såhär långt

Permalänk
Medlem

Tråkigt nog finns ingen bra industristandard. Skulle gärna se ett portabelt databasformat (typ dbase men modernt och inte lika benäget till korrumpering av data). Antar att outlooks pst är det förutom standard.

https://lifehacker.com/how-can-i-save-all-my-emails-for-a-per...

Så ja, det viktigaste lämnar du osagt, dvs hur ligger mailen idag, online eller offline? Om online, vilka protokoll stöds/vilken tränst, om offline, i vilken mjukvara (och OS).