Gamingburk ink Skärm 16,5k. För dålig balans?

Permalänk
Medlem

Gamingburk ink Skärm 16,5k. För dålig balans?

Tjena, sitter i valet och kvalet att klicka hem ett nytt bygge och känner att nästa steg blir att även byta ut skärmen. Då jag använder ips idag känns det naturligt att fortsätta använda det (har tagit hem och provat diversse skärmar med TN-panel i prisklassen 2-3k och det såg ju ut som skräp...) men dagen skärm är bara 60hz. Det jag känner blir lite drygt är ju att vill man ha ips, 120+hz och ej välvd så finns det inte så många val. Budget är lite flytande men känner att jag börja närma mig smärtgränsen i detta bygge så vi kan väll säga att max taket är 18k.

Så min fråga, kommer systemet vara undermåligt skärmen? och i sånt fall vart borde jag lägga mig på för hårdvara?
Spelar främst diverse fps competitive spel (CS:GO, Apex, Overwatch osv) men är sugen att testa lite annat med
Tacksam för hjälpen!

https://komponentkoll.se/bygg/kdmin/

Permalänk
Medlem

@zhizo: Skärmen du har valt är verkligen kronjuvelen i ditt bygge Med all rätt, du gör klokt i att köpa en riktigt fin skärm, den har du glädje av länge.

Resten av systemet ser OK ut för 1440P 120+, men det är på gränsen, dessutom tycker jag att du har gjort ett par onödiga kompromisser kostnadsmässigt.

Ryzen mår bra av snabba minnen, så vore värt att köpa 3200MHz framför 3000MHz, ingen större skillnad i pris.

2600X klockar högre stock än 2600, men jag hade hellre köpt en 2600, och antingen sparat mellanskillnaden till något annat, eller köpt en CPU kylare och överklockat processorn manuellt, den kommer gå svalare och tystare och snabbare än en 2600X med endast stock kylaren.

Moderkortet är OK, men ingen vidare VRM kylning.

Nätagget är också bara OK, finns avsevärt bättre nätdelar för 50-100 kr mer.

Chassit går också att spara på, varför har du valt just detta?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Så här hade jag gjort. Snabbare ram, bättre psu, lite billigare skärm, dubbelt så stor ssd, bättre moderkort

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Medlem

Här är ett avsevärt bättre förslag för nästintill samma pengar, vill du komma undan billigare tar du bort Vega 64 kortet och väljer ett Vega 56 igen.

Lista från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 5 2600 (1 690 kr hos NetOnNet)
Grafikkort: Sapphire Radeon RX Vega 64 8GB Nitro+ (4 890 kr hos NetOnNet)
Chassi: Phanteks Eclipse P300 Tempered Glass - Black/Red - Chassi - Miditower - Svart (599 kr hos Inet)
Moderkort: MSI X470 Gaming Plus (1 490 kr hos NetOnNet)
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) (1 190 kr hos Inet)
SSD: Crucial MX500 500GB SATA 2.5" 7mm (CT500MX500SSD1) (699 kr hos NetOnNet)
PSU: Seasonic FOCUS+ 550W Gold (949 kr hos Komplett)
CPU-kylare: Arctic Freezer 33 eSports Edition CPU Kylare (379 kr hos Inet)
Skärm: Acer 27" Nitro XV272UP WQHD 144Hz FreeSync (5 290 kr hos Inet)
Fläkt: ARCTIC F12 Pro PWM (85 kr hos Dustin)
Summa: 17 261 kr

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Gjorde en mindre justering, billigare moderkort och SSD, men större nätagg.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Grymma ni är med snabba och bra svar. Vad gäller Acer 27" Nitro XV272UP så är det absolut en kandidat men känner att jag inte hittade så mycket säkra källor på hur den fungerar. Kommer motivera mina tankar mer ikväll då jag är framför en dator igen🙂 men tack för all inputt redan 👍

Permalänk
Medlem

RYZEN:

INTEL:

Permalänk

Bättre än så här blir det inte, med intel cpu men spräcker din budget lite så....

Och fps spel speciellt csgo vill ha intel.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk

Här har du också exempel på apex med en sämre cpu än 9700K som jag har i min vagn mot ryzen.
Jag vill inte ge dig fps skillnad i csgo för där kommer den att vara enorm.

https://www.youtube.com/watch?v=bg3tj0iwHC4

https://www.youtube.com/watch?v=qPlliXzpeP8

Vad du än gör köp inte ryzen du kommer att ångra dig när det gäller spel.
Ska du däremot köra på 1440 skärm och inte den jag länkade så kommer fpsen att dala neråt och du kan glömma 120+ fps för den budgeten.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

Tackar för alla svar:)

Vad gäller skärmen Acer Nitro XV272UP är jag lite tveksam till att spara den tusingen med tanke på bland annat detta. Men man kanske skulle prova? hittar dock extremt lite information och tester gjorda på Acer Nitro XV272UP så det gör mig lite tveksam.

Skrivet av Laxpudding:

@Wanner: Jag har kontaktat Acer om test av Nitro XV272UP men de avböjde. Det är ett tecken på att Acer själva anser att modellen inte är tillräckligt intressant för den delen av marknaden som läser mer genomgripande tester. Vad det nu kan innebära i praktiken?

Acer Nitro VG271UP verkar vara samma produkt i ett enklare utförande. Prisjakt listar El-Giganten som enda ÅF och då kan det vara en produkt som ElG tar via sina kanaler snarare än nordisk distribution.

Skrivet av _F1GHT3R_:

Här har du också exempel på apex med en sämre cpu än 9700K som jag har i min vagn mot ryzen.
Jag vill inte ge dig fps skillnad i csgo för där kommer den att vara enorm.

https://www.youtube.com/watch?v=bg3tj0iwHC4

https://www.youtube.com/watch?v=qPlliXzpeP8

Vad du än gör köp inte ryzen du kommer att ångra dig när det gäller spel.
Ska du däremot köra på 1440 skärm och inte den jag länkade så kommer fpsen att dala neråt och du kan glömma 120+ fps för den budgeten.

Vet mycket väl att Intel är det starkare i ren spel prestanda och för den delen tar betalt för det, men då jag inte tänkt maxa ut bygget med ett high-end grafikkort känns det inte som det är värt att lägga ca 1,2-1,4k extra för att få en intel i5 istället för Ryzen 2600. Då kan jag ju i stället lägga det på tex skärmen vilket jag tror kan ge mig en bättre upplevelse än vad kanske (gissar nu) 5-15fps mer med en i5a hade gett i diverse spel. Men jag kanske tänker helt fel nu?

Angående skärmen du länkade tidigare så tycker inte jag 1080p är okej på 27 tum. I spel fungerar det helt ok men i annat arbete (surf, excel, word osv) tycker jag det blir för pixligt.

Här är en uppdaterad utifrån den feedbacken ni gett samt att jag gick ner till matx. Den stora kostnaden är ju skärmen, men det är ju ändå den jag ska sitta och titta på

Permalänk
Skrivet av zhizo:

Tackar för alla svar:)

Vad gäller skärmen Acer Nitro XV272UP är jag lite tveksam till att spara den tusingen med tanke på bland annat detta. Men man kanske skulle prova? hittar dock extremt lite information och tester gjorda på Acer Nitro XV272UP så det gör mig lite tveksam.
Vet mycket väl att Intel är det starkare i ren spel prestanda och för den delen tar betalt för det, men då jag inte tänkt maxa ut bygget med ett high-end grafikkort känns det inte som det är värt att lägga ca 1,2-1,4k extra för att få en intel i5 istället för Ryzen 2600. Då kan jag ju i stället lägga det på tex skärmen vilket jag tror kan ge mig en bättre upplevelse än vad kanske (gissar nu) 5-15fps mer med en i5a hade gett i diverse spel. Men jag kanske tänker helt fel nu?

Angående skärmen du länkade tidigare så tycker inte jag 1080p är okej på 27 tum. I spel fungerar det helt ok men i annat arbete (surf, excel, word osv) tycker jag det blir för pixligt.

Här är en uppdaterad utifrån den feedbacken ni gett samt att jag gick ner till matx. Den stora kostnaden är ju skärmen, men det är ju ändå den jag ska sitta och titta på
https://komponentkoll.se/bild/EXFsl.png

Jo men du skrev att du vill ha 120fps och om du lägger så mycket på en skärm så vill du alltså ha en dator för 10K som klarar den fpsen i 1440.
Jag har svårt att tro att du kommer upp i 100 och du blir tvungen att uppgradera hela ditt system efter kort tid pga skärmen och delarna som inte kommer att klara 1440 och hög fps. Du blir tvungen att spela i low med inställningar och då kommer grafiken bli därefter.
Så svar på din fråga dålig balans JA JA JA för dålig balans enligt mig.
BTW mitt bygge innehåller 9700K inte I5a. Jag hade inte rekommenderat en I5a el ryzen för den delen.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Jo men du skrev att du vill ha 120fps och om du lägger så mycket på en skärm så vill du alltså ha en dator för 10K som klarar den fpsen i 1440.
Jag har svårt att tro att du kommer upp i 100 och du blir tvungen att uppgradera hela ditt system efter kort tid pga skärmen och delarna som inte kommer att klara 1440 och hög fps. Du blir tvungen att spela i low med inställningar och då kommer grafiken bli därefter.
Så svar på din fråga dålig balans JA JA JA för dålig balans enligt mig.
BTW mitt bygge innehåller 9700K inte I5a. Jag hade inte rekommenderat en I5a el ryzen för den delen.

Vart har jag sagt att jag vill ha 120fps i 1440p? Skrev så sent som posten innan att spel på 27tum funkar helt okej i 1080p men att det är framförallt allt annat jsg använder datorn till där 1080p blir för lågt på 27tum i min mening, vilket leder till en 1440p skärm. Om jag behöver dra ner litte settings och köra vissa spel på 1080p ser jag inte det som något problem.

Idagsläget ligger jag mellan 260-320fps i cs, ca 120 i overwatch och runt 60 i apex. Detta med en i5 2500k (4,3 i klock) och ett r9 290. Så jag ser inte riktigt hur prestandan inte skulle räcka till med en ryzen processor som är ca 25% snabbare och en gpu som är ca 75% snabbare än vad jag har i daggsläget. (Siffrorna snabbt tagna från UserBenchmark).

Självklart kommer ett system med en i7 9700k ge mer rå prestanda, men jag har svårt att tro att det kommer vara så mycket som du får det att låta som så länge jag inte kliver upp på ett vässentligt bättre grafikkort (borträknat cs:go). Och det är där det klämmer lite. Kör jag på en i7a lägger jag på ca 3k på bygget, men då sitter jag med en gpu som kommer hålla tillbaka i7a i allt. Vill jag ha något som passar i7an behöver jag ju öka gpu budgetten med minst 2k och vipps har jag nästan dubblerat priset för själva datorn.

Ska fundera vidare under dagen på jobbet och se om du lyckats övertyga mig till intel 😉 mycket tacksam för tiden du och ni andra lägger ner 👍

Permalänk
Skrivet av zhizo:

Vart har jag sagt att jag vill ha 120fps i 1440p? Skrev så sent som posten innan att spel på 27tum funkar helt okej i 1080p men att det är framförallt allt annat jsg använder datorn till där 1080p blir för lågt på 27tum i min mening, vilket leder till en 1440p skärm. Om jag behöver dra ner litte settings och köra vissa spel på 1080p ser jag inte det som något problem.

Idagsläget ligger jag mellan 260-320fps i cs, ca 120 i overwatch och runt 60 i apex. Detta med en i5 2500k (4,3 i klock) och ett r9 290. Så jag ser inte riktigt hur prestandan inte skulle räcka till med en ryzen processor som är ca 25% snabbare och en gpu som är ca 75% snabbare än vad jag har i daggsläget. (Siffrorna snabbt tagna från UserBenchmark).

Självklart kommer ett system med en i7 9700k ge mer rå prestanda, men jag har svårt att tro att det kommer vara så mycket som du får det att låta som så länge jag inte kliver upp på ett vässentligt bättre grafikkort (borträknat cs:go). Och det är där det klämmer lite. Kör jag på en i7a lägger jag på ca 3k på bygget, men då sitter jag med en gpu som kommer hålla tillbaka i7a i allt. Vill jag ha något som passar i7an behöver jag ju öka gpu budgetten med minst 2k och vipps har jag nästan dubblerat priset för själva datorn.

Ska fundera vidare under dagen på jobbet och se om du lyckats övertyga mig till intel 😉 mycket tacksam för tiden du och ni andra lägger ner 👍

Aha mitt fel såg din första post och trodde att du menade 120fps men du skriver hz 9700k 2060 är detsamma som 2600x och 2070. Skulle tro att man får bättre fps med sämre gpu om man tar intel istället för ryzen. De 20fpsen mer 9700k ger även mer än 2600x i spel med samma gpu det kan inte ett bättre gpu täcka tex 2060 till 2070 då det skiljer ca 15 fps på dessa. Om du förstår min tanke.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.