VäxtClockers – allt om odling och trädgård 🌱

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

Med nytt hus blir det väldigt lite odlat i år.. Finns tvåhundra andra grejer med tomten att göra, som att röja upp efter tidigare ägare

Men men. Två tomater från en förpackning Ica "romantica" plundrades på sina kärnor och sattes i jord - och det tog inte många dagar i minidrivhuset innan de fick planteras om till nästa kruka och förgyller nu trapphuset med sin dagliga tillväxt

https://forumbilder.com/images/2021/03/16/tomat-ica.png

https://forumbilder.com/images/2021/03/16/tomat-2-2.jpg

Påminner mig om när jag hade en kruka med paprika i pojkrummet. Kruxet var ju att det förvisso blev paprikor, men de blev mycket mindre än "originalet" och dessutom rätt beska även när de blivit röda, så förhållandena var nog inte riktigt optimala. Har säkert någon bild... på 135-film. One of them Kodak Gold moments...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Jo, nästa år kanske men detta år så har hon ju fått ge bort mer än hälften och vi har ju inte plats för de som är kvar heller. Tanken var att hon skulle plantera fem stycken, det blev 80😀😀

Menade självklart när ni skaffat växthuset..

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Ja, den där sörjuan ska göra underverk med lite normalt gröna fingrar... Vi ska prova så får vi se vad det blir av det, väldigt mycket fördelar med det som sagt så varför inte testa, jag får återkomma om detta längre fram.

Tack för svar @sodapop @Kochkramer @Stefflo

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Sambon skulle bara odla NÅGRA tomatplantor i år då vi håller på att bygga ut och inte kommer ha så mycket plats ute. Det blev bara 80 plantor😂😂

Hon har givit bort rätt många till släkt, vänner och jobbet så nu är det nog bara 30 st kvar.
Bävar hur det kommer bli om vi skaffar växthus som vi pratat om😀

..och jag som tycker att min fru överdriver med 35 tomatplantor!
Å andra sidan driver hon upp hur mycket andra saker som helst också inklusive blommor så det ser ut som en haschodling här hemma från februari typ.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Izenoz:

Ja, den där sörjuan ska göra underverk med lite normalt gröna fingrar... Vi ska prova så får vi se vad det blir av det, väldigt mycket fördelar med det som sagt så varför inte testa, jag får återkomma om detta längre fram.

Tack för svar @sodapop @Kochkramer @Stefflo

Ser fram emot ditt svar och test.
Man kan även göra egen gödning av vatten och ett par nävar gräs som ska stå några veckor och dra till sig. Ska tydligen vara bra men aldrig testat själv. Ska nog göra det i sommar.

Skrivet av Salcin74:

..och jag som tycker att min fru överdriver med 35 tomatplantor!
Å andra sidan driver hon upp hur mycket andra saker som helst också inklusive blommor så det ser ut som en haschodling här hemma från februari typ.

Sambon har än så länge bara kört tomater och chili, blommor, kryddor och liknande ska nog börja förodlas rätt snart, då kommer vi ha massor av små krukor överallt igen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

@Stefflo

Yes, vi gjorde på brännässlor och gräs förra året, luktade verkligen kadaver desto närmare man kom hinken, dock så hade vi inte något lock över som ska snabba på processen. Men det satte verkligen fart på blommorna jämfört mot året innan (vi sparar frön varje år, sanslöst vad bra det fungerar och vad pengar man tjänar in).

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem

@lzenoz märke ganska stor skillnad mellan chilifröna från förra året och de som var helt nya.
Andra årets (generation?) sprack efter nån dag kanske t.o.m en vecka och de som jag fick i julklapp tog det nästan en månad för och de är väldigt trögväxta i jämförelse.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Izenoz:

@Stefflo

Yes, vi gjorde på brännässlor och gräs förra året, luktade verkligen kadaver desto närmare man kom hinken, dock så hade vi inte något lock över som ska snabba på processen. Men det satte verkligen fart på blommorna jämfört mot året innan (vi sparar frön varje år, sanslöst vad bra det fungerar och vad pengar man tjänar in).

Ja, ibland tror man att sambon dricker blomgödning som läsk då det står på inköpslistan titt som tätt. Ska nog sätta ett par satser gräs och nässelvatten, kan ha det i boden ute med lock på så bör man slippa den värsta lukten.

Frön är ju heller inte billigt men brukar vara dålig på att spara dessa även om det är ruskigt enkelt från många växter.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

Frugan har hittat detta med Bokashi, är det någon av er som testat eller kör med det och har det fungerar bra i sådana fall för er?

Bokashi funkar bra men man behöver två bokashi hinkar så man kan växla mellan, hade lite problem i början med att avtappningsventilerna inte höll tätt men det löste sig efter lite justering av packingarna.

Skall man köra över vintern så behöver man också större hinkar med lufttätt lock så man kan lagra till våren.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

@lzenoz märke ganska stor skillnad mellan chilifröna från förra året och de som var helt nya.
Andra årets (generation?) sprack efter nån dag kanske t.o.m en vecka och de som jag fick i julklapp tog det nästan en månad för och de är väldigt trögväxta i jämförelse.

Ja! Just tomater är ett bra exempel, vi har en förkärlek till karintorps, dessa går nu in på 3’e året, första året så gick det sådär trots växthus, förra året var det en mer eller mindre explosion så jag fasar lite över hur det kan bli i år men det är riktigt häftigt hur det fungerar.

Chili har jag dumt nog inte sparat men vi har fått frön som blir 2’årets sådd av en kollega.

Skrivet av Stefflo:

Ja, ibland tror man att sambon dricker blomgödning som läsk då det står på inköpslistan titt som tätt. Ska nog sätta ett par satser gräs och nässelvatten, kan ha det i boden ute med lock på så bör man slippa den värsta lukten.

Frön är ju heller inte billigt men brukar vara dålig på att spara dessa även om det är ruskigt enkelt från många växter.

Om du/NI påminner mig kan jag plocka lite olika frön och posta iväg, chansen att jag kommer ihåg vad det är för blommor är liten men kan nästan garantera 100% lycka med resten.

De blommor vi har i år är 4’e och 3’e år’s generation på frön.

Skrivet av havoc:

Bokashi funkar bra men man behöver två bokashi hinkar så man kan växla mellan, hade lite problem i början med att avtappningsventilerna inte höll tätt men det löste sig efter lite justering av packingarna.

Skall man köra över vintern så behöver man också större hinkar med lufttätt lock så man kan lagra till våren.

Yes, vi köper 2 hinkar+tillbehör från Biltema, har sökt med lykta efter strön på orten men blir att beställa via deras hemsida. Hittade en blogg där det fanns många tips ang. alternativa saker man kan göra utöver att använda strön. Går att göra egna men det är en för lång process just nu.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem

Chilisarna växer på ganska bra här hemma i köksfönstret. Undantaget är pytte-Fatalin (i förgrunden) som nätt och jämnt hankar sig fram.

Har en Jalapeno-planta som har fått skador på bladen men jag tror inte att det är pga ohyra. Hoppas den repar sig iaf.. det som oroar mig lite är att jag begriper inte varför

Permalänk

Någon som har bra tips på hur man separerar tomatfröna från tomaterna?

För närvarande så separerar jag fröna med tillhörande "pulpa? kött?" till ett glas och försöker torka, förlorar på så sätt saften och köttet som finns kring fröna.

Skulle man kunna lägga allt i en te-sil och köra i en saladsslunga och på så sätt separera fröna från det ätbara?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Izenoz:

Om du/NI påminner mig kan jag plocka lite olika frön och posta iväg, chansen att jag kommer ihåg vad det är för blommor är liten men kan nästan garantera 100% lycka med resten.

De blommor vi har i år är 4’e och 3’e år’s generation på frön.

Låter kalas, vad är det för frön du har?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

@Olegh
Ta en närbild på bladen så får snillen spekulera 👍🏻

@Skarvsladdad
Du behöver bara lägga ut frön på hushållspapper/toapapper med någorlunda jämnt avstånd, låt det torka och förvara tills du ska så, så då med pappret (riv/klipp av) 👍🏻

@Stefflo
Ingen aning vad det är för några blommor men kan ta bild k sommar så skickar vi till hösten när fröna går att ta 👍🏻

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klans:

Kör med två st LED-armaturer från Biltema med skyddet på. Växer som ogräs här hemma.

Vilka kör du? Tänkte odla lite chilis

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Izenoz:

@Stefflo
Ingen aning vad det är för några blommor men kan ta bild k sommar så skickar vi till hösten när fröna går att ta 👍🏻

Det blir kalas👍👍

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av frong:

Vilka kör du? Tänkte odla lite chilis

Jag kör med IKEA:s växtlampor men vad jag läst så kan du använda vilket lysrör som helst bara det ger vitt ljus.

Har lagt in en länk till just detta tidigare i denna tråd. Hittade den, https://www.testfakta.se/sv/hem-hushall/article/sa-fixar-du-b...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

@Olegh
Ta en närbild på bladen så får snillen spekulera 👍🏻

https://imgur.com/a/dRCKbC3

Efter en kort efterforskning så vill jag spekulera själv också.. jag gissar på ödem: https://www.wexthuset.com/fakta-och-rad/om-odling-och-skotsel...

Känns nästan som ett solklart fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skarvsladdad:

Någon som har bra tips på hur man separerar tomatfröna från tomaterna?

För närvarande så separerar jag fröna med tillhörande "pulpa? kött?" till ett glas och försöker torka, förlorar på så sätt saften och köttet som finns kring fröna.

Skulle man kunna lägga allt i en te-sil och köra i en saladsslunga och på så sätt separera fröna från det ätbara?

Det går att försiktigt peta bort alla fröer från fruktköttet men det är väldigt pilligt och med tanke på hur många fröer man får från en tomat tycker jag lätt att det är värt att offra fruktköttet i några för fröerna.

Jag gillar starkt "fermenteringsmetoden".

Skrapa ner fruktkött i en glasburk, slå på en del vatten och låt stå en vecka ungefär. Skaka lite emellanåt. Det kan komma lite mögel på ytan och lukta lite funkigt men det är inget farligt.

Efter ett tag lossnar fruktköttet från fröerna så då kan man försiktigt hälla av vattnet, skölja dem några gånger och sen torka fröerna på något.

Om du inte vill förlora "tomatmassa" så kan du ju ta slafset som ligger kvar på skärbrädan när du skurit tomater, brukar finnas ett gäng fröer där.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

Allmän fråga och väldigt fritt att spekulera i vad som stämmer eller inte:

Bakgrunden till denna fråga som snart kommer grundar sig i att jag var/är mån av att ge mina barn så nyttig och näringsrik mat möjligt. Har läst att dagens frukt, grönsaker m.m är väldigt söndermanipulerat och ger inte samma näring/nyttigheter som för X antal år sedan, om detta stämmer kan jag givetvis inte svara på MEN om detta skulle vara sant, blir det bättre och nyttigare av att odla eget?

Kanske en jättekonstig fråga men jag tänker dels på detta med bokashi om att man ska få ut det bästa av kompostens näring in i nytt odlande och på så sätt starta om ett bättre kretslopp, hänger ni med i tänket?

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

Allmän fråga och väldigt fritt att spekulera i vad som stämmer eller inte:

Bakgrunden till denna fråga som snart kommer grundar sig i att jag var/är mån av att ge mina barn så nyttig och näringsrik mat möjligt. Har läst att dagens frukt, grönsaker m.m är väldigt söndermanipulerat och ger inte samma näring/nyttigheter som för X antal år sedan, om detta stämmer kan jag givetvis inte svara på MEN om detta skulle vara sant, blir det bättre och nyttigare av att odla eget?

Kanske en jättekonstig fråga men jag tänker dels på detta med bokashi om att man ska få ut det bästa av kompostens näring in i nytt odlande och på så sätt starta om ett bättre kretslopp, hänger ni med i tänket?

Jag har inte kunskapen att uttrycka mig om näring/nyttighet men tycker att hemodlat smakar bättre. Det är en annan upplevelse att ta en tomat direkt från plantan och stoppa i munnen än att köpa från ICA. Om det handlar om barn tror jag inte att det är dåligt att som liten få uppleva vart maten i affären kommer ifrån, om än i liten skala. Minns än idag med fascination när en kompis från skolan vägrade äta kött från våra djur hemma och hellre ville ha sådant som växte på affären så ingen blev dödad för det...

Mera i linje med trådens syfte så har vi idag planterat om ungefär en tredjedel av chiliplantorna för att se hur det fungerar innan vi tar resten. Är rätt nya på det här med egen uppdrivning då vi tidigare köpt/fått uppdrivna plantor redo att sätta i stora krukor så vi vill gärna testa processen lite innan vi kör allihopa. Vidare är växthusramen byggd nu så när väl de sista vårstormarna dragit förbi så ska vi sätta på plasten och sen har vi närmare 22kvm att botanisera i.

Om det finns intresse för odling på swec, vilket det ju verkar göra, kanske det vore fint med en discordkanal för det på swecs discord? Lättare att dela bilder där också.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

Allmän fråga och väldigt fritt att spekulera i vad som stämmer eller inte:

Bakgrunden till denna fråga som snart kommer grundar sig i att jag var/är mån av att ge mina barn så nyttig och näringsrik mat möjligt. Har läst att dagens frukt, grönsaker m.m är väldigt söndermanipulerat och ger inte samma näring/nyttigheter som för X antal år sedan, om detta stämmer kan jag givetvis inte svara på MEN om detta skulle vara sant, blir det bättre och nyttigare av att odla eget?

Kanske en jättekonstig fråga men jag tänker dels på detta med bokashi om att man ska få ut det bästa av kompostens näring in i nytt odlande och på så sätt starta om ett bättre kretslopp, hänger ni med i tänket?

När jag kollade upp det där för x-år sen så fanns det inget att det ska vara sämre för det jag hittade är att de motsvarar sitt ursprung allt bättre. Som det är nu tar man fram hybrider för att växterna ska tåla väder, insekter, etc bättre.

Att odla eget säger inte mycket för odlar du själv hybriderna (står F1 på påsarna) så är det +-0 och det är inte så många grönsaker/frukter som är hybrider som säljs. Det jag kan på rak arm är vissa-sädesslag, bananer och äpplen och man måst själv leta för det står inget om det när du handlar i butik förutom frön då står det F1 på paketet.

Här har du en bra artikel som jag själv stötte på när jag kollade upp hybriderna https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/f1-hybrider-svara-at...

Och som det står i artikeln och som jag såg på en dokumentär för längesen handlade om att ta fram hybrider i USA och labbet låg djupt nere i en övergiven gruva för att säkerställa att inget kom på avvägar.

Så jag skulle säga att hybrider i dagens läge är lika alt bättre än sin föregångare och skulle de ge sämre näringsvärde så skulle vi få höra om det eftersom hybriderna tas fram under hårda dokumentationer och övervakning.

Med bokashi få ut vätskan som man vattnar på plantorna gör i stort att plantorna mår bättre och kanske ger mer per säsong med att näringen i själva frukt/grönsaker är nog försumbar är så många parametrar som måst vägas in.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Vilka kör du? Tänkte odla lite chilis

Kör med dessa på 43w. Har två stycken som går parallelt med ca 30cm mellan. Räcker säkert med en dock. Jag sådde i minidrivhus och det gick väldigt bra.

https://www.biltema.se/bygg/belysning/inomhusbelysning/taklam...

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Påminner mig om när jag hade en kruka med paprika i pojkrummet. Kruxet var ju att det förvisso blev paprikor, men de blev mycket mindre än "originalet" och dessutom rätt beska även när de blivit röda, så förhållandena var nog inte riktigt optimala. Har säkert någon bild... på 135-film. One of them Kodak Gold moments...


..det här är nog fjärde året jag återvinner ett par tomater från Icas frukt och grönt-avdelning.
Första året jag gjorde det fick jag så många tomater att kvistarna bröts av från tyngden innan jag han skörda, det var typ anabola steroider i den jorden
Sen flyttade vi tomatlandet till en annan del av tomten. Då bröts magin. Skörden blev högst ordinär

Sen årsskiftet bor vi på ny adress så ska bli intressant att plantera ut tomaterna (tack vara köp av pallkrageväxthus @Stefflo) och sen vattna via områdets sommarvattenanläggning. Tänker mig att köra nån droppbevattning och sen bara knapra tomater varje dag efter ett dopp i poolen

Blir minimalt med odling utöver tomaterna och lite sallad/morot/rädisa i år. Tidigare ägare lämnade arbete för ett helt år efter sig med att få ordning på tomten, så röja kvistar, buskar, rotskott och träd står på agendan.

Nya arbetshandskar. Check.
Eldningstunna. Check.
Kompostkvarn. Check.

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem

Jag har alltid bara haft plantorna ståendes i fönster innan, men jag skulle vilja testa att driva upp med lampor i år (det börjar redan bli lite trångt på fönsterbänkarna sedan jag planterade om i lite större krukor).

Jag tänkte bygga någon ställning för att ha en lampa 60-100 cm över skivan på ett gammalt bord (ca 60x100 cm). Jag har ca 20-30 plantor av lite allt möjligt (gurka, paprika, chili, tomat etc.). Hur mycket ljus behöver jag och har någon tips på armaturer? Såg att biltemas LED-lampor nämndes högre upp.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av IsseBisse:

Jag har alltid bara haft plantorna ståendes i fönster innan, men jag skulle vilja testa att driva upp med lampor i år (det börjar redan bli lite trångt på fönsterbänkarna sedan jag planterade om i lite större krukor).

Jag tänkte bygga någon ställning för att ha en lampa 60-100 cm över skivan på ett gammalt bord (ca 60x100 cm). Jag har ca 20-30 plantor av lite allt möjligt (gurka, paprika, chili, tomat etc.). Hur mycket ljus behöver jag och har någon tips på armaturer? Såg att biltemas LED-lampor nämndes högre upp.

Här kan du läsa massor om ljus till växter.
https://gronarader.se/tradgard/vaxtljus/

Enligt forskaren Karl-Johan Bergstrand från SLU så får du samma effekt med enkla lysrör med vitt ljus som med en superavancerad växtlampa för flera tusen kronor. Enklast är väl att sätta ett par LED-rör i en armatur från jula eller nåt så blir det billigt också. Ta bort glaset så ljuset blir ofiltrerat. Se till att du har vitt ljus från lysröret.

När man precis har satt fröna så är det bra att hjälpa till med värme under krukorna. Vi har ett par värmemattor som håller 27 grader från Granngården. Tyvärr inte jättebilliga men ger bra första skjuts till fröna och det första brukar komma upp efter några dagar till max en vecka. Vi kör med värmedynor hela tiden tills plantorna kommit upp och är ca 10 cm höga.

Lycka till.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av klans:

Kör med dessa på 43w. Har två stycken som går parallelt med ca 30cm mellan. Räcker säkert med en dock. Jag sådde i minidrivhus och det gick väldigt bra.

https://www.biltema.se/bygg/belysning/inomhusbelysning/taklam...

Lycka till!

Perfekt, tackar.

Då blir det att bygga någon slags vägghylla tänkte jag, kul.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Här kan du läsa massor om ljus till växter.
https://gronarader.se/tradgard/vaxtljus/

Enligt forskaren Karl-Johan Bergstrand från SLU så får du samma effekt med enkla lysrör med vitt ljus som med en superavancerad växtlampa för flera tusen kronor. Enklast är väl att sätta ett par LED-rör i en armatur från jula eller nåt så blir det billigt också. Ta bort glaset så ljuset blir ofiltrerat. Se till att du har vitt ljus från lysröret.

När man precis har satt fröna så är det bra att hjälpa till med värme under krukorna. Vi har ett par värmemattor som håller 27 grader från Granngården. Tyvärr inte jättebilliga men ger bra första skjuts till fröna och det första brukar komma upp efter några dagar till max en vecka. Vi kör med värmedynor hela tiden tills plantorna kommit upp och är ca 10 cm höga.

Lycka till.

Blir inte riktigt klok på den texten. Lumen och lux är dåliga mått, men själv anger han i watt som väl ändå måste va ett mycket sämre mått pga olika effektivitet? Eller menar han ”glödlampsekvivalenta” watt (sådär som står på vissa lågenergilampor)?

Men jag tolkar det som att det iaf går åt rätt mycket ljus och ganska kraftigt skärmade reflektorer om man ska upp i 100-200 W/m2

Permalänk
Avstängd

Håller med om att texten är lite luddig då man pratar om W och ser man till LED-lysrör så kan man nog inte räkna på samma sätt.

Denna text reder ut en del om man slår ihop det med andra texten nedan.

Bra ljuskällor
Vanliga lysrör, ledlysrör, ledlampor, lysrörslampor och kompaktlysrör fungerar utmärkt. Räkna med att du behöver minst 100 Watt/kvadratmeter odlingsyta. T ex 2×24 Watt lysrör räcker bra för den yta de belyser men eftersom lysrör åldras kan det vara bra att välja högre effekt, t ex 2×36 Watt eller 2×54 Watt.

——————-
Hittade denna text på en hemsida som kanske kan hjälpa lite.
Förra veckan fick jag frågan hur många lumen, alltså vilket ljusflöde, en gammal 2x36W lysrörsarmatur ger. Personen som frågade ville byta sina lysrörsarmaturer i garaget till någon någon form av led belysning för garage. Och för att jämföra ville han veta detta.

Därför har jag nedan satt ihop en tabell som visar effekt, längd och ljusflöde (lumen) för vanliga tjocka lysrör. Med tjocka lysrör menar jag T8 lysrör som är 26mm i diameter.

LYSRÖR LÄNGD LJUSFLÖDE
15W lysrör 437,5mm 1000 lumen
18W lysrör 590mm 1350 lumen
30W lysrör 895mm 2400 lumen
36W lysrör 1199,5mm 3350 lumen
58W lysrör 1500mm 5240 lumen

När man jämför lysrör med olika typer av ledbelysning skall man tänka på att lysrör skickar sitt ljus i 360 grader medans ledarmaturer skickar sitt ljus i en mer begränsad vinkel. Till exempel 120graders spridningsvinkel. Detta gör att man får hela ljusflödet samlat mer i den riktningen man behöver ljuset.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsseBisse:

Blir inte riktigt klok på den texten. Lumen och lux är dåliga mått, men själv anger han i watt som väl ändå måste va ett mycket sämre mått pga olika effektivitet? Eller menar han ”glödlampsekvivalenta” watt (sådär som står på vissa lågenergilampor)?

Men jag tolkar det som att det iaf går åt rätt mycket ljus och ganska kraftigt skärmade reflektorer om man ska upp i 100-200 W/m2

Watt är en något bättre uppskattning eftersom moderna LED-lampor ligger rätt nära varandra i effektivitet och detsamma gäller lysrör. Problemet med lumen är att det inte säger någonting om hur mycket ljus växten kan se. Lumen beror på ljusflödet i en viss våglängd som människan ser bra, men det översätts dåligt till ljuset som plantorna faktiskt kan ha nytta av.

Egentligen ill man mäta ljuset i antal fotoner som gynnar fotosyntesen men mätare som fixar detta är rätt dyra så därför gör man en uppskattning istället. En vettig grundregel är att sikta på >100W/m^2 och sedan se hur plantorna verkar trivas.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar