GOG samlar spelbutiker på en plats i nya klienten Galaxy 2.0

Trädvy Permalänk
Dalek
Registrerad
Dec 1999

GOG samlar spelbutiker på en plats i nya klienten Galaxy 2.0

Spelbutiken GOG vill förena spelares spelkataloger då version två av klienten GOG Galaxy ska låta användare importera spelbibliotek från andra spelbutiker.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värmland
Registrerad
Jan 2008

En launcher launcher är väl allas dröm?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012

Om detta implementeras bra så säger jag adjös till steam.

Skickades från m.sweclockers.com

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/bench/kf0pzs/1
Radeon Vega64.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2010

Äntligen någon som faktiskt lyssnar på sina kunder.

Fulburken:
| I9 9900K
| Asus ROG Strix Z390-I Gaming
| Asus RTX 2080 Strix OC

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Okt 2003

Grejen är väl bara att man fortfarande kommer behöva ha alla launchers öppna i bakgrunden, det här är som att samla all genvägar i en mapp på skrivbordet, finns redan program som fungerar så, te.x Playnite.

Det här verkar dock ha lite mer funktionalitet.

Gigabyte Z270x Gaming 7 | Intel Core i7 7700K | Corsair 16GB (2x8192MB) | Asus Geforce GTX 980 Ti Strix DirectCU III | 2x Samsung 840-Series 250GB | Samsung 850-Series 500GB | HTC Vive

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av LeVvE:

Fantastiskt! Då har drömmen gått i uppfyllelse sedan flera år ;). Finns ett gäng alternativ på den fronten redan.

Hell, vi alla har redan detta installerat. Både nvidias och amds grafikmjukvara samlar alla spel på datorn i ett gränssnitt så gemensam lanucher finns redan på våra datorer.

🖥 → Ryzen 5 2600@4,1ghz • Gainward RTX 2070 • 16GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC (mITX)
💻 → SurfacePro 3 [i5 • 4GB ddr3 • keybaord + pen]
🖱 → Corsair m65 white / ⌨ → pok3r nordic white
📱 → Oneplus6
🎧 → Sennheiser momentum wireless & Logitech g930

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av LeVvE:

Vad inte det aprilskämtet för i år från Corsair?
Jag litar dock på GOG mer än något annat bolag i den branschen faktiskt så hoppas på något bra.

I7 8700K, Asus GTX 1080TI och annat smått o gott.

Acer Predator XB270HU 1440p 144hz G-sync + Qnix 2710

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Jun 2009

Det jag vill ha mest är cross play mellan de olika klienterna och ett sätt att enkelt spela med kompisar. Hoppas att det följer med i GOGs ingame overlay då så att det bara är några klick för att spela med en kompis även om den använder en annan klient.

Citera för svar

Asus Prime X370-Pro | AMD Ryzen 7 1800X | G.Skill Flare X AMD Series
16GB 3200MHz DDR4 | Asus GeForce GTX 1060 Dual OC | Samsung 840 Pro 256GB | Samsung 850 EVO 500GB | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Westrobothnia
Registrerad
Okt 2008

Låter bra, får bara hoppas att det även implementeras bra.

1800X, 2080 Ti, 4K

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2010

Problemet är ju som någon sa, tvingas man ha klienterna öppna ändå så är det ju helt meningslöst.

Jag öppnar ju aldrig steam och sen klickar på spelet jag vill spela ex, utan genväg direkt.
Måste man först öppna gog galaxy 2 som sen ska öppna steam för att sen starta spelet blir det ju 2 launchers.

Slipper man däremot ens starta steam, epic launcher etc så ja perfekt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Strängnäs
Registrerad
Okt 2012

Hoppas dom kan få till en Linux klient med nya versionen.

CPU: i5-3570K@4,4GHz | RAM: 16GB (4x4GB) Corsair LP | MB: Asus Maximus V Gene Z77 | GPU: MSI Radeon RX580 Armor 8GB | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Crucial MX300 750GB | Monitor: Yamakasi Catleap 2B Extreme | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Kubuntu 18.04 LTS & KDE Neon User Edition

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värmland
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av Söderbäck:

Fantastiskt! Då har drömmen gått i uppfyllelse sedan flera år ;). Finns ett gäng alternativ på den fronten redan.

Hell, vi alla har redan detta installerat. Både nvidias och amds grafikmjukvara samlar alla spel på datorn i ett gränssnitt så gemensam lanucher finns redan på våra datorer.

Är inte ett fan av GeForce Experience. Har provat det ett par gånger då det behövs för att streama spel till min Shield TV men annars kommer det inte nära min dator.

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Luleå
Registrerad
Mar 2004

Fick problem med Jabras mjukvara som går på Java efter uppdateringen :/ Installerat om båda JAVA och Jabra utan förbättrat resultat... Får la vänta på en fix.

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av LeVvE:

Är inte ett fan av GeForce Experience. Har provat det ett par gånger då det behövs för att streama spel till min Shield TV men annars kommer det inte nära min dator.

Nä man måste inte gilla all mjukvara. Men drömmen är ändå verklighet hehe.
Finns dessutom flera andra alternativ så är det här så eftertraktat så kan man lägga några minuter på att titta på utbudet

🖥 → Ryzen 5 2600@4,1ghz • Gainward RTX 2070 • 16GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC (mITX)
📱 → Oneplus6

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011

Kanske alla launchers körs i en VM eller nåt? Vi får se hur det fungerar, det är det jag är mest intresserad av. Dom lär ju inte ha byggt in alla system i deras klient.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2007
Skrivet av Söderbäck:

Visst, de samlar redan spel som är installerade, bara inte alla, varken Geforce eller Radeon. Samma med Discord. De hittar olika spel så sammantaget hittas nog alla jag har, men inte på samma plats, vilket gör de funktionerna helt irrelevanta. Skulle GoGs nya variant faktiskt fungera bra så är jag inte helt ointresserad

Intel i7 2600K @4,8GHz - Radeon VII - Samsung S34E790C Ultrawide

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av Nivity:

Problemet är ju som någon sa, tvingas man ha klienterna öppna ändå så är det ju helt meningslöst.

Jag öppnar ju aldrig steam och sen klickar på spelet jag vill spela ex, utan genväg direkt.
Måste man först öppna gog galaxy 2 som sen ska öppna steam för att sen starta spelet blir det ju 2 launchers.

Man kan starta klienterna i bakgrunden vid datorstart. No popups and all that.
En gemensam launcher startar bara det spelet man önskar sen.

📱 → Oneplus6

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Over the rainbow
Registrerad
Sep 2006

Jag håller på att bli seriöst galen på att man måste logga in på precis allting nuförtiden vad det verkar...
Så, kan man minska antalet inloggningar man anses behöva göra när man startar datorn för dagen eller skall använda någonting är det ju trevligt.

Daisy, Daisy...
On a bicycle built for two!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Youtube
Registrerad
Okt 2009

Trevligt! Nu ska bara något liknande komma för alla strömningstjänster.

Ryzen 1800x,32GB@2400MHz, Vega56
Citroën C5 Break 2006 @140
Shirimasen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Jan 2008

Ska bli kul o se hur detta fungerar, signade upp för beta

CPU: Intel i5-7600K MB: MSI Z270 GAMING PRO RAM: Corsair Vengeance 8GB DDR4@2800MHz GPU: MSI GTX 1070 ARMOR 8GB OC SSD: OCZ Agility-3 128GB HDD: WD 500GB Case: FD Define R4 PSU: FD Integra M 550W 80+ Bronze Screen: Benq Zowie XL2411 144hz Keyboard: Tesoro Colada Evil G3NL *BROWN* Mouse: Steelseries Rival 310

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2012
Skrivet av Nivity:

Om det fungerar som Playnite så kommer du kunna importera och se alla dina spel utan att ha igång andra program, som t.ex. steam, battle.net, origin osv. Men det är just det, du ser dom. Ska du installera ett spel, eller spela så kommer klienten där spelet är i att startas.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborgs skärgård
Registrerad
Jul 2005

Det är precis detta jag hoppades på när Metro Gate briserade. Flera tidigare inlägg säger att detta redan finns, men det gör det knappast. Den här klienten har ju betydligt större ambitioner än att bara skapa genvägar från respektive spelbibliotek. Bara en sådan sak som att samordna och synka achievements är en stor sak för oss som är dumma nog att jaga 100% i de krångligaste liren (Dark Souls var rätt jobbig).

Återstår att se om de lyckas bra med implementeringen. Men deras avsiktsförklaring ser lovande ut. Försiktigt optimistisk.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Registrerad
Jan 2002

Ja tack, den bästa spelklienten blir bättre. Skrev upp mig för betan igår kväll när jag såg vad som var på gång.

Intressant att se hur GOG löser problematiken som uppstår. Att man tvingas ha de övriga klienterna öppna för att starta dessa spel är nog det enda rimliga, såvida de inte knyter ihop den numera oanvända GOG Connect och automatiskt ger tillgång till ett spel man har på annan tjänst som också finns på GOG.

Det enda alternativet som kommer nära är Playnite och dess största fördel är ju att den öht inte behöver ett konto. Galaxy är en frivillig klient men behöver fortfarande ett konto. Men fortfarande otroligt mycket bättre än exempelvis Steam och Uplays upplägg.

Hoppas för övrigt att GOG satsar hårdare på att få större titlar till plattformen. Exempelvis Heavens Vault väntar jag på att de ska ändra sig över och släppa. Ingen större titel men fortfarande ett spel jag vill ha på tjänsten.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

GOG är jättebra för det är DRM-fritt! ❤
Köp spel på GOG så slipper du DRM!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Terra
Registrerad
Aug 2011

Låter mycket trevligt! Vägrar ha fyrtiotitton klienter att hålla reda på.

[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 + 2 x Scythe GT 1850rpm | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ]
[ Sony AF9 65" | HTC Vive | Huawei P20 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kryptan/Lund
Registrerad
Nov 2004

Lysande men ganska onödig för mig om andra launchers måste vara igång samtidigt.

Jag kan leva med att jag då o då måste starta andra launchers för att synca allt, men att dom kan vara avstängda default och ändå funka att spela.

Hur det blir och vad vi tycker om det hänger nog väldigt mycket på just vad vi spelar och hur vi använder launchers.

CPU: I7 2600k @ 4.4ghz med Noctua NH-D14 GPU: GTX 1070 med Accelero Xtreme III @2 120mm cf-v12hp hydro dynamic @skitsnabbt. MODERKORT: Gigabyte GA-Z77X-UD3H. RAM: 16GB DDR3 PC19200/2400MHz@2133MHz. HÅRDDISK: Samsung 850 EVO 250GB SSD, Intel SSD 320 Series 160GB , 4 Mekaniska. MONITOR:1 Samsung S27A950D 3D" MONITOR:2 Samsung 2693HM 25,5" MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2015
Skrivet av _Merc_:

Om detta implementeras bra så säger jag adjös till steam.

Om du vill kunna spela steam spelen kommer steam klienten vara tvungen att sitta kvar (om jag har förstått detta rätt), det enda jag personligen är ute efter är en bra launcher för GoG spel då det är det enda ställe jag brukar köpa spel från nuförtiden, den i discord har dock funkat ovanligt bra som en samlingsplats.

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kairo
Registrerad
Apr 2003

One launcher to rule them all!

Q1=Q2+QE

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2009

Framstår som ganska meningslöst.

Skrivet av GOG.com:

Do I still need to have other gaming clients installed on my PC?

Yes, if you want to get access to any features specific to that platform, e.g. installing or auto-updating games, cloud saves, etc.

/ Stefan Nilsson | Skriver om foto på omDigitalkameror.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borlänge
Registrerad
Okt 2009

Kör med något som heter Playnite som samlar spel till ett enda UI oavsett källa, är jäkligt nice måste jag säga (lär fortfarande ha tjänsterna startade + vara inloggad) och har funkat bra hittills. Galaxy 2.0 ser ut att bli en uppgradering över Playnite så kan knappt vänta att det släpps