MSI: "Moderkort med AMD:s styrkrets X570 behöver fläkt"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

200 rpm noctuafläkt fick mig att dra kablarna genom väggen, kan höra om en insekt springer på golvet om natten
Finns människor som inte hör en mekanisk hårddisk, lika fashinerande varje gång!

tvivlar på att du kan höra en insekt springa på golvet....

Permalänk
Medlem

DFI LanParty UT4... Ah vilka minnen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ser absolut inga problem med detta, så länge fläkten är tyst och har god hållbarhet.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Skulle sparat en sån här

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Om man antar 90% effektivitet och raid 0 (med två M.2 enheter) så talar vi om ca 14 GB/s (ca 113 Gbps).

Har för mig att det talas om 3 m.2 slots med X570

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Hjälpsam

Nu vet jag!
Det är för att kyla drivningen av all RGB de behöver en fläkt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Klarade av tokvarma Nforce på mitt K8N Platinum, var ett tag sen man körde Athlon X2 på sockel 939.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Det kan ju bli problem med kylflänsar som bygger på höjden nu när grafikkort är så långa och ofta tar två eller tre "pci" platser.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det kan ju bli problem med kylflänsar som bygger på höjden nu när grafikkort är så långa och ofta tar två eller tre "pci" platser.

Det var inte seriöst menat

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasso:

... När jag jobbade i "datorverkstad" var det rätt vanligt med moderkortsfläktar som står still. ... Liten fläkt = snurra snabbt. Stor fläkt = snurra långsamt. Inbillar jag mig iaf. Ren känsla. Kan ha helt fel.

Du har rätt i sak, men det känns irrelevant.
Då var det frågan om fläktar på upp till 40mm. (Vilket det också satt på grafikkorten, både mitt GF 256 och GF 3Ti-200.)
De bilder som läckt på de nya moderkorten visar större fläktar, typ 60mm, av samma typ som används på grafikkorten i dag.

Permalänk
Medlem

Ser ut som att ASUS också har fläkt.

Permalänk
Medlem

@makarickiri: Flänsarna på kylaren ser ju ut att vara för få för att utnyttja fläkten maximalt också.
Och hade man haft fler flänsar från början med rätt utformning hade den nog klarat sig passivt med luftströmningen från resterande fläktar i datorn.

Permalänk
Medlem

@DevilsDad: Efter en del bildgooglande skulle det inte förvåna mig om tillverkarna använder en variation av denna och sedan en stor täckplåt runt om för att få ett snyggt utseende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Om du har ett jättekort grafikkort, kanske...

Ett vanligt Palit 1080 ...

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Inaktiv

Nu dök denna teaser upp från Asus, ingen synlig fläkt åtminstone:

Är det fläktfritt och presterar bra så blir det nog Asus denna gång.

Permalänk
Medlem

Aldrig att jag köper ett moderkort med fläktkylning. Jag har investerat pengar i Noctouas största kylare för att få stora och långsamma fläktar, samt ett 1080 med enorm kylfläns för att få det tyst. Sen ska en liten 15 watts styrkrets få förstöra det med en liten 10 mm fläkt? Jag köper hellre ett x470 eller moddar ett x570.

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk

Fy fan!
Hard pass.

Permalänk
Medlem

Antar att videon var negativ mot produkten då MSI tog den.

Visa signatur

Asus Prime X370-Pro / AMD Ryzen 7 3700X / Corsair Vengeance LPX 32 GB DDR4 3000 CL15 / Asus Dual GeForce GTX 1070 OC (1912 MHz) / Fractal Design Define C / Cooler Master Hyper 212 Evo / EVGA SuperNOVA G2 650W ATX 80+ Guld

Permalänk
Medlem

Tråkigt med ljud förstås men det värsta är ju att den där fläkten kommer slitas med tiden tillslut behöva bytas ut, tvivlar på att det kommer finnas tillgång till reservdelar då.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | Dell S2721DGFA | Asus MG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Hade inte PCB och diverse kontakter förekommit i regnbågens alla färger så är ren koppar bra snyggt på ett moderkort!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Du har rätt i sak, men det känns irrelevant.
Då var det frågan om fläktar på upp till 40mm. (Vilket det också satt på grafikkorten, både mitt GF 256 och GF 3Ti-200.)
De bilder som läckt på de nya moderkorten visar större fläktar, typ 60mm, av samma typ som används på grafikkorten i dag.

Det ser fortfarande ut att vara en custom fläkt? Det ser inte ut som att man kan reparera den enkelt själv med standardkomponenter? En fläkt är en förbrukningsvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasso:

Det ser fortfarande ut att vara en custom fläkt? Det ser inte ut som att man kan reparera den enkelt själv med standardkomponenter? En fläkt är en förbrukningsvara.

Custom?
Mycket möjligt.

Inte reparera själv?
Blir det ett utbrett problem kommer vi att få tredjepartskylare på marknaden, precis som tidigare.

En fläkt är en förbrukningsvara.
Ja, om den används mycket, ofta och under flera år.
I detta fall kommer fläkten i princip inte snurra alls om man inte kör dubbla SSD i RAID0 med hård belastning. Då kan fläkten behöva bytas efter 4-5 år om den snurrar 24/7. Men den typen av användare lär vara mer intresserad av att byta hela moderkortet innan dess...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Custom?
Mycket möjligt.

Inte reparera själv?
Blir det ett utbrett problem kommer vi att få tredjepartskylare på marknaden, precis som tidigare.

En fläkt är en förbrukningsvara.
Ja, om den används mycket, ofta och under flera år.
I detta fall kommer fläkten i princip inte snurra alls om man inte kör dubbla SSD i RAID0 med hård belastning. Då kan fläkten behöva bytas efter 4-5 år om den snurrar 24/7. Men den typen av användare lär vara mer intresserad av att byta hela moderkortet innan dess...

Aj, fan. Är det bekräftat att den bara snurrar då? Var har du läst det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasso:

Aj, fan. Är det bekräftat att den bara snurrar då? Var har du läst det?

Det sa gubben rakt ut i den refererade videon.
Chippet drar hög effekt bara när man använder två snabba SSD i RAID0 och belastar dem hårt med att läsa/skriva stora mängder data. Endast då finns behov av att starta fläkten.
Övrig tid står fläkten still.