Min dator krashade och nu får jag ingen bild.

Permalänk

Min dator krashade och nu får jag ingen bild.

Hej!
Jag satt och spelade för någon timme sedan när helt plötsligt spelet frös. Jag hade lurar på mig och det började skrika ett "elektriskt" ljud jättehögt. Jag stängde genast av datorn genom att bryta strömmen.

Datorn var väldigt varm och när jag försökte starta datorn igen så upptäckte jag att fläkten till mitt slutna CPU vattensystem inte snurrade. Datorn stängde av sig igen och jag väntade en stund.

Jag provade igen men valde att stänga av datorn direkt då fläkten fortfarande inte snurrade. Jag monterade isär datorn och jag såg att fläkten var inkopplad i CPU fan 1 och pumpen i Sys fan 1. Jag valde då att plugga in pumpen på CPU fan 1 och fläkten till CPU fan 2 (resterande fläktar är kopplade till sys fan 2 och 3).

När jag startade datorn igen så verkade pumpen och alla fläktar fungera och datorn startar normalt men skärmen är helt död och ingenting syns (no input)

Jag har testat följande:
# starta datorn med endast en GPU (testat båda)
# klickat av/på OC genie
# kört med endast ett av mina ram-minnen i olika portar.
# olika skärmar
# olika GPUer i olika PCI-e portar
# bytt batteri på moderkortet samt väntat en stund
# klickat på CLEAR COMS knappen
# byta bios
# Clear CMOS jumper

Det konstiga är att jag en gång, av alla mina försök, lyckades komma åt bios och det visades på skärmen men när jag sedan skulle starta windows så är det bara svart. På detta sätt är det fortfarande men jag kommer inte ens in i bios (no signal)

Mitt tangentbord brukar lysa när jag startar datorn och detta sker inte i detta tillstånd.

Hårdvara:
Moderkort: MSI X99 SLI PLUS
CPU: Intel i7 5820K 3,3 GHz 15MB
Kylning: Corsair Hydro H55
GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming (2 st)
SSD: Corsair SSD Force LS 240GB
HDD: 2TB Seagate Desktop HDD 7200rpm 64MB
RAM: Corsair 16GB (4x4GB) DDR4 2800MHz CL16 VENGEANCE
PSU: Corsair Corsair HX1000i, 1000W PSU

Jag antar att något är dött men jag vet inte alls hur jag ska gå vidare.... Jag är väldigt tacksam för tips!

Permalänk
Medlem

@Napplestacks:
Jobbigt ... ser inte ut som du provat att koppla skärmen direkt till moderkortets utgång. Testa det, fungerar allt som det ska då verkar det tyvärr som något hänt med dina grafikkort. Men du kanske inte har någon videoutgång på moderkortet ...?

Visa signatur

Intel i9-9900K 5.2 GHz | Corsair 64GB DDR4 3200 MHz | ASUS Rog Strix Z390-F | ASUS Rog Strix RTX 2080 OC | Samsung 970 EVO Nvme 500 GB | Samsung 860 EVO 1 TB | Seagate Barracuda 4 TB | Corsair RM650i | Corsair H150i Pro | Fractal Design Define S2 TG |

Permalänk
Skrivet av Mountain Man:

@Napplestacks:
Jobbigt ... ser inte ut som du provat att koppla skärmen direkt till moderkortets utgång. Testa det, fungerar allt som det ska då verkar det tyvärr som något hänt med dina grafikkort. Men du kanske inte har någon videoutgång på moderkortet ...?

Hej,
Jag har ingen utgång från moderkortet till skärmen.
Jo, det kan vara så att GPUerna har kraschat, men jag har svårt att tro att de båda dör samtidigt. De startar när datorn slås på men man vet väll aldrig antar jag

Skickades från m.sweclockers.com