Möjlighet till villafiber med 10 års bindningstid. Bra eller dåligt?

Permalänk
Medlem

Möjlighet till villafiber med 10 års bindningstid. Bra eller dåligt?

Vi har köpt ett hus och har i och med det får "möjlighet" att överta säljarnas villafiberavtal med ett bolag som heter Sydantenn.

Avtalet löper i 10 år till kostnaden 400 kr/mån och i villkoren står att leverantören kan höja priset fritt, och vi då kan välja att gå med på det eller förtidsbetala all kvarvarande tid och avsluta abonnemanget.

Jag har bara haft öppet stadsnät tidigare och visste inte att jag kunde tycka att fiber var dåligt. Visst låter väl avtalet ofördelaktigt? Tänk irritationen över att vara bunden i 10 år om nätet strular.

Jag hör gärna era åsikter. Vi lutar åt att inte överta avtalet utan istället skaffa mobilt bredband, och dra kabel till öppna stadsnätet om vi inte blir nöjda med det.

Permalänk
Medlem

10års bindningstid låter ju riktigt långt. Ni får alltså minst betala 120x400kr. Om de dubblar priset om ett år så får ni betala typ 44000kr om ni inte går med på det? Blir ett riktigt dyrt år... Om inte ni tar över abonnemanget får hussäljarna betala resten av summan då själva? Finns det då möjlighet att förhandla med sydantenn kanske?

Personligen hade jag aldrig tagit över det. Vad finns det för alternativ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anter:

Vi har köpt ett hus och har i och med det får "möjlighet" att överta säljarnas villafiberavtal med ett bolag som heter Sydantenn.

Avtalet löper i 10 år till kostnaden 400 kr/mån och i villkoren står att leverantören kan höja priset fritt, och vi då kan välja att gå med på det eller förtidsbetala all kvarvarande tid och avsluta abonnemanget.

Jag har bara haft öppet stadsnät tidigare och visste inte att jag kunde tycka att fiber var dåligt. Visst låter väl avtalet ofördelaktigt? Tänk irritationen över att vara bunden i 10 år om nätet strular.

Jag hör gärna era åsikter. Vi lutar åt att inte överta avtalet utan istället skaffa mobilt bredband, och dra kabel till öppna stadsnätet om vi inte blir nöjda med det.

10 år och 400:- i månaden ? låter ju helt sjukt.
Och en blank check att höja hur dom vill ?
Det måste ju helt enkelt vara nånting dom hoppas att du skall hoppa på.
Förhandla till nånting vettigare eller be dom dra

Permalänk
Medlem

Förmodligen har de tidigare ägarna tagit ett avtal där de inte behövt betala någon (eller väldigt låg) installationskostnad och istället skrivit på ett långtidsavtal som avbetalning.

Jag gissar att du i princip skulle kunna avstå och att de då själva får betala det.

Sen kan ni säkert bara skaffa ett eget avtal utan bindningstiden då det då redan är betalat.

Permalänk
Medlem

Låter extremt orimligt att ni inte skulle kunna bryta abonnemanget om de höjer priset. Är du säker på att du förstått det rätt? Ger ju helt sjuka incitament till företaget att höja priset.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Sötast

Har aldrig hört talas om ett sämre "erbjudande"
Skulle undvika det som pesten.

Det absolut lägsta ni kan komma att betala är 48.000kr
Har aldrig varit med om ett bolag som inte höjer månadskostnaden med något års mellanrum, och detta är med fri konkurrens och utan bindningstid.

Man kan aldrig säga vad de kommer att göra då ni är bundna, förutom en sak, de lär inte sänka kostnaden iallafall.

Permalänk
Medlem

Låter som en extrem scam i mina öron lol.
De kan ju höja när de känner för det och då tvingas ni betala en extrem summa.

Villafiber brukar ligga runt 20-25k för installationen och då är man inte bunden till något iaf.

Du skriver inte om detta är MED en ISP och internet, eller om det enbart är för själva fiber avbetalningen.
Är det med internet, och priset INTE ökar över en 10 års period är det vettigt. Men med en sådan konstig klausul hade jag ju aldrig vågat ta det.

Permalänk
Medlem

10 år till, eller 10 år total från när det ingicks?
Om de 10 åren i dagsläget innebär max 2-3 år till så kan det vara okej, men inte om det är fler år kvar.

Är alternativet att ni måste koppla upp er till annat nät eller mobilt bredband, ett obundet avtal (alternativt 12 mån) med samma företag hade inte funkat då?

Permalänk

låter skumt om ni måste köpa ut förra ägaren om ni inte vill gå med på att fortsätta använda dem är väl upp till förra ägaren kan man tycka att betala av sitt eget abonnemangs avtal man ska ju inte behöva ta över en "skuld" från föregående ägare om det inte helt öppet stod i avtalet när ni köpte huset att ni också betalar av resterande av fiberkopplingen/abonnemanget eller vad det nu är?

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Skummaste fiber-dealen jag sett, leverantören får höja priset fritt men ni kan välja att inte ta det men msåte betala för icke-använd internet för resten av avtalstiden.

Inte för att jag har någon koll på lagen men det där måste vara olagligt att ens erbjuda.

Hade det varit 10år med garanterad 400kr/mån så hade det väl varit lite bättre, men då hoppas jag ni att får 1Gbit då det annars är det en hyfsat dålig deal.

Installation brukar kosta, sen är det mer eller mindre valfrit efter första året att välja mellan tillgänliga operatörer.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Detta låter som ett riktigt sjukt avtal. Du kan inte dela med dig av mer info? @anter

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

400kr är högsta sannolikhet inklusive internetabonnemang har hört om detta avtal i Lerberget i Höganäs med sydantenn så det måste vara något liknade detta handlar om?

Permalänk
Medlem

Detta är ett varken ovanligt eller dyrt fiber avtal. Ni andra är uppenbart dåligt insatta i hur fiber fungerar bakom kulisserna. Är det aktuellt med en villa utan fiber? Resonera med er själva?
Ring sydantenn och kolla möjligheterna att förhandla klart... Annars är det bara vassego o skölj!

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Köpte ni ett hus där fiber ingick eller köpte ni ett hus utan fiber? Om det förstnämnda så kan man ju tycka att förra ägaren ska betala av själva installationen, i annat fall får ni väl först kolla om det går att skaffa på annat sätt med bättre villkor eller annars överväga hoppa på detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag hade tackat nej. Sen låtit förra ägarna slutbetala den fakturan för det ligger alla dagar på dom.
Sen när det är klart och du flyttat in tar du kontakt med Sydantenn igen och förhandlar fram ett eget avtal. Tror det kommer vara den bästa lösningen för dig.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Skrivet av anter:

Vi har köpt ett hus och har i och med det får "möjlighet" att överta säljarnas villafiberavtal med ett bolag som heter Sydantenn.

Avtalet löper i 10 år till kostnaden 400 kr/mån och i villkoren står att leverantören kan höja priset fritt, och vi då kan välja att gå med på det eller förtidsbetala all kvarvarande tid och avsluta abonnemanget.

Jag har bara haft öppet stadsnät tidigare och visste inte att jag kunde tycka att fiber var dåligt. Visst låter väl avtalet ofördelaktigt? Tänk irritationen över att vara bunden i 10 år om nätet strular.

Jag hör gärna era åsikter. Vi lutar åt att inte överta avtalet utan istället skaffa mobilt bredband, och dra kabel till öppna stadsnätet om vi inte blir nöjda med det.

Ehh... nej. Bara nej.

Om du fått 10 års bindning, med fast pris som inte kan ändras, fine, då kan man argumentera.
Men detta är riktigt dåligt...

Permalänk
Medlem

Jag tycker det låter som att ni har möjlighet att säga att ni inte vill överta detta abonnemang och då får säljarna själv göra en slutbetalning av sin egen avbetalningsplan. Har ni redan köpt huset så kan det dock vara för sent

Permalänk
Medlem
Skrivet av kruJ:

Jag tycker det låter som att ni har möjlighet att säga att ni inte vill överta detta abonnemang och då får säljarna själv göra en slutbetalning av sin egen avbetalningsplan. Har ni redan köpt huset så kan det dock vara för sent

Avtalet står väl på de förra ägarna och inte på huset. Om den nya ägaren på huset inte vill utnyttja fibern (betala) så ska de ju således inte behöva det heller. Det bör de gamla ägarna få betala.
400 kr / månad för fiber + 1Gbps bredband + TV + IP telefoni är rimligt med den bindningstiden, i princip allt annat nej.
För en som jobbat i branschen och vet att allt under 20k var i princip förlustaffär tidigare och att priserna ökat enormt så är nog 30k+ för att gå jämt ut för de som drar fiber.

Skulle vilja ha mer info.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Låter som en dålig deal även om det ingår internet i priset, sen till vilken hastighet var väl okänt, man vill ju gärna ha möjligheten att byta och inte vara låst till en leverantör mer än 1 eller 2 år.

Sen ni har ju köpt ett hus, inte ett abonnemang på fiber/internet, skulle nog säga nej tack till dessa villkor och hänvisa till de som tecknat fiber/internet, om de vill ha fortsatt betalt, några 10 år bindningstid är ju helt oacceptabelt..

EDIT: dock om huset redan är köpt så ska ju köpekontraktet reglera dessa saker, finns inget där är det en frivillig sak om man vill ta över fibern ink abonnemang, normala är ju att installationen av fibern är färdigbetald, och utan nått abonnemang vid köp av hus.
Om installationen inte är färdigbetald så är det upp till förra ägarna att reglera, och att det avspeglas i pris och kontrakt för huset.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Rekordmedlem

Vad är kostnaden för att dra in fiber ?
Tycker avtalet är rimligt om det handlar om en fiberinstallation på avbetalning.
Vi äger vårt eget nät och skulle man ha betalt installationen på avbetalning hade det blivit nått liknade Så ta reda på vad det skulle kosta dig och vilken tid det tar att dra in fiber på egen hand innan du förkastar det som "orimligt" dyrt.
Skulle det tex kosta 20-30 000 kr att fysiskt dra in fiber så är det gamla avtalet ett billigare alternativ...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_St1g:

Jag hade tackat nej. Sen låtit förra ägarna slutbetala den fakturan för det ligger alla dagar på dom.
Sen när det är klart och du flyttat in tar du kontakt med Sydantenn igen och förhandlar fram ett eget avtal. Tror det kommer vara den bästa lösningen för dig.

Typ så.

Ja, det suger för de förra ägarna men vafan, inte tar man på sig ett 10 årigt avtal för att de har klantat sig.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Lite luddig info om begränsningar/skyldigheter i avtalet.

men har ni redan köpt huset till ett visst pris och de förra ägarna är bundna av avtalet (och inte kan flytta det) så är ju de som är skyldiga och kommer att vara tvungna att förtidslösa avtalet för 400 x 12 x 10 SEK = 48 kSEK, vilket de då rimligen har inprisat i försäljningen.

Kom ihåg att detta är redan en kostnad för de förra ägarna som det verkar enligt avtal...

Beroende på avtal så skulle det då möjligtvis vara möjligt för dig att teckna nytt lägre avtal (om det är så att installationsavgift är inbakad i ursprungligt pris), fiberföretaget ser ju ut att ha priser från 249 sek / mån beroende på hastighet.

Så rimliga alternativ är ex.vis

1. Låt föregående ägare lösa, teckna nytt billigare fiber alt mobilt bredband

2. Ta över avtal men kräv ersättning av detta från föregående ägare, ex vis 24k ?
Om detta är prisvärt / rättvist beror på exvis hastighet på fiber och vad som ingår och egna behov
Detta kan ochså vara win-win för köpare och säljare beroende på ersättningsnivå ni bör få mindre månadskostnad än
ni skulle få med nytt avtal....
Även med 36k till er så är det ju mindre än 48k till fiberföretaget ... och 12k för gratis fiber i 10 år är väl rätt ok...

Men viktigast - acceptera inte övertagande rakt av.
Läs igenom avtalen lite noggrannare och se hur det är konstruerade, ring bolaget och fråga vad som händer vid förtidsinlösen och vilka priser och villkor de kan erbjuda efter ett sådant, om fibern kan vara vilande utan kostnad, och vilka behov ni själva har. Och hur länge ni tror ni blir kvar i huset

Mvh // R

Permalänk
Medlem

Så länge ni inte kommit överens om vad som händer med avtalet är det inte ditt problem, det är något som förra ägaren tecknat. Du ska egentligen teckna ett avtal som en vanlig kund på en avbetald fiber.

Tror dock att de som äger fibernätet kan göra så här. Om de som bodde där innan säger upp avtalet så ligger teoretiskt en skuld på fibern. Typ som att man kan köpa en bil med skulder, fast där finns lagar bakom. Eftersom sydantenn har monopol på fiberkabeln kan de sätta vilket pris som helst och så länge de vill. Så de kan ha det högre priset till de fått in de kalkylerade pengarna, med risken att du köper ett mobilt bredband eller ADSL (om det är möjligt). Då får de inga pengar

Permalänk
Avstängd

Finns lite frågetecken här - är det Skurups stadsnät eller är det Sydantenns egna nätverk dom grävt som är låst till dom som ISP?

Oavsett hade jag avböjt att betala den sjuka summan om säljarna inte går med på att gå ner ca 40-45tkr för huset.

Permalänk
Hedersmedlem

10 års bindningstid är en felformulering. Detta har inget med att binda abonnemang att göra.

Jag gissar att detta avtal har två delar. Den ena är en avbetalning på grävningskostnaden och den andra är själva fiberabonnemanget. Jag har själv tagit över ett liknande abonnemang som löpte på sex år när jag köpte hus. Det gjorde jag eftersom jag ville ha fiber.

I mitt fall så är det så att en samfällighet äger fibernätet. Samfälligheten förhandlar fram ett bundet avtal på ett antal år med en leverantör som sedan alla i samfälligheten använder. Under de första sex åren betalade vi av ett lån som samfälligheten hade för att bygga fibern och nu betalar vi några tior per månad för framtida underhåll.

Hade jag valt att inte ta över avtalet hade samfälligheten kopplat bort fibern och fått ta kostnaden, kostnaden för mig att koppla in det igen hade varit exakt den samma som om jag tagit avtalet från början. Chansen att någon annan leverantör får för sig att dra fiber här är exakt 0 eftersom alla hus redan har fiber. Tadaa... Det finns ingen gratis lunch.

Jag tycker att du ska sätta dig in i vad avtalet egentligen betyder innan du avfärdar det. Vad händer efter de 10 åren? Vem äger egentligen fibernätet?

Är det så att det är en liknande setup så behöver du nog inte vara orolig för att det ska bli dyrare. När vi tecknat om så har vi haft typ samma pris men hastigheten har gått upp när avtalet ska tecknas om. En sådan förening är attraktiv för internetleverantörerna. De är garanterade att få betalt, för det är föreningen som står risken och de har väldigt lite administration för 100+ hushåll i vårt fall. Det ger bra priser.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anter:

Vi har köpt ett hus och har i och med det får "möjlighet" att överta säljarnas villafiberavtal med ett bolag som heter Sydantenn.

Avtalet löper i 10 år till kostnaden 400 kr/mån och i villkoren står att leverantören kan höja priset fritt, och vi då kan välja att gå med på det eller förtidsbetala all kvarvarande tid och avsluta abonnemanget.

Jag har bara haft öppet stadsnät tidigare och visste inte att jag kunde tycka att fiber var dåligt. Visst låter väl avtalet ofördelaktigt? Tänk irritationen över att vara bunden i 10 år om nätet strular.

Jag hör gärna era åsikter. Vi lutar åt att inte överta avtalet utan istället skaffa mobilt bredband, och dra kabel till öppna stadsnätet om vi inte blir nöjda med det.

Har du någon uppdatering på hur det gick?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3