Lite hjälp med att plocka ihop en spelburk

Permalänk

Lite hjälp med att plocka ihop en spelburk

Ekonomin tillåter dessvärre ej den jag skulle velat haft.

Men kan lägga 16k men då ska det vara en komplett dator med ett mekaniskt tangentbord samt en 144mzh 24 tums skärm med. Ska endast lira på den och I första hand CS Go.
Kan tänka mig att uppgradera den framöver men skulle gärna vilja ha lite hjälp med att plocka ihop ett vettigt paket för att kunna maximera den så bra som möjligt.

Har ej byggt en dator på länge så tar tacksamt emot hjälp

Bless.

Permalänk

Plus tangentbord
Vill du ner lite i pris så finns det lite billigare ssd annars tycker jag inte att du ska byta ut nåt.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

Grafikkortet kan du för ca 3,8k på komplett med rabattkoden asus20.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristeraguilera:

Ekonomin tillåter dessvärre ej den jag skulle velat haft.

Men kan lägga 16k men då ska det vara en komplett dator med ett mekaniskt tangentbord samt en 144mzh 24 tums skärm med. Ska endast lira på den och I första hand CS Go.
Kan tänka mig att uppgradera den framöver men skulle gärna vilja ha lite hjälp med att plocka ihop ett vettigt paket för att kunna maximera den så bra som möjligt.

Har ej byggt en dator på länge så tar tacksamt emot hjälp

Bless.

Skall du bygga den själv eller skall den vara monterad? Har du Windows? Annars tillkommer den kostnaden också. Har du möjlighet att plocka saker från din gamla dator som du kan återanvända? Typ SSD, HDD, nätdel eller chassi?

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Kanske skulle gå ned några W och utöka lagringen. Möjligen t.om gå ned till i5-9600K om du "bara" ska spela CS:GO.

Permalänk

Ja kommer få lov att bygga själv. Har dock inte byggt en dator på evigheter. Samt har bara laptop idag så ingen annan dator att plocka delar ifrån.

Skrivet av NightFred:

Skall du bygga den själv eller skall den vara monterad? Har du Windows? Annars tillkommer den kostnaden också. Har du möjlighet att plocka saker från din gamla dator som du kan återanvända? Typ SSD, HDD, nätdel eller chassi?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Om jag går ner till

I5 så skulle jag kunna byta ut disken mot en bättre behöver ej mer än 512gb det räcker. Men då jag läser på om I5 och i7 så är skillnaden rätt stor kanske dock ej i cs. Men man kan ju då byta ut processorn mot en annan tex i7 senare. Samt uppdatera med bättre minnen osv med sen.

Skrivet av tcntad:

Kanske skulle gå ned några W och utöka lagringen. Möjligen t.om gå ned till i5-9600K om du "bara" ska spela CS:GO.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hade absolut tittat på ett Ryzenbygge. Känns orimligt att lägga ~30% av budgeten på processorn, när den blir overkill för vad han ber om.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk

Har hört

Att Ryzen ej presterar alls lika bra i cs go.
Dock bara vad foöl sagt till mig. Finns det någon sanning i det måtro?

Skrivet av MoNkeY-05:

Hade absolut tittat på ett Ryzenbygge. Känns orimligt att lägga ~30% av budgeten på processorn, när den blir overkill för vad han ber om.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Kristeraguilera: Det finns väl en sannig i att högre frekvens vinner över flera kärnor, speciellt i spel.

Men eftersom du vet vad du ska använda datorn till kan du ju lätt jämföra vad du förlorar på att byta ner processor och vinner på att byta upp GPU
så i det sammanhanget kanske din budget idag är bäst använd på GPU jämfört med CPU. Motargumentet är kanske att CPU'n är användbar längre om man uppgraderar GPU senare.

#edit. kollade lite ostrukturerade tester och med intel köper du prestanda motsvarande att du kan byta ut grafikkortet om några år och behålla processorn, men med ett visst grafikkort kan man jämföra hur mycket som helst och inte hamna så långt ifrån vad det är kapabelt till.

The bottleneck beyond four cores is almost always the graphics, not CPU. In fact, it's not just that more cores than four isn't better. It's frequently worse. That's because most games simply won't make use of the additional cores and Intel's highest-clocked chips are quad-core, not six- and eight-core.Mar 5, 2015
Quadcore gaming | Rock Paper Shotgun
https://www.rockpapershotgun.com/2015/03/05/quadcore-gaming/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristeraguilera:

Att Ryzen ej presterar alls lika bra i cs go.
Dock bara vad foöl sagt till mig. Finns det någon sanning i det måtro?

Skickades från m.sweclockers.com

Tillräckligt bra utan tvekan. Du behöver inte en processor för 4500:- för att lira ett 7 år gammalt spel som kräver ganska lite egentligen.
Lägg de pengarna du sparar på ett bättre grafikkort - gissa vad som ger mest för spelupplevelsen?

Skrivet av pacc:

The bottleneck beyond four cores is almost always the graphics, not CPU. In fact, it's not just that more cores than four isn't better. It's frequently worse. That's because most games simply won't make use of the additional cores and Intel's highest-clocked chips are quad-core, not six- and eight-core.Mar 5, 2015
Quadcore gaming | Rock Paper Shotgun
https://www.rockpapershotgun.com/2015/03/05/quadcore-gaming/

Är det verkligen relevant att citera info från 2015 när det gäller hur väl spel använder sig av flera kärnor? Jag skulle säga nej.. Hänt ganska mycket på den fronten de senare åren.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk

Ja tittar även på en i5 med ett beggat 1080ti GPU.
Samt denna med

Skrivet av MoNkeY-05:

Tillräckligt bra utan tvekan. Du behöver inte en processor för 4500:- för att lira ett 7 år gammalt spel som kräver ganska lite egentligen.
Lägg de pengarna du sparar på ett bättre grafikkort - gissa vad som ger mest för spelupplevelsen?

Är det verkligen relevant att citera info från 2015 när det gäller hur väl spel använder sig av flera kärnor? Jag skulle säga nej.. Hänt ganska mycket på den fronten de senare åren.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Kristeraguilera:
https://www.youtube.com/watch?v=9AsKsiMPNFI
https://www.youtube.com/watch?v=sRq2KPQ4Sas
Jämför själv och välj.
Vad du än gör köp inte amd.
Om du skulle köpa 2600X och ett bättre gpu typ 2070 istället för 2060 med ryzen så kommer du att ha sämre fps ändå.
Lägg pengarna på en i7a som också kommer att hålla i många år framöver.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk

Ja onekligen är fpsen betydligt bättre med Intel om man kollar på dessa 2 videos. Skit samma lägger undan pengarna och bygger en med en i7 9700 samt köper ett beggat 1080TI kort och lite annat smått och gott.
Tack för alla svar men jag avvaktar och satsar på en rejäl Intel burk samt med en bättre skärm med på en ggr istället. Må bäst 👍

Skrivet av _F1GHT3R_:

@Kristeraguilera:
https://www.youtube.com/watch?v=9AsKsiMPNFI
https://www.youtube.com/watch?v=sRq2KPQ4Sas
Jämför själv och välj.
Vad du än gör köp inte amd.
Om du skulle köpa 2600X och ett bättre gpu typ 2070 istället för 2060 med ryzen så kommer du att ha sämre fps ändå.
Lägg pengarna på en i7a som också kommer att hålla i många år framöver.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Kristeraguilera:

Ja onekligen är fpsen betydligt bättre med Intel om man kollar på dessa 2 videos. Skit samma lägger undan pengarna och bygger en med en i7 9700 samt köper ett beggat 1080TI kort och lite annat smått och gott.
Tack för alla svar men jag avvaktar och satsar på en rejäl Intel burk samt med en bättre skärm med på en ggr istället. Må bäst 👍

Skickades från m.sweclockers.com

Tycker absolut det är värt att spara 1500kr för 9700k istället för en 9600k. Den kommer dessutom att ha ett högre begagnatpris när du tänker sälja el uppgradera framöver.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.