MSI Optix MAG27CQR ändrades från 144 till 120Hz när G-Sync aktiverades?

Permalänk

MSI Optix MAG27CQR ändrades från 144 till 120Hz när G-Sync aktiverades?

Hej!
Har köpt en ny dator med ett ASUS RTX 2060 (dual) & en MSI Optix MAG27CQR 1440p skärm ned 144Hz
När jag aktiverade G-Sync i Nvidia control panel så ändrades Hz från 144 till 120. Är något fel?
Innan jag aktiverade det stod den på 1440p & 144Hz

Permalänk
Medlem

@Mustaschi: Det är väl en freesync skärm i grunden? Jag vet att många av dem "stödjer" g-sync nu men om den inte är typ Nvidia Certified så fanns det väl en risk för buggar.

Permalänk
Skrivet av Gustenrocks:

@Mustaschi: Det är väl en freesync skärm i grunden? Jag vet att många av dem "stödjer" g-sync nu men om den inte är typ Nvidia Certified så fanns det väl en risk för buggar.

Jo det stämmer, men MSI säger att G-Sync stöds bara man har senaste GeForce uppdateringen & det har jag.
Ja aktiverade först Freesync i MSI programmet & då kommer knappen för G-Sync upp i nvidia control panel - men det som hände när jag aktiverade det var att Hz ändrades från 144 till 120

Jag har ingen aning vad G sync / Freesync ens gör så det kanske är normalt / skall vara så?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Mustaschi:

Jag har ingen aning vad G sync / Freesync ens gör så det kanske är normalt / skall vara så?

Jag förklarar tekniken här: https://www.sweclockers.com/artikel/26863

Orsaken till att det blir 120 Hz med Freesync aktiverat i skärmens menyer beror på antagligen att det är så skärmen är konstruerad. Den har inte kapaciteten till adaptiv synk i högre än 120 Hz. Har inte sett skärmen i fråga, så kan inte svara exakt.

Vissa skärmar kan växla mellan olika Freesync-lägen och kanske ge fullt frekvensspann, fast då med eventuellt andra nackdelar likt mer flimmer beroende på vilka alternativ man väljer.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Jag förklarar tekniken här: https://www.sweclockers.com/artikel/26863

Orsaken till att det blir 120 Hz med Freesync aktiverat i skärmens menyer beror på antagligen att det är så skärmen är konstruerad. Den har inte kapaciteten till adaptiv synk i högre än 120 Hz. Har inte sett skärmen i fråga, så kan inte svara exakt.

Vissa skärmar kan växla mellan olika Freesync-lägen och kanske ge fullt frekvensspann, fast då med eventuellt andra nackdelar likt mer flimmer beroende på vilka alternativ man väljer.

Tack för förklaringen! Nu när jag kollar igen efter en omstart så är den uppe i 144Hz. Rätt bra skärm men jag saknar HDR faktiskt

Skickades från m.sweclockers.com