Extern hårddisk kan ej öppnas !HJÄLP! Skolprojekt, viktiga filer på hårddisken

Permalänk
Medlem

Extern hårddisk kan ej öppnas !HJÄLP! Skolprojekt, viktiga filer på hårddisken

Har en ''WD Elements Portable Extern hårddisk 1 TB'' som jag har använt ett bra tag.

Nu är det så att jag inte kommer åt disken överhuvudtaget då den inte går att öppna.
Det som skedde var:

Dagen innan så gjorde jag en genomsökning via windows defender. En fullständig genomsökning som aldrig blev klar då jag stängde av datorn. Dagen efter så kom jag inte åt externa hårddisken någon mera. Hjälp skulle behövas då jag har massviss med bilder och andra viktiga skolprojekt etc.

Det som visas:
Den här datorn: Local Disk (D:)
(Ser inte längre hur mycket utrymme jag har. Bara enhetens namn '' Local Disk (D:)'')

Vid försök av att öppna får jag meddelandet:
D:\ is not accessible
Filen eller katalogen är skadad och kan inte läsas.

Vad ska jag göra?

Permalänk
Medlem

Men om det är så viktiga filer har du väl backup på dom!? eller i någon form av molnlagring?

Låter disken konstigt?
Hade ett liknande scenario med en extern disk, i det fallet hade elektroniken i chassit gett upp och det fungerade prima när man plockade ur disken och kopplade den direkt på en sata-port i datorn, förutsätter att man har tillgång till stationär dator samt att hårddisken inte är nån specialare utan sata-kontakt byggd externa chassin ..

Permalänk
Medlem

@Linus: Nej, den låter ingeting. Allt är som vanligt bara att jag inte kommer åt den. Jag har även en laptop som jag använder mig av för tillfället.

Permalänk
Rekordmedlem

Du har väl fått ett korrupt filsystem på nått sätt pga felaktig avstängning, du kan prova att låta ett recoveryprogram söka igenom disken och kopiera det det hittar till en annan disk.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Vilket program hade du tänkt att man skulle kunna använda då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hodza:

@mrqaffe: Vilket program hade du tänkt att man skulle kunna använda då?

Tex. https://www.easeus.com/partition-master/check-disk-errors-in-...

Permalänk
Medlem

Löste det allihopa!

Såg på youtube och följde en video:

> Open CMD
> chkdsk /f (drive name)

Detta löste problemet och allt fungerar nu.

Permalänk
Medlem

Kanske ett uppenbart tips, men ta tillfället i akt och ta backup på din viktiga data. De flesta av oss verkar behöva "bränna" oss minst en gång innan man tar backup på allvar och du verkar ha kommit undan rätt oskadd.

Enkla tumregler
* Viktig data - lagra på minst två platser (helst en utanför hemmet)
* Jätteviktig data - lagra på minst tre platser (minst en utanför hemmet)

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk

Tror jag kan vara rätt extrem, men jag kör redundant på datorn. Speglar upp till redundant NAS, kallbackuppar en gång i halvåret...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av The Kristoffer:

Tror jag kan vara rätt extrem, men jag kör redundant på datorn. Speglar upp till redundant NAS, kallbackuppar en gång i halvåret...

Skickades från m.sweclockers.com

JRedundans ger inget skydd mot användaren utan bara mot vissa tekniska problem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av The Kristoffer:

Tror jag kan vara rätt extrem, men jag kör redundant på datorn. Speglar upp till redundant NAS, kallbackuppar en gång i halvåret...

Nejdå! Jag har själv gått och funderat fram och tillbaka hur man ska göra. Jag kör "kallbackuppar" på det allra viktigaste någon gång ibland. Detta är en typ av nas server som dessutom är synkad till molnet. För att sedan ha allt annat i molnet separat. Värt att nämna är att molnet synkar två datorer. Ena datorn är alltid online och andra dagtid. Så säkerheten är hög...

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hodza:

Löste det allihopa!

Såg på youtube och följde en video:

> Open CMD
> chkdsk /f (drive name)

Detta löste problemet och allt fungerar nu.

Det löste _den_här_gången_ - men chkdsk är ingen magisk trollspö som kan fixa en oläsbar disk alla gånger - tvärt om, den kan ställa till utav bara **** - det är lite rysk roulett över det hela, faktiskt...

så, se till att göra backup på alla dina viktiga filer till annan media/lagring så fort du kan!!

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

JRedundans ger inget skydd mot användaren utan bara mot vissa tekniska problem.

Det vanligaste, att en hårddisk pajjar, det bör den fixa. Kör i REFS så det bör hållas rätt fritt från korruption. Sedan är det ett liknande filsystem i NASen. Skulle vara rätt otroligt om alla diskar gick ned samtidigt, men om de gjorde det så ligger kallbackupperna säkra.. : )

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Man kan inte längre rekommendera ReFS då den inte är tillgänglig för de flesta, tyvärr.

Den fanns i win8.1 och till en början win10 men togs bort i win10 vid 2017 fall creation update och finns nu bara för win10 pro for workstation och win10 Enterprise samt server versionerna.

Dessutom finns denna i två versioner vilket stökar till då tex. win8 inte kan läsa den senare versionen som går att göra i win10.

Det finns registerhack där man eventuellt kan få till att man kan formatera via kommandoraden men verkar numera vara borttagen i win10 home och win10 pro - hacken idag för att få ReFS på en disk innebär numera att man måste uppgradera till win10 pro for workstation med generisk nyckel och sedan gradera sig tillbaka igen med sin ordinarie licensnyckel.

Däremot så kan win 10 hantera en disk som redan är formaterad med ReFS, men du kan inte formatera upp det själv längre. - personligen förstår jag inte varför MS stoppar in ReFS djupt in i garderoben men så är det - för det behövs faktiskt ny robust alternativ filsystem för windowsvärlden då det knakat i NTFS väldigt länge.

Sedan är det en del andra nackdelar med just ReFS som att den inte kan vara systemdisk eller kan inte installera systemfiler och appar på disken (ReFS saknar hårda länkar som windows använder sig mycket av för sina systemfiler) ingen stöd för bitlocker eller stöd för någon kompression.

---

Själv använder jag via linux BTRFS (med dubbla metadata i RAID1 vid flerdisk-arkiv eller DUP vid singedisk) på alla alla arkivdiskarna numera efter att provat en rad olika situationer med 'dåliga' avslut, glappa usb-kontakter etc och konstatera att filsystemet är väldigt stryktålig - dvs. aldrig hittills hamnat i situationer där disken inte 'syns' eller kan komma åt sina filmappar.

BTRFS har kompression men inte inbyggd kryptering - men å andra sidan är det inget svårt att lägga BRFS på en LUKS-crypt partition på disken om man vill ha filsystemet helkrypterad på sina arkivdiskar.

- kan dessvärre inte säga samma sak om NTFS då det är den enda filsystemet som gett mig riktigt svidande förluster pga. 2 * 4k sektorer som blev överskrivna av en USB/SATA-kontroller (i WD-book) i samband med utmatning av en extern disk enligt alla konstens regler i windows. dvs. skrev över huvudet på $MFT och $MFT_mirr med skräp det sista det gjorde... och då är det svårt på riktigt när man sedan skall rädda data ur disken... och det har inte hänt bara en gång eller på samma exemplar av WD-book - efter den andra gången på annan WD-book börja jag leta alternativ (ext4 till en början och på diskar av olika tillverkare pga. av just 'buggen' med WD-book ) och började med dubbel arkiv-lagring (dvs. minst 2 omgångar backupdiskar av samma filer) - då jag lärde mig att det var WD-diskarna som gett mig strul under åren, men inte Seagate-diskarna trots att alla sa att Segate var skräp (jag själv var väldigt anti mot Seagate efter händelser på 1980-talet med svarvade diskar och det satt i mycket länge) och omvärderat med tiden och insett att det är WD-diskarna som är dom riktiga strulputtarna - inte med disksvarvning men med mycket annan trassel och relaterat till deras diskkontrollerkort...

Permalänk
Skrivet av xxargs:

Man kan inte längre rekommendera ReFS då den inte är tillgänglig för de flesta, tyvärr.

Den fanns i win8.1 och till en början win10 men togs bort i win10 vid 2017 fall creation update och finns nu bara för win10 pro for workstation och win10 Enterprise samt server versionerna.

Dessutom finns denna i två versioner vilket stökar till då tex. win8 inte kan läsa den senare versionen som går att göra i win10.

Det finns registerhack där man eventuellt kan få till att man kan formatera via kommandoraden men verkar numera vara borttagen i win10 home och win10 pro - hacken idag för att få ReFS på en disk innebär numera att man måste uppgradera till win10 pro for workstation med generisk nyckel och sedan gradera sig tillbaka igen med sin ordinarie licensnyckel.

Däremot så kan win 10 hantera en disk som redan är formaterad med ReFS, men du kan inte formatera upp det själv längre. - personligen förstår jag inte varför MS stoppar in ReFS djupt in i garderoben men så är det - för det behövs faktiskt ny robust alternativ filsystem för windowsvärlden då det knakat i NTFS väldigt länge.

Sedan är det en del andra nackdelar med just ReFS som att den inte kan vara systemdisk eller kan inte installera systemfiler och appar på disken (ReFS saknar hårda länkar som windows använder sig mycket av för sina systemfiler) ingen stöd för bitlocker eller stöd för någon kompression.

---

Själv använder jag via linux BTRFS (med dubbla metadata i RAID1 vid flerdisk-arkiv eller DUP vid singedisk) på alla alla arkivdiskarna numera efter att provat en rad olika situationer med 'dåliga' avslut, glappa usb-kontakter etc och konstatera att filsystemet är väldigt stryktålig - dvs. aldrig hittills hamnat i situationer där disken inte 'syns' eller kan komma åt sina filmappar.

BTRFS har kompression men inte inbyggd kryptering - men å andra sidan är det inget svårt att lägga BRFS på en LUKS-crypt partition på disken om man vill ha filsystemet helkrypterad på sina arkivdiskar.

- kan dessvärre inte säga samma sak om NTFS då det är den enda filsystemet som gett mig riktigt svidande förluster pga. 2 * 4k sektorer som blev överskrivna av en USB/SATA-kontroller (i WD-book) i samband med utmatning av en extern disk enligt alla konstens regler i windows. dvs. skrev över huvudet på $MFT och $MFT_mirr med skräp det sista det gjorde... och då är det svårt på riktigt när man sedan skall rädda data ur disken... och det har inte hänt bara en gång eller på samma exemplar av WD-book - efter den andra gången på annan WD-book börja jag leta alternativ (ext4 till en början och på diskar av olika tillverkare pga. av just 'buggen' med WD-book ) och började med dubbel arkiv-lagring (dvs. minst 2 omgångar backupdiskar av samma filer) - då jag lärde mig att det var WD-diskarna som gett mig strul under åren, men inte Seagate-diskarna trots att alla sa att Segate var skräp (jag själv var väldigt anti mot Seagate efter händelser på 1980-talet med svarvade diskar och det satt i mycket länge) och omvärderat med tiden och insett att det är WD-diskarna som är dom riktiga strulputtarna - inte med disksvarvning men med mycket annan trassel och relaterat till deras diskkontrollerkort...

Jo, jäkligt trist att de plockat bort refs som alternativ. Har ju redan en rätt stor yta med diskar i just det, får se om det kommer gå att lägga till fler diskar i poolen i vilket fall... Jäkligt svinigt gjort, istället för att utveckla med caching till poolerna så har de strypt funktionalitet. Kanske blir Enterprise ändå. Kostar väl bara 80 000 för en licens?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Skrivet av Hodza:

Löste det allihopa!

Såg på youtube och följde en video:

> Open CMD
> chkdsk /f (drive name)

Detta löste problemet och allt fungerar nu.

Hur exakt gjorde du? Jag har samma problem! Vad söktr du på och vad innebär chkdsk, CMD?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linda9025:

Hur exakt gjorde du? Jag har samma problem! Vad söktr du på och vad innebär chkdsk, CMD?

Skickades från m.sweclockers.com

CMD är kommandotolken, dvs ett dos-skal. chkdsk är programmet som kontrollerar struktur och intigritet av en partition.

CMD nås från startmenyn. chkdsk /f D: skrivs i fönstret som öppnas. D: ersätts med lämplig bokstav. Tänk på att om disken är fysiskt skadad kan detta orsaka mer skada än nytta. Om du har någon info om disken så kan man kanske ge dig ett råd.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Skrivet av OldComputer:

CMD är kommandotolken, dvs ett dos-skal. chkdsk är programmet som kontrollerar struktur och intigritet av en partition.

CMD nås från startmenyn. chkdsk /f D: skrivs i fönstret som öppnas. D: ersätts med lämplig bokstav. Tänk på att om disken är fysiskt skadad kan detta orsaka mer skada än nytta. Om du har någon info om disken så kan man kanske ge dig ett råd.

Inte fysiskt skadad. Kunde komma åt bilder osv på datorn i torsdags, antagligen "glappar" kabelsladden så allt avbröts när jag höll på att föra över bilder. Sen dess kan jag inte komma åt innehållet. Hårddisken lyser, blinkar och låter som den ska, man hör att den arbetar och datorn reagerar när sladden går in i datorn och ut.. men de står bara "lokal disk" 🤦‍♀️ haft den ett tag, alltid funkat.. Har startat om datorn flera ggr, formaterat om datorn, provat olika usb-portar, provat annan dator, inaktiverat enheten, konfigurerat osv..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Innan man gör något alls - så gör man en diskimage till en annan disk på disken som strular - norton ghost, clonezilla, ddrescue under linux uppstartad från en USB-sticka, macrium reflect mfl. kan göra det - observera heldiskkopia eller RAW om du har val - inte någon smart-mode.

Varför - chkdsk är som rysk roulette - även om det i många fall kan rädda filsystemet så ibland kan det ställa till med rent helvete och gör disken/filsystemet komplett oräddningsbar oavsett vilka diskräddningsprogram man provar med efteråt...

Med en diskimage så kan man återställa disken i den skicket som det var innan man körde den ibland förödande programmet chkdsk och istället prova med andra diskräddningsprogram.

---

när röken har lagt sig och du förhoppningsvis kommit åt dina filer - kom ihåg att göra backupper regelbundet i fortsättningen och på minst 2 oberoende media i samma sekund du inte längre vill ha kvar filen i din ordinarie dator.

Permalänk
Skrivet av xxargs:

Innan man gör något alls - så gör man en diskimage till en annan disk på disken som strular - norton ghost, clonezilla, ddrescue under linux uppstartad från en USB-sticka, macrium reflect mfl. kan göra det - observera heldiskkopia eller RAW om du har val - inte någon smart-mode.

Varför - chkdsk är som rysk roulette - även om det i många fall kan rädda filsystemet så ibland kan det ställa till med rent helvete och gör disken/filsystemet komplett oräddningsbar oavsett vilka diskräddningsprogram man provar med efteråt...

Med en diskimage så kan man återställa disken i den skicket som det var innan man körde den ibland förödande programmet chkdsk och istället prova med andra diskräddningsprogram.

---

när röken har lagt sig och du förhoppningsvis kommit åt dina filer - kom ihåg att göra backupper regelbundet i fortsättningen och på minst 2 oberoende media i samma sekund du inte längre vill ha kvar filen i din ordinarie dator.

Då jag inte är så kunnig eller tekniskt lagd så måste jag nog lämna in den till en datorbutik istälket. Tack ändå för hjälpen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Linda9025: Bor du i Stockholms län? I så fall kan jag besöka dig och se om jag får ut något från disken / avgöra om den behöver lämnas in till ett diskräddningsföretag. Är det bara ett logiskt fel på disken, dvs bara fel data så går det oftast att rädda med programvara från en USB-sticka med en Linux-live ISO. Fördelen här är att inget behöver installeras på hårddisken och man får ett fullt fungerande OS med GUI och hög upplösning och tillgång till avancerade program för hantering av felsökning säkerhetskopiering, reparation etc.

Jag kan även låna ut flera TB under tiden säkerhetskopiering och ominstallation görs.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Skrivet av OldComputer:

@Linda9025: Bor du i Stockholms län? I så fall kan jag besöka dig och se om jag får ut något från disken / avgöra om den behöver lämnas in till ett diskräddningsföretag. Är det bara ett logiskt fel på disken, dvs bara fel data så går det oftast att rädda med programvara från en USB-sticka med en Linux-live ISO. Fördelen här är att inget behöver installeras på hårddisken och man får ett fullt fungerande OS med GUI och hög upplösning och tillgång till avancerade program för hantering av felsökning säkerhetskopiering, reparation etc.

Jag kan även låna ut flera TB under tiden säkerhetskopiering och ominstallation görs.

Jättesnällt av dig, verkligen! Dock bor jag i Skåne:)

Skickades från m.sweclockers.com