Commodorefråga... ( 5¼"-disketter) :)

Permalänk
Avstängd

Commodorefråga... ( 5¼"-disketter) :)

Var ohyggligt länge sedan jag höll på med Commodores hårdvara utöver den jag redan hade hemma förut så har glömt en massa...

En av de grejer jag rakt inte alls kommer ihåg nu var om det öht fanns äkta Commodore diskettstation för 5¼"-disketter för 1,44 MB ("HD"), eller var det bara senare Macintosh som använde det systemet på samma varvtal? (Är väldigt dålig på Macintosh då jag aldrig fastnade för deras operativsystem och integrerade hårdvara på tiden det begav sig så jag är osäker på om de använde 300 som PC, eller om de använde samma rotationsvarvtal som Commodore på 5¼" ?)

(Vet det teoretiskt sett borde gå att konvertera en PC drive, men då kan den väl inte ta mer än 880 KiB, såvitt jag antar blir den i annat fall osynkad om man använder "HD" disketter, eller blandar jag ihop det? )

(Fick tag på en krossad Amiga 500 förut som verkar vara i tillräckligt bra skick för att det skall vara värt att ge den en chans (åtminstone enligt mina premisser... Men jag gillar att meka. And after all it's a Commodore! De tidiga kretskorten kunde man nästan köra över med bulldozer och lämna ute i leran över vintern efteråt men ändå få igång det, så jag tror det... ), men den har ingen fungerande diskdrive...)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Är det till en Amiga så skall du ha en 3.5" floppy inte en 5¼", 5¼" användes till c64, men kan rekommendera att du skaffar en Gotek istället så kan du använda dig av USB minnen för att köra adf filer... (Dock kan det ju vara bra att kontrollera så att datorn fungerar innan...

Permalänk
Rekordmedlem

1571 var den "värsta" 5½ diskettstationen som gjordes och den var DD.
Amigan hade däremot inga 5½" diskettenheter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Var mer så att jag redan hade gamla Amiga spel på disketter med det formatet , men vet ej om själva disketterna verkligen är Commodore, eller om de var tänkta för Hybrid stationer med PC drive och kort (Jag hade en sådan maskin tidigare som jag dock sålde till en forum medlem då jag inte hade plats för den och tyckte att det var synd att ingen riktigt använde den länge då man var för lat att ställa upp och plocka undan den hela tiden med monitor och skit var gång...) (Var som sagt länge sedan jag höll på så har glömt en massa... )...

Fick faktiskt tag på en 1541 nyligen, har inte kunnat felsöka den ännu, men vore onekligen kul att få igång den.

Har kanske en C64 på G med som jag tror går att fixa, vore riktigt kul om jag får den (han som säljer den håller dock på att ta in anbud på partiet så vi får se... )

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Ni har fasiken rätt... Jag blandade ihop disketterna... ha ha!
Storformatarna var inte till den datorn.

Var naturligtvis 3½" jag menade till den datorn...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Ni har fasiken rätt... Jag blandade ihop disketterna... ha ha!
Storformatarna var inte till den datorn.

Var naturligtvis 3½" jag menade till den datorn...

Stor ? 8" är det man kallade stora på floppytiden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Joo, de minns man. Synd bara att man inte insåg värdet på VIC 20 burkarna när de gallrade ut dem, tror det mesta gick till skroten här från kommun och landsting på tiden det begav sig, minns de hade många uppsättningar med allt från Svenska blå ABC 80 med originalskärmarna till VIC 20 med monokromskärm (de var faktiskt inte svartvita utan svart/grön )och den berömda bandspelaren (som tydligen ansågs moderna, åtminstone av lärarna... ), använde en själv i skolan när man skulle göra något projektarbete.

Men det lär vara borta nu.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Amiga 4000 hade som standard en floppy-drive som kunde hantera 3.5" HD disketter på 1.76MB - eller 1.44MB om man formaterade dem i PC-format.
Fanns även externa HD-diskettstationer till övriga Amiga-modeller.

Diskettstationerna som användes är i princip samma som till vanliga PC, men med vissa små modifikationer.

5.25" disketter tror jag som mest kunde lagra 1.2MB, och jag tror ingen av Commodores egna datorfamiljer någonsin stödde den storleken rakt av. (Möjligt att någon av deras PC modeller stödde 1.2MB 5.25" disketter, men det är ju inte särskilt intressant.)

Permalänk
Medlem

Fanns en 1581 för 3.5" disketter för C64, men mycket marginell produkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"There's a Sucker Born Every Minute"
På nätet sedan 1994

Permalänk
Medlem

Har några 8" disketter liggandes ifrån en gammal Ericsson PC som aldrig har använts.

Tänkte på trådstartaren, jag köpet själv en floppy-emulator till en gammal synth, borde finnas sådana till Amiga 500 också.
Då kan man använda usb-minnen eller sdkort som diskettstationer.

Snabb googling fick fram denna tex https://amigastore.eu/676-internal-usb-floppy-emulator-gotek-...

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av CubaCola:

Har några 8" disketter liggandes ifrån en gammal Ericsson PC som aldrig har använts.

Tänkte på trådstartaren, jag köpet själv en floppy-emulator till en gammal synth, borde finnas sådana till Amiga 500 också.
Då kan man använda usb-minnen eller sdkort som diskettstationer.

Snabb googling fick fram denna tex https://amigastore.eu/676-internal-usb-floppy-emulator-gotek-...

Vilken tur att den har en summer för att härma oljuden från diskettstationerna, då kanske man kan göra så här även med en minneskortemulator (eller 8)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vilken tur att den har en summer för att härma oljuden från diskettstationerna, då kanske man kan göra så här även med en minneskortemulator (eller 8)
https://www.youtube.com/watch?v=lx_vWkv50uk

Åtta bara ? !

Fantastiskt vad vissa hittar på
Och det finns ju gott om musik gjord för matris skrivare lol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Amigan hade däremot inga 5½" diskettenheter.

Commodore gjorde en 5¾-diskettenhet för Amiga 2000: Amiga A1020, med frontpanel som färg-matchade 2000:ingens frontpanel, men den kunde bara användas av Commodores PC-kort A2088 och A2286. Enheten kunde inte användas av Amiga-program.

Amiga 4000's 3½ HD-diskettenhet var en dyrare slags enhet som körde extra jämnt på halva farten för att kunna använda samma bitrate som DD då elektroniken som skyfflade bittarna inte var annorlunda än på andra Amigor.

Lagt till modellnummer
Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Findecanor:

Commodore gjorde en 5¾-diskettenhet för Amiga 2000: Amiga A1020, med frontpanel som färg-matchade 2000:ingens frontpanel, men den kunde bara användas av Commodores PC-kort A2088 och A2286. Enheten kunde inte användas av Amiga-program.

Amiga 4000's 3½ HD-diskettenhet var en dyrare slags enhet som körde extra jämnt på halva farten för att kunna använda samma bitrate som DD då elektroniken som skyfflade bittarna inte var annorlunda än på andra Amigor.

Jo det gick ju att stoppa in pc och mac i Amigan men det var ju egentligen en annan dator som bara lånade låda och en del kringutrustning.
Jag hade 500, 500+ 1200 och 4000 på Amigatiden, på senare tid har jag haft en 1200 som jag inte har kvar utan nu har jag en 500 liggande som jag inte haft i gång på ett tag.
På 64 tiden hade jag en 64 (den bulliga och ingen 128) men körde med en 1540 diskettstation (vic 20 modellen) till den och den byggdes om till en 1541 (funktionsmässigt) med ett original ombyggnadskit från Commodore, naturligtvis hade jag även hemmabyggt Epyx fastloader och Final cartridge för på den tiden var det ju dyrt med hårdvara så man kopierade hårdvaran.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Mmm... Fick återfall för en tid sedan... ha ha.

Nå, jag funderade över om det gick att läsa in innehållet på några 3,5" disketter jag hade så att det på något vis gick att föra över till någon av Commodore burkarna sedan, därav frågan...
(Skrev fel när jag postade då jag tydligen hade för mycket i skallen... )

( Tror det är något paj på 1540n jag har men har inte hunnit felsöka den seriöst ännu, fast den klarar bara de gamla formaten (Går den inte att fixa så hamnar den i allafall i ett glasskåp tror jag... Man skrotar inte en 1540! ). Lade bud på ett par på tradera förut, men de har en tendens att bära iväg om de är i bra skick, fast nya kostade de ju åas också ungefär lika mycket som datorn har jag för mig... Så tror de flesta satt med dedär skitfula kasettdäcken... (har nog ett sådant någonstans också... ) )

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Om du har en PC med diskdrive så minns jag att det fanns ett program som man kunde läsa Amiga-disketter med, men jag minns inte om det krävdes någon speciell kontroller i diskdriven för att det skulle fungera.

Googlade :

http://www.winuae.net/download/

[Adfread 1.1] Read Amiga formatted floppies using “2-drive trick” on Windows 2000 or later. NOTE: Requires mainboard that supports 2 floppy drives, feature that hasn’t existed for over 10 years.

Så ja, chansen är kanske inte så stor då :/

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CubaCola:

Om du har en PC med diskdrive så minns jag att det fanns ett program som man kunde läsa Amiga-disketter med, men jag minns inte om det krävdes någon speciell kontroller i diskdriven för att det skulle fungera.

Googlade :

http://www.winuae.net/download/

[Adfread 1.1] Read Amiga formatted floppies using “2-drive trick” on Windows 2000 or later. NOTE: Requires mainboard that supports 2 floppy drives, feature that hasn’t existed for over 10 years.

Så ja, chansen är kanske inte så stor då :/

Vanlig master/slave, eller dubbla dedicerade master?

Master/slave suport är ju inte så svårt att fixa, tor jag har kvar några gamla PC moderkort som stöder det på SCSI om inte annat.
Däremot dedicerad dual master kan ju bli svårare...

Edit, om det inte måste vara dedicerad floppy lina så stöder ju de flesta äldre SCSI kort minst tre äkta genrella (dvs icke dedicerade) master annars vad jag minns ur skallen.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Råkar faktiskt ha en 20 år gammal (PC) dator bredvid mig just nu som jag precis renoverade en extra floppy drive till...
Måste kolla upp om det går att göra med den...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

- Windows 2000/XP/2003/Vista
- PC mainboard must have hardware support for 2 floppy drives
Unfortunately most modern PC mainboards don't have B: drive motor
and select signals connected. MB is compatible if you can configure
both A: and B: drives in BIOS. (usually..)
- 2 non-USB floppy drives installed on the same cable
- Regular format Amiga disks without any copy-protection
- A normal PC-formatted 1.44M floppy

Instructions
------------

- Install fdrawcmd.sys from http://simonowen.com/fdrawcmd/
- Insert your Amiga disk in A:
- Insert the PC-formatted disk in B:
- From a command prompt, run: adfread.exe newimage.adf

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CubaCola:

- Windows 2000/XP/2003/Vista
- PC mainboard must have hardware support for 2 floppy drives
Unfortunately most modern PC mainboards don't have B: drive motor
and select signals connected. MB is compatible if you can configure
both A: and B: drives in BIOS. (usually..)
- 2 non-USB floppy drives installed on the same cable
- Regular format Amiga disks without any copy-protection
- A normal PC-formatted 1.44M floppy

Instructions
------------

- Install fdrawcmd.sys from http://simonowen.com/fdrawcmd/
- Insert your Amiga disk in A:
- Insert the PC-formatted disk in B:
- From a command prompt, run: adfread.exe newimage.adf

Tackar!

Är mest gamla (en gång lagligt köpta) spel jag skulle vilja rädda över.
Men, när jag tänker efter så kanske dessa var i det normala formatet och jag blandade ihop det med PC disketterna...

Fast detdär lät onekligen väldigt intressant i allafall, så måste testa litet ändå för kul skull, stort tack för tipset!

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

(Skrev fel när jag postade då jag tydligen hade för mycket i skallen... )

För Mycket heller för litet? Hmmmmmm

Lite annat intressant om C-64 då det låter som en var på väg!
https://www.c64-wiki.com/wiki/JiffyDOS
JiffyDOS is an enhanced DOS for the C64, SX-64, and C128 computers. The software is programmed onto ROM chips that replace the Kernal ROM chip on the motherboard and the DOS ROM chip in the disk drive. JiffyDOS is intended to provide greater speed, commands and convenience than on stock systems.

Och tex hastighets skillnaderna mellan stock rom o jiffy dos för 1541/1571/1581.
https://www.c64-wiki.com/wiki/JiffyDOS#Speed_comparisons
En rätt duktig skillnad.
Finns en del rätt intressanta funktioner/ändringar/QOL förbättringar i Jiffyos.

Hade deffinitivt kört/provat Jiffy själv om jag haft en C-64/C-128 (och haft plats).
Jag vet att jag läste om hastighets skillnader och annat mellan ett par till olika C-64 diskettstationer men kan inte hitta det nu tyvärr då det var en väldigt bra skriven artikel som jag fastnade totalt i och lång var den.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Avstängd

Intressant, fick batchen med C64an (tyvärr Hongkong modellen men ändock en C64!) förut så skall bli intressant att prova den!
(Verkade bara vara nätagget som var paj på den, kretsarna verkar hela... Var orolig att det blåst kretsarna om det kortslutit men så verkar inte vara fallet. )

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av grizzly666:

För Mycket heller för litet? Hmmmmmm

Lite annat intressant om C-64 då det låter som en var på väg!
https://www.c64-wiki.com/wiki/JiffyDOS
JiffyDOS is an enhanced DOS for the C64, SX-64, and C128 computers. The software is programmed onto ROM chips that replace the Kernal ROM chip on the motherboard and the DOS ROM chip in the disk drive. JiffyDOS is intended to provide greater speed, commands and convenience than on stock systems.

Och tex hastighets skillnaderna mellan stock rom o jiffy dos för 1541/1571/1581.
https://www.c64-wiki.com/wiki/JiffyDOS#Speed_comparisons
En rätt duktig skillnad.
Finns en del rätt intressanta funktioner/ändringar/QOL förbättringar i Jiffyos.

Hade deffinitivt kört/provat Jiffy själv om jag haft en C-64/C-128 (och haft plats).
Jag vet att jag läste om hastighets skillnader och annat mellan ett par till olika C-64 diskettstationer men kan inte hitta det nu tyvärr då det var en väldigt bra skriven artikel som jag fastnade totalt i och lång var den.

Åhhh, en SX 64 hade varit nått att ha, portabelporr när det var som bäst.

Fanns en ute för $ 5000 (och då slipper man ju leta efter en lös floppy och monitor)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Även om äkta är kul är just floppydisketterna inte det.

Köp en sådan här och njut av din Amiga utan läsfel/slitage och konstant bytande.

https://amigastore.eu/323-usb-floppy-emulator-gotek.html

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Avstängd

Joo, litet sugen blir man ju, en bekant här testade en liknande enhet samt byggde en VGA adapter så att man kunde välja.
Men någon diskett station måste man ju ha... Har inte gett upp om 1541 ännu, vore skoj att få igång den (dyker upp på tradera till och från, men de är allt annat än billiga där...).

Skulle vilja ha tag på en West Germany burk (typ den modellen som WelleErdball använde ), men missänker de har avsevärt högre samlarvärde idag... Fast det dyker kanske upp, har för mig att alla var det från brödburken fram till fram till kan det vart de allra sista serierna (de var legotillverkade i Hongkong, inget skit, men mindre metall i den har jag för mig och tråkigare elektronik, men ljudchip och annat skall väl i princip vara desamma har jag för mig).

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av grizzly666:

För Mycket heller för litet? Hmmmmmm

Lite annat intressant om C-64 då det låter som en var på väg!
https://www.c64-wiki.com/wiki/JiffyDOS
JiffyDOS is an enhanced DOS for the C64, SX-64, and C128 computers. The software is programmed onto ROM chips that replace the Kernal ROM chip on the motherboard and the DOS ROM chip in the disk drive. JiffyDOS is intended to provide greater speed, commands and convenience than on stock systems.

Och tex hastighets skillnaderna mellan stock rom o jiffy dos för 1541/1571/1581.
https://www.c64-wiki.com/wiki/JiffyDOS#Speed_comparisons
En rätt duktig skillnad.
Finns en del rätt intressanta funktioner/ändringar/QOL förbättringar i Jiffyos.

Hade deffinitivt kört/provat Jiffy själv om jag haft en C-64/C-128 (och haft plats).
Jag vet att jag läste om hastighets skillnader och annat mellan ett par till olika C-64 diskettstationer men kan inte hitta det nu tyvärr då det var en väldigt bra skriven artikel som jag fastnade totalt i och lång var den.

Mmm... Vad jag hört så är det inte 1540 eller datorn som flaskar utan kommunikationen mellan dem, då 1540 ju har en egen enhet så vad jag förstått så fungerar den i sig som en liten dator som då "talar" med den riktiga datorn.

Så det skall stämma att man kan boosta upp överföringen dem emellan också (utöver det du sade om själva datorn).

Man undrar ju onekligen över potentialen i 1540 och liknande konstruktioner...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Amiga 4000 hade som standard en floppy-drive som kunde hantera 3.5" HD disketter på 1.76MB - eller 1.44MB om man formaterade dem i PC-format.
Fanns även externa HD-diskettstationer till övriga Amiga-modeller.

Diskettstationerna som användes är i princip samma som till vanliga PC, men med vissa små modifikationer.

5.25" disketter tror jag som mest kunde lagra 1.2MB, och jag tror ingen av Commodores egna datorfamiljer någonsin stödde den storleken rakt av. (Möjligt att någon av deras PC modeller stödde 1.2MB 5.25" disketter, men det är ju inte särskilt intressant.)

Har en pc dd diskettstation i min amiga 500. Tror den enda förändringen jag gjorde var att fila upp ett större hål så att ejectknapp fick plats. kommer inte riktigt ihåg eftersom det var några hundra år sen.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mikgus:

Har en pc dd diskettstation i min amiga 500. Tror den enda förändringen jag gjorde var att fila upp ett större hål så att ejectknapp fick plats. kommer inte riktigt ihåg eftersom det var några hundra år sen.

Ah, det var en grej jag undra över rätt länge, behöver man bygla om själva kretskortet, eller funkar den rakt av?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Ah, det var en grej jag undra över rätt länge, behöver man bygla om själva kretskortet, eller funkar den rakt av?

Tror inte jag behövde bygla något men det var 25år sen och jag gjorde så många ingrepp att jag inte kommer ihåg.

OBS det var en 720KB dd drive och inte en 1,44MB hd drive.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Mmm... Vad jag hört så är det inte 1540 eller datorn som flaskar utan kommunikationen mellan dem, då 1540 ju har en egen enhet så vad jag förstått så fungerar den i sig som en liten dator som då "talar" med den riktiga datorn.

Så det skall stämma att man kan boosta upp överföringen dem emellan också (utöver det du sade om själva datorn).

Man undrar ju onekligen över potentialen i 1540 och liknande konstruktioner...

Jo det stämmer, diskettstationerna till C64/c128 var en dator i sig själva... och det finns ju ett antal olika "DOS" versioner till dem som Jiffydos, DolphinDos mm... Oceanic diskettstationerna hade Jiffy inbyggd (åtminstonde vissa versioner av dem) Sedan hade ju alla andra diskettstationer sina egenheter där småsaker skiljde mellan olika batchar osv... Och det var samma sak med de olika modellerna på c64 där tillexempel ljudchip skilde sig mellan olika modeller/batcher och beroende på vart de var tillverkade. Sedan är det en smaksak vilken version av SID man gillade bäst.

Om du kommer fram till vad du eventuellt kan behöva för reservdelar så kan du höra av dig, så kan jag kolla vad jag har liggandes i mina kartonger med Commodore saker.