Commodorefråga... ( 5¼"-disketter) :)

Permalänk
Avstängd

Någon som vet om det går att göra egna ROM kretsar till AMIGA förresten?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Någon som vet om det går att göra egna ROM kretsar till AMIGA förresten?

Borde gå bra med en EEPROM programmerare och rätt chip.
En snabb googling säger att det nog är "27c400" chip som gäller, verkar kosta en 20 stycket + frakt.
Kör själv med en TL866 variant för alla mina PC behov, men den verkar kunna programmera nästan vad som helst.
Sjukt smidig sak BTW, borde ingå i alla retro intresserades verktygsförråd

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svensktiger:

Borde gå bra med en EEPROM programmerare och rätt chip.
En snabb googling säger att det nog är "27c400" chip som gäller, verkar kosta en 20 stycket + frakt.
Kör själv med en TL866 variant för alla mina PC behov, men den verkar kunna programmera nästan vad som helst.
Sjukt smidig sak BTW, borde ingå i alla retro intresserades verktygsförråd

Stort tack!

Skall rota litet i lådorna, vet jag hade en stor påse med gamla programmerbara keram chip förut...
annars var ju 20:- värt att laborera med.

TL866 såg onekligen väldigt trevlig ut, lutar åt att det blir en sådan.

Har kvar en gammal dator, men funderar starkt på att skaffa ett riktigt seriel kort till min vanliga arbets station också, vore onekligen smidigt...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

En annan fråga... (Det liksom har en tendens att dyka upp saker man undrar över under arbetets gång sas... Renoverar mest för att det är kul att meka och man förhoppningsvis lär sig någonting under resans gång. Har mest jobbat med gamla PC datorer förut, så det är dem man "kan" (inom citationstecken...), men många saker är ju annorlunda på Commodore burkarna. )

Först ut, en klassisk fråga som förmodligen varit uppe -många- gånger under åren...
För er som inte redan gissat det så gäller det hur man avlägsnar fyllningen av konstharts i den äldre generationen externa PSU.
Har försökt att googla på detta, men vad som intresserar mig är inte att bara strippa loss höljet, det kan man göra med en träram och slå ramen mot bordet i sin enklaste form, utan att få loss komponenterna utan att förstöra dem då jag avgjort vill kunna återanvända saker som transformatorn, mm. om inte annat så till andra saker då den i första serierna faktiskt var av ganska hög kvalitet.

Skulle även vara roligt att få loss kretskortet med alla kontakter och komponenter utan att förstöra det.

Värme och aceton är det bästa google kunde erbjuda, inget av det känns vidare användbart, åtminstone inte att koka allt över spisen eller dränka det i aceton i två veckor typ, aceton torde vara ett ganska säkert kort att ha sönder Pertinax kort tycker man om det ligger i så länge...

Ånga eller hett vatten kan jag iof tänka mig fungerar i teorin, vet dock inte hur man förväntas aplicera det på ett bra sätt.

Någon som vet mer?
Ideal vore kanske någon kloroformbaserad blandning, tro...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Är det någon som är intresserad av att byta ett 500 tangentbord mot ett frecht och fungerande 1200 tangentbord (med hel bandkabel, alla tangenter, inklusive mellanslag, är hela på det också)?
(Behöver inte vara mint condition, bara det fungerar rent tekniskt till Amiga 500)

Edit, alltså, jag har ett 1200 tangentbord, men behöver ett till 500...
(Säljes helst inte om jag inte har ett som passar, det går ju i nödfall att göra en konverter till detta om det sk*ter sig)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Commodore PC, verkar vara en Intel baserad plattform, rätt udda, hade faktiskt aldrig sett den förut.

Det är en till salu nu också
(Jag har INGET egenintresse i denna annons, mod får ta bort den om det bryter mot någon regel, men tänkte att kanske fler här var intresserade, var ju inte särskilt dyr heller jämfört med deras egna plattformar brukar gå för (Commodoremaskinerna går ju lätt för det dubbla menar jag). Dock verkar den ju väga en del... )

https://www.tradera.com/item/340854/356593052/commodore-pc-40...

Ah, jag såg att buden gått upp någon hundralapp på den... ha ha.
Jag sparar länken om det är ok så att det går att se vad jag menade för maskin...

Verkar bara vara en vanlig PC i grunden så inget jag kommer att bjuda mer på, men

Men kul ändå att ha sett hur den såg ut.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@Mizzarrogh:

Jodå, Commodore tillverkade även vanliga PC-maskiner på den tiden det begav sig. De var inte särskilt intressanta ens när de var nya - det fanns inget särskilt med dem jämfört med konkurrenternas maskiner.

Permalänk
Medlem

Musuttaget på baksidan är för en Amiga-mus f.öv. Atari gjorde samma sak: återanvände Atari ST:ns musmodell till sina PC-datorer.
Man behöver förstås rätt MOUSE.COM för att använda dem.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Musuttaget på baksidan är för en Amiga-mus f.öv. Atari gjorde samma sak: återanvände Atari ST:ns musmodell till sina PC-datorer.
Man behöver förstås rätt MOUSE.COM för att använda dem.

Är du säker på att det är för en Amiga-mus? Det skulle ju även kunna vara en vanlig 9-pinnars serieport, som ofta användes på PC-maskiner för att ansluta möss på den tiden.
Den fysiska kontakten är densamma i bägge fallen (DB9-hane)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Är du säker på att det är för en Amiga-mus? Det skulle ju även kunna vara en vanlig 9-pinnars serieport, som ofta användes på PC-maskiner för att ansluta möss på den tiden.
Den fysiska kontakten är densamma i bägge fallen (DB9-hane)

Jag är inte helt säker på PC-40, men för PC-10 III, PC-20 III och PC-30 III, och etiketten på botten av den här PC:n klumpar ihop dem. För de senare så har jag referenser:
https://youtu.be/e63XWCW2ADY?t=13m8s
https://ancientelectronics.wordpress.com/2015/06/17/commodore...

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Avstängd

Kommer nog att beställa en GoTek emulator när löningen kommer.
Jag har en annan fråga, vilken lösning anser ni vara vettigast att använda om man önskar köra en VIC-20 mot en relativt modern plattskärm?
(Har väl åtminstone basala lödkunskaper om så krävs...)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Först ut, en klassisk fråga som förmodligen varit uppe -många- gånger under åren...
För er som inte redan gissat det så gäller det hur man avlägsnar fyllningen av konstharts i den äldre generationen externa PSU.

Är det epoxi-harts så är det inte lätt - är det helt ingjutet eller har man bara hällt över det som låsning??

Värme typ över 200 grader under lång tid bryter ned epoxi, men då är nog resten rätt dålig skick också (elektrolytkondingar förmodligen spruckit och troligen exploderat av trycket med förstörelse i dess närområde)

Det andra alternativet är torr vattenfri ättiksyra om man skall mjuka upp epoxy (varning - dessa är riktig obehagliga att få på hud i koncentrerad form och kan ge mycket djupa frätskador med fula ärr då det sugs in som om huden var läskpapper och senare när den späds ut med kroppsvätska då börja bli syra som förstör hud och det som är därunder, om man tappar en mugg torr ättiksyra (och andra organiska syror som torr, vattenfri propionsyra/myrsyra som också biter på epoxi) i grenen (lätt hänt om man arbetande sittande vid bord) så är det omedelbart klä av sig, dusch snabbast möjligt (helst inom sekunder alltså!) och "112" om du vill ha kvar joysticken och kulorna...) . behöver väl knappast nämna om heltäckande , handskar, heltäckande ansiktsskydd då stänk i ögonen av den torra ättiksyran när man petar och skrapar på objektet kan ge permanenta skador...

Problemet är att epoxi ofta har fyllningsmedel som sväller överjäkligt i ättiksyran vilket gör att de kan bryta och spräcka sönder ingående komponenter om man inte hela tiden går efter och rensar och rensar bort mjuknande delarna och avlastar där det verkar bli press av det svällande under flera veckors tid - och några komponenter kommer förmodligen spräckas ändå av trycket från svällande epoxin.

Proffsen har starkare saker som vätefluorid, piraya solution - dessa oxiderar bort allt organiskt och används inom IC-industrin för att rensa ytorna på wafer från tex fotoresist, fetter etc. )

Tillverkarna har också exakt profil hur komponenterna sitter i 3 dimensioner vilket gör att de kan fräsa bort så mycket det går av epoxin innan man börja med den våta behandlingen eller etsar/oxidera bort med vätefluorid eller motsvarande - men även för tillverkar är detta en kostsam och tidsödande operation och används bara när man måste för att tex. ta reda på orsaken av ofta återkommande fel. (typ lödsprickor etc)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xxargs:

Är det epoxi-harts så är det inte lätt - är det helt ingjutet eller har man bara hällt över det som låsning??

Värme typ över 200 grader under lång tid bryter ned epoxi, men då är nog resten rätt dålig skick också (elektrolytkondingar förmodligen spruckit och troligen exploderat av trycket med förstörelse i dess närområde)

Det andra alternativet är torr vattenfri ättiksyra om man skall mjuka upp epoxy (varning - dessa är riktig obehagliga att få på hud i koncentrerad form och kan ge mycket djupa frätskador med fula ärr då det sugs in som om huden var läskpapper och senare när den späds ut med kroppsvätska då börja bli syra som förstör hud och det som är därunder, om man tappar en mugg torr ättiksyra (och andra organiska syror som torr, vattenfri propionsyra/myrsyra som också biter på epoxi) i grenen (lätt hänt om man arbetande sittande vid bord) så är det omedelbart klä av sig, dusch snabbast möjligt (helst inom sekunder alltså!) och "112" om du vill ha kvar joysticken och kulorna...) . behöver väl knappast nämna om heltäckande , handskar, heltäckande ansiktsskydd då stänk i ögonen av den torra ättiksyran när man petar och skrapar på objektet kan ge permanenta skador...

Problemet är att epoxi ofta har fyllningsmedel som sväller överjäkligt i ättiksyran vilket gör att de kan bryta och spräcka sönder ingående komponenter om man inte hela tiden går efter och rensar och rensar bort mjuknande delarna och avlastar där det verkar bli press av det svällande under flera veckors tid - och några komponenter kommer förmodligen spräckas ändå av trycket från svällande epoxin.

Proffsen har starkare saker som vätefluorid, piraya solution - dessa oxiderar bort allt organiskt och används inom IC-industrin för att rensa ytorna på wafer från tex fotoresist, fetter etc. )

Tillverkarna har också exakt profil hur komponenterna sitter i 3 dimensioner vilket gör att de kan fräsa bort så mycket det går av epoxin innan man börja med den våta behandlingen eller etsar/oxidera bort med vätefluorid eller motsvarande - men även för tillverkar är detta en kostsam och tidsödande operation och används bara när man måste för att tex. ta reda på orsaken av ofta återkommande fel. (typ lödsprickor etc)

Stort tack!

Det verkar som allt är ingjutet i en stor klump som verkar vara epoxi genom att massan hällts direkt i höljet, kretskortet verkar gå att lossa så när som på någonting som jag antar är en voltregulator, en L formad plastbit samt en kylfläns (varför i fridens namn den nu är ingjuten(!)), men det mesta skall ändå bytas på kretskortet, däremot vill jag gärna återanvända en transformator som är ingjuten i klumpen, det är egentligen mest den jag vill åt inuti plastlklumpen då den på den äldre serien är av Europeisk tillverkning och inte längre går att få tag på. (tänkte använda den till en grej, och göra en förbättrad matning i det gamla höljet)

Edit, det är de riktigt gamla från -83 det gäller, de var bara till hälften plastfyllda.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Dök på denna video för någon vecka sedan.
https://www.youtube.com/watch?v=VJ-9zG4ZdmA

Slog mig att jag faktiskt har ett sönderbrutet kort till en Amiga 500 som följde med i någon batch jag ropade in förut, då kortet inte var värre än att det verkade gå att få liv i med litet pyssel så beslutade jag att försöka reparera det i ställetför att strippa det på delar, detta kort skulle ju vara perfekt till ett sådanthär projekt om kretsarna fungerar, tänkte jag då behöver man ju inte offra någon maskin (detta projekt är för övrigt reversibelt dock så man behöver inte förstöra någonting på originalmaskinerna om man inte har det).

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Kommer nog att beställa en GoTek emulator när löningen kommer.
Jag har en annan fråga, vilken lösning anser ni vara vettigast att använda om man önskar köra en VIC-20 mot en relativt modern plattskärm?
(Har väl åtminstone basala lödkunskaper om så krävs...)

Om du vill satsa på att få bästa bild så skaffa en gammal videoscaler för hembio från Ebay, brukar finnas en del bra modeller med hdmi utgång under 5 000 kr och nya mindre avancerade kinamodeller från ett par hundra.

Det går ju eventuellt att göra det i 2 steg och först skala upp bilden analogt och sedan konvertera till hdmi, det hänger ju också på vad din bildvisare kan ta emot för signaler, den kanske har en bra komponentvideo eller vga ingång, då behöver man ju inte konvertera till hdmi utan kan köra analogt.
https://www.ebay.com/b/Video-Production-Scalers/184648/bn_114...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det är två STORA problem att använda generella videoscalers till dator/spelkonsoller.
1, Hur hanteras video signalen tex 240p för spelkonsoller (nes/snes/o många fler) heller 224p för megadrive.
Det är EXTREMT vanligt att allt under 480i hanteras som 480i i dom flesta videoscalers vilket kommer att förstöra bilden nåt oerhört, och talat vi 224p från megadrive hanteras som 480i (som ej är en jämn multiple) så blir det bara ännu värre.

Sen har vi äldre datorer som det finns massor av andra o då ofta udda upplösningar på som troligen leder till kattskit ut till skärm om scalern ens klarar av dom udda upplösningarna alls.

2, Hur lång tid tar scalern på sig att göra omvandlingen?
Det är relativt vanligt att dom tar relativt lång tid på sig vilket gör att tex spelande blir svårt/omöjligt på grund av att det tar sån tid innan tex ett knapp tryck visas på skärmen (5-10 frames är rätt vanligt men finns en del med mer).
Visst talar vi om att sitta o programera i BASIC på en vic20/c64 så är det ju inget att tala om men spela är en helt annan sak.

När man sitter i tittar på en dvd så spelar det ingen/väldigt liten roll om du har 2sek fördröjning i bild hanteringen för man har ju inga/ett fåtal knapptryck/inputs per timmes tittande vs ett par till knapptryck/inputs om man spelar supermario i en timme.
Detta är varför bildhanteringstiden aldrig har och troligen aldrig kommer vara ens en liten skitfläck på nästintill alla videoscalers utvecklaers papper för det spelar ingen roll vid film/tv tittande.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Avstängd

Det skall för närvarande vara till följande maskiner: VIC-20 C-64/92 samt AMIGA 500.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Det skall för närvarande vara till följande maskiner: VIC-20 C-64/92 samt AMIGA 500.

Har du inte komposit eller s-videoingång på din tv ? Många platttvar har det via nån kontaktadapter som följer med så kontakten i tvn kan vara nått udda så kolla manual och märkningar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Har du inte komposit eller s-videoingång på din tv ? Många platttvar har det via nån kontaktadapter som följer med så kontakten i tvn kan vara nått udda så kolla manual och märkningar.

Har ingen äkta TV, bara gamla PC monitorer, men skall kolla det i kväll... Vad jag minns har de dock bara HDMI, DVI, samt i något fall DP portar vad jag kan se på dem.

Funderade om en upscaler var rätt val igår, men är osäker...

På en gammal TV hade man ju kunnat lösa det med en RF modulator.
(Håller på att leta en riktig som är dedicerad till Commodore maskinerna...)

Edit, kanske jag har kvar någon gammal skärm med VGA port, den borde kanske vara enklare att använda... n

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Jag har en 2000 i förrådet med tillhörande CRT som fortfarande fungerar prima; skärmen kör SCART från Amigan så det borde inte vara helt omöjligt att hitta någon TV eller VCR som kan funka. Minns inte vad det är för kontakt i Amigans ände dock, bara att det är 2 RCA för ljudet.
Upplösningen är väl 320x240 förutom vid HAM så den ska skala 2:1 på i princip vilken bildenhet som helst.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730