Forumdelen sponsras av

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2019

Vilken kabel för 144 Hz?

Hejsan! Jag undrar vilken kabel som stödjer 144hz för 1920x1080 Ni får gärna länka en bra kabel att köpa:)

Förtydligade rubriken från "144hz kabel"/Thomas Y
Trädvy Permalänk
Entusiast
Testpilot
Plats
Chalmers
Registrerad
Aug 2011

Du måste berätta vilken skärm och vilket grafikkort du har (och gärna allt annat också) om det ska finnas någon möjlighet att svara på den frågan.

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Aug 2001
Skrivet av Jörnis22:

Hejsan! Jag undrar vilken kabel som stödjer 144hz för 1920x1080 Ni får gärna länka en bra kabel att köpa:)

Displayport.

8600k @5, Asus TuF Z370 Pro, 16GB Corsair @3.2
Vega56 @1600/1000, Corsair RMx750, Corsair H115 Pro.
AG322QC4 144Hz, 1440p.
En öl, PS4 Pro och en 65" 4k TV.

Trädvy Permalänk
Entusiast
Testpilot
Plats
Chalmers
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av Falcon:

Displayport.

Detta är faktiskt ett bättre svar än mitt första inlägg i tråden ger sken av, ty det finns bara ett kriterium för att en DP-kabel ska fungera för 1 920 × 1 080 @ 144 Hz, och det kriteriet torde vara självklart för alla och envar: Både skärm och grafikkort måste ha DP. Till skillnad då från DVI och HDMI som kommer med en hel hög invecklade brasklappar när det ska köras 144 Hz.

(Skärm och grafikkort är naturligtvis även i fortsättningen ändå obligatoriskt att speca i en sådan här trådstart.)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Aug 2001
Skrivet av Alling:

Detta är faktiskt ett bättre svar än mitt första inlägg i tråden ger sken av, ty det finns bara ett kriterium för att en DP-kabel ska fungera för 1 920 × 1 080 @ 144 Hz, och det kriteriet torde vara självklart för alla och envar: Både skärm och grafikkort måste ha DP. Till skillnad då från DVI och HDMI som kommer med en hel hög invecklade brasklappar när det ska köras 144 Hz.

(Skärm och grafikkort är naturligtvis även i fortsättningen ändå obligatoriskt att speca i en sådan här trådstart.)

Vore ju inte så svårt att skriva displayport eller Dual-DVI i ditt första inlägg då, om du nu är så rädd för att andra ger bättre svar...
Dessa två fungerar garanterat med 144Hz @1080p.

AG322QC4 144Hz, 1440p.

Trädvy Permalänk
Entusiast
Testpilot
Plats
Chalmers
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av Falcon:

Vore ju inte så svårt att skriva displayport eller Dual-DVI i ditt första inlägg då, om du nu är så rädd för att andra ger bättre svar...

Nu förstår jag inte. Jag gav dig cred för att ditt svar var bra, trots att jag tidigare hade skrivit att det inte gick att ge ett bra svar utan mer information. Och så motiverade jag samtidigt varför just ”DisplayPort” faktiskt är ett rimligt svar på frågeställningen utan vidare information, till skillnad från ”DVI” eller ”HDMI”, som kräver mycket längre svar. Det tycker inte jag är att vara ”rädd för att andra ger bättre svar”. Jag är glad att du skrev det inlägget, eftersom det fick mig att tänka till.

Citat:

Dessa två fungerar garanterat med 144Hz @1080p.

Däremot vore det inte konstruktivt att bara svara ”DVI Dual Link” eller ”DVI Dual Link eller DisplayPort”, eftersom det finns ett flertal anledningar till att DVI kan vara ett dåligt köp:

• DVI stöder inte adaptiv synk.

• En DVI Dual Link-anslutning käkar upp två av oftast tre TMDS-länkar, vilket kan bli ett problem om TS har flera skärmar (vilket vi inte visste).

• Det är inte ovanligt att folk köper fel DVI-kabel, antingen för att de misstar DVI‑D för Dual Link eller för att kabeln ser ut som Dual Link men inte är det.

• DVI är en död teknik som ingen borde uppmanas att investera pengar i utan särskild anledning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Aug 2001
Skrivet av Alling:

Nu förstår jag inte. Jag gav dig cred för att ditt svar var bra, trots att jag tidigare hade skrivit att det inte gick att ge ett bra svar utan mer information. Och så motiverade jag samtidigt varför just ”DisplayPort” faktiskt är ett rimligt svar på frågeställningen utan vidare information, till skillnad från ”DVI” eller ”HDMI”, som kräver mycket längre svar. Det tycker inte jag är att vara ”rädd för att andra ger bättre svar”. Jag är glad att du skrev det inlägget, eftersom det fick mig att tänka till.

Däremot vore det inte konstruktivt att bara svara ”DVI Dual Link” eller ”DVI Dual Link eller DisplayPort”, eftersom det finns ett flertal anledningar till att DVI kan vara ett dåligt köp:

• DVI stöder inte adaptiv synk.

• En DVI Dual Link-anslutning käkar upp två av oftast tre TMDS-länkar, vilket kan bli ett problem om TS har flera skärmar (vilket vi inte visste).

• Det är inte ovanligt att folk köper fel DVI-kabel, antingen för att de misstar DVI‑D för Dual Link eller för att kabeln ser ut som Dual Link men inte är det.

• DVI är en död teknik som ingen borde uppmanas att investera pengar i utan särskild anledning.

OK jag missförstod dig, sorry. <3

Adaptiv synk var dock inte något som TS efterfrågade.
Och eftersom hen ens måsta ställa frågan, får man anta att adaptiv synk inte finns på kartan ens.

AG322QC4 144Hz, 1440p.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Upplands väsby
Registrerad
Dec 2009

Du kan överklocka denna kabel så kan den via boxen få ut 144hz

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12542407

Antec Twelve Hundred | i7 920 ca 2.7Ghz | Gigabyte GA-X58A-UD7 | XFX ATI HD 7970 3GB | Corsair XMS3 1600MHz 6GB CL7-7-7-20 | Intel X25-M SSD 80GB / WD Caviar® Black 1TB | Corsair HX 750W | Win 7 64-bit
iPhone 5 64gig vit

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2005

Denna länk, men splittern är valfritt tillval! Lycka till

PC: Intel i7 8700K @ 4,8GHz | Noctua NH-D15 | Gainward GTX 1080 GLH GS @ 2,114/11,25GHz | Asus Z370-E | 32GB DDR4 | Samsung NVMe 960 EVO 500GB SSD | Samsung 850 EVO 1TB SSD | Seagate Ironwolf 10TB + X antal mindre HDDs
Monitor: Asus ROG PG279Q 27" 144Hz 1440p IPS G-Sync | Samsung 55" Q7FN QLED (120Hz)
Foto: Canon EOS 80D, Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM, Canon EF-S 10-22/3,5-4,5 USM, Canon EF 70-200/2,8L IS II USM, Canon EF 100/2,8L IS USM Macro, Canon SpeedLite 430EX II | Think Tank Spectral 15

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tornedalen
Registrerad
Apr 2009

Beror på vad du har för skärm. Om det är en nyare så funkar nog valfri Displayport 1.2 kabel. Om det är en äldre skärm kanske det är DVI Dual Link som gäller.

Main i7-8700K, Z390 I AORUS, NH-U14S, 16GB 3200MHz, GTX 1080 Ti, SF600, Node 304 (mITX), ~2.5 TB SSD
Kringutrustning C27JG50, G305, Varierande tangentbord, DT770 Pro
Server (Unraid) 1700X, AX370-Gaming K7, 16GB ECC, Define R6 (ATX), ~32 TB HDD

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

@Jörnis22: Du kan få över 144 Hz 1080p/1920x1080 över följande kablage

• Displayport

• HDMI

• DVI-DL (dual link)

Men vilken kabel som orkar vad är inte det viktiga. Det viktiga är vad din skärm tar emot och vad din dator skickar. Där är alltså Displayport det säkrare kortet. Men du kan mycket väl sitta med en kombination av skärm och dator där du aldrig kommer få ut 144 Hz även om såväl dator som skärm är kapabel till detta. Därför att 144 Hz-kapaciteten är över olika anslutning. Din skärm kan inte ta emot 144 Hz på det sätt som din dator lämnar signalen.

Den vanligaste situationen när denna fråga kommer upp är att du sitter med en skärm som kör 144 Hz via DVI-DL men nu har en dator utan DVI-DL. Frågan som ligger klistrad överst i forumet tar upp detta.