Moderkort till Ryzen 3000 - 570 eller räcker 470?

Permalänk
Medlem

Moderkort till Ryzen 3000 - 570 eller räcker 470?

Hej,
Ryzen 3000 släpps i början juli tillsammans med nya 570-moderkort. Som jag tolkat det på nyheterna kring moderkorten så är skillnaden jämfört med 470 att man nu stödjer PCI 4.0 fullt ut på 570 (vilket också kan vara anledningen till ökade värmebildningen och semi-aktiva kylningen).

För en gamer som planerar att köpa en ny dator efter release av Ryzen 3000 (och eventuellt Navi eller möjlig Geforce Super serie), har man verkligen stor utväxling av ett 570-moderkort för runt 2000 jämfört med att köpa en billigare 470 med passiv kylning? Är fördelen med 570 att M.2-SSD kan bli rysligt snabba med PCI 4.0? Detta förutsätter också att sådana SSDs släpps och gissningsvis får man inte 1gb för runt 1000-lappen vilket kommer vara mitt mål?

Läste även i en annan artikel att PCI 4.0 möjligen kommer kunna stödjas i den närmaste slotten för 470 med, vilket i så fall skulle ta bort argumentet för gamers att köpa 570 specifikt då vi inte borde behöva ha PCI 4.0 på alla kontakter?

Löjligt taggat inför Computex på måndag och anstundande datorköp, så utbilda mig gärna!

Permalänk
Medlem

@lindstroem:

Ett X470 behöver uppdateras med nytt bios för att ge stöd för 3000-serien. För det behöver en processor av 1000 eller 2000 serien sitta i sockeln. Har du en sån eller kan låna en så funkar det ju med ett x470.

Visa signatur

Ryzen 5900X | Sapphire 7900 XT Nitro+ Vapor-x | X470 Asus Crosshair VII | 32gb G.Skill Neo 3600mhz/cl16 | 970 EVO Plus 1TB | Evga 750 G2 | NZXT Kraken X73 | Skärm : Cooler Master Tempest GP27U Mini LED 4K

Permalänk
Medlem

Vet inte om du övervägt det än, men i ett framtida scenario så känns det troligt med en situation där ett 570 har stöd för en ännu nyare generation Ryzen som inte 470 har.

Jag hade (och kommer) köpa ett 570.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av lindstroem:

Hej,
Ryzen 3000 släpps i början juli tillsammans med nya 570-moderkort. Som jag tolkat det på nyheterna kring moderkorten så är skillnaden jämfört med 470 att man nu stödjer PCI 4.0 fullt ut på 570 (vilket också kan vara anledningen till ökade värmebildningen och semi-aktiva kylningen).

För en gamer som planerar att köpa en ny dator efter release av Ryzen 3000 (och eventuellt Navi eller möjlig Geforce Super serie), har man verkligen stor utväxling av ett 570-moderkort för runt 2000 jämfört med att köpa en billigare 470 med passiv kylning? Är fördelen med 570 att M.2-SSD kan bli rysligt snabba med PCI 4.0? Detta förutsätter också att sådana SSDs släpps och gissningsvis får man inte 1gb för runt 1000-lappen vilket kommer vara mitt mål?

Läste även i en annan artikel att PCI 4.0 möjligen kommer kunna stödjas i den närmaste slotten för 470 med, vilket i så fall skulle ta bort argumentet för gamers att köpa 570 specifikt då vi inte borde behöva ha PCI 4.0 på alla kontakter?

Löjligt taggat inför Computex på måndag och anstundande datorköp, så utbilda mig gärna!

Jag räknar med att många, kanske de flesta 570 kort, kommer ha passiv kylning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Rekordmedlem

Nej prestandamässigt är det en närmast obefintlig skillnad för de flesta kommer inte i närheten av att ens utnyttja dagens bussar fullt ut och de som redan pressar dagen bussar till max har antagligen redan andra mer passande plattformar typ TR4.
Jag tror att den enda verkliga praktiska skillnaden för "normalanvändaren" kom mellan 3 och 400 designen för då skärpte AMD kraven på utformningen av kretskortens ledningsbanor till minnessocklarna och det innebar en generellt högre minneskompatibilitet, det var ju ganska spridda resultat gällande minneshastigheter på 300 serien, nu pratar jag inte om att överklocka minnena utan med att få dem att funka i den fart tillverkarna sa att de hade.
Jag tror inte heller att det kommer nått 600 chipset till am4 utan nästa gång blir det am5 för att ddr5 minnen har kommit ut kommersiellt och då lär vi behöva byta plattform för att utnyttja dem.

Jag har just uppdaterat mitt 350b moderkort inför Zen2
(Åtminsone tror jag det för man vet ju aldrig vad Asus syftar på med sin lätt kryptiska text)
Update AM4 ComboPI 0.0.7.2A for next-gen processors and to improve CPU compatibility
Jag lär i alla fall prova att plocka in en next-gen APU och se vad som händer

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej prestandamässigt är det en närmast obefintlig skillnad för de flesta kommer inte i närheten av att ens utnyttja dagens bussar fullt ut och de som redan pressar dagen bussar till max har antagligen redan andra mer passande plattformar typ TR4.
Jag tror att den enda verkliga praktiska skillnaden för "normalanvändaren" kom mellan 3 och 400 designen för då skärpte AMD kraven på utformningen av kretskortens ledningsbanor till minnessocklarna och det innebar en generellt högre minneskompatibilitet, det var ju ganska spridda resultat gällande minneshastigheter på 300 serien, nu pratar jag inte om att överklocka minnena utan med att få dem att funka i den fart tillverkarna sa att de hade.
Jag tror inte heller att det kommer nått 600 chipset till am4 utan nästa gång blir det am5 för att ddr5 minnen har kommit ut kommersiellt och då lär vi behöva byta plattform för att utnyttja dem.

Jag har just uppdaterat mitt 350b moderkort inför Zen2
(Åtminsone tror jag det för man vet ju aldrig vad Asus syftar på med sin lätt kryptiska text)
Update AM4 ComboPI 0.0.7.2A for next-gen processors and to improve CPU compatibility
Jag lär i alla fall prova att plocka in en next-gen APU och se vad som händer

Nice blir spännande att följa! Uppdatera oss gärna med resultat (om du hinner få hem CPUn innan jag köper, galet taggad ):)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

350 räcker till Ryzen 3000-serien, även om just mitt moderkort är begränsat till max 8 kärnor, så tror jag inte jag kommer behöva fler de närmsta åren även för de mest krävande spelen.
Behöver jag fler så finns det säker en 600-serie, kanske med DDR5 2020 eller 2021.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Har ett asus x370 prime och jag kommer testa köra en 3000 serie i den men om jag inte får upp minnena i en vettig hastighet så kommer jag byta till ett 570 troligtvis, men kommer vänta och se hur dom står sig och om några passiva varianter kommer ut eller om fläktarna bara går under hög last, eller så kanske skillnaden är stor i prestanda rent generellt, det får vi förhoppningsvis veta om bara någon dag

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Har ett asus x370 prime och jag kommer testa köra en 3000 serie i den men om jag inte får upp minnena i en vettig hastighet så kommer jag byta till ett 570 troligtvis, men kommer vänta och se hur dom står sig och om några passiva varianter kommer ut eller om fläktarna bara går under hög last, eller så kanske skillnaden är stor i prestanda rent generellt, det får vi förhoppningsvis veta om bara någon dag

Haha ja första gången någonsin jag ser fram emot en måndag! 04:00! Nästan så man ställer klockan för vill helst se live istället för att läsa sammanfattning efteråt.

Wccftech presenterade nu benchmarkresultat som visar att sämsta zen2-modellen med 6 kärnor förväntas slå deras nuvarande toppmodell (kanske inte i alla program men i CPU-benchmark). Mkt spännande! Blir högst troligen Ryzen 3700X 12kärnig med 5ghz boost för mig

Antar minnen på 3200mhz bör räcka till detta, men blir spännande med reviews under juni fram tills release )) och NAVI på det!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindstroem:

Haha ja första gången någonsin jag ser fram emot en måndag! 04:00! Nästan så man ställer klockan för vill helst se live istället för att läsa sammanfattning efteråt.

Wccftech presenterade nu benchmarkresultat som visar att sämsta zen2-modellen med 6 kärnor förväntas slå deras nuvarande toppmodell (kanske inte i alla program men i CPU-benchmark). Mkt spännande! Blir högst troligen Ryzen 3700X 12kärnig med 5ghz boost för mig

Antar minnen på 3200mhz bör räcka till detta, men blir spännande med reviews under juni fram tills release )) och NAVI på det!

Skickades från m.sweclockers.com

jag funderar på att hålla mig tills efter jobbet och köpa en pizza och kolla på det då, MEN det beror på hur mkt och vad vi får veta. vi kanske bara få veta lite om vad dom ändrat på. vill helst se att swec släpper test resultat för ett par cpuer vilket dom borde få även om det bara verkar bli en paper launch.

ryzen gynnas av snabba minnen. mkt av det tror jag beror på dels infinity fabric(vilket namn på en buss) men även på att många kärnor kräver bandbredd, det är nog inte för inget som HEDT(heter det så) och server plattformar brukar ha quad channel eller mer. ska man köra på 16 kärniga varianten och dessutom nyttja prestandan fullt ut kan det nog behövas högt klockade minnen nära eller över 4ghz med bra timings. finns nog en väldigt god anledning till att dom verkar ha väldigt höga OC mål för just minnen.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag kör MSI X370 SLI PLUS och de släpper BIOS-uppdatering (redan en beta ute) så förväntar mig att det kommer funka utan problem. Skönt att slippa byta.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord