Datorn kraschar när jag spelar spel i fullscreen

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2015

Datorn kraschar när jag spelar spel i fullscreen

Hej,

Sedan förrgår så började jag få problem med min dator. Jag satt och spelade som vanligt och efter ett tag tänkte jag prova "kingdom come deliverance" som jag inte kört på ett tag men skärmen blev svart och fick "no input" efter att ha laddat in. Fått liknande problem förut så jag koppla ut/in grafikkortet så var det löst.

Igår när jag kom hem så funkade allt som vanligt. Satt och spelade ett par timmar sen skulle iväg på ett ärende och satt datorn i strömsparläge. När jag kom hem och skulle börja spela igen så dog datorn efter att jag startat spelet. Ca 1-2 min efter att jag startar något spel så dör bara datorn. Skärmen blir svart men ingen "no input screen" och ljudet försvinner. Datorn är fortfarande på men jag kan inte göra något så jag måste stänga av den manuellt genom strömknappen.

Förstår verkligen inte var det är för datorn funkar precis som vanligt annars. Kan spela spel i windowed mode utan problem men så fort jag byter till fullscreen så dör den inom 1-2 min. Jag har uppdaterat win, alla drivrutiner och även provat äldre drivrutiner men inget funkar.

Är ganska kass på datorer så uppskattar all hjälp jag kan få.

Operativsystem: Microsoft Windows 10 och senaste drivrutinerna
Processor: Intel Core i7 3770K
Moderkort: Gigabyte GA Z77 DH3
Minne: 4 x 4 GB Corsair Vengeance 1600 MHz
Grafikkort: EVGA GTX 980ti SC
Nätaggregat: OCZ OCZ600MXSP
Skärm: G2420HDB

Lite osäker på resterande komponenter men om det finns mer som kan vara aktuellt så hojta till så ska jag klura ut det

Stort tack på förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2018

Hur ser temp utt på cpu och gpu ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2015

https://imgur.com/gallery/vFhkEE8

Bild precis innan datorn dog under en benchmark. Nu var det inte fullscreen så har inget att göra med det men konstigt att kan kunde spela i windowed mode.

Temperaturen ser helt ok ut av vad jag kan se. Förstår verkligen inte vad det är. Kan det vara PSU?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2015

Nån som har någon ide? Börjar bli lite sesperat

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Feb 2010

Kan du möjligtvis ha malware och sådant på burken?

För mig var detta också ett problem på min föregående dator, då var det mycket skräp och skit i burken.

PC - Lian Li Alpha 550X - MSI X99A GODLIKE Gaming - i7 6850K 4.0Ghz + Alphacool Eisbaer 420mm - 32GB RAM - Gigabyte RTX 2080 OC - Asus Essence STX II + Pioneer HRM-5 - 1TB Samsung 970 EVO M.2 - Samsung 860 1TB + Samsung 830 512GB - 12TB HD - EVGA SuperNOVA G2 750W

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2015

Gjorde en scan med malwarebytes nyss och den hittade något som jag tog bort men det löste sig tyvärr inte.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Feb 2010

När nånting kraschar för ofta och det börjar bli värre, då oftast brukar jag kolla "Loggboken" och se vad som orsakade kraschen, om det kan vara filer relaterade till själva händelsen.

PC - Lian Li Alpha 550X - MSI X99A GODLIKE Gaming - i7 6850K 4.0Ghz + Alphacool Eisbaer 420mm - 32GB RAM - Gigabyte RTX 2080 OC - Asus Essence STX II + Pioneer HRM-5 - 1TB Samsung 970 EVO M.2 - Samsung 860 1TB + Samsung 830 512GB - 12TB HD - EVGA SuperNOVA G2 750W

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2015

Löste det. Det var grafikkortet som var värmeskadat.