Forumdelen sponsras av

Begränsa uppladdningshastighet till YT i Google Chrome?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lidingö
Registrerad
Jul 2017

Begränsa uppladdningshastighet till YT i Google Chrome?

Kort o gott:
Hur begränsar man bandbredden/hastigheten hur snabbt en video laddas upp till Youtube med Google Chrome?
Detta så att inte hela bredbandets uppladdningskapacitet används.

Lite mer i detalj:
Vi har bredband 100/10, fiber, Bahnhof med Tilginrouter HG2381.
Kabelnätverk till de tre datorer som det spelas på, en direkt från Tilginroutern och två via en RT-N56U i AP-läge.
Fungerar bra, Bredbandskollen ger 120MB upp, 12-15 ner, svarstid omkring 2ms.

Men när en av grabbarna börjar ladda upp en video till Youtube, då laggar det ordentligt för de andra två som spelar.

Har testat att lägga in begränsning i Google Chrome / F12 (verktyg för programmerare) / Network / Throttling.
Testade med bredbandskollen men det blev samma (högsta) hastighet upp i alla fall.

I Tilginroutern kan man begränsa hastigheten ut till en port (finns A,B,C,D). Men det hjälper ju inte. Det är ju åt andra hållet jag ville begränsa.

Kan inte heller hitta någon funktion i RT-N56U eller i en AC66U som kan begränsa uppladdningshastigheten/bandbredden.

Tycker att det borde finnas något enkelt sätt att fixa detta.

Med hopp om att någon av er vet ett bra sätt!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Zion
Registrerad
Apr 2004

AC66U och även N56U borde ha QoS, det är vad du letar efter tror jag där vissa paket prioriteras, spel brukar få högsta prio, det funkar ofta bättre än att bara strypa med då routern hanterar spel paketen i första hand och fyller ut med det som laddas upp.

[ i5-6600K @ 4.7Ghz || Corsair H110 GTX || 16GB DDR4 || ASUS Z170 Pro Gaming || Asus ROG 1080 Strix @ 2100+/11Ghz+ ]

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lidingö
Registrerad
Jul 2017
Skrivet av Ferrat:

AC66U och även N56U borde ha QoS, det är vad du letar efter tror jag där vissa paket prioriteras, spel brukar få högsta prio, det funkar ofta bättre än att bara strypa med då routern hanterar spel paketen i första hand och fyller ut med det som laddas upp.

Tack, jag kollade i Tilgin HG2381 (huvudroutern mot WAN) och den har stöd för QoS, men det ser ut som att inga regler är uppsatta, utan man behöver definiera dessa manuellt. Betydligt mer användarvänligt att konfigurera i en ASUS-router. Får jag inte till det i Tilginroutern så kan jag testa att sätta en ASUS-router innanför så den får hantera trafiken med QoS. Tack för ditt svar, jag ska försöka återkomma med hur det gick.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lidingö
Registrerad
Jul 2017
Skrivet av Ferrat:

AC66U och även N56U borde ha QoS, det är vad du letar efter tror jag där vissa paket prioriteras, spel brukar få högsta prio, det funkar ofta bättre än att bara strypa med då routern hanterar spel paketen i första hand och fyller ut med det som laddas upp.

Hej igen, ja nu har det gått några dagar och efter en del testande fungerar det nu bra med samtidig uppladdning av videos till Youtube och gaming med Fortnite och Minecraft utan att det hackar med en massa "Packet loss".

  • aktiverade QoS i routern ASUS RT-AC66U_B1

  • satte gränsen för "Bandbredd för uppladdning" till 10 Mb/s jämfört med de ca 12-13 Mb/s som bredbandskollen och speedtest visade. Bahnhof bredband 100/10.

  • det fungerar bra med både "Adaptiv QoS" och "Traditionell QoS". Vid bandbreddsbegränsning 10 Mb/s så blev det någon enstaka knappt märkbar "Packet loss" per minut eller två i Fortnite. Med "Traditionell QoS" så blev det ingen "Packet loss" alls så länge som vi testade.

En liten baksida är att man inte kan utnyttja max uppladdningskapacitet på kanske 12-13 Mb/s även om man är själv i nätverket för stunden. Men det måste helt enkelt finnas lite plats för att prioriterade datapaket verkligen ska kunna komma före de lägre prioriterade.

Vill nog trycka lite extra på att även om man aktiverar QoS, Adaptiv eller Traditionell, men inte har satt bandbreddsbegränsningen för uppladdning tydligt under (15-20% under) max kapacitet, så kommer QoS inte att fungera som förväntat, dvs de högprioriterade datapaketen kommer inte att skickas iväg tillräckligt snabbt. Det får liksom inte bli för crowded.

Kör sedan tidigare Merlin 384.11_2

Några bilder:

Testade genom att ladda upp en video till Youtube...

"Packet loss" i Fortnite vid QoS aktiverad och bandbreddsbegränsning satt till (för högt) 12 Mb/s, dvs nära 100% av uppladdningskapaciteten:

Även vid vanlig ping så tappas datapaket:

Adaptiv QoS aktiverad med bandbreddsbegränsning satt till 10 Mb/s:

...och vid Adaptiv QoS så klassificerar routern datapaketen med spelpaket högt. Har i bilden filtrerat för Minecraft:

0% Packet loss med såväl Adaptiv QoS som Traditionell QoS:

QoS med "Traditionell QoS":

Vid Traditionell QoS klassas datapaketen endast i två nivåer:

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Zion
Registrerad
Apr 2004

Kanon att det löste sig och creds för en mycket utförlig lösning som kan hjälpa andra 😊

Skickades från m.sweclockers.com

[ i5-6600K @ 4.7Ghz || Corsair H110 GTX || 16GB DDR4 || ASUS Z170 Pro Gaming || Asus ROG 1080 Strix @ 2100+/11Ghz+ ]

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av abc80piggyback:

Kort o gott:
Hur begränsar man bandbredden/hastigheten hur snabbt en video laddas upp till Youtube med Google Chrome?
Detta så att inte hela bredbandets uppladdningskapacitet används.

Lite mer i detalj:
Vi har bredband 100/10, fiber, Bahnhof med Tilginrouter HG2381.
Kabelnätverk till de tre datorer som det spelas på, en direkt från Tilginroutern och två via en RT-N56U i AP-läge.
Fungerar bra, Bredbandskollen ger 120MB upp, 12-15 ner, svarstid omkring 2ms.

Men när en av grabbarna börjar ladda upp en video till Youtube, då laggar det ordentligt för de andra två som spelar.

Har testat att lägga in begränsning i Google Chrome / F12 (verktyg för programmerare) / Network / Throttling.
Testade med bredbandskollen men det blev samma (högsta) hastighet upp i alla fall.

I Tilginroutern kan man begränsa hastigheten ut till en port (finns A,B,C,D). Men det hjälper ju inte. Det är ju åt andra hållet jag ville begränsa.

Kan inte heller hitta någon funktion i RT-N56U eller i en AC66U som kan begränsa uppladdningshastigheten/bandbredden.

Tycker att det borde finnas något enkelt sätt att fixa detta.

Med hopp om att någon av er vet ett bra sätt!

Varför uppgraderar ni inte bara linan för någon tia till 100/100 istället för att krångla?

Något skräp

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lidingö
Registrerad
Jul 2017
Skrivet av Lodisen:

Varför uppgraderar ni inte bara linan för någon tia till 100/100 istället för att krångla?

Hej, tack för inlägget! Å vi som testar och sliter i timmar och så kommer ett så hands-on förslag.

Uppgradering av bredbandet lockar absolut, och kanske uppgradering till mer än så.

Jag tror det bara inte är självklart att problemen försvinner helt med snabbare kapacitet för uppladdning.
Problemet är att om exempelvis en filöverföring utnyttjar hela bandbredden för uppladdning så får de högprioriterade datapaketen ändå få svårt att komma fram som de ska. Även om routern klassar de som högprioriterade. Även om uppladdningskapaciteten är den tiodubbla. Är kanske som att om alla fick köra i 1000 km/h på en motorväg, så kan det ändå bli svårt för en ambulans att komma förbi ifall det är så trångt att det inte finns några luckor alls. Sen så är sådana här tekniska problem något som är väldigt kul och inspirerande att ge sig på och försöka förstå, lära och lösa. Tar inget för givet, vill förstå vad som händer så att rätt lösning väljes.