Förslag på bra grafikkort DOS / Win95 (Voodoo får inte plats i budgeten)

Permalänk

Förslag på bra grafikkort DOS / Win95 (Voodoo får inte plats i budgeten)

Är fundersam på vad jag skall stoppa för grafikkort i min DOS / Win95 maskin. Nån som har förlag på ett? ISA eller PCI. Och inte Voodoo. (Om jag inte vinner på lotto).

Tack på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem

Skulle rekomendera PCI-kort eftersom de i allmänhet är hyggligt snabba.

Egentligen funkar det mesta från mitten av 90-talet men drivrutinstillgången är en ganska viktig punkt. S3 och Cirrus Logic var otroligt vanliga och funkade i stort sett alltid.

Lite lyxigare och roligare är tidiga Matrox-kort.

Beroende på vad du ska köra på den så kan det vara värt att hitta ett med 4mb minne för att kunna köra lite högre upplösningar i Windows utan att behöva gå ner till 16 eller 256 färger.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Instämmer med föregående skribent. ISA-kort är alldeles för begränsade av bussen, och dessutom rätt dyra. Är det en maskin ny nog att ha PCI-platser finns det inga [kompatibilitets]skäl att inte använda dem.

Något ur S3 Trio- eller Virge-serierna är det idiotsäkra valet för kompatibilitet. De var galet vanliga back in the day, man kan räkna med att samtida DOS-spel utvecklades och testades på sådana kort. Den enda nackdelen är att många billiga nonamekort med S3-chip av typen som whiteboxbyggare tryckte i burkarna ,har rätt trist DA-omvandlare. Bilden kan bli rätt suddig i högre upplösningar. Skaffa ett kort från någon välrenommerad tillverkare om du kan.

Cirrus Logic gjorde en del bra chip, men de kan vara lite quirky. Det är väl egentligen mest om man jagar ISA-grejer de är intressanta. Med tanke på hur vanliga och billiga S3 Trio och Virge är, finns det liksom inga skäl att köra nåt annat tycker jag.

Matrox var riktigt badass på sin tid, och deras kort ger alltid perfekt bildkvalitet. Ofta har de massa balla funktioner i Windows också. Det kan dock bli en hel del kompatibilitetsstrul med DOS-spel.

Håller med om att man vill ha 4MB minne, iaf om man tänkt köra Windows i 1024x768 eller högre. De flesta S3-kort brukar komma med 2 MB lödda på kortet, men ha expansionssocklar för 2 MB till. Det går att ebaya hem minneschips, alternativt kan man köpa ett till likadant kort, löda loss minnena, och sätta i socklarna på det andra kortet. De lödda chippen brukar i allmänhet vara SOJ-kapslade precis som de socklade.

Edit: Nvidia TNT och tidiga Geforce i PCI-utförande kan vara intressanta också, om man kan få tag i dem till rimligt pris. Deras VESA-kompatibilitet är nog så perfekt det blir, och de har i allmänhet väldigt fin bildkvalitet.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Provade ett Matrox Mystique. Krockade genast med mitt Soundblaster Vibra16. Hmm.. Skall se om jag får tag på något S3 eller CL.

Permalänk
Hedersmedlem

Så dyra är väl inte Voodoo kort?

Visa signatur

]| Ryzen 2700x | 16GB Ram | 1080Ti Founders Edition 11GB |[
]| Intel D5400XS | 2xQx9775 | 2xD-Tek Fuzion V2 | 8GB Ram | HD4890CF |[

Permalänk

@The: I det stora hela så kanske det inte är så dyrt. Men man behöver ju dessutom ett till grafikkort och en kabel. Slutade med att jag skaffade det också. Har inte hunnit testa ännu men det blir ju spännande.