Permalänk
Medlem

SLI funkar inte, vad är felet? ..

Hej!

Försöker hjälpa min broder som har fått problem med datorn.
Är en halv gammal dator som han köpte begagnat av mig när jag köpte en ny sommaren 2017.

Spec:
PSU: Corsair CX 750M, (750W)
MOBO: ASUS P9X79 LE, Socket-2011
CPU: Intel Core i7-3820 Processor (3,8 ghz)
RAM: Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB (2X8 GB)
GPU: 2 x ZOTAC GeForce GTX 780 3GB
SDD/HDD: 1 st 120 ssd och 1 st 1TB HDD.

I Torsdags slutade SLI att fungera, datorn hitta nu bara 1 av grafikkorten.
Har aldrig varit problem med SLI sedan datorn byggdes 2014.

Har testat följande utan komma fram till vad felet kan beror på:

Testat köra grafikkorten enskilt i datorn (tagit bort den andra), båda fungera enskilt i datorn.
Testat köra det i enskilt i båda PCI portarna, utan problem (funkar enskilt oberoende vilken PCI port den sitter i).
Testat en ny SLI brygga.
Testat byta plats på grafikkorten i SLI, datorn hittar bara den "översta" av de två.
Testat uppdatera drivarna.
Testat uppdatera BIOS
Testat att Installera om hela datorn (en s.k. clean install).
Har testat olika tips och knep på SLI i Windows 10 via guider på google samt youtube.

Nu står jag här, fundersam och undrar va fan är det för fel?

Min magkänsla är nu att PSU börja bli gammalt och inte orkar driva 2x 780? då det är PRECIS på gränsen att 750W klara av 780 SLI.

Någon som har ett tips på vad mera man kan felsöka?

Permalänk
Medlem

Testa nollställa bios. Gör antingen som det står i moderkorts manualen eller ta bort batteriet en stund. Ta bort strömkabeln under tiden. Eventuellt kan du behöva ta bort grafikkort HELT också. Det varierar.

CX serien från Corsair är så ökända för att ge budget nätaggs fel att man man bör låna en annan innan man börja felsöka. Borde byta ut den.

Troligen också som du säger att den blivit gammal och inte längre klarar dator. Budget och skärp slits ut fortare än bra nätagg (bla kondensatorerna i dom).

Edit:
Batteriet ser ut som ett mynt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkraii:

Hej!

Försöker hjälpa min broder som har fått problem med datorn.
Är en halv gammal dator som han köpte begagnat av mig när jag köpte en ny sommaren 2017.

Spec:
PSU: Corsair CX 750M, (750W)
MOBO: ASUS P9X79 LE, Socket-2011
CPU: Intel Core i7-3820 Processor (3,8 ghz)
RAM: Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB (2X8 GB)
GPU: 2 x ZOTAC GeForce GTX 780 3GB
SDD/HDD: 1 st 120 ssd och 1 st 1TB HDD.

I Torsdags slutade SLI att fungera, datorn hitta nu bara 1 av grafikkorten.
Har aldrig varit problem med SLI sedan datorn byggdes 2014.

Har testat följande utan komma fram till vad felet kan beror på:

Testat köra grafikkorten enskilt i datorn (tagit bort den andra), båda fungera enskilt i datorn.
Testat köra det i enskilt i båda PCI portarna, utan problem (funkar enskilt oberoende vilken PCI port den sitter i).
Testat en ny SLI brygga.
Testat byta plats på grafikkorten i SLI, datorn hittar bara den "översta" av de två.
Testat uppdatera drivarna.
Testat uppdatera BIOS
Testat att Installera om hela datorn (en s.k. clean install).
Har testat olika tips och knep på SLI i Windows 10 via guider på google samt youtube.

Nu står jag här, fundersam och undrar va fan är det för fel?

Min magkänsla är nu att PSU börja bli gammalt och inte orkar driva 2x 780? då det är PRECIS på gränsen att 750W klara av 780 SLI.

Någon som har ett tips på vad mera man kan felsöka?

Hade samma fel på min 3770k och 780tis/5960x,1070 att graffikkortet under inte hittades. 😫
Minns inte idag vad jag gjorde när jag fixade det meb jag bytte inte nätdelen som ovan sa.
Men jag fick byta min evga 750watt när jag märkte att den inte orkade driva min 3770k och 780ti.
Hittas båda grafikkorten i bios om båda korten är insatta i datorn?
Hade detta felet för 2 månader sen dock inte samtidigt på datorerna 😑

Permalänk
Medlem

@panpo98:
@ExcZist:

Har nu testat en ny PSU (850 W EVEGA GOLD), hittar fortfarande bara ett ..
Har även testat att återställa BIOS, och "flasha" det genom att ta bort batteriet.

Någon annan som har tips?

Datorn hittar bara ett grafikkort i enhetshanteraren, den borde väl ändå hitta två, även ifall den nya SLI bryggan är paj?
Tacksam för svar.

Permalänk
Inaktiv

Kan vara så att ena kortet börjar gå sönder och inte funkar med sli och enbart för sig själv.

Eller något med moderkortet.
Prova köra korten i sli i en annan dator för att utesluta fel.

Permalänk
Medlem

@anon298854:
Verkar inte bättre tyvärr.

Problemet är att vi inte har någon annan dator som klara av SLI till hands.
Verkar inte kunna hitta någon inställning angående PCI slottarna i BIOS heller, eller så är jag blind.

Dock efter jag flashade BIOS så hittar datorn båda i enhetshanteran, dock en som "utmarkerad" med följande felkod:
https://ibb.co/jvZG9Pp
https://ibb.co/gTvvdQK

Dock ser jag detta i loggen, tiden är ifrån första uppstart av datorn.
https://ibb.co/4WMPGdj