Gigabyte haussar SSD med PCI Express 4.0 och hastigheter nära 5 GB/s

Permalänk
Melding Plague

Gigabyte haussar SSD med PCI Express 4.0 och hastigheter nära 5 GB/s

Det börjar bli dags för den fjärde generationens PCI Express-gränssnitt med dubblerad bandbredd. Tillverkaren Gigabyte laddar därför upp med nya SSD-enheter och hastigheter uppemot 5 GB/s.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Detta låter intressant.

Permalänk
Medlem

Den teoretiska hastigheten blir alltså bara 25% snabbare än med PCI-express3 eller har jag missförstått?

Visa signatur

R9 5950X| Noctua NH-D14 | Corsair Vengeance K70

Permalänk
Inaktiv

Det gäller då m.2 nmve och pci expressansluta ssd. Det känns som att det skulle behöva göras en ny sata 4.0, då t.o.m söndagsseglarna börja märka skillnad i prestanda med vanliga 6,0 Gbit/s sata. Observera Gbit != GB

Permalänk
Inaktiv

SERVERMARKNADEN HYPE! Eller för oss? Ladda world of warcraft snabbare? Är min SSD på SATA3 gammalt skrot?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mats76:

Den teoretiska hastigheten blir alltså bara 25% snabbare än med PCI-express3 eller har jag missförstått?

Enheten slår inte i maxtaket för fyra kanalers PCI Express 4.0. Gränssnittet möjliggör vissa hastigheter men sedan är det upp till minnen och minneskontroller att nyttja bandbredden bäst de kan. Med tiden kommer det komma snabbare enheter som kommer närmare 8 GB/s, men i dagsläget verkar det bli värmeproblem kring 5 GB/, åtminstone för Phisons (obekräftat) minneskontroller. Så sannolikt är vi inte där på ett tag.

Sedan lurar ju PCI Express 5.0 runt hörnet också, med fördubblad bandbredd ännu en gång

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mats76:

Den teoretiska hastigheten blir alltså bara 25% snabbare än med PCI-express3 eller har jag missförstått?

Dessa SSDer som Gigabyte pratar om är 25% snabbare än vad som tidigare var möjligt med PCIe 3.0 x4, men PCIe 4.0 tillåter i teorin SSDer som är upp till dubbelt så snabba som tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det gäller då m.2 nmve och pci expressansluta ssd. Det känns som att det skulle behöva göras en ny sata 4.0, då t.o.m söndagsseglarna börja märka skillnad i prestanda med vanliga 6,0 Gbit/s sata. Observera Gbit != GB

Exakt. 8bit = byte. Så 6 GBit ska delas på 8 för att få hastighet i GB.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon34034:

SERVERMARKNADEN HYPE! Eller för oss? Ladda world of warcraft snabbare? Är min SSD på SATA3 gammalt skrot?

Är nog mest relevant för folk som videoredigerar 8K material i RAW-format. Där märker man iaf skillnad mellan M. 2 och SATA 3 SSDer. Vet inte om dessa visar ännu mindre framdrops när man spolar i materialet?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Så där har vi vad ps5 kommer använda sig av ^^

Sen är de väll bra att det går framåt, bara lite synd att det inte är något framsteg som gemeneman kommer märka av för fem öre =/

Visa signatur

here we go!

Permalänk

Undrar vad priserna kommer att ligga på och om det påverkar existerande ssd:ers priser något.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Sötast

Vad är haussar? Aldrig hört.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Vad är haussar? Aldrig hört.

https://sv.wiktionary.org/wiki/haussa

"driva upp på ett sådant sätt att en hausse uppstår; överskatta"

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

@Allexz: Aldrig spelat Finans? "Hausse på börsen"

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Sötast
Skrivet av Xinpei:

https://sv.wiktionary.org/wiki/haussa

"driva upp på ett sådant sätt att en hausse uppstår; överskatta"

Skrivet av NaaR:

@Allexz: Aldrig spelat Finans? "Hausse på börsen"

Wierd, aldrig stött på ordet. Känns riktigt skumt

Permalänk
Inaktiv

Se när dessa diskar kommer med 20mm fläktar. 🤪

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon298854:

Se när dessa diskar kommer med 20mm fläktar. 🤪

Eller vattenkylningsblock som standard.
Nå att bara ha en väldigt liten luftström över en passiv fläns gör mycket. Och moderkortstillverkare och chassitillverkare borde tänka ut hur man kan placera sin lagringsmedia och få ordinarie chassifläktar att blåsa på dem.
Använda U.2 med kabel istället för m.2 kanske är en lösning, där man sätter ssd framme i chassit som de på miditower att sedan 90 talet.
Småfläktar är inget jag gillar, har man lagt ner säg 3000kr på att få en bra kyllösning till datorn, så vill man en ha någon billig 60mm fläkt som förstör allt med sitt oljud.

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Wierd, aldrig stött på ordet. Känns riktigt skumt

Uttal: Håås/ Hååsa.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Men den viktigaste frågan måste ju va, hur länge tar det att boota Windows!? 🧐

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Uttal: Håås/ Hååsa.

Skickades från m.sweclockers.com

Låter som svenskt påhittat uttal, typ som Fårrd (Ford).

Permalänk
Medlem

Då får vi väll se vattenkylningsblock till SSDer snart

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Då får vi väll se vattenkylningsblock till SSDer snart

Finns redan. iaf till 2.5" Har för mig jag även sett till m.2 men jag är inte helt hundra.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Skrivet av Dalton Sleeper:

Låter som svenskt påhittat uttal, typ som Fårrd (Ford).

😁

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Kanske skulle behövas en ny SATA version/standard med högre bandbredd.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av Angli:

Men den viktigaste frågan måste ju va, hur länge tar det att boota Windows!? 🧐

Ettochetthalvt till tvåochetthalvt varv med snurr av prickarna på laddskärmen, som med i princip alla SSD?

Visa signatur

Es ist verboten Pajas zu spielen!
Min dator Uggla

Permalänk
Medlem

Ssd pcie 4 !

Det tar mig 7 sec att starta win10 o allt klart, På en sata ssd. Hur mycket snabbare är alternativen ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Xelfeir:

Det tar mig 7 sec att starta win10 o allt klart, På en sata ssd. Hur mycket snabbare är alternativen ?

Skickades från m.sweclockers.com

6,4!

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det gäller då m.2 nmve och pci expressansluta ssd. Det känns som att det skulle behöva göras en ny sata 4.0, då t.o.m söndagsseglarna börja märka skillnad i prestanda med vanliga 6,0 Gbit/s sata. Observera Gbit != GB

Skrivet av Dew87:

Kanske skulle behövas en ny SATA version/standard med högre bandbredd.

Om jag minns rätt är SATA död, pga man inte kunde klämma mer ur befintlig kabel, utan att bryta kompatibiliteten.
SATAs problem är eg inte 600MB/s vs 4-8GB/s, utan AHCIs tak på ca 90-100k I/O och en latens som bottnar dem alla runt 40-45MB/s i 4k läs. Och ingen HDD idag maxar ens SATA 3.... så endast SSDer har nytta av mer, och de vinner då mer på att istället använda NVMe (motsvarigheten till AHCI) och PCI-E banornas låga latens och möjligheter till flera 100k I/O, där ofta tempen/överhettning sätter gränsen istället.

Det ska dock tillskrivas att detta är som att jämföra hur snabbt du kommer genom stan i rusningstrafik med en 1000 hästars bil, vs 100 hästars... de hjälper liksom inte så mycket vid 40km/h
Mao, det ger bara vinst, om du kan använda det...

Skrivet av MrAdde:

Enheten slår inte i maxtaket för fyra kanalers PCI Express 4.0. Gränssnittet möjliggör vissa hastigheter men sedan är det upp till minnen och minneskontroller att nyttja bandbredden bäst de kan. Med tiden kommer det komma snabbare enheter som kommer närmare 8 GB/s, men i dagsläget verkar det bli värmeproblem kring 5 GB/, åtminstone för Phisons (obekräftat) minneskontroller. Så sannolikt är vi inte där på ett tag.

Sedan lurar ju PCI Express 5.0 runt hörnet också, med fördubblad bandbredd ännu en gång

Om jag minns rätt har Gigabyte gjort en deal med Toshiba. De köper "komplett produkt" från dem (som många andra), och Toshiba jobbar nära Phison, så de ordnar så att NANDet samarbetar bra med det. Enda jag kan undra är om det var på nya BiCS4 de hade testenheten på? För BiCS3 ska inte nå de nivåerna i artikeln... det kan man se med typ WD black som tom kör perfekt optimerad kontroller för just BiCS och ändå inte når riktigt max på PCI-E 3.0.

typo
Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelfeir:

Det tar mig 7 sec att starta win10 o allt klart, På en sata ssd. Hur mycket snabbare är alternativen ?

Skickades från m.sweclockers.com

Att starta Windows har aldrig varit ett bra mått på lagringshastighet, inte ens i W98 dagarna.

Men du har ju en poäng.
Windows är numera väldigt bra på att maskera långsam lagring MHA stora disk caches och allmänt smart hantering.
Plus att flytten till allt snabbare SSD's gjort att vi nu sitter i den trevliga situationen där lagringen allt som oftast är tillräckligt snabb.

Med det sagt så kan en snabbare disk vara klart märkbar.
Framförallt om man jämför NVMe vs SATA.
Skillnaden märks dock mest när man går från en snabb disk till en långsammare