Dagens avlånga mobiltelefoner

Permalänk
Medlem

Dagens avlånga mobiltelefoner

Vad tycker ni om dagens telefoner med sina avlånga skärmar? Jag förstår marknadsavdelningarna hos telefontillverkarna.

"Vi tar bort döytan runt skärmen genom att fylla ut med mer skärmyta."

Men har någon stannat upp och och funderat på om det verkligen är en bra idé?

Folk klagade när telefoner med 5.5"-skärmar i formatet 16:9 kom. Termen "phablet" användes flitig. När iphone 5 släpptes gjordes det skojsamma photoshop-kollage med iPhones långa som skollinjaler.

Men nu när alla telefoner är longphones, då klagar ingen? Nu när vi inte längre får ner notification trayen utan att greppa telefonen i ena handen och använda andra handen för att peka (på samma sätt vi brukade skoja om hur den äldre generationen använde sina nya touch-telefoner).

Jag har en OnePlus 6T. Den har ungefär samma mått som min gamla OnePlus One, fast betydligt tyngre och betydligt mer otymplig att använda med en hand. Tänk om de hade skalat ner måtten på telefonen på längden istället för att dra ut skärmen till kanterna...

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem

Människan är ett vanedjur

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Kan swipa den medhårs i timmar, burrar fint...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

https://i.kym-cdn.com/photos/images/original/000/401/603/687.jpg

Vad tycker ni om dagens telefoner med sina avlånga skärmar? Jag förstår marknadsavdelningarna hos telefontillverkarna.

"Vi tar bort döytan runt skärmen genom att fylla ut med mer skärmyta."

Men har någon stannat upp och och funderat på om det verkligen är en bra idé?

Folk klagade när telefoner med 5.5"-skärmar i formatet 16:9 kom. Termen "phablet" användes flitig. När iphone 5 släpptes gjordes det skojsamma photoshop-kollage med iPhones långa som skollinjaler.

Men nu när alla telefoner är longphones, då klagar ingen? Nu när vi inte längre får ner notification trayen utan att greppa telefonen i ena handen och använda andra handen för att peka (på samma sätt vi brukade skoja om hur den äldre generationen använde sina nya touch-telefoner).

Jag har en OnePlus 6T. Den har ungefär samma mått som min gamla OnePlus One, fast betydligt tyngre och betydligt mer otymplig att använda med en hand. Tänk om de hade skalat ner måtten på telefonen på längden istället för att dra ut skärmen till kanterna...

Ungdomarna är ju uppvuxna med dom här mobilerna annat är det med oss som varit med några år kommer du ihåg Ericsson R310 Hajfenan

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Inaktiv

Late Majority och Laggards klagade på att skärmarna blev större, inte vi andra.

Idag visst är skärmarna väldigt smala och de borde vara bredare, de kommer kanske bli bredare. Men en stor del av köparna är ungdomar med små fickor och får mobilerna ej plats där så blir de ej populära. Dessutom har många av dessa ungdomar väldigt små händer och det får ej vara för brett för dessa.

Så visst finns det ett problem med att mobiltelefonerna är smala, men att göra mobilerna mindre långa löser inte ett dugg problemet. Och man kan enkelt i sin mjukvara vilja att inte utnyttja hela höjden om man så skulle vilja.

Permalänk
Medlem

Min första telefon var en Nokia 2110, den var också avlång.. ser inte problemet

Permalänk
Avstängd

Jo, jag kom ihåg när jag blev hånad för att jag köpte den första Galaxy Note på 5,3 tum...

Men skärmformatet har ju en fördel för tillverkarna och det är att man får en större siffra på skärmstorleken utan att skärmen faktiskt är så mycket större.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Jo, jag kom ihåg när jag blev hånad för att jag köpte den första Galaxy Note på 5,3 tum...

Men skärmformatet har ju en fördel för tillverkarna och det är att man får en större siffra på skärmstorleken utan att skärmen faktiskt är så mycket större.

Det får mig att tänka på nördtråden, där jag letade efter nördskämt. Men jag insåg snabbt att alla skämt vi hade om nördar på 90 talet är borta och nörd är mer eller mindre inne idag. Så jag hittade inga skämt att tala om som drev med nördar.
Med detta sagt, det har funnits folk som har skrattat åt att vissa ligger 10år före dem i teknikutvecklingen, men denna skara som hånar de som ligger före har kraftigt minskat.

Permalänk
Medlem

Jag använder inte min lur till spel, foto/video eller sociala medier och behöver inga stora skärmar. 3-4" skulle vara lagom, funderar på att beställa en Unihertz Atom (https://www.androidauthority.com/unihertz-atom-872964/).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

Det får mig att tänka på nördtråden, där jag letade efter nördskämt. Men jag insåg snabbt att alla skämt vi hade om nördar på 90 talet är borta och nörd är mer eller mindre inne idag. Så jag hittade inga skämt att tala om som drev med nördar.
Med detta sagt, det har funnits folk som har skrattat åt att vissa ligger 10år före dem i teknikutvecklingen, men denna skara som hånar de som ligger före har kraftigt minskat.

Tja, jag vet inte. Hela Big Bang Theory känns som ett stort nördskämt...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Linus:

Min första telefon var en Nokia 2110, den var också avlång.. ser inte problemet

https://c1.staticflickr.com/3/2815/9667728348_15c1b3a021_b.jpg

Ptja, med din gamla mobil kunde man nå allt med tummen utan att flytta greppet eller använda andra handen

OnT så tycker jag det jobbigaste med nya modeller är att 3.5mm uttaget försvunnit. Jag vill inte köpa en adapter till varje set hörlurar/headset jag äger. För att inte nämna hur enkelt usb-c dras ut ur kontakten bara man rör kabeln lite då och då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Nu när vi inte längre får ner notification trayen utan att greppa telefonen i ena handen och använda andra handen för att peka
Jag har en OnePlus 6T.

Om du seriöst har det problemet, klicka på home-knappen, du kan då dra neråt vart som helst på skärmen. Sen för att komma tillbaks dit du var är det bara att dubbelklicka på overview-knappen

Permalänk
Medlem

Tycker helt klart att telefonerna är för stora/långa idag. Hade gärna sett telefoner med storleken från iPhone SE alternativt max 5" som Nexus 5 med mycket tunna kanter.

Permalänk
Medlem

För mig känns det helt meningslöst med de här nya ultrawide formaten. Jag vill ha en skärm på max 5" och max 16:9. Kör en Xperia XZ1 compact idag. Vad ska jag skaffa mig när den lägger av? Finns ju inga alternativ i premiumklassen över huvud taget idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av MarcusHuddinge:

Om du seriöst har det problemet, klicka på home-knappen, du kan då dra neråt vart som helst på skärmen. Sen för att komma tillbaks dit du var är det bara att dubbelklicka på overview-knappen

Det behövs en inställning på min S7 för att det ska fungera (den hittade jag tack vare ditt inlägg).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deepy:

För mig känns det helt meningslöst med de här nya ultrawide formaten. Jag vill ha en skärm på max 5" och max 16:9. Kör en Xperia XZ1 compact idag. Vad ska jag skaffa mig när den lägger av? Finns ju inga alternativ i premiumklassen över huvud taget idag.

Varför inte bara köra en 5,7" med 19:9 eller 5,5" med 2:1? Då når du lika bra med tummen över skärmen.

Gör du det valet har du telefoner som Google Pixel 3 / 3a, och Samsung Galaxy S10e att välja på.

Permalänk
Medlem

Inte nog med att dom är svåra att använda så finns det i princip 0 content där ute som nyttjar skärmytan. 99% av alla videos på Youtube är 16:9. Bilder är 5:3 eller 4:3. Läser du så scrollar du ändå innan du läst över halva skärmen (iaf jag). Möjligtvis blir spelen bättre? Jag vet inte, spel med touchkontroller är värdelösa oavsett.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Inte nog med att dom är svåra att använda så finns det i princip 0 content där ute som nyttjar skärmytan. 99% av alla videos på Youtube är 16:9. Bilder är 5:3 eller 4:3. Läser du så scrollar du ändå innan du läst över halva skärmen (iaf jag). Möjligtvis blir spelen bättre? Jag vet inte, spel med touchkontroller är värdelösa oavsett.

Vad tror du är svårast att använda? Samsung Galaxy S10 på 6,1-tum och 2.11:1 eller en Sony XZ2 Premium på 5,8-tum och 16:9? Sonyn är 0,59 cm bredare, och bör vara den som är svårast att använda med en hand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Varför inte bara köra en 5,7" med 19:9 eller 5,5" med 2:1? Då når du lika bra med tummen över skärmen.

Gör du det valet har du telefoner som Google Pixel 3 / 3a, och Samsung Galaxy S10e att välja på.

Har rätt stora händer (12or i handskar) och är inte ens i närheten av att kunna nå över min 5.1" skärm utan att behöva byta grepp hela tiden.
Ser såklart fördelarna med stor skärm när man skall göra nånting annat än ringa med telefonen.
Men 95% av tiden saknar jag min gamla Sony Compact.

Fortsätter utvecklingen är vi snart här:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vad tror du är svårast att använda? Samsung Galaxy S10 på 6,1-tum och 2.11:1 eller en Sony XZ2 Premium på 5,8-tum och 16:9? Sonyn är 0,59 cm bredare, och bör vara den som är svårast att använda med en hand.

Jag tror att båda hade varit mer vettiga att använda om båda hade 16:9-skärmar utan skärmkanter. Och att den mindre breda av dom hade varit bäst för de med mindre händer och den mer breda bättre för de med större händer. Ingen av dom är bra om båda hade haft 2:1-skärm eftersom nästan ingen människa på jorden har tummar som är långa nog att nå över hela skärmen då. Och som sagt finns det inte heller någon fördel för mediakonsumption.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Infiniti:

Inte nog med att dom är svåra att använda så finns det i princip 0 content där ute som nyttjar skärmytan. 99% av alla videos på Youtube är 16:9. Bilder är 5:3 eller 4:3. Läser du så scrollar du ändå innan du läst över halva skärmen (iaf jag).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Jag tror att båda hade varit mer vettiga att använda om båda hade 16:9-skärmar utan skärmkanter. Och att den mindre breda av dom hade varit bäst för de med mindre händer och den mer breda bättre för de med större händer. Ingen av dom är bra om båda hade haft 2:1-skärm eftersom nästan ingen människa på jorden har tummar som är långa nog att nå över hela skärmen då. Och som sagt finns det inte heller någon fördel för mediakonsumption.

Tangentbordet är inte över hela skärmen, och du behöver inte nå hela skärmen med tummen med samma grepp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Har rätt stora händer (12or i handskar) och är inte ens i närheten av att kunna nå över min 5.1" skärm utan att behöva byta grepp hela tiden.
Ser såklart fördelarna med stor skärm när man skall göra nånting annat än ringa med telefonen.
Men 95% av tiden saknar jag min gamla Sony Compact.

Fortsätter utvecklingen är vi snart här:

https://i.imgur.com/bazH7g2.jpg

Du når tangentbordet bättre med tummen med en Google Pixel 3 / 3a som kör 2:1 och 5,5-tum, än med en telefon som kör 16:9 på 5,1-tum.

Tänk på § 1.6 för övrigt, så moderatorerna inte behöver bland sig in i trådarna.

Permalänk
Medlem

Jahaaa, det är GDPR som är boven

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1