Varför går alltid sladden på grafikkort in på framsidan av kortet?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2018

Varför går alltid sladden på grafikkort in på framsidan av kortet?

Tjena, dum fråga här

Jag har under en lång tid undrat varför sladden på grafikkort alltid sitter på "framsidan" av kortet - alltså mot vänster sida av chassit.
Det verkar bara opraktiskt? Om den skulle sitta på bakre delen av kortsidan skulle den inte riskera att hamna på någon fläkt, och det hade sett snyggare ut genom eventuella fönster på chassit. Varför gör tillverkare alltid såhär?

Dator: Gigabyte Gigabyte GA-Z170-HD3P| ASUS GeForce GTX 1070 | i5-6500 @ 3.20GHz | 32 GB DDR4 2133 MHz | AeroCool Battlehawk | Corsair 140mm RED LED |
Kringutrustning: HyperX Alloy Elite RGB | HyperX Cloud II | HyperX Pulsefire FPS PRO | Corsair MM300 | AOC C27G1

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrbotten
Registrerad
Jan 2002

Jag har monterat många grafikkort olika modeller och generationer och alla har inte det.
Men det är helt klart en majoritet som har det, varför vet jag inte kanske är enklaste stället för tillverkarna

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015
Skrivet av Qmobss:

Tjena, dum fråga här

Jag har under en lång tid undrat varför sladden på grafikkort alltid sitter på "framsidan" av kortet - alltså mot vänster sida av chassit.
Det verkar bara opraktiskt? Om den skulle sitta på bakre delen av kortsidan skulle den inte riskera att hamna på någon fläkt, och det hade sett snyggare ut genom eventuella fönster på chassit. Varför gör tillverkare alltid såhär?

Standard sen är det lättare att se hålen från framsidan än att man ska behöva klämma in handen bakom på nå sätt och hitta hålen

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2018

Idealplaceringen hade varit rakt ner i bakkant, alternativt rakt i sidled (alltså "framåt" i chassit) i bakkant. Stör mig också på placeringen på framsidan, och då har jag inte ens ett chassi med fönster!

Moderkort: MSI Z390-A Pro | CPU: Intel Core i5-8600K @ 4.6 GHz | CPU-kylare: be quiet! Dark Rock Pro 4 | RAM: Corsair Vengeance 32 GB (4x8) DDR4-3000 CL15 LPX | GPU: Palit RTX 2080 Ti 11 GB GamingPro OC | SSD: Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | HDD: Seagate BC 2 TB + WD Red 4 TB + Seagate BC 1 TB | PSU: EVGA 650 W GQ Gold | Chassi: be quiet! Silent Base 801 | Skärm: ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2001

Nödlösning, fungerar till vissa andra kort utöver evga's

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2018
Skrivet av Linus:

Nödlösning, fungerar till vissa andra kort utöver evga's

https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/71RFf4y8i5L._SY355_.jpg

Här har ju uppenbarligen EVGA fattat hur det borde vara, men de fattade det inte tillräckligt mycket för att göra om grafikkorten, utan bara nog för att släppa en extrapryl. Fast det klart, de tjänar ju mer på att göra så här.

Moderkort: MSI Z390-A Pro | CPU: Intel Core i5-8600K @ 4.6 GHz | CPU-kylare: be quiet! Dark Rock Pro 4 | RAM: Corsair Vengeance 32 GB (4x8) DDR4-3000 CL15 LPX | GPU: Palit RTX 2080 Ti 11 GB GamingPro OC | SSD: Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | HDD: Seagate BC 2 TB + WD Red 4 TB + Seagate BC 1 TB | PSU: EVGA 650 W GQ Gold | Chassi: be quiet! Silent Base 801 | Skärm: ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Färingsö
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av cyklonen:

Här har ju uppenbarligen EVGA fattat hur det borde vara, men de fattade det inte tillräckligt mycket för att göra om grafikkorten, utan bara nog för att släppa en extrapryl. Fast det klart, de tjänar ju mer på att göra så här.

EVGA GTX 1080Ti och RTX 2080Ti K|NGP|N har kontakterna bak på kortsidan.
Fast dom kretskorten är ju så långt från Nvidias referensdesign som det är möjligt.

Corsair Obsidian 750D | EVGA X99 Classified | Corsair Dominator Platinum SE Torque 32GB DDR4 3200MHz CL14 | i7-5930K @4.5 GHz | EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 HC @2062 MHz, 12212 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + Acer Predator XB271HU |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Har kort med kontakter både "bakåt" och "uppåt" och som bara behöver en av dom.
Men oftast så sticker dom ju ut uppåt för att inte göra kortet längre än vad som är nödvändigt.
Uppåt så verkar det som att tillverkarna tycker det är OK att sprida ut sig.
Det finns säkert en maxhöjd enligt ATX standarden, men stora tornkylare har ju för länge sedan sett till att chassina är breda nog.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2018

@cyklonen: eller att strömkontakterna hade 90graders vinkel så kablarna försvann snyggt och inte petar mot rutan.

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG278Q 27" 144Hz

Ryzen 7 2700@4GHz / Cooler Master Evo 212 / Asus Prime B450 Plus / HyperX Predator 16GB DDR4 3200MHz / Asus RTX2060 Rog Strix OC

Trädvy Permalänk
Proffsmobbare
fd. JaZid
Plats
Karlskrona
Registrerad
Dec 2007

Vet inte varför det ser ut så på konsumentkorten, men Nvidia Quadro-serie har så gott som alltid haft strömkontakterna på kortsidan av kortet. Samma sak gäller AMD's FirePro, förmodligen för rackmontering.