Permalänk
Medlem

har jag gjort fel med kylpastan?

Hej, jag har en i7 9700k tillsammas med en noctua NH-D15. När jag startar datorn ligger den på typ 26-32 grader och när jag kollar youtube/surfar/spotify ligger den mellan 30-40 men oftast närmare 30 än 40. Om jag kör prime95 small ffts maxium heat så går den ganska snabbt upp till 63-69. Det jag reagerar på är att min processor underklockar sig själv vid den tempen, går från 4.6ghz på alla cores (oklockad, inte pillat med volt eller något, bara ändrat ram till 3000mhz) så går den ner och låser sig på 3.9 ghz.

Börjar undra om jag har gjort fel med kylpastan för tycker det är konstigt att den underklockar sig själv. Jag la en liten klick kylpasta sen la jag på kylaren och höll med ett jämt tryck. Däremot så hade jag problem att montera kylaren fick ta i med kraft innan skruvjäveln gängade vilket jag inte vågade i början så jag tog av kylaren från cpun några gånger för jag trodde att den kanske inte låg hål mot hål med skruven.

Kanske förstör kylpastan när man gör så? Det såg däremot väldigt bra ut låg jämt utfördelat över cpun, kanske lite mer just i mitten men täckte ändå det mesta i cpun men kanske blir lufthål när man håller på och tar av kylaren fram och tillbaka? Vore tråkigt i så fall för är inte jättesugen på att göra om det om jag ska vara ärlig, var mitt första bygge och är just kylaren som jag tyckte var besvärlig.

https://gyazo.com/70b276e02078a66ddd68a99565596af3

det där är efter 20 min den ligger typ hela tiden runt 50-54 på 3.9 klock. Men i början på 4.6 går den upp till siffrorna ni ser på max och på mindre än en minut klockas den ner.

Permalänk
Medlem

Basfrekvensen är 3,6 GHz, så den är ju snarare något överklockad hela tiden. Om den högra spalten är maxvärden, vilket jag antar, så ser du att effekten är skyhögt över TDP på 95 W, så en gissning är att den går ned för att hålla sig inom det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Basfrekvensen är 3,6 GHz, så den är ju snarare något överklockad hela tiden. Om den högra spalten är maxvärden, vilket jag antar, så ser du att effekten är skyhögt över TDP på 95 W, så en gissning är att den går ned för att hålla sig inom det.

Iofs sant, har däremot aldrig haft något problem med andra processorer med turbo men har heller aldrig haft någon som är som den jag har nu och går till 4.6. Trodde ändå att jag skulle kunna ligga på det hela tiden men det kanske jag kan när jag spelar, måste testa det för prime stressar väl betydligt mkt mer än vad den gör när jag spelar.

Permalänk
Medlem

Om du har nyare verison av Prime95 så slår den väl automatisk på AVX3 vilket "klockar ner" processorn 0.3 GHZ?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Du kan kolla, men märker du inte av att det segar ner i spel är det troligen bara att CPUn gör det den måste men inte mer.
En CPU eller dator i helhet jobbar idag så lite och så sakta den kan för att hålla nere på mängden energi som slösas, det kan låta lite baklänges men ju nyare dina komponenter är ju mer aggressivt kommer de att hålla sig på minimal effort.
Det betyder inte att du inte får de FPS du borde m.m. men det är onödigt att CPUn kör i full blås 4.6-4.7 och bli jätte varm om den då får stå och vänta på saker att göra 25% av tiden, därav klockar den ner sig och håller en balans i att göra saker klara snabbt nog utan att överanstränga sig.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zinkon:

Hej, jag har en i7 9700k tillsammas med en noctua NH-D15. När jag startar datorn ligger den på typ 26-32 grader och när jag kollar youtube/surfar/spotify ligger den mellan 30-40 men oftast närmare 30 än 40. Om jag kör prime95 small ffts maxium heat så går den ganska snabbt upp till 63-69. Det jag reagerar på är att min processor underklockar sig själv vid den tempen, går från 4.6ghz på alla cores (oklockad, inte pillat med volt eller något, bara ändrat ram till 3000mhz) så går den ner och låser sig på 3.9 ghz.

Börjar undra om jag har gjort fel med kylpastan för tycker det är konstigt att den underklockar sig själv. Jag la en liten klick kylpasta sen la jag på kylaren och höll med ett jämt tryck. Däremot så hade jag problem att montera kylaren fick ta i med kraft innan skruvjäveln gängade vilket jag inte vågade i början så jag tog av kylaren från cpun några gånger för jag trodde att den kanske inte låg hål mot hål med skruven.

Kanske förstör kylpastan när man gör så? Det såg däremot väldigt bra ut låg jämt utfördelat över cpun, kanske lite mer just i mitten men täckte ändå det mesta i cpun men kanske blir lufthål när man håller på och tar av kylaren fram och tillbaka? Vore tråkigt i så fall för är inte jättesugen på att göra om det om jag ska vara ärlig, var mitt första bygge och är just kylaren som jag tyckte var besvärlig.

https://gyazo.com/70b276e02078a66ddd68a99565596af3

det där är efter 20 min den ligger typ hela tiden runt 50-54 på 3.9 klock. Men i början på 4.6 går den upp till siffrorna ni ser på max och på mindre än en minut klockas den ner.

Du ligger ju på 175w, såklart kommer cpu:n klocka ner sig.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Du ligger ju på 175w, såklart kommer cpu:n klocka ner sig.

Tänkte inte ens på det trodde inte man kom upp så högt utan att ha pillrat med saker i bios. Min gamla klockade jag från 3.9-4.2 och den klockade aldrig ner sig och låg på kanske 75c i prime
Testade spela csgo precis 20 min deathmatch

https://gyazo.com/b1e54026acd6eb1e82645c8a5968e3b2

Som max runt 50 grader men varje gång jag kollade låg den runt 43-45 och alltid 4.6 så verkar funka som det ska.