Permalänk
Medlem

LG SK9Y montera under tv?

Jag har hört med LG och Elgiganten som ingen av dom kan svara på frågan. Håller på flytta så hämtar tvn på fredag men skulle vara bra att veta redan nu.

Tvn kommer vara vägghängd med en konsol som går att rotera 180grader och jag vill då kunna fästa min soundbar under tvn med en konsol mellan tv och soundbar. Då denna soundbar LG sk9y normalt väggmonteras på ett lite annorlunda sätt än andra så undrar jag kommer det funka att montera under tv med de olika universala fästen som finns på marknaden?

Tack!

Permalänk
Medlem

Det verkar finnas 2 fästen under den vilket gör att om jag köper fästen för att hänga den under tvn så kommar knapparna och led panel peka ner mot golvet, högtalaren kommer att peka mot mig istället för mot taket. Finns den någon nackdel ljudmässigt med att ha det så? Tänker Dolby Atmos egenskapen etc

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ja om du vänder uppochner på soundbaren kommer ljudkanalerna skifta. Höger ljud kommer ur vänster och vänsterljud kommer ur höger.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

Ja om du vänder uppochner på soundbaren kommer ljudkanalerna skifta. Höger ljud kommer ur vänster och vänsterljud kommer ur höger.

Vart har jag skrivit upp och ner?

Ett fjärde dels varv så 90 grader.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av barduck:

Det verkar finnas 2 fästen under den vilket gör att om jag köper fästen för att hänga den under tvn så kommar knapparna och led panel peka ner mot golvet, högtalaren kommer att peka mot mig istället för mot taket. Finns den någon nackdel ljudmässigt med att ha det så? Tänker Dolby Atmos egenskapen etc

Skickades från m.sweclockers.com

Altså, vad tror du själv, om du riktar högtalare som ska studsa mot taket och ner rakt emot dig, och dom högtalarna som ska skicka ljudet rakt emot dig mot golvet, tror du själv det blir som LG hadde tänkt det skulle fungera, ja eller Dolby Labs?

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Altså, vad tror du själv, om du riktar högtalare som ska studsa mot taket och ner rakt emot dig, och dom högtalarna som ska skicka ljudet rakt emot dig mot golvet, tror du själv det blir som LG hadde tänkt det skulle fungera, ja eller Dolby Labs?

Dom skickar inte mot golvet dom skickar rakt mlt mig istället för upp mot taket.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ja det är klart att högtalaren är designad för att användas på ett sätt. Roterar du eller riktar om högtalarna på ett annat sätt så får du en felaktig ljudbild. Hela ljudupplevelsen blir annorlunda.

Bästa lösningen är att ställa den på en bänk under TVn eller på en konsol, som den är designad för.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Använd det medföljande väggfästets-vinklarna som följer med så hamnar den rätt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det går inte bara att fixa ett par schyssta L-formade järn som monteras på uppfästningen bakom TVn och ger dig som en liten hylla under TVn som du ställer din Soundbar? Att vinkla den så att "surround"/tak-högtalarna riktas mot dig kommer ge en riktigt märklig ljudbild.

Permalänk
Medlem

Alltså fäst dom vinklarna i fästet i stället för i väggen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@barduck:
Hej,

Hur löste du upphängningen? Har du bilder på hur det blev? Hur var den medföljande upphängningen?

Funderar på att slå till själv på denna högtalare.