Noctua visar upp passiv processorkylare – klarar Core i9-9900K utan fläkt

Permalänk
Melding Plague

Noctua visar upp passiv processorkylare – klarar Core i9-9900K utan fläkt

I Noctuas monter huserar en rejäl passiv kylarlösning, konstruerad av sex värmeledningsrör och stora aluminiumskivor. Med nöd och näppe kan den kyla åttakärniga Intel Core i9-9900K.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

En fråga, vart skickar jag mina pengar? <3

Permalänk
Medlem

Vilken snygging!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Vad väger den?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Intressant att de använde en så gles och har så tjocka kylfenor. de man sett innan har ju åtminstone dubbelt så många flänsar samt mycket tunnare.
Oavsett så hade datorn mått bra av att ha en långsamt snurrande fläkt i toppen på datorn. Är ju inte bara CPUn som behöver kylning, utan med helt passiv kylning så börjar man få problem med kylningen av VRM, m.m.

Ändå skönt att se att folk är intresserade av passiva datorer.

Permalänk
Medlem

Wow!

Den här måste ni testa grabbar, tjata på dem ordentligt om ett testexemplar nu.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Ett självklart köp för mig, så snart den finns tillgänglig.

Permalänk
Medlem

Prova den här på nya Ryzen CPUerna som har lägre TDP

Blir intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Prova den här på nya Ryzen CPUerna som har lägre TDP

Blir intressant.

Det vore en riktig drömsetup om man kunde köra 3700 med denna!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JeanC:

Prova den här på nya Ryzen CPUerna som har lägre TDP

Blir intressant.

Är inte Ryzens TDP endast för basfrekvens precis som intel?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AdoringFan:

Är inte Ryzens TDP endast för basfrekvens precis som intel?

Om du har ett "normalt" moderkort utan prestanda BIOS snittar en 2700x runt 100w stock i normala intensiva applikationer, drar du igång Prime95 går den upp i 120-130w.

Intels 9900K är 95w TDP, men i verkligheten går den upp i 200w i Prime95 Intel har ljugit ordentligt med TDPn sen 8700K där de satte 95w TDP på lådan och hoppades att ingen såg...sen gjorde dom samma igen när dom satte dit två kärnor till...

Skulle vi inte ha AIO kylare och spel som endast nyttjar upp till åtta trådar så skulle folk skratta åt 9900K och kalla den för en härdsmälta som väntar att hända

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Bara jag som inte hör vad han säger på min mobil Väldigt lågt ljud. Tur att artikeln är välskriven. Tack för det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk

Får mig att tänka på: https://www.quietpc.com/ninja
Var som gjord för passiv kylning för 10 år sedan!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Skulle väl inte säga att den "klarar" i9 9900K när den bara håller sig vid basfrekvens men det var väl väntat. Men det får väl anses som en bedrift ändå, den är ju ganska känd för att bli svettig.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Skulle väl inte säga att den "klarar" i9 9900K när den bara håller sig vid basfrekvens men det var väl väntat. Men det får väl anses som en bedrift ändå, den är ju ganska känd för att bli svettig.

Turbo är alltid utanför normal användning så. Ger möjlighet till klock frekvenser över normalt om kylning och strömförsörjning tillåter. Med andra ord inte alltid. Märks väl i diverse märkesdatorer med dålig kylning och meh i strömförsörjning..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Inaktiv

I testriggen hade de ju ett fläktlöst dedikerat graffe direkt under.. värme stiger.. de borde demat med inbyggda grafiken i 9900k

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Intressant att de använde en så gles och har så tjocka kylfenor. de man sett innan har ju åtminstone dubbelt så många flänsar samt mycket tunnare.
Oavsett så hade datorn mått bra av att ha en långsamt snurrande fläkt i toppen på datorn. Är ju inte bara CPUn som behöver kylning, utan med helt passiv kylning så börjar man få problem med kylningen av VRM, m.m.

Ändå skönt att se att folk är intresserade av passiva datorer.

En tätare design får mer kylarea i förhållande till yttermått och det är ju bra.
Men en någorlunda tät design kräver lite lufttryck för att fungera bra.
En glesare design fungerar bättre om det ska vara helt passiv kylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Bara jag som inte hör vad han säger på min mobil Väldigt lågt ljud. Tur att artikeln är välskriven. Tack för det.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag lyssnade på mobilen och körde på ca 50% ljudnivå utan problem.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Esseboy:

Om du har ett "normalt" moderkort utan prestanda BIOS snittar en 2700x runt 100w stock i normala intensiva applikationer, drar du igång Prime95 går den upp i 120-130w.

Intels 9900K är 95w TDP, men i verkligheten går den upp i 200w i Prime95 Intel har ljugit ordentligt med TDPn sen 8700K där de satte 95w TDP på lådan och hoppades att ingen såg...sen gjorde dom samma igen när dom satte dit två kärnor till...

Skulle vi inte ha AIO kylare och spel som endast nyttjar upp till åtta trådar så skulle folk skratta åt 9900K och kalla den för en härdsmälta som väntar att hända

Fast är det så stor skillnad mellan effekt hos i9-9900K och 2700X när man kör saker som lastar alla kärnor samtidigt?

Hur förklarar man i så fall dessa resultat?

220W totalt, 180W skillnad mellan idle och maxlast för i9-9900K och 195W totalt, 145 W mellan idle och maxlast för 2700X

En förklaring vore naturligtvis att SweC gjort någon tabbe, men kikar man på t.ex. TechPowerUp får de rätt mycket samma resultat

200W totalt, ~160 W skillnad mellan idle och maxlast för i9-9900K, 200W totalt, 150 W skillnad mellan idle och maxlast för 2700X

I båda fallen drar CPUerna klart mer än sin TDP. Och är det inte så man "fixat" det problem som HEDT hade tidigare med att man fick offra enkeltrådprestanda för att stoppa in flera kärnor. Gör man det blir CPUn i praktiken sämre för de flesta.

Vad både Intel och AMD nu valt att göra är att hålla eller till och med höja enkeltrådprestanda, det man i stället helt slänger ut genom fönstret är fokus på låg effekt. Nog vettigt, för oss som fortfarande värdesätter maximal perf/W finns ju andra produkter! Alla kan bli nöjda.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@GuessWho: Jo jag vet. Men tidigare kylare som sålts för att kunna köras passivt, så som Thermalrights HR serie, Scythes Ninjor och Orochi, Silverstones variant och Zalmans variant, har alla tätare strukturer, därav är jag så intresserad av detta kylvalet.
Dock så verkar Noctuas version mer lik de extruderade kylflänsarna av större modell (typ dem som Zalman, Streacom, HFX, HDPLEX, etc.) använder till sina chassin.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Fast är det så stor skillnad mellan effekt hos i9-9900K och 2700X när man kör saker som lastar alla kärnor samtidigt?

Hur förklarar man i så fall dessa resultat?

220W totalt, 180W skillnad mellan idle och maxlast för i9-9900K och 195W totalt, 145 W mellan idle och maxlast för 2700X

En förklaring vore naturligtvis att SweC gjort någon tabbe, men kikar man på t.ex. TechPowerUp får de rätt mycket samma resultat

200W totalt, ~160 W skillnad mellan idle och maxlast för i9-9900K, 200W totalt, 150 W skillnad mellan idle och maxlast för 2700X

I båda fallen drar CPUerna klart mer än sin TDP. Och är det inte så man "fixat" det problem som HEDT hade tidigare med att man fick offra enkeltrådprestanda för att stoppa in flera kärnor. Gör man det blir CPUn i praktiken sämre för de flesta.

Vad både Intel och AMD nu valt att göra är att hålla eller till och med höja enkeltrådprestanda, det man i stället helt slänger ut genom fönstret är fokus på låg effekt. Nog vettigt, för oss som fortfarande värdesätter maximal perf/W finns ju andra produkter! Alla kan bli nöjda.

https://www.tomshardware.com/reviews/intel-core-i9-9900k-9th-...

Här är ett bättre test där de faktiskt kollar CPU package förbrukning. Swec mäter förbrukning vid väggen, dvs den mest osäkra metoden att mäta. Genom att mäta package så vinner AMD med 100 watt. Vilket också återspeglas av att AMD inte är så kräsen när det gäller val av kylare.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

En 120mm fläkt eller en på 140mm som går riktigt lågvarvigt kan ju knappast märkas ljudmässigt?
Om folk skulle få göra ett lyssningstest i ett normalt chassi med och utan lågvarvig fläkt så skulle jag gissa på att många inte skulle märka någon skillnad i ljudnivå.

Jag förstår inte varför man inte kan ha en sådan fläkt där för att hålla en betydligt trevligare temperatur som då också skulle ge bättre prestanda i det här fallet.

Helt passivt är rent utav dumt skulle jag säga.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Esseboy:

https://www.tomshardware.com/reviews/intel-core-i9-9900k-9th-...

Här är ett bättre test där de faktiskt kollar CPU package förbrukning. Swec mäter förbrukning vid väggen, dvs den mest osäkra metoden att mäta. Genom att mäta package så vinner AMD med 100 watt. Vilket också återspeglas av att AMD inte är så kräsen när det gäller val av kylare.

Har lite svårt att se hur metoden att mäta från väggen kan vara osäkrare än vad TH försökte sig på.

Vi kan nog anta att SweClocker och andra webbplatser har hyfsad mätutrustning. Vidare får vi utgå från att de använder samma nätaggregat för alla system.

Skillnaden mellan "idle" och full last i något som enbart lastar CPU blir i det läget ett väldigt bra mått på var CPU-delen drar. Detta då en modern icke-överklockad CPU med alla strömsparfunktioner påslagna drar väldigt nära noll i "idle".

Jämför det med vad TH försökte sig på. Ser absolut vad de ville åstadkomma, men kolla pinout på en modern CPU och samt kolla informationen om hur många spänningsplan som finns. Sannolikheten att TH fått med allt är inte speciellt långt över noll.

En klar felkälla i att mäta från väggen är att effektiviteten hos nätaggregat beror av last. Men i just detta fall var ju effektuttaget väldigt snarlikt -> denna felkälla borde vara nära noll i just detta specifika fall.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

En 120mm fläkt eller en på 140mm som går riktigt lågvarvigt kan ju knappast märkas ljudmässigt?
Om folk skulle få göra ett lyssningstest i ett normalt chassi med och utan lågvarvig fläkt så skulle jag gissa på att många inte skulle märka någon skillnad i ljudnivå.

Jag förstår inte varför man inte kan ha en sådan fläkt där för att hålla en betydligt trevligare temperatur som då också skulle ge bättre prestanda i det här fallet.

Helt passivt är rent utav dumt skulle jag säga.

Nu förutsätter du en massa saker och ser inte helheten riktigt. Prestanda må vara viktigast för oss entusiaster, men det är långt ifrån den högsta prioriteten för alla.

Ja, i en normal hemmiljö, för normala användare som du och jag duger det alldeles utmärkt med valfri luftkylare och tysta fläktar.

Dock finns en uppsjö scenarier där helt tysta datorer är önskvärt eller t.o.m. nödvändigt. Tänk dig folk som jobbar med ljud, studios och dylikt. Helt oacceptabelt med minsta störning i sådana miljöer. Kan även tänka mig en del laboratoriemiljöer där vibrationer och bakgrundsbrus inte är en option. I kontorslandskap är det också väldigt trevligt med passivt kylda maskiner och det kan sänka brusnivån avsevärt vilket leder till piggare personal som trivs bättre, vare sig de märker det eller inte.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Har lite svårt att se hur metoden att mäta från väggen kan vara osäkrare än vad TH försökte sig på.

Vi kan nog anta att SweClocker och andra webbplatser har hyfsad mätutrustning. Vidare får vi utgå från att de använder samma nätaggregat för alla system.

Skillnaden mellan "idle" och full last i något som enbart lastar CPU blir i det läget ett väldigt bra mått på var CPU-delen drar. Detta då en modern icke-överklockad CPU med alla strömsparfunktioner påslagna drar väldigt nära noll i "idle".

Jämför det med vad TH försökte sig på. Ser absolut vad de ville åstadkomma, men kolla pinout på en modern CPU och samt kolla informationen om hur många spänningsplan som finns. Sannolikheten att TH fått med allt är inte speciellt långt över noll.

En klar felkälla i att mäta från väggen är att effektiviteten hos nätaggregat beror av last. Men i just detta fall var ju effektuttaget väldigt snarlikt -> denna felkälla borde vara nära noll i just detta specifika fall.

Enligt egen mätning drar min dator runt 150 W stock i P95, ganska mycket lägre än SweCs test. Kanske dom hade nått problem med moderkortet som slängde på för hög spänning?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Nu förutsätter du en massa saker och ser inte helheten riktigt. Prestanda må vara viktigast för oss entusiaster, men det är långt ifrån den högsta prioriteten för alla.

Ja, i en normal hemmiljö, för normala användare som du och jag duger det alldeles utmärkt med valfri luftkylare och tysta fläktar.

Dock finns en uppsjö scenarier där helt tysta datorer är önskvärt eller t.o.m. nödvändigt. Tänk dig folk som jobbar med ljud, studios och dylikt. Helt oacceptabelt med minsta störning i sådana miljöer. Kan även tänka mig en del laboratoriemiljöer där vibrationer och bakgrundsbrus inte är en option. I kontorslandskap är det också väldigt trevligt med passivt kylda maskiner och det kan sänka brusnivån avsevärt vilket leder till piggare personal som trivs bättre, vare sig de märker det eller inte.

Jo men då använder man inte en 9900K heller. Men jag förstår absolut att det finns situationer där man absolut eftersträvar så tysta komponenter som möjligt.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Enligt egen mätning drar min dator runt 150 W stock i P95, ganska mycket lägre än SweCs test. Kanske dom hade nått problem med moderkortet som slängde på för hög spänning?

Eller så mäter din utrustning annorlunda.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Trevligt, det var ett tag sedan det senast släpptes en rejäl passiv cpu-kylare. Senast var väl Nofan och innan dess Scythe Ninja.

Skrivet av Yoshman:

En förklaring vore naturligtvis att SweC gjort någon tabbe, men kikar man på t.ex. TechPowerUp får de rätt mycket samma resultat

Det kan ha med det här att göra:

https://www.youtube.com/watch?v=kN9ZJm7aVYg

GamersNexus går igenom hur vissa moderkort i praktiken "fuskar", och låter 9900K sträcka mer på benen (och därmed givetvis dra mer ström).

Gissningsvis körde både SweC och TechPowerUp sina tester på moderkort som inte "fuskar".

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av blade80:

Jo men då använder man inte en 9900K heller. Men jag förstår absolut att det finns situationer där man absolut eftersträvar så tysta komponenter som möjligt.

Varför skulle man inte använda den processorn inom ljudproduktion?
Ljudproduktion är processor och ram tungt. Vad man inte behöver är en fläskig gpu. 9900K igpu skulle ofta räcka. Däremot använder många större studios servrar/workstations i separata rum, och då behövs ju inte passiv kylning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Om du har ett "normalt" moderkort utan prestanda BIOS snittar en 2700x runt 100w stock i normala intensiva applikationer, drar du igång Prime95 går den upp i 120-130w.

Intels 9900K är 95w TDP, men i verkligheten går den upp i 200w i Prime95 Intel har ljugit ordentligt med TDPn sen 8700K där de satte 95w TDP på lådan och hoppades att ingen såg...sen gjorde dom samma igen när dom satte dit två kärnor till...

Skulle vi inte ha AIO kylare och spel som endast nyttjar upp till åtta trådar så skulle folk skratta åt 9900K och kalla den för en härdsmälta som väntar att hända

Dock inte så att Intel ljuger om TDP värdet, bara det att TDP är ett uselt värde att gå på för att ta reda på vad en processor normalt drar.
Kan processorn kylas med en kylare som följer rätt TDP och då hålla sin marknadsförda basfrekvens på alla kärnor så har de inte ljugit. Sen att den då är mycket sämre än med en bättre kylare må så vara.