Permalänk

Byta 6700K?

Har idag en 6700K.

Kör lite spel och videoredigering.

Finns någon anledning att uppgradera till nya AMD som kommer nu?

Vad är är min 6700K värd begagnad isåfall?

Permalänk

Nää det låter ovärt. Klocka 6700’an ordentligt istället så piskar den säkert nya Zen ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

9900k@5.0 Eisbaer Extreme - ASUS Z390 TUF -
Kingston HyperX 32gb 3200mhz - MSI 3080Ti Suprim x - 660p - Phanteks Enthoo719 - Phanteks Revo X 1200 - Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

För videoredigering är det bra med många kärnor, där kan det vara värt att byta.
För spel är det inte värt att byta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skengetronic:

Nää det låter ovärt. Klocka 6700’an ordentligt istället så piskar den säkert nya Zen ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag uppgraderade från 6700K till 9900K och i tyngre flertrådade applikationer så piskar i9'an min gamla med extremt mycket.
Gaming, inte jättestor skillnad men ändå märkbar!

Så att säga att en 6700K överklockad kommer piska AMD's nya utan ett enda real world benchmarks känns lite fel.

/Marcus

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arjay_Gamer:

Har idag en 6700K.

Kör lite spel och videoredigering.

Finns någon anledning att uppgradera till nya AMD som kommer nu?

Vad är är min 6700K värd begagnad isåfall?

Absolut! 6700K är inte speciellt bra på multitrådade applikationer/spel och där lär 3800X köra över den. Sen får du ju ett moderkort med lite modernare funktioner samt kanske snabbare minnen. Tillsammans lär det göra skillnad.

Jag ska lätt uppgradera Vet dock inte riktigt vad prollen är värd men säkert en 1500kr iaf?

Skrivet av skengetronic:

Nää det låter ovärt. Klocka 6700’an ordentligt istället så piskar den säkert nya Zen ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Tänk om man inte kan klocka den? Min orkar iaf inte över 4500MHz.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Det är nog mest värt att hålla ut till nästa generation.
Har du inte överklockat så kan du köra upp den till 4,5ghz enkelt.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

En sak att tänka på är att nya zen har Pcie 4.0 vilket kan vara skönt om du flyttar runt på stora video filler ofta, lär nog kosta en slant dock. Allt beror på om du har pengar som bränner ett hål i din plånbok men skulle nog säga att de är ovärt att uppgradera.

Permalänk
Medlem

Skillnad ja. Prisvärt, tveksamt. Köp en riktigt bra skärm istället om du inte redan har det, det kommer märkas större skillnad, och vänta med CPUn nån generation till.

Permalänk
Medlem

Mycket beror ju på i vilken hastighet du kan köra din 6700k.

Släpper du sen iväg ett bra moderkort och en 6700k på andrahandsmarknaden så kommer det täcka en stor del av kostnaden för det nya inköpet. Såg ingen 6700k på tradera just nu, men det ligger ett uppgraderingskit med 7700k, MSI Z270 GAMING PRO och 16gb RAM där nu för 3300 SEK och auktionen har ett dygn kvar.

Permalänk

Absolut värt det, tänker göra samma byte. Min 6700k flaskhalsar i bfv trots att jag bara har ett 1070 och kör processorn i 4,7Ghz med ht på. Nu bör man ju dessutom slå av ht om man vill undvika sårbarheter.

3800x lär bli ett rejält lyft i både spel men framförallt multitrådat som videoredigering.

Förhoppningsvis finns det lite urymme för överklockning om man kan hålla värmen i check så att jag kan få utnyttja min loop på allvar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Videoredigering kan jag inte svara på.
Spel, som många säger säkert inte så stor skillnad att det är "värt det".
Jag är dock av skolan att använda upp saker helt innan man köper nytt, en 3770kr har ena dottern i sin dator och där kör hon alla spel + VR utan problem med 980kort.
Så allt har att göra vilket krav.
Dock känns det som ända sen Ryzen släpptes så har i5 före gen 8 gått till "skräp status"

I ditt fall hade jag överklockar, bytt grafikkort eller skärm

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Beror ju lite på vad du har i övrigt. Jag är markant flaskhalsad i spel av min 7700k trots att den går i 5 GHz.

Permalänk
Medlem

@Aktsu: Utveckla gärna. I vilka spel, vilka upplösningar, vad har du för gpu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

@Aktsu: Utveckla gärna. I vilka spel, vilka upplösningar, vad har du för gpu?

2560x1440 med ett MSI 2080 Ti Gaming X Trio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

2560x1440 med ett MSI 2080 Ti Gaming X Trio.

7700K är ändå bland de bästa spelprocessorerna du kan ha i dag. Tror att den ännu slår alla AMDs processorer i spel. Och 6700K är i princip lika snabb om den körs i samma klock,

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arjay_Gamer:

Har idag en 6700K.

Kör lite spel och videoredigering.

Finns någon anledning att uppgradera till nya AMD som kommer nu?

Vad är är min 6700K värd begagnad isåfall?

Svårt att säga när de inte är lanserade än. Av det AMD har visat själva så verkar 3700X kunna gå jämsides med 9900K i spel, men då det är AMD själva som står för Inton så skall man väl inte lita på det utan vänta tills riktiga tester, men om du tycker att 9900K-prestanda är värt att uppgradera till och vill ha AMD i nästa bygge så kan det ju vara värt att fundera på i alla fall. Men om du tycker att prestandahoppet från 6700K till 9900K känns "meh" så finns väl ingen anledning, förutom att det är kul med nytt förståss Som andra redan nämnt så kan du ju alltid klocka, se hur långt du kommer, och se om den extra prestandan duger för dig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag är supernöjd med min 6700K. Tänker inte byta på länge.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

7700K är ändå bland de bästa spelprocessorerna du kan ha i dag. Tror att den ännu slår alla AMDs processorer i spel. Och 6700K är i princip lika snabb om den körs i samma klock,

Den är likväl en flaskhals under de förhållandena, oavsett om den slår alla AMDs processorer i spel. Om jag skall ha kvar datorn blir det nog Zen 2 eller 9900KS som jag byter till, beroende på vad som verkar vettigast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Den är likväl en flaskhals under de förhållandena, oavsett om den slår alla AMDs processorer i spel. Om jag skall ha kvar datorn blir det nog Zen 2 eller 9900KS som jag byter till, beroende på vad som verkar vettigast.

Visst men många nöjer sig länge med något som är tillräckligt bra, Om man alltid ska ha det nyaste och snabbaste blir det dyrt och heller ingen garanti för att det inte kommer att flaska.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Klart att du inte ska byta. Invänta och se vad next-gen konsoler gör för de rekommenderade specifikationerna i spel. De släpps under 2020-2021 sägs det. Fram tills dess så presterar din CPU utmärkt.

Sen om du kör "lite" videoredigering tycker jag inte heller att det finns någon anledning att byta CPU. Gällande värdet så är det inte särskilt högt här på forumet. Jag skulle säga att CPU + MOBO + RAM skulle gå för 2000-2500. På tradera är det högre som ett tidigare inlägg visat.

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk

Tack för alla synpunkter och jag har kommit fram till att jag kör min CPU ett tag till!

Permalänk
Medlem

Tänk på att rekommendationen är att stänga av HT på intel proppar då det finns rn sårbsrhet . Där tappsr man mycket prestanda.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Arjay_Gamer:

Har idag en 6700K.

Kör lite spel och videoredigering.

Finns någon anledning att uppgradera till nya AMD som kommer nu?

Vad är är min 6700K värd begagnad isåfall?

Jo uppgradera till nya 3000 serien

Det visar sig mer och mer hur mycket fler kärnor är värda i modernare spel. folk som valde 7600k över R5 1600 kommer ha en dålig tid framför sig.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk

@_Merc_: Jo tack, brorsan har ett 7640X system och den har verkligen tappat med nyare spel.

En Ryzen 3000 hade gjort enorm skillnad. Själv hoppades jag att där skulle komma någon billig cpu till x299 men det kan man ju fett glömma, man kan få en medioker 8 kärnig för typ 7K

brorsan får nog ett ryzen system istället då det är högtid att uppgradera den datorn.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Hade behållit 6700K ett tag till

Permalänk
Medlem

Kör själv på 6700K som går att klocka upp till 4.6Ghz men körs oftast runt 4.2. Jag måste säga att det finns en hel del tillfällen jag märker att den inte orkar med. Framför allt så känns den ganska seg när jag multitaskar mycket vilket är min förhoppning att Zen 2 och 8 kärnor kommer att hantera bättre.

Med det sagt så är jag 99% säker på att min upplevelse kommer att bli bättre, men jag tvivlar starkt på att det är några hästlängder. Det är väl ett par tillfällen här och där som det inte kommer lagga där 6700K hade gjort det. Tvivlar starkt på att det är några stora ändringar i FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skengetronic:

Nää det låter ovärt. Klocka 6700’an ordentligt istället så piskar den säkert nya Zen ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Ehm. Nä.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Skrivet av daskedennis:

Ehm. Nä.

OK. Om du anser att det är en bra investering att lägga ut minst dubbelt så mycket cash för en par % extra performance så är väl det din åsikt. Varför skulle man byta om man inte behöver?

Sen är det ju ändå helt poänglöst att sitta och hålla på spekulera i prestanda på grejer som inte finns än. Vid launch hade ju dessutom första Ryzen en hel rad barnsjukdomar som knappt ens är åtgärdade än, inkompabilitet med minnen osv.

Inte särskilt många minuter man måste lägga på felsökning innan man utrotat all tid man sparat in vid videohantering.

Om man har obegränsade mängder pengar däremot så behöver man väl inte fråga om det är ”värt” att uppgradera, men då hade OP inte suttit med flera generationer gammal teknik ändå kan man ju tänka sig.

Är nog all for team red, men lite rim och reson kan man ha ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

9900k@5.0 Eisbaer Extreme - ASUS Z390 TUF -
Kingston HyperX 32gb 3200mhz - MSI 3080Ti Suprim x - 660p - Phanteks Enthoo719 - Phanteks Revo X 1200 - Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av skengetronic:

OK. Om du anser att det är en bra investering att lägga ut minst dubbelt så mycket cash för en par % extra performance så är väl det din åsikt. Varför skulle man byta om man inte behöver?

Sen är det ju ändå helt poänglöst att sitta och hålla på spekulera i prestanda på grejer som inte finns än. Vid launch hade ju dessutom första Ryzen en hel rad barnsjukdomar som knappt ens är åtgärdade än, inkompabilitet med minnen osv.

Inte särskilt många minuter man måste lägga på felsökning innan man utrotat all tid man sparat in vid videohantering.

Om man har obegränsade mängder pengar däremot så behöver man väl inte fråga om det är ”värt” att uppgradera, men då hade OP inte suttit med flera generationer gammal teknik ändå kan man ju tänka sig.

Är nog all for team red, men lite rim och reson kan man ha ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad dillar du om? Du skriver att en klockad 6700K piskar Zen 2. Och jag säger emot ditt påstående.

Dessutom säger du ju mot dig själv...

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Kör själv på 6700K som går att klocka upp till 4.6Ghz men körs oftast runt 4.2. Jag måste säga att det finns en hel del tillfällen jag märker att den inte orkar med. Framför allt så känns den ganska seg när jag multitaskar mycket vilket är min förhoppning att Zen 2 och 8 kärnor kommer att hantera bättre.

Med det sagt så är jag 99% säker på att min upplevelse kommer att bli bättre, men jag tvivlar starkt på att det är några hästlängder. Det är väl ett par tillfällen här och där som det inte kommer lagga där 6700K hade gjort det. Tvivlar starkt på att det är några stora ändringar i FPS.

Jo den presterar ju bra än idag men min 6700k som gjorde 4.6Ghz på 1.24V säljs nu på måndag då den inte har körts på över 1 år nu då min sambo kör med 1800x och jag med 5960x.
Är man nöjd med hur den presterar så är det ju bra men finns ju en som alltid vill ha mer och bättre prestanda

Rättade 1 stav fel