Dreamhack Flixbuss får ej ta med dator

Permalänk
Medlem

Dreamhack Flixbuss får ej ta med dator

Hej! Jag och en vän köpte nyligen bussbiljetter till Dreamhack men fick idag reda på att dator tydligen är förbjudet att ta med på buss. Har verkligen för mig att folk har åkt ner med stationär dator förr. Hur går jag till väga nu? Finns det något jag kan göra? Tack!

Permalänk
Medlem

Packa den i en stor resväska och säg inte att det är en dator?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av sverre_b:

fick idag reda på att dator tydligen är förbjudet att ta med på buss.

Hur fick du reda på det?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

@Alling: Jag frågade om jag skulle ha datorn inne i bussen i min kabinväska eller med vanligt bagage då sa dom

"Hej
tack för ditt meddelande.

En stationär dator får man inte ta med sig på våra bussar på grund av säkerheten. Det är en elektronisk apparat och det får inte transporteras (Allmänna transportvilkor 14.3.4).

Vi tackar för din förståelse och hoppas vi ses ombord.

Med vänliga hälsningar,
Ana från FlixBus
"

Permalänk
Medlem

@Linus: Bara dom ber mig öppna den haha

Permalänk
Medlem

Verkar ju helt sjukt, man får ha en dator på ett flygplan men inte en buss? Dessutom har ju datorn ingen ström i sig, till skillnad från en mobiltelefon.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

@xpanterx: jag håller helt med. Vore nice om någon hade någon erfarenhet av detta så jag vet svart på vitt om jag får eller inte. Kanske bara var en okunnig i kundtjänsten.

Permalänk
Medlem

Vilka knäppgökar! Hur i hela friden kan man komma på en sån regel!?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Ta med datorn, va inte uppenbar med det. Ta nå jäkla ikea-påse runt den eller liknande

Permalänk
Medlem
Skrivet av sverre_b:

@Alling: Jag frågade om jag skulle ha datorn inne i bussen i min kabinväska eller med vanligt bagage då sa dom

"Hej
tack för ditt meddelande.

En stationär dator får man inte ta med sig på våra bussar på grund av säkerheten. Det är en elektronisk apparat och det får inte transporteras (Allmänna transportvilkor 14.3.4).

Vi tackar för din förståelse och hoppas vi ses ombord.

Med vänliga hälsningar,
Ana från FlixBus
"

Jobbigt om man inte får ha med sig mobilen då heller...

Skämt o sido. Något måste ju blivit feltolkat tänker jag. Kan vara värt att kolla en gång till och vara extra tydlig. Flixbuss är också tyskt företag så det kanske har tysk support som kör typ googletranslate och det har blivit generalfel i den översättningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Verkar ju helt sjukt, man får ha en dator på ett flygplan men inte en buss? Dessutom har ju datorn ingen ström i sig, till skillnad från en mobiltelefon.

Handlar nog mest om att de inte vill att folk tar med sig sitt bohag på bussen.

"14.3.4 Inredning, möbler eller delar av möbler, elektriska apparater, surfbrädor och kartonger får inte transporteras. Ortopediska hjälpmedel och cyklar räkas inte som specialbagage. För dessa gäller särskilda villkor.".

Permalänk
Medlem
Skrivet av sverre_b:

Finns det något jag kan göra? Tack!

Är det ett vanligt bussbolag du ska åka med eller något som är chartrat för just Dreamhack? För är det det senare känns det fullständigt absurt att man inte skulle få ta med datorn. Är det reguljär busstrafik så är kanske enklaste att bara packa ner dator och bildskärm i några stadiga väskor och köra på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@hakro807: Helt vanlig resa till Jönköping ifrån Stockholm

Permalänk
Medlem

@Petterk: Ja, kanske bara är att dom inte tar ansvar ifall något går sönder?
Vore dock bra att höra med andra som åkt med dator med just Flixbuss

Permalänk
Medlem

Flixbus måste ju hur som helst godkänna specialbagaget, då det måste anmälas i förväg.

Permalänk
Medlem

tycker detta är lustigt "Musikinstrument som inte överstiger vikt och mått för handbagage (42x30x18 cm, max 7 kg), kan tas ombord i passagerarutrymmet utan extra kostnad, istället för ett vanligt handbagage. Oavsett om det är ditt handbagage eller musikinstrument, tar du med det i passagerarutrymmet."
Instrument som typ en gitarr behöver precis som dator el

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sverre_b:

Har verkligen för mig att folk har åkt ner med stationär dator förr.

Swebus hade för några år sedan (innan de blev uppköpta) en dedikerad DH-linje där man kunde ta med sig dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Andreaz1: Aa, letade efter liknande utan framgång!

Permalänk
Hedersmedlem

Det här verkar vara vansinnigt. Det är skillnad på en "elektrisk" och en "elektronisk" apparat i min värld.

En elektrisk apparat är för mig något som en tvättmaskin, dammsugare, fläkt, värmeelement, etc som har som primär funktion att omvandla elektrisk energi till en annan sorts energi, eller att utföra mekaniskt arbete.

En elektronisk apparat är för mig något som typ en elgitarr, mobiltelefon, dator, bildskärm, etc som har som primär funktion att utföra beräkningar eller behandla data eller signaler, eller göra någon annan slags styrning.

Självklart finns ett gränsland därmelllan, men att kalla en dator för en "elektrisk apparat" känns ju bara dumt, och det betyder ju precis som någon annan var inne på att man inte ens skulle få ta med en mobiltelefon eller en laptop på resan.

Men till sist så är det ändå Flixbuss som bestämmer hur de ska tolka villkoren, särskilt när du bett dem att tolka dem åt dig. Det du har kvar att göra är att försöka resonera med dem, alternativt få dem att betala tillbaka biljetten, med hänvisning till att du inte tycker att de uppfyller sina egna villkor. Du måste ju inte resa med dem om de ställer krav du inte kan uppfylla.

Att trotsa den information du fått i förhand känns också bara onödigt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sverre_b:

@Andreaz1: Aa, letade efter liknande utan framgång!

Nej precis den har inte funnits på några år nu. Jag menade mest att det är nog därför du har hört talas om folk som åkt med datorn.

Nettbuss skriver inget specifikt om elektronik i bagaget, har du hört med dem? Kollat på tåg?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sverre_b:

tycker detta är lustigt "Musikinstrument som inte överstiger vikt och mått för handbagage (42x30x18 cm, max 7 kg), kan tas ombord i passagerarutrymmet utan extra kostnad, istället för ett vanligt handbagage. Oavsett om det är ditt handbagage eller musikinstrument, tar du med det i passagerarutrymmet."
Instrument som typ en gitarr behöver precis som dator el

Sopranissimo ukulele behöver inte el. En gitarr eller elgitarr får du inte ta med som handbagage.

Permalänk
Medlem

Jag skulle gå på 14.1.1

14.1.1 Ett bagage per passagerare är inkluderat i biljettpriset, med maxvikt 20 kg och maximala mått på 80 x 50 x 30 cm per väska. Måttavvikelser är tillåtna, förutsatt att de sammanlagda måtten för kollits höjd, bredd och längd inte överstiger 160 cm. Som bagage räknas resväskor och andra väskor, med undantag för vandringsryggsäck. Du får veta mer om tillåtet bagage under bokningsprocessen.

14.5.1 Värdesaker, som t.ex. kontanter, smycken, ädelmetaller, nycklar, glasögon (solglasögon och/eller läsglasögon), elektronik (laptops, iPads, plattor, MP3-spelare, mobiler, kameror), kontaktlinser, proteser, mediciner, viktiga dokument (diplom, betyg, certifikat, pass, körkort, värdepapper) etc. och ömtåliga föremål ska transporteras i handbagaget och inte i resebagaget, och är helt och hållet resenärens ansvar.

Sakerna du inte får ta med dig enligt 14.3.4 skall förvaras i handbagaget enligt 14.5.1

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sverre_b:

tycker detta är lustigt "Musikinstrument som inte överstiger vikt och mått för handbagage (42x30x18 cm, max 7 kg), kan tas ombord i passagerarutrymmet utan extra kostnad, istället för ett vanligt handbagage. Oavsett om det är ditt handbagage eller musikinstrument, tar du med det i passagerarutrymmet."
Instrument som typ en gitarr behöver precis som dator el

Då får man säga att man är musiker mycket musik görs ju via datorn idag

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikgus:

Jag skulle gå på 14.1.1

14.1.1 Ett bagage per passagerare är inkluderat i biljettpriset, med maxvikt 20 kg och maximala mått på 80 x 50 x 30 cm per väska. Måttavvikelser är tillåtna, förutsatt att de sammanlagda måtten för kollits höjd, bredd och längd inte överstiger 160 cm. Som bagage räknas resväskor och andra väskor, med undantag för vandringsryggsäck. Du får veta mer om tillåtet bagage under bokningsprocessen.

14.5.1 Värdesaker, som t.ex. kontanter, smycken, ädelmetaller, nycklar, glasögon (solglasögon och/eller läsglasögon), elektronik (laptops, iPads, plattor, MP3-spelare, mobiler, kameror), kontaktlinser, proteser, mediciner, viktiga dokument (diplom, betyg, certifikat, pass, körkort, värdepapper) etc. och ömtåliga föremål ska transporteras i handbagaget och inte i resebagaget, och är helt och hållet resenärens ansvar.

Sakerna du inte får ta med dig enligt 14.3.4 skall förvaras i handbagaget enligt 14.5.1

Trycka in det i en väska mindre än 160 cm höjd, bredd och längd och gå enligt 14.5.2 kanske du kommer undan med.

"14.5.2 Om värdeföremål ändå transporteras i resebagaget, tas inget ansvar för dessa. Undantaget är i fall av uppsåt eller grov oaktsamhet."

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Då får man säga att man är musiker mycket musik görs ju via datorn idag

Datorn är fortfarande större än storleken på tillåtet handbagage, så är också de flesta musikinstrument!

Permalänk
Medlem

dom kanske förbjuder dyra saker för dom inte vill riskera någon form av skadestånd?

ring och hör istället brukar funka bättre.

håller på med bygglov och alla dessa mejl, ringde istället och löste allt på 5 min. mejla är väldigt 90 tal.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sverre_b:

@Alling: Jag frågade om jag skulle ha datorn inne i bussen i min kabinväska eller med vanligt bagage då sa dom

"Hej
tack för ditt meddelande.

En stationär dator får man inte ta med sig på våra bussar på grund av säkerheten. Det är en elektronisk apparat och det får inte transporteras (Allmänna transportvilkor 14.3.4).

Vi tackar för din förståelse och hoppas vi ses ombord.

Med vänliga hälsningar,
Ana från FlixBus
"

Inser dom att allt vad laptops, telefoner, klockor, hörapparater m.m. räknas in bland dessa ?

Permalänk
Medlem

@Svensktiger: Läs tråden eller villkoren.

Permalänk
Medlem

Ringde dom nyss. Förstod knappt ett ord vad hon sa om jag ska vara ärlig. Men jag försökte förklara och dra alla argument varför det borde vara ok frågade om specialbagage också men hon sa bara nej. Får återbetalning om minus 150kr per biljett...
Frågan är, ska man riskera och bara köra i en väska eller avboka och ta tåget istället? Vad hade ni gjort

Permalänk
Medlem

Jag tror detta säger mer om en viss typ av busspassagerare och deras beteende än att bussbolagen skulle vara idioter. Typ folk som försöker använda bussarna som någon slags billig flyttfirma osv.

I detta fall tror jag bara detta blir ett problem om man väljer att göra det till ett problem.