Apple avtäcker Mac Pro med ny design och fokus på modularitet

Permalänk
Medlem

Jag ser första bilden och tänker.

Är det ECC RAM och Epyc-CPU i det där PC-bygget?

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Tycker en viktig synpunkt här är vad som inte kom med nya Mac Pro. De gamla Mac Pro-maskinerna var knappast biliga med 30-40 kkr, men var fortfarande workstationnivå på en kostnad som är rimlig för den som kan sätta ett hyfsat pris för sin tid. Fullt möjligt att finansiera via leasing och hyresavtal för små företag och enskilda firmor. Eller för den delen tas privat för den som har ekonomin.

Med den här generationen blåser man helt förbi den kategorin. Man går direkt upp till en ganska svåråtkomlig nivå 70+ kkr och över där tekniken blir investeringsprojekt. Och det finns inte längre något mitt emellan. Antingen den gamla Mac Pro-soptunna med äldre teknik (så länge den nu säljs) eller Mac Mini som kompaktifierar för mycket. Eller iMac som är tvärstopp rent uppgraderingsmässigt.

För en stationär Mac är det idag antingen en (förvisso kraftfull) men Nuc-stukad Mac Mini, eller...
...en framtidslåst iMac, eller...
...en kraftfull tekniskt kompetent maskin som riktar sig direkt till en rätt begränsad skara med väldigt höga krav och ekonomi där projektkostnaden för hårdvaran nästan landar i marginalen.

Jag tror inte jag är ensam om att inbilla mig om att det finns möjligheter för en 30-40 kkr hyfsat modulär Mac Pro likt den första generationen modeller runt 2010-talet. Behöver inte vara en kostsam infrastruktur baserad på Xeon och ECC-minnen. Räcker idag långt med Core i9 eller för den delen AMD Ryzen 7/9, en eller två PCI-platser, möjlighet till minst 128 GB internminne samt förstås i ett elegant men inte nödvändigtvis exklusivt chassi.

Det du beskriver går ibland under beteckningen xMac, och har efterfrågats sedan Hedenhös.
Apple vill helt enkelt inte sälja en sådan burk, även om det får flera av oss att gnissla tänder av frustration. Deras alternativ för stationära datorer baserade på intels konsumentplattformar är Mac Mini och iMac.
Ingen av dem kan expanderas via PCI-kortplatser, utan man hänvisas till Thunderbolt3. Vilket i och för sig tillåter rätt mycket, inklusive grafikkort.

Personligen skulle jag välja en Mac Mini om man vill kunna koppla till exempel en Windowsburk till samma skärm. Om man inte har det behovet erbjuder iMacarna väldigt anständiga skärmar, och med den snigelfart datorkomponenter utvecklas nuförtiden kommer den att kunna ha lång livslängd. (Jag har fortfarande en 27" iMac från 2009 som hemma-Mac. Dess 2560x1440 IPS skärm är fortfarande helt OK och tillåter mig att ha en PCburk inkopplad via displayport. Har funkat klockrent i 10 år, så när som på en hårddiskkrash.)
Apple har tillåtit frankenMacs hela tiden, men deras framtid är lite oklar pga inkluderandet av Apples security chips. Vi får se om de kommer att ha Apples tysta godkännande även framgent. Om ryktena om ARM macar någonsin besannas, skulle jag anta att de inte kommer att bry sig om vad folk hittar på med den gamla x86 plattformen, så en frankenMac kan nog ha en hyfsad livslängd den också.

Permalänk
Bildexpert 📺

@EntropyQ3: Kör en iMac i3/2010 som Mac och som skärm till PC:n. Den börjar bli rätt trött nu.

Ja, Mac mini ligger närmast till hands men har inte GPU-kraften. Och extern GPU blir det bökigt och dyrt så att man börjar närma sig imac-priser i vilket fall. På gamla Powermac-tiden och gamla Macpro gick det att i alla fall expandera och byta lagring och GPU och även CPU i flera fall. För att lyckas med detta måste man nu välja ett monster som är dubbelt så dyrt på intropris. Så Prosumer/power user-marknaden är helt borta ur Apples perspektiv. Den tiden möjligheten kommer uppenbarligen inte tillbaka

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Jo du kan förhandla om du köper en maskin, känns som du försöker motargumentera hur det funkar och att jag inte har någon koll på detta??

och Apple får du sällan ge % rabatt överhuvudtaget någonsin.

Fliker in, påstår inte att du inte har någon koll:

Så fort jag registrerade ett företagskonto hos Apple Store i Täby så fick jag rabatt, från första köpet redan. Och jag får högre procentsats rabatt ju mer jag köper på årsbasis meddelade de.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem
Skrivet av ficklampa:

Grafik 2D/3D + rendering
Videoredigering
Spelutveckling, t ex byggslav eller dylikt
Ljudproduktion

etc etc där man behöver en kraftfull och pålitlig maskin, där Windows inte går att lita på eller har motsvarande applikationer.

När skulle det inte gå att lita på Windows eller vara omöjligt att hitta applikationer för dessa syften? Jag arbetar t.ex semi-professionellt med musikproduktion på PC, och kan inte komma på någon typ av applikation som bara finns för eller fungerar bättre på Mac. Däremot var länge det motsatta vanligt även om på senare tid blivit allt mindre skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleepstreameR:

Jag ser inte riktigt i vilken bransch dessa fortfarande används. Är det typ bank/finans där kontorslandskapet är av hög prio?

När jag jobbade med film/media fanns det ingen som satt med Mac Pro längre, alla hade bytt från soptunnorna till windowsburkar med betydligt högre prestanda och flexibilitet. Enda stället där det fanns en stationär mac var i receptionen

Det finns nog knappt något snålare än bank/finans och där lär du inte många Mac:ar. Mac Pro hittar du hos kreatörer, typ grafiket, musiker, designers, spelföretag mfl.

Jag arbetar med musik och där hoppar allt fler proffs över till PC pga av apples priser, för att de tvingats uppdatera flera gånger (gränssnitt som slopas, nya format osv) och slutligen för att Mac Pro haft en osäker framtid (mer fokus på konsument och iPhone)

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av lunjoc:

Jag arbetar med musik och där hoppar allt fler proffs över till PC pga av apples priser, för att de tvingats uppdatera flera gånger (gränssnitt som slopas, nya format osv) och slutligen för att Mac Pro haft en osäker framtid (mer fokus på konsument och iPhone)

Tror precis detta är det segment där Apple tappar genom att inte ha något som är rätt maskin i rätt segment. De som en gång pröjsade/leasade/hyrde en Mac för 35-45.000 kr, trots att motsvarande PC-burk kanske kostade 25.000, valde det högre priser därför att skillnaden inte är mycket pengar när det handlar om ett arbetsverktyg som används i flera år.

Här har man väntat på rätt dator i flera år. Men det man får är strypta och låsta Mini/iMac eller så nya, långt över huvudet på väldigt många: Mac Pro. Det är en förändring som tar tid men också pågått länge. Till slut står Apple där utan det en gång så viktiga segmentet av småskaliga kunder där datorn är sekundär musiken, ljuden, filmandet, grafiken, fotot, färgerna etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Tror precis detta är det segment där Apple tappar genom att inte ha något som är rätt maskin i rätt segment. De som en gång pröjsade/leasade/hyrde en Mac för 35-45.000 kr, trots att motsvarande PC-burk kanske kostade 25.000, valde det högre priser därför att skillnaden inte är mycket pengar när det handlar om ett arbetsverktyg som används i flera år.

Här har man väntat på rätt dator i flera år. Men det man får är strypta och låsta Mini/iMac eller så nya, långt över huvudet på väldigt många: Mac Pro. Det är en förändring som tar tid men också pågått länge. Till slut står Apple där utan det en gång så viktiga segmentet av småskaliga kunder där datorn är sekundär musiken, ljuden, filmandet, grafiken, fotot, färgerna etc.

Du målar med en alltför bred pensel. De enda som lämnat Apple över bristen på en xMac är de som specifikt behöver PCI-kortsexpansion som inte låter sig utföras på annat sätt, tex med något anslutet över USB eller ThunderBolt. (Och som inte vill bygga en egen.) De finns naturligtvis, men hur många är de rent faktiskt?

Min erfarenhet från närstående som arbetar inom grafisk formgivning (och därmed har mycket kontakt med t.ex. fotografer) är att Apple i det segmentet är lika starka som någonsin - vad som kostar är ju i praktiken mjukvarulicenserna och priset för en MacBook Pro för en företagare är mycket måttligt avskrivet över 3-5 år. Ingen som arbetar inom fältet ligger så eländigt till att en sparad tusenlapp för en Lenovo skulle göra skillnad. Fotograferna använder antingen MacBook Pros anslutna till externa skärmar när det passar, eller 27" iMacar som ju har riktigt trevliga skärmar, och de behöver inte ECC-minne (fast 10Gbe som iMac Pro erbjuder är en fördel för de som vill koppla till egna stora bildbibliotek på NAS).

Min erfarenhet från akademi/utbildning är att Apple har ökat bland de yngre allteftersom desktop datorer har övergivits till förmån för laptops eller till och med iPads - studenter och andra som sitter och antecknar med en iPad Pro och en penna för att kunna göra illustrationer smidigt. De som kör beräkningar på högre nivå gör det på hårdvara helt utanför persondatorsegmentet. Och kör mindre beräkningar på sina laptops.

Jag tillhör den där gruppen som skulle ha gillat en xMac, för då hade jag inte behövt ha en separat PC-burk hemma som i realiteten till 99% är en väldigt dyr och klumpig Windows-spelkonsol inkopplad till min Mac, men som inte har tid eller lust att hålla på att fippla med en frankenMac. Kanske blir ett sånt bygge ändå framöver, men fan trot.

Apple siktar inte på 100% av marknaden och har inte gjort det på ett par decennier. Det är ju lite irriterande för de som faller utanför deras målgrupper, men Dell/HP/Lenovo och så vidare finns ju faktiskt för de som vill köpa färdigbyggt. Och som sagt, om man nu är bekväm med att bygga själv, så låter Apple dig ladda ner OS gratis och köra. Ring dem bara inte och be om support när PCI-kortet inte är ordentligt ipluggat......

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Min erfarenhet från närstående som arbetar inom grafisk formgivning (och därmed har mycket kontakt med t.ex. fotografer) är att Apple i det segmentet är lika starka som någonsin - vad som kostar är ju i praktiken mjukvarulicenserna och priset för en MacBook Pro för en företagare är mycket måttligt avskrivet över 3-5 år. Ingen som arbetar inom fältet ligger så eländigt till att en sparad tusenlapp för en Lenovo skulle göra skillnad. Fotograferna använder antingen MacBook Pros anslutna till externa skärmar när det passar, eller 27" iMacar som ju har riktigt trevliga skärmar, och de behöver inte ECC-minne (fast 10Gbe som iMac Pro erbjuder är en fördel för de som vill koppla till egna stora bildbibliotek på NAS).

Ja, nu rör de sig dock om ca 50% av priset man sparar genom att bygga "egen" Mac pro i grundutförande specc för specc (ECC och Xeon), tar vi bort kravet på ECC så är det ju ännu billigare att skaffa en "motsvarande" PC.
Även om vi tittar på iMac som inte är alls lika brutalt prissatt så har den fortfarande en hel uppsjö andra saker som är mindre bra, värme bla.

Skrivet av EntropyQ3:

Min erfarenhet från akademi/utbildning är att Apple har ökat bland de yngre allteftersom desktop datorer har övergivits till förmån för laptops eller till och med iPads - studenter och andra som sitter och antecknar med en iPad Pro och en penna för att kunna göra illustrationer smidigt. De som kör beräkningar på högre nivå gör det på hårdvara helt utanför persondatorsegmentet. Och kör mindre beräkningar på sina laptops.

Åtminstonne det jag sett under mina år på universitetet är att det minskat i folk som använder Mac (det absolut vanligast märket där jag pluggade var Lenovo), de fåtal som antecknade på surfplattor använde vad jag kunde se Samsung, även om de flesta tog "normala" anteckningar (använder själv en reMarkable).

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av EntropyQ3:

Jag tillhör den där gruppen som skulle ha gillat en xMac, för då hade jag inte behövt ha en separat PC-burk hemma som i realiteten till 99% är en väldigt dyr och klumpig Windows-spelkonsol inkopplad till min Mac, men som inte har tid eller lust att hålla på att fippla med en frankenMac. Kanske blir ett sånt bygge ändå framöver, men fan trot.

Check på den! Samma sits.

Permalänk
Medlem

Såg precis den här videon på youtube;

Han har ju rätt i att det är en ganska "toxic" debatt kring denna skapelse.
I mina ögon så har han ett par punkter där han "rättfärdigar priset" den som inte riktigt håller:

  • Man behöver den för de mjukvaror som bara finns på mac
    Vi kan väl alla vara överens om att det egentliga problemet här är att mjukvarorna är låsta till mac?
    Även om man tycker det är rätt att Apple låser mjukvaror till sina produkter så gör det ju inte priset på själva datorn mer attraktivt.
    Som jämförelse kan man ju använda nVidias G-sync-modul, den gör (gjorde) underverk om du hade ett nVidia-kort, men den var också dyrare än exakt samma skärm med freesync; inte tyckte jag skärmen var värd det extra den kostade men jag betalade ändå.
    Min poäng är att även om man köper en produkt så behöver man inte tycka att den är prisvärd

  • Han nämner att han inte tror att den kommer vara mycket dyrare is sina mer "high-end" utföranden
    Varför inte? Du spenderade i princip förra halvan av videon med att säga att priset inte spelar någon roll, så länge de mjukvaror som du behöver är på mac, så köper du mac oavsett pris.
    Då har vi inte ens talat om att en PC med samma specs som Mac pro i grundutförandet hamnar ~2000$ billigare...

  • "This isn't made for you"
    Nä, det kanske den inte är, men det ändrar inte det faktum att det är massivt billigare att själv köpa hårdvaran och bygga en PC med samma (eller bättre specc), tillbaka vid första argumentet; bara för att man "måste" ha något blir inte priset bättre.
    Till och med (?) personer som använder dessa i sitt yrke måste väl inse att det inte är hårdvaran man betalar för egentligen.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

[li]"This isn't made for you"
Nä, det kanske den inte är, men det ändrar inte det faktum att det är massivt billigare att själv köpa hårdvaran och bygga en PC med samma (eller bättre specc), tillbaka vid första argumentet; bara för att man "måste" ha något blir inte priset bättre.
Till och med (?) personer som använder dessa i sitt yrke måste väl inse att det inte är hårdvaran man betalar för egentligen.[/li]
[/ul]

Tycker inte det är "rättvist" att jämföra med egenbyggda maskiner, blir lite äpplen och päron av det hela. Produkten riktar sig mot en mer professionell marknad. Dock behöver man verkligen inte kolla på lösa komponentpriser för att se hur dyr denna maskin är.

Kollar t ex på Dells sida nu, en Precision 5820 med Intel Xeon W-2145, 4x8GB ECC RAM, 256GB nvme disk och ett AMD Radeon Pro WX 7100 kostar 3200 dollar, detta alltså utan extra rabatter många företag kan få, lägg dessutom till möjligheten till betydligt bättre support osv, så är det inte direkt svårt att se hur dyr denna instegsmodell på 5999 dollar verkligen är. För 5999 får man en 5820 med 10C, 4x16GB ECC RAM, 2x Quadro RTX 4000 och 512GB nvme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Tror precis detta är det segment där Apple tappar genom att inte ha något som är rätt maskin i rätt segment. De som en gång pröjsade/leasade/hyrde en Mac för 35-45.000 kr, trots att motsvarande PC-burk kanske kostade 25.000, valde det högre priser därför att skillnaden inte är mycket pengar när det handlar om ett arbetsverktyg som används i flera år.

Här har man väntat på rätt dator i flera år. Men det man får är strypta och låsta Mini/iMac eller så nya, långt över huvudet på väldigt många: Mac Pro. Det är en förändring som tar tid men också pågått länge. Till slut står Apple där utan det en gång så viktiga segmentet av småskaliga kunder där datorn är sekundär musiken, ljuden, filmandet, grafiken, fotot, färgerna etc.

Blir det inte ett problem när allt fler prousers lämnar MAC för PC sedan i den rena high-end klassen så kanske fler är vana med PC från tidigare så det blir allt mindre viktigt med MAC i den klassen också?

När folk som jobbat småskaligt tidigare får nytt jobb på stort ställe så kanske dom föredrar att jobba på PC?

Eller tänker jag snett på något sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Tycker inte det är "rättvist" att jämföra med egenbyggda maskiner, blir lite äpplen och päron av det hela. Produkten riktar sig mot en mer professionell marknad. Dock behöver man verkligen inte kolla på lösa komponentpriser för att se hur dyr denna maskin är.

Kollar t ex på Dells sida nu, en Precision 5820 med Intel Xeon W-2145, 4x8GB ECC RAM, 256GB nvme disk och ett AMD Radeon Pro WX 7100 kostar 3200 dollar, detta alltså utan extra rabatter många företag kan få, lägg dessutom till möjligheten till betydligt bättre support osv, så är det inte direkt svårt att se hur dyr denna instegsmodell på 5999 dollar verkligen är. För 5999 får man en 5820 med 10C, 4x16GB ECC RAM, 2x Quadro RTX 4000 och 512GB nvme.

Precis, även de färdigbyggda "motsvarande" på PC-sidan är billigare.
Jag tycker inte att det är att jämföra Äpplen med päron att jämföra med en man bygger själv, så länge hårdvaran är motsvarande (eller bättre) i funktionalitet (ECC, 10G-ethernet etc) så är det ju en relevant prisjämförelse (som dessutom ofta görs här på forumet när folk ges köpråd här på forumet)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Precis, även de färdigbyggda "motsvarande" på PC-sidan är billigare.
Jag tycker inte att det är att jämföra Äpplen med päron att jämföra med en man bygger själv, så länge hårdvaran är motsvarande (eller bättre) i funktionalitet (ECC, 10G-ethernet etc) så är det ju en relevant prisjämförelse (som dessutom ofta görs här på forumet när folk ges köpråd här på forumet)

Hur många här på forumet bygger workstations i 70k klassen? Vågar höfta på att 90% av de maskiner som säljs i det här segmentet är inom områden där ”hemmabyggen” direkt är uteslutna. Ser det egentligen endast relevant för folk med datorkunskap med hemmakontor eller väldigt små företag. Prislappen på denna maskin talar även för att dessa mindre kunder inte riktigt är kundgruppen utan att dessa får klara sig med iMac Pro.

Har jobbar med IT inom mediabranschen rätt många år, och man köper helt enkelt inte in maskiner på det sättet, och även jag byggt datorer sen 90-talet så skulle jag aldrig ”bygga” en dator som används för produktion på ett företag. De få tusenlappar man sparar är helt enkelt inte värd installationstid, och eventuellt strul där man själv måste lägga tid på utbyte och support etc. de stora kunderna är liksom postproduktionshus som kanske till och med köper in maskiner i hundratals. Och det är inte prislappen i sig som är problemet, utan hur mycket extra prestanda PC-workstations ger.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Hur många här på forumet bygger workstations i 70k klassen? Vågar höfta på att 90% av de maskiner som säljs i det här segmentet är inom områden där ”hemmabyggen” direkt är uteslutna. Ser det egentligen endast relevant för folk med datorkunskap med hemmakontor eller väldigt små företag.

Har jobbar med IT inom mediabranschen rätt många år, och man köper helt enkelt inte in maskiner på det sättet, och även jag byggt datorer sen 90-talet så skulle jag aldrig ”bygga” en dator som används för produktion på ett företag. De få tusenlappar man sparar är helt enkelt inte värd installationstid, och eventuellt strul där man själv måste lägga tid på utbyte och support etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Där kan jag hålla med dig; men med Mac'en pratar vi om nästan halva kostnaden för datorn i skillnad (även i ditt eget exempel att köpa från DELL)
Mina argument har aldrig varit att företag borde bygga själv, det var bara ett exempel på vad motsvarande hårdvara "kostar" för konsumenter.
Hur många som bygger workstations på forumet i 70k klassen är väl helt irrelevant; om så bara en person här gör det och antingen:

a) bygger samma funktion/prestanda billigare

b) samma pris med bättre funktion/prestanda

så gör det ju att Mac'en inte är prisvärd.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Nu har iFixit skruvat isär nya Mac Pro och den får högt betyg.

https://www.ifixit.com/Teardown/Mac+Pro+2019+Teardown/128922

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.