Lön som anställd på konsultbolag - hur ska jag tänka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Det skulle kunna vara 80/20, det är nog oftast uppåt maxtaket vad man kommer upp i som anställd med rörlig modell. Så det kan röra sig om allt från 50/50 -> 85/15 uppskattningsvis, det är egentligen detta som blir själva löneförhandlingen med en sådan modell

Svårt att svara på om det är värt det, det är nog högst individuellt. Har du ett stort kontaktnät och inga problem att vara allokerad 100% så är det inget snack om att det är "bättre" att vara egen. Du har då dessutom möjlighet att plocka ut aktieutdelning (vi pratar säg 200-300k per år minus ~22% skatt), något du sannolikt inte har som anställd.

Förutom de uppenbara fördelarna med att vara anställd såsom att man slipper jaga uppdrag, sköta administration osv kan vara att man har bättre utgångsläge vid samtal med banken. Finns det ett större bolag med fler anställda (och högre omsättning) så kan det ses som "bättre säkerhet" för banken. Nu killgissar jag mest så rekommenderar att du kollar upp ordentligt för ditt eget case om det blir aktuellt.

TL;DR; Kan du fixa egna uppdrag, hålla dig allokerad 100% och inte saknat "samhörigheten" så hade jag rekommenderat att starta eget.

Jaa hela grejen med jaga uppdrag och möjlighet till remote är ju det enda som sätter stopp känner jag.

Men jag tolkar det ändå som det är en otrolig skillnad i lön.

Säg du är senior och kanske plockar hem 60-70k innan skatt vilket känns som taket nästan.
Det kanske ger 40-45 efter skatt.

De jag känner som kör eget omsätter över miljonen per år, så utdelning på 300-500 + 45 i lön.

Blir ju runt 70-80k efter skatt. Det är ju nästan dubbla mot att vara anställd.

Så visst det är en högre risk men med de pengarna kan man ju utan problem gå utan uppdrag under lång tid och ändå få det att vara mer värt?

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Började på produktbolag och där var lönen väldigt låg även för de erfarna. Hittils har allt varit bättre på konsultbolagen, mer utvecklande jobb, mycket högre lön och andra förmåner.

Vet en som driver eget som konsult och han får väl ut med lön + utdelning runt 60-70k efter skatt i månaden. Det kommer man aldrig i närheten av som anställd ju. Känns som 65k innan skatt är väl taket för de flesta anställda?

Jag tror det finns många, både anställda och egna, som tjänar massor.

Permalänk

Som egen tjänar jag på 60% mer än vid 100% som anställd. Men...... covid slog ut alla pågående projekt. Kunderna stannade alla projekt på en månad, och det var ändå stora internationella företag som fortsatte gå bra och tämligen stora projekt som skulle löpa under flera år.
Och har man inte väldigt genomtänkta avtal så ligger man ju risigt till.
(man har några lär-avtal och projekt i början )

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Jag tror det finns många, både anställda och egna, som tjänar massor.

Joo allt är relativt men vi snackar ju inte sillicon valley löner på 100-150 tusen i månaden. Och även om vi gjorde det så hade det inte funkat skattemässigt.

Klart du kan få en fin jäkla lön som anställd men pratar vi endast lönemässigt, förutsatt du kan debitera 80% så kommer det ju vara bra mycket mer än vad du någonsin kan komma upp i som anställd

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Joo allt är relativt men vi snackar ju inte sillicon valley löner på 100-150 tusen i månaden. Och även om vi gjorde det så hade det inte funkat skattemässigt.

Klart du kan få en fin jäkla lön som anställd men pratar vi endast lönemässigt, förutsatt du kan debitera 80% så kommer det ju vara bra mycket mer än vad du någonsin kan komma upp i som anställd

Ja men frågan är ju hur mycket man behöver? Drar man in mycket så kan ju lönen som anställd konsult faktiskt bli väldigt bra också, vill man leda team på konsultbolag så kan den bli mycket bättre också. Extrapengar bli helt klart mindre värda när man redan tjänar bra och då väger ju andra aspekterna högre rent relativt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Jaa hela grejen med jaga uppdrag och möjlighet till remote är ju det enda som sätter stopp känner jag.

Men jag tolkar det ändå som det är en otrolig skillnad i lön.

Säg du är senior och kanske plockar hem 60-70k innan skatt vilket känns som taket nästan.
Det kanske ger 40-45 efter skatt.

De jag känner som kör eget omsätter över miljonen per år, så utdelning på 300-500 + 45 i lön.

Blir ju runt 70-80k efter skatt. Det är ju nästan dubbla mot att vara anställd.

Så visst det är en högre risk men med de pengarna kan man ju utan problem gå utan uppdrag under lång tid och ändå få det att vara mer värt?

Jag föreslår att du drar ner de siffrorna lite grann och räknar på vad din lägsta tänkbara (acceptabla) nivå skulle vara istället. Går det sedan bättre är det bara bonus.

Som du är inne på i sista meningen; du kan gå utan uppdrag och ändå täcka upp för minskade/uteblivna intäkter om du har byggt upp ett kapital i bolaget, Ja. Det är din nya säkerhet (som är betydligt säkrare än en arbetsgivares löfte om att du ska få jobba kvar, i min mening) Men kontentan är helt enkelt att uppstarten är det viktiga - det optimala är att teckna ett längre kontrakt direkt i början och se till att bygga en buffert som man senare har som säkerhet. När man väl är där så är spelplanen ganska öppen

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Jaa hela grejen med jaga uppdrag och möjlighet till remote är ju det enda som sätter stopp känner jag.

Men jag tolkar det ändå som det är en otrolig skillnad i lön.

Säg du är senior och kanske plockar hem 60-70k innan skatt vilket känns som taket nästan.
Det kanske ger 40-45 efter skatt.

De jag känner som kör eget omsätter över miljonen per år, så utdelning på 300-500 + 45 i lön.

Blir ju runt 70-80k efter skatt. Det är ju nästan dubbla mot att vara anställd.

Så visst det är en högre risk men med de pengarna kan man ju utan problem gå utan uppdrag under lång tid och ändå få det att vara mer värt?

Ja generellt sätt ger ju högre risk mer pengar. Men man får oftast arbeta mer också.

Jag kör på en rörlig lönemodell enligt 76/24 likt Dimman och är helnöjd med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Började på produktbolag och där var lönen väldigt låg även för de erfarna. Hittils har allt varit bättre på konsultbolagen, mer utvecklande jobb, mycket högre lön och andra förmåner.

Vet en som driver eget som konsult och han får väl ut med lön + utdelning runt 60-70k efter skatt i månaden. Det kommer man aldrig i närheten av som anställd ju. Känns som 65k innan skatt är väl taket för de flesta anställda?

Kan bli så mycket men kom ihåg de måste göra eget pensionssparande osv. Men har man långa uppdrag så är det fint betalt.

Tror nog 60-65k är taket på många stället utan nå speciellt ansvar eller sälj. Har själv 48k vid 33år. Inte helt galet.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ja generellt sätt ger ju högre risk mer pengar. Men man får oftast arbeta mer också.

Jag kör på en rörlig lönemodell enligt 76/24 likt Dimman och är helnöjd med det.

Är det mindre konsultbolag som erbjuder det? Alla pratar om rörlig modell men hittar inga såna.

Gissar på stora, Capgem, Sigma, Consid, Sogeti inte har det?

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Är det mindre konsultbolag som erbjuder det? Alla pratar om rörlig modell men hittar inga såna.

Gissar på stora, Capgem, Sigma, Consid, Sogeti inte har det?

Nej de stora har inte det vad jag vet. På din profil så bor du i Malmö? Om du är intresserad kan jag tipsa min chef om dig då vi letar efter folk.