Quick charge från powerbank funkar inte.

Permalänk
Medlem

Quick charge från powerbank funkar inte.

God kväll gott folk.

Jag har ett lite udda problem som jag inte verkar kunna lösa själv så slänger ut det här och ser om nån av er har nån aning om vad man skall göra.

Jag köpte Spigen Essential F720S och i början var allting bra med den.

Problemet är dock att den slutat snabbladda min galaxy s9+, den snabbladdar dock min mors galaxy s8 och min gamla galaxy s7 samt min Tab s3.
Tab s3 och s8 snabbladdas med samma kabel (samsung orginal) som min s9+ men på s9+ funkar inte snabbladdningen med powerbanken..
Snabbladdningen funkar dock utmärkt från både min Anker hub och med samsungs orginal laddare från vägguttag på s9+.

Varje gång jag kopplar powerbanken till s9+ får jag upp "Laddning med kabel".
Test med usb strömmätare visar att den bara laddar 5.1v 1,2A vare sig telefonen är på eller helt avstängd medan den laddar min Tab s3 med 9,2v och 1,6A.
Att den laddar slött även när telefonen är helt avstängd och inga appar körs får en ju att undra om det ens kan vara app relaterat.
Jag har testat vid olika batteri laddningar 10% - 20% - 40% - 60% - 80% - 90% med samma resultat.
Har läst att den laddar olika fort beroende på hur många % batteriet är på men den går aldrig in i snabbladdning.

snabbladdning är aktiverat i s9+ givetvis annars hade ju inte original laddare och hubben snabbladdat men kan det vara något annat som gör detta konstiga felet?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Har du någon annan powerbank med QC3-kretsar i sig - har du provat på fler uttag än USB3-uttaget. har kabeln du använder alla ledare och inte bara - och + -ledaren för 5-Volt, då senare QC-3 kommunaliserar på dataledarna och inte på spänningsparet medans tidigare generationer av QC modulerade informationen över matningsspänningen.

(blå) USB3 till USB-C går nästan alltid medans kopplar man apparaterna med USB-C kontakter i båda ändarna så är beteendet inte predikerbart om laddningen startar eller ej.

Permalänk
Medlem

Jag har tyvärr bara denna powerbank med QC3.

Kablarna jag testat är båda samsung orginal den ena följde med s9+ och den andra följde med Tab s3.

I ip (intelligent power) uttaget på banken får jag meddelande från Tab s3 att laddning är långsam under tiden jag får snabbladdning från QC3 uttaget på Tab s3

på s9+ får jag bara "laddning med kabel" vilket uttag jag än använder.

Använder jag samsungs orginal väggplugg med samma usb kabel så får jag snabbladdning i både S9+ och Tab s3.

observera att jag med powerbankens QC3 uttag och samsung orginal kabel får snabbladdning på både s8 och Tab s3 men inte på s9+.

Permalänk
Medlem

Just QC-laddning från powerbankar verkar känsliga för olika kablar.
Har en powerbank från Kjell o Co med QC-laddning och den snabbladdar min Samsung S9 och LG G7 ThinQ men har råkat ut för att vissa kablar inte fungerar för snabbladdning från powerbanken trots att de ska fungera och gör det med nätanslutna laddare.

En möjlig teori jag har är att spänningarna från powerbanken ligger nära gränsen för att initiera snabbladdning eftersom det är 9V och i vissa fall 12V utöver den vanliga 5V laddningen inblandad vid QC-laddning.

Fast min originalkabel till Samsung har alltid fungerat med denna powerbank dock, till och med den trådlösa laddningsdockan går att få igång snabbladdning med via originalkabeln via powerbanken.

En annan sak som kan påverka är att Samsung har sin egen snabbladdningsstandard så det är egentligen inte QC laddning där i strikt mening.
Däremot är standarderna de använder så pass lika att QC laddare brukar fungera bra i de flesta fall ändå.
Men kanske det är mer på marginalen just med batterimatning då man kanske lägger sig lite lägre för att spara på batteriet.

Permalänk
Medlem

En av sakerna jag noterat med USB-C att det är si och så med att få kontakten sittande säkert bottnat - om det beror på att det är kinasladd eller kina-kontakter eller en sämre designgrej i USB-C som ingen låtsas om kan jag inte svara på

- det kan ladda fast det inte sitter riktigt i botten men för att gå till QC-läge och snabbladdning så måste man se till att USB-kontakterna verkligen sitter bottnat i kontaktbrunnar då det verka vara mindre än 1 mm det nyper fast och gärna vill hoppa ur igen precis som om man sitter på kanten/spetsen på stiften och fjäderkrafterna vill trycka bort stiften igen men inte kommit upp till den 'raka' delen där fjäderkrafterna inte kan göra något...